pulauttelua

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja epätoivoinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

epätoivoinen

Vieras
heippa!

mua ahdistaa, kun meidän 6kk neiti pulauttelee tosi paljon, jopa tunteja syönnin jälkeenkin. hän ei varsinaisesti oksenna, mutta pulauttelee kymmeniä kertoja päivässä. öisin iltavellin aikana ei tuu mitään ylös, mutta päivisin koko ajan. pulauttelu liittyy selvästi mahallaan oloon ja sylittelyyn, mutta en tiedä mitä tehdä? lääkäri on tiistaina, mutta ei ne ikinä osaa sanoa mitään. onko kenelläkään kokemusta? oon tosi huolissani. ihan pienenä pulauttelut oli tosi vähäisiä, mutta nelikuisesta ne on lisääntyny. oisin tosi kiitollinen jos joku vastaisi.

Meillä pulautteli 8 kk vanhaksi saakka melko paljon. Tosin lapsella todettiin myös 7 kk:n iässä ruoka-aineallergia monelle ruoka-aineelle ja ruokavalion muuttuessa oikeaksi pulautteli väheni. Tosin lapsi nousi myös 8 kk vanhana pystyyn, joten ehkä sekin vähensi pulauttelua.

Minulla kaksi nuorinta pulautteli aika reippasti siihen asti kunnes alkoivat syödä enemmältä kiinteitä.
Löysä mahaportti sanoi lääkäri ja tarjosi lääkettäkin tuohon mutta en ottanut kun tiesin varsinkin nuorimman kanssa että se menee ohi kunhan alkaa tulla kiinteitä ruokia enemmän.
En edes yrittänyt pitää lapsia vatsallaan ennen kuin he itse kääntyivät. Huvitti kun neuvolatäti jossakin vaiheessa kysyi että kannatteleeko päätä vatsallaan ja minä sanoin että eipä ole kokeiltu vielä. muutenkin syönnin jälkeen pyrittiin olemaan pystyasennossa.
Mahaportti kehittyi oikeaan malliin aikanaan ja pulauttelu meillä loppui "kokonaan" varmaan pari kuukautta sen jälkeen kun kiinteät oli tulleet ruokavalioon mukaan.
Voi tietysti olla muustakin, esim allergioista kyse, mutta sehän olisi sitten vain tiettyjen ruokien jälkeen. Vai onko ap:n vauva siirtynyt äidinmaidosta korvikkeelle viime aikoina ja voiko se sitten siitä johtua?

heips taas!

korviketta on syöty 3kk lähtien maitoaltistusten jälkeen, kun ei oireita ilmennyt. tuolloin neiti viihtyi vielä paljon sitterissä ja selällään. kiinteiden myötä tämä on lisääntynyt, kun möyryää mahallaan ja vaatii hyppyytystä jne. löysää mahaporttia olen itsekkin arvellut ja toivonkin helpotusta pystyynnousun myötä. neuvolatäti pelotteli ikuisella vaivalla mahakipuineen ja lääkekuureinen ja tuli tooosi paha mieli.

nim.koliikista selvinnyt :p

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2005 klo 10:28 epätoivoinen kirjoitti:
heips taas!

korviketta on syöty 3kk lähtien maitoaltistusten jälkeen, kun ei oireita ilmennyt. tuolloin neiti viihtyi vielä paljon sitterissä ja selällään. kiinteiden myötä tämä on lisääntynyt, kun möyryää mahallaan ja vaatii hyppyytystä jne. löysää mahaporttia olen itsekkin arvellut ja toivonkin helpotusta pystyynnousun myötä. neuvolatäti pelotteli ikuisella vaivalla mahakipuineen ja lääkekuureinen ja tuli tooosi paha mieli.

nim.koliikista selvinnyt :p

Joo meillä tuosta löysästä mahaportista ja pulauttelusta lääkäri todellakin sanoi että ei syytä huoleen jos painonkehitys kuitenkin normaalia ja ei pulauttelun lisäksi muuta vaivaa. Eli siinä sitten vaihdettiin monta kertaa päivässä äidille ja vauvalle vaatetta ja isäkin tuumi töistä tullessa että pitää vaihtaa vauvankestävät vaatteet päälle ennen kuin uskaltaa syliin ottaa.
Kuinka kauan olet kiinteitä nyt syöttänyt ja millaisin annoksin?

moi taas!

oon syöttäny kiinteitä 4kk lähtien eli 2,5 kuukautta. aamulla menee puuro ja maitoa ja päivällä kaks kertaa 3/4 purkkia sosetta ja maitoa n.100 ml päälle ja illalla se velli. kuulostaa tutulta toi vaatteiden vaihtaminen ja harmittaa, kun se on yllättävän iso riesa, kun on esim liikenteessä. otan vauvan syliin ja heti tulee puklut... kiitos vastauksistasi!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.05.2005 klo 21:57 epätoivoinen kirjoitti:
eippa vielä!

jos nora luet tätä tai miksei joku muukin niin voiko allergia ilmetä vain pulautteluna ilman muita oireita?

Meillä allergia ilmeni ihottumana lähinnä kasvoissa ja taipeissa eli juuri sen takia mentiin ensi sijaisesti allergialääkärille. En sitten tosiaan tiedä, liittyikö pulauttelu meillä jotenkin allergiaan. Ihottuma oli pojalla aika paha kasvoissa, ja myös märkärupea oli kasvoissa.

Meillä poika pulautteli vuoden vanhaksi, kiinteätkin ruoat tuli ulos. Sille ei oikein voi mitään, eivät neuvolassa halunneet puuttua asiaan kun poika kasvoi käyrillään. Pojalla on nyt kuitenkin todettu allergioita ja olenkin kovasti pohtinut olisiko tuo pulauttelu ollut aikanaan allergioiden syytä. Jaksamista, jonain päivänä saat vielä todeta paitasi puhtaaksi ja kotisi läikkymättömäksi.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.05.2005 klo 18:22 epätoivoinen kirjoitti:
heippa!

mua ahdistaa, kun meidän 6kk neiti pulauttelee tosi paljon, jopa tunteja syönnin jälkeenkin. hän ei varsinaisesti oksenna, mutta pulauttelee kymmeniä kertoja päivässä. öisin iltavellin aikana ei tuu mitään ylös, mutta päivisin koko ajan. pulauttelu liittyy selvästi mahallaan oloon ja sylittelyyn, mutta en tiedä mitä tehdä? lääkäri on tiistaina, mutta ei ne ikinä osaa sanoa mitään. onko kenelläkään kokemusta? oon tosi huolissani. ihan pienenä pulauttelut oli tosi vähäisiä, mutta nelikuisesta ne on lisääntyny. oisin tosi kiitollinen jos joku vastaisi.

Meillä on ollut IHAN SAMANLAISTA vajaan 7 kk poikamme kanssa!! Poju on syönyt kiinteitä jo kauan (reilun 2 kk iästä lähtien), sillä kävimme aikoinaan lääkärissä, koska pojalla epäiltiin refluksia. pH-mittaus suoritettiin, mutta mitään ei löytynyt. Oireiden (pulauttelu, happamat röyhtäykset) hoidoksi määrättiin tuolloin kiinteiden aloitus ja Gaviscon.

Sitten tilanne rauhoittui useaksi kuukaudeksi, mutta nyt n. 3 viikon ajan pulauttelu on ollut TOSI runsasta. Pulautukset ovat määrällisesti pieniä, mutta niitä tulee useita ja joskus monta tuntia aterian jälkeen. Kovasti ollaan ihmetelty tätä, sillä mitään muutoksia ei ruokavaliossa ole viime aikoina tapahtunut. Poju kuitenkin oppi ryömimään samaan aikaan, joten olen melko varma (ja neuvola myös), että pulauttelu johtuu tästä. Poika on nimittäin vatsallaan lähes koko ajan (ei viihdy selällään ollenkaan, vaan kääntyy heti) ja vetää itseään käsillään eteenpäin. On muuten todella virkeä ja hyväntuulinen lapsi! Myös ruoka maistuu entiseen malliin, eikä muutenkaan mitään muita oireita ole. Mutta tilanne on todella rasittava, kun koko ajan saa mennä pojan perässä ja pyyhkiä pulautuksia pois lattialta. Vaatteista en enää edes jaksa välittää...

Mutta ymmärrän huolesi, sillä itsekin aina välillä mietin, onko tuo normaalia. Jos haluat keventää sydäntäsi , niin pistä vaikka privaattiviesti. Vertaistuki on aina hyvä juttu!!

terveisin,
Lehmikki ja Aaron (pian 7 kk)

Meillä kaikki lapset pulautelleet enemmän ja vähemmän suunnilleen yksivuotiaaksi asti, vaikka jo kävelleet silloin reippaasti. Olen ajatellut, että söivät vaan liikaa ja ylimääräiset tuli ulos. Yhdellä todettu ruoka-aineallergioita, mutta muilla ei. Voihan se jotain herkkyyttä olla, ei olla tutkittu sen enempää kun ei muita oireita.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.05.2005 klo 18:22 epätoivoinen kirjoitti:
heippa!

ootko rintamaidolla vai korvikkeella? Joka käytät tuttelia niin se on pikkasen vahvempaa kait. ainakin mulle kerrottiin. ensimmäisen kanssa käytin tuttelia ja koko kämppä hais sille. nyt toisen kanssa oon käyttäny nannia ja ei oo mitään pulattelusta. kokeile muista vaihtoehtoja. semppiä

Meillä poika lähes 8 kk ja kiinteitä syönyt 3kk:sta asti...pulauttelua ollut koko ajan, kiinteiden myötä hieman vähentynyt, mutta edelleen tulee paksukin ruokaa pulautteluna pois. Neuvolassa vaan sanoneet, että kunnei "kaaressa" ja jatkuvasti tule, paino nousee, niin ei ole mitään hätää. On kyllä rasittavaa, kun "kyökkärätin" kanssa saa kulkea joka paikassa...mutta on lohduteltu mm. siskon taholta, joka terkka ite, että kyllä se joskus loppuu...

Yhteistyössä