puklut

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äityliahgj
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äityliahgj

Vieras
Minkä verran vauvoilla tulee normaalistu pulautuksia?
Tuntuu että meidän vauva oksentaa kaiken mitä saa syötyä.. On kuitenkin ihan tyytyväinen vauva, nukkuu paljon ja syö usein. Olen vain miettinyt että onko ihan normaalia? Tuntuu tosi isoilta ne määrät mitä pulauttelee ulos.. Yritän röyhtäyttää joka syötön jälkeen, myös yöllä, mutta aina ei vauva röyhtäise. Ja en ole huomannut että tuolla edes kovin suurta eroa on, äskenkin tosi hyvin röyhtäisi syönnin päälle, ja ehkä 5 min päästä kaaressa lensi puklua..
Onkohan ihan normaalia, ja saako vauva nyt yhtään ruokaa, voiko siis kaikki tulla ulos mitä syö? Tuo on niin vaikea kun ei itse tiedä minkä verran sitä maitoa yleensäkkin tulee ja kuinka paljon vauva syö.

Onko mitään konsteja millä sais ruuan pysymään paremmin masussa? Auttaisko jos aina syönnin päälle nostais pystyyn joksikin aikaa, röyhtäyttäis siinä ja pitäis sitte vielä sen jälkeenkin jonku aikaa pystyssä? Se vaan on monesti niin hankalaa jos vauva on nukahtanut tissille niin on niin uninen, että vaikea pitää kauaa pystyssä.

Vauva on nyt viikon ikäinen. Auttakaa kokematonta äitiä. :)

Meidänkin vauva puklasi tosi runsaasti ekat n. 2-3 kk. Välillä tuntui että suorastaan oksensi, kun puklu lensi kaaressa. Multa tuli aika runsaasti maitoa, joten hän sai sitä varmaan aina ihan liikaa. Ehkä pikkuhiljaa maidontuotanto tasaantui ja toisaalta vauva oppi syömään vain sen verran mitä tarvitsi, sillä puklailu väheni huomattavasti.

Käsittääkseni niin kauan kun vauva kasvaa normaalisti ei ole huolta.

Meilläkin vauva on puklaillut ihan kamalasti koko ikänsä. Nyt ikää 4,5 kuukautta, ja vieläkin pulauttelee. Välillä puklu on semmoista tosi paksua, melkein kuin viiliä, ja välillä tulee maitomaista juoksevaa tavaraa ulos. Lähes joka syötön jälkeen puklaa ainakin jonkin verran. Toisina päivinä tuntuu että harsoja menee valtavasti, toisina sitten taas vähemmän. Öisin vauva ei juurikaan pulauttele, en kyllä tiedä mistä johtuu... Röyhtäytän aina syötön jälkeen, myös yöllä. Pystyasennossa pitäminen ei meillä pulautteluun auta, tuntuu että hän silloin pulauttelee vieläpä enemmän kuin makuuasennossa. Olen kuullut monilta, että puklailu väheni kun vauva alkoi syömään kiinteitä - kiinteät kun pysyvät paremmin mahassa kun ovat tuhdimpaa tavaraa. Mäkin toivon että niin käy, kunhan tässä jaksan kiinteät aloittaa... Mulla tulee maitoa muuten ihan suihkuamalla vieläkin, eli vauva hotkii ja saa mahansa täyteen tosi nopeasti (imetys kestää yleensä vain 3-5 minuuttia), ja siksi myös pulauttelee. Ekat kuukaudet vauva kärsi myös mahavaivoista, mutta nyt ei tunnu olevan moksiskaan enää nopeasta syömistahdista. On sitten vissiin tottunut jo siihen.
Mulle on neuvolassa vaan sanottu, kun olen monesti pulauttelusta siellä puhunut, että kun vauva kasvaa hyvin ja on tyytyväinen, ei pulauttelu ole mitenkään vaarallista. En siis ole enää jaksanut sillä sen kummemmin päätäni vaivata. Ainoa ikävä puoli siinä on se sotku, mitä joskus tulee. Mutta ajan myötä oppii ennakoimaan pulautuksetkin, niin että ennättää sen harson laittamaan suojaksi...

Jotkut vauvat puklailevat enemmän kuin toiset. Jos "puklu" lentää kuitenkin kaaressa, se ei ole normaalia puklua, vaan jo oksennusta. Oksentelu voi olla merkki allergiasta. Meidän nuppuset ovat oksentaneet voimakkaasti vauva-aikansa, toinen vieläpä kävelemään oppimisen jälkeenkin. Vaikeat ruoka-aineallergiat löytyivät lapsilta.

Pystyssä pitäminen voi helpottaa vähän, ja myös se voi auttaa, jos sängyn päätyä nostaa vaikkapa kirjapinojen avulla ylemmäksi.

Jos vauva pissaa riittävästi(vähintään 5 kunnolla märkää vaippaa/ vrk) ja nukkuu syöttöjen välillä esim. 3-4 tuntia, hän saa kyllä tarpeeksi maitoa. Jos vaipat ovat kuivia (kevyitä) ja syöttövälit lyhyitä, vauva ei saa maitoa tarpeeksi.

Alkuvaiheessa, kun maito on juuri noussut, sitä voi suihkuta niin kovasti, että vauvaa hotkii sitä, ja oksentaa pois.

Mä suosittelisin kokeilemaan kantoliinaa. Mun esikoinen pulautteli aivan älyttömästi ja kantoliinasta oli suuri ilo. Eli syönnin jälkeen vauva kantoliinaan pystyasentoon ja aina tuli röyhtäyksiä. Tossa liinassa voi vaikka antaa vauvan nukkua tuntitolkulla kun asento on hyvä verrattuna rintareppuun ja vauva on ihanasti kuin sylissä siinä rinnalla :)
Mene jonnekin kauppaan, joka myy vaikka pitkiä trikooliinoja ja pyydä myyjältä sitomisopetus samaan hintaan. Ei tarvitse kannella ja vauva saa olla sylissä. Samalla voi tehdä vaikka kevyitä kotitöitä :)

Meillä vauva oksensi jokaisen ruokailun jälkeen ja syyksi alettiin epäillä maitoallergiaa noin 5kk iässä. Maitoaltistusta varten olimme kaksi viikkoa almiron peptillä ja oksentelu väheni. Altistus oli kuitenkin negatiivinen. Itse epäilen, että almiron pepti oli niin paljon pahemman makuista, ettei vauva viitsinyt juoda sitä kuin vain sen verran kuin tarvitsi, oksentelu johtui siis mielestäni "ylensyömisestä". Oksentelu loppui kun alettiin syödä enemmän kiinteitä. Vauva söi tissiä 4kk, jonka jälkeen korviketta, oksentelua oli alusta asti.

Jos vauva oksentaa kaaressa, se täytyy tutkituttaa. Kaarioksennukset saattavat olla oire mahaportin ahtaumasta. Meillä keskosena syntynyt oli ahkera pulauttelija, eikä siihen lääkärit hirveästi ottaneet kantaa. Mutta sitten kun kaarioksennukset alkoivat niin tuli käsky lähteä tutkimuksiin jo seuraavana päivänä. Mahaportin ahtaumasta meillä ei lopulta kuitenkaan ollut kyse, mutta kaarioksennusten syy on kuulemma aina selvitettävä koska runsas oksentaminen vaikuttaa hyvin pian kasvuun.

Normaalin pulauttelun, runsaankaan, ei pitäisi olla vaarallista.

Niin ja runsaaseen pulautteluun meillä käytettiin Gavisconia. Sitä annetaan ruuan jälkeen ja se tekee mahaan ruuan pinnalle kalvon ja siten estää takaisin tuloa. Ihan käsikauppatavaraa apteekista mutta tuskin kannattaa omin päin antaa, vaan kysyä vaikka lääkäriltä tai neuvolasta että voisiko kokeilla.

Meillä poika puklaili hirveästi vaikka röyhtäyteltiin ja tuli ne puklut myös pystyasennossa ja kerran selällään kaaressa myös neuvolassa. Asiaa ei tutkittu koska poika kasvoi todella hyvin, oli pitkä ja pullea ;) eikä pojalla ollut mitään iho-oireita. Omaa ruokavaliooni en myöskään muuttanut mitenkään. Sotku oli aina suuri, mutta puklautukset vähenivät tosi paljon kun 6kk iässä alettiin antaan kiinteitä ja pian sitten loppuivat kokonaan. Edelleen imetän kaksi kertaa päivällä ja illalla ja yölläkin, mutta pukluja ei enää tule. Tsemppiä harsobisnekseen ;) Meillä syynä puklailuun oli varmaankin liiallinen syöminen, usein söi!

Kumpikin lapsistani on ollut tosi kovia pulauttelijoita. Minulle neuvolassa lohduteltiin, että kun alkaa syömään kiinteitä, niin pulautukset vähenevät. Eivät vähenneet. Sitten lohduteltiin, että kun alkaa kävelemään, pulautukset vähenevät, eivät vähenneet. Kun aikaa meni eteenpäin, pulautukset hävisivät joskus ekan ikävuoden tienoilla. Meillä siis esikoinen oli liikunnallisesti etevä. Uskon, että hänen kohdallaan kyse oli vain ruoansulatuselimistön kehittymättömyydestä. Hänellä oli myös maitoallergia. Minun oli vaikea saada häntä röyhtäisemään, vaan yleensä se vatsan kipristely tuli ulos pulautuksena. Pulautuksia tuli useita kertoja päivässä. Hän oli alusta asti hoikka, mutta kasvoi hyvin omilla käyrillään (pitkä hoikka poika) ja unikoulun jälkeen jaksoi nukkua myös yöunet illasta aamuun asti pulautteluista huolimatta.

Toka lapsi oli rauhallisempi (vastasyntyneen keltaisuutta). Vauva imi laiskasti ja nukkui paljon. Koska hän söi harvemmin kuin esikoinen, syöntimäärät olivat isompia. Vauva oli muutenkin pulskempaa sorttia kuin laiha esikoinen. Tämä nuorempi lapsi pulautteli ihan järkyttävän isoja määriä esim. siten, että olohuoneen parkettilattialle levisi puolen metrin halkaisijalta olevia lätäköitä. Olin varma, että se ei ole normaalia, koska en voinut uskoa, että tissimaidosta jäi vatsaan enää mitään, kun hän pulautti niin järkyttävän paljon! Käytin vauvaa neuvolassa ja lääkärissä. Sain vauvalle voidemaista lääkettä, jota hänen piti niellä. Eihän raukka ollut koskaan syönyt mitään muuta kuin maitoa. Käytännössä siis vauva kakoi voidetta hädissään, jonka jälkeen hän pulautti kaiken maidon vielä suuremmassa kaaressa mm. sohvalle. Parin päivän taistelun jälkeen lopetin pulautuslääkkeen käytön, jonka piti vähentää pulauttelua, mutta koska en sitä millään saanut vaivihkaa vauvan nieltäväksi, siitä ei ollut mitään hyötyä.

Sen jälkeen pidin vauvaa varovasti pystyasennossa enkä hypyttänyt häntä. Pulautuksia tuli edelleen. Vauva kuitenkin kasvoi tosi tasaisesti kaikilla rintamilla ja kehittyi fyysisesti ja psyykkisesti ikäistään vastaavasti. Hänenkin kohdallaan pulautukset vähenivät joskus puolen vuoden paikkeilla siten, että reilun vuoden ikäisenä tuli enää pari puklua ja nekin olivat ihan pieniä.

Omasta kokemuksestani siis sanoisin, että pulauttelu (runsaskin) voi olla normaalia, joka ei vaadi hoitoa. En itsekään kahden vauvan kokemuksella osannut tämän nuoremman kohdalla tajuta sitä, että mikä on normaalia ja mikä vaatii lääkehoitoa. Jos vauva on suhteellisen tyytyväinen, kasvaa tasaisesti jne, niin pulautuksella ei ole merkitystä.

P.S. Kahden superpulauttelijan äitinä sideharsot olivat kullanarvoisia ja vastaavasti hyvin vaaleat värit suosiossa, koska ne lähti pesussa paremmin puhtaaksi. Pahimmat banaanipulautukset sai valkaisuaineella poistettua.

Yhteistyössä