Puhumaan oppiminen

Meidän 1v8kk poika ei vieläkään sano muuta kuin "anna" ja "too" eli tuo anna-sana on ainoa järkevä sana, jonka hän sanoo, ja sen hän on sanonut jo 10 kk:n iästä alkaen. Eli vuoden aikana ei ole tapahtunut oikein minkäänlaista kehitystä. 1,5-vuotisneuvolassa lääkäri ei ollut huolissaan, mutta itse kylläkin alan pikkuhiljaa olla.
 
Puhumaan oppiminen on niin yksilöllistä.Meillä tuo kuopus nyt 2v4kk alko ymmärttäviä sanoja sanomaan n.1v10kk ja nyt vasta kuukausi sitten pidempiä lauseita. Meidän vanhempi lapsi rupesi puhumaan lyhyitä lauseita 1v11kk ja pari kuukautta myöhemmin puhua pölötti vaikka mitä, ja nyt 3v5kk on melkonen satutäti.
 
Sinuna en vielä olis yhtään huolissani. Vaikka meidän neiti on oppinut puhumaan nopeasti ja nyt 1v9kk puhelee jo monitavusia lauseita niin esim. mun kummipoikani ja meidän neidin serkku alkoivat puhumaan vasta yli 2 vuotiaana, mutta sitten se kävikin nopeasti. Eli sitä ennen ei tullut juuri mitään kunnollisia sanoja. Eikä mitään vikaa siis ole. Se on niin yksilöllistä niinkuin kävelemään lähteminenkin.
 
Pyrystiina harmaana
Meidän pojalla oli 1v8kk neuvolassa noin 20 sanaa joista puolet hieman väärin. 1v10kk sanoja alkoi tulla nopeaa vauhtia. Hieman ennen 2v alkoi puhumaan 2-3 sanan lauseilla ja sanoja oli n. 100. Nyt ikää on 2v1kk ja poika puhuu 2-5 sanan lauseilla ja sanoja on todella paljon. Odottele sinäkin ihan rauhassa.
 
Meilläkin poika 1v9kk, eikä puhu vielä mitään. Yhtään järkevää tavuakaan ei tule. Olen myös huolissani vaikka ei varmasti pitäisi. Lääkärikään ei ollut 1,5 v neuvolassa huolissaan ja onhan täällä näitä kokemuksia myöhäänkin oppimisesta.
Tärkeintä taitaa tosiaan olla se että lapsi ymmärtää puhetta ja osaa ilmaista itseään, eli täytynee vaan odotella =)
 
Meillä esikoinen oppi puhumaan aikalailla 2-vuotiaana, kun jäi päiväkodista pois (ehti olla hoidossa puolisen vuotta, vähän reilut). Ennen tuota ikää tuli vain muutamia yksittäisiä sanoja. Kahden vuoden jälkeen puhetta onkin piisannut! Nuorempi alkoi puhumaan pitkiä lauseita jo reilun puolentoista vuoden iässä, joten ikähaitari puheen kehittymiselle on aika laaja. Älä vielä huoli lainkaan, puhele lapselle, niin kyllä niitä sanoja alkaa tulla. Jokin muu kehitysvaihe vie puheelta "tilaa", kaikki tulee ajallaan.
 

Yhteistyössä