Puhumaan oppiminen ja kaksi/kolmikielisyys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kielirikkaus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kielirikkaus

Vieras
Tasan 1- vuotias poikamme sanoo sanoja päivä päivältä enemmän. Perheessämme puhutaan kuitenkin kolmea eri kieltä, joten luonnollisesti yksi kielistä on vallitseva (oma äidinkieleni). Mielenkiinnosta kyselisinkin, miten muiden kaksi- tai kolmikieliset lapset ovat oppineet puhumaan/sanoja? Tuntuu, että tuo pieni osaa jo hirvittävän paljon sanoja. Onko kielirikas ympäristö tehnyt sen, että poika omaksuu uudet sanat todella nopeasti ja "ottaa käyttöön" herkästi?

Tällä hetkellä osaa sanoa ja ymmärtää merkityksen ainakin seuraaville sanoille:
Äidinkieli: Anna, Tämä, Heppa, Ei, Lamppu, Hauva, Äiti, Isi, Nenä, Korva, Suu, Napa
Kieli2: anna, yksi, isi, äiti, vesi, omena, peruna, peppu
kieli3: äiti, isi, ei,

En usko että se siitä johtuu, miten nopeesti oppii useita sanoja. Tietenkin jossain vaiheessa osattujen sanojen yhteismäärä voi olla korkea kun niitä osaa 2 tai 3 kielellä. Meillä lapsi on kaksikielinen 4-vuotias ja aika normaalilla tasolla verbaalisesti. Ei kyllä 1-vuotiaana tainnut osata ihan noin paljon sanoja, mutta enpä kauheesti muista.

Kyllä mä luulen, että kaksi/monikieliset lapset osaavat sitä ykköskieltä (jos sellainen on) keskimäärin vähän heikommin kuin yksikieliset. Mutta toki kaksi/monikielisyyden edut sitten vahvistuvat kun ikää tulee lisää. Hyötyjä on niin paljon, ettei niitä tässä jaksa alkaa edes luettelemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Bättrefolk;27862446:
En usko että se siitä johtuu, miten nopeesti oppii useita sanoja. Tietenkin jossain vaiheessa osattujen sanojen yhteismäärä voi olla korkea kun niitä osaa 2 tai 3 kielellä. Meillä lapsi on kaksikielinen 4-vuotias ja aika normaalilla tasolla verbaalisesti. Ei kyllä 1-vuotiaana tainnut osata ihan noin paljon sanoja, mutta enpä kauheesti muista.

Kyllä mä luulen, että kaksi/monikieliset lapset osaavat sitä ykköskieltä (jos sellainen on) keskimäärin vähän heikommin kuin yksikieliset. Mutta toki kaksi/monikielisyyden edut sitten vahvistuvat kun ikää tulee lisää. Hyötyjä on niin paljon, ettei niitä tässä jaksa alkaa edes luettelemaan.

Luin joskus artikkelin, jossa kerrottiin kaksikielisyyden ehkäisevän muistisairauksia vanhemmalla iällä. Jotenkin ajattelin tuon varjolla, että joskos tuo eri kielten vaikutuspiirissä kasvaminen tekisi tuon, että on kovin kiinnostunut sanoista ja niiden toistamisesta, sekä muistaa ne helposti. Vaikea sanoa, kun esikoinen kyseessä, enkä oikein tiedä miten tuo kielten kehittyminen tälläisessä tilanteessa "tulisi" mennä :)

Mä en tiedä, mutta kiinnostaisi kuulla, miten pidätte kolme kieltä erillään,ettei tule sekoitusta? Meillä kaksikielinen perhe, ja kielten erillään pitäminen helppoa, kun molemmat vanhemmat puhuvat vain omaa kieltään lapsille, mutta miten kolmas kieli?

[QUOTE="vieras";27862581]Mä en tiedä, mutta kiinnostaisi kuulla, miten pidätte kolme kieltä erillään,ettei tule sekoitusta? Meillä kaksikielinen perhe, ja kielten erillään pitäminen helppoa, kun molemmat vanhemmat puhuvat vain omaa kieltään lapsille, mutta miten kolmas kieli?[/QUOTE]

Meillä minä olen yksikielinen ja mies kaksikielinen. Puhun itse suomea lapselle. Mies puhuu ruotsia, joka siis on mieheni vahvempi äidinkieli. Kun ollaan tekemisisä miehen suvun kanssa, käytössä on tämä kolmas kieli. Mieheltähän tämä vaatii paljon, kun helposti lipsuisi myös kotona lapselle puhumaan tätä heikompaa kieltä.. Jännityksellä siis odotellaan, miten lapsi omaksuu nämä kaikki kolme kieltä..

Yhteistyössä