Puhuja: Jumala sulkee kohdun! Opetatteko vl:t näin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Lou-Lou"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"Lou-Lou"

Vieras
Ovatko lestadiolaisuus taikauskoa vai mitä heidän oppinsa on?

Amerikassa sattui traaginen tapaus. Sikäläiseen lestadiolais-seurakuntaan kuulunut äiti, 36-v jolla oli miehensä kanssa ennestään kahdeksan lasta, surmasi synnytyksen jäkeisessä vaiheessa kuuden päivän ikäisen vauvansa.

Nainen oli pidemmän aikaa kärsinyt mielenterveysongelmista eikä olisi halunnut enää lisää lapsia. Mutta lestadiolainen usko kieltää ehdottomasti ehkäisyn käytön.

Lestadiolaispuhuja selitti tapausta lehdistölle:

[QUUOTE] Jumala loi Ninalle hänen mielisairautensa. Hän antoi hänelle kaikki ne lapset jotka hän hän pystyi synnyttämään. Ja jos hän ei olisi voinut hoitaa enempää lapsia, niin Jumala olisi sulkenut hänen kohtunsa. [/QUOTE]

Toinen saarnaaja perusteli ehkäisyn synnillisyyttä sillä että ehkäisy on MURHA.

Uskotaan siis, että itse Jumala "sulkee naisen kohdun" silloin kun nainen ei enää jaksa synnyttää eikä huolehtia uusista lapsista?

Näinko te lestadiolaiset opetatte Suomessakin?
Missä kohtaa Raamatussa näin sanotaan?

Uskon pitäisi ainakin kristinuskossa perustua Raamattuun.....

Eikös ne opeta että Jumala antaa lapsia ja voimia myös niiden kanssa elämiseen. Jos se näin yksiselitteistä olisi, miten on niitä uupuneita äitejä ja isiäkin jotka eivät jaksa mutta pakko ottaa vastaan kaikki tulokkaat. Tosta sulkemisesta en oo kuullu ja raamattu sellasta puhu.

[QUOTE="Lou-Lou";29536449]Ovatko lestadiolaisuus taikauskoa vai mitä heidän oppinsa on?

Amerikassa sattui traaginen tapaus. Sikäläiseen lestadiolais-seurakuntaan kuulunut äiti, 36-v jolla oli miehensä kanssa ennestään kahdeksan lasta, surmasi synnytyksen jäkeisessä vaiheessa kuuden päivän ikäisen vauvansa.

Nainen oli pidemmän aikaa kärsinyt mielenterveysongelmista eikä olisi halunnut enää lisää lapsia. Mutta lestadiolainen usko kieltää ehdottomasti ehkäisyn käytön.

Jumala loi Ninalle hänen mielisairautensa. Hän antoi hänelle kaikki ne lapset jotka hän hän pystyi synnyttämään. Ja jos hän ei olisi voinut hoitaa enempää lapsia, niin Jumala olisi sulkenut hänen kohtunsa.

Uskotaan siis, että itse Jumala "sulkee naisen kohdun" silloin kun nainen ei enää jaksa synnyttää eikä huolehtia uusista lapsista?

Uskon pitäisi ainakin kristinuskossa perustua Raamattuun.....[/QUOTE]

Tuossahan on ihan järjetön ristiriita. Miksi ihmeessä jumala olisi luonut naiselle hänen mielisairautensa, jos hän olisi voinut hoitaa enemmän lapsia? Eikö tuo nyt ole selvä merkki siitä, ettei hän voinut hoitaa? Mitä muuta tämän toteamiseen sitten tarvitaan?

[QUOTE="Lou-Lou";29536449]Ovatko lestadiolaisuus taikauskoa vai mitä heidän oppinsa on?

[QUUOTE] Jumala loi Ninalle hänen mielisairautensa. Hän antoi hänelle kaikki ne lapset jotka hän hän pystyi synnyttämään. Ja jos hän ei olisi voinut hoitaa enempää lapsia, niin Jumala olisi sulkenut hänen kohtunsa. [/QUOTE]

Uskon pitäisi ainakin kristinuskossa perustua Raamattuun.....[/QUOTE]

Ehkäöisyn synnillisyyden perustleu on tosiaankin se että ehkäisy on murha, koska ehkäisemällä tuhotaan Jumalan luomistyötä.

Tässä tuo Amerikassa tapahtunut asia ja puhujien kannanotot.

Ray Waaraniemi suviseuroissa: Ehkäisy on synti | Omat polut © - etnisten vanhoillislestadiolaisten kertomuksia ja kokemuksia

ei jumala sulje naisen kohtua, vaan jos kohtu on todella huonossa kunnossa, lääkäri saattaa sen poistaa synnytyksen yhteydessä.

Puhuja sanoi sananmukaisesti noin että Jumala sulkee kohdun. moni puhuja viittaa tässä Vanhaan testamenttiin.

Suomessa tehdän suhteessa enemmän kohdunpoistoja kuin muualla vastaavan korkean hyvinvoinnin maissa. Lääkärit ihnmettelee sitä että vl naiset hankkii aiheeettomia kohdunpoistoja.

Kun normaali ehkäisy olisi turvallisempi ja vähemmän lopullinen vaihtoehto.

Kun pimeä fundamentalismi on sokaissut mielen niin sairastahan se on.

Puhuja sanoi sananmukaisesti noin että Jumala sulkee kohdun. moni puhuja viittaa tässä Vanhaan testamenttiin.

Suomessa tehdän suhteessa enemmän kohdunpoistoja kuin muualla vastaavan korkean hyvinvoinnin maissa. Lääkärit ihnmettelee sitä että vl naiset hankkii aiheeettomia kohdunpoistoja.

Kun normaali ehkäisy olisi turvallisempi ja vähemmän lopullinen vaihtoehto.

Kun pimeä fundamentalismi on sokaissut mielen niin sairastahan se on.

En oo tosiaan perehtynyt lestadiolaisten juttuihin, mutta kiinnostaa mihin vanhantestamentin kohtaan puhuja voisi viitata. En muista yhtään sellaista kohtaa.

Oon ymmärtänyt sen verran tästä elämästä että jokainen tekee itsenäisesti oman päätöksensä miten haluaa elää.

Ei se valitettavasti aina niin oo. Itekki seurannu erään naisen kipuilua kun kasvoi tiukassa seurakuntaopissa ja omilleen lähtiessä ja naimisiin mennessä etsi itteään ja maailmaa. Kun aina vanhemmat ja raamattu oli olleet ne kasvatusnuorat. Eikä sitte olleetkaan enää yhtäkkiä sanomassa miten tulee elää.

Vanhhoillislestadiolainen puhuja seuroissa: "...äidit rakkaat, jos ette täällä tahdo kivulla synnyttää lapsia, niin te ette pääse lasten kanssa iankaikkista elämää nauttimaan, mutta teidän pitää alkaa helvetin vaivassa ja helvetin tuskissa niitä syntymättömiä lapsia vielä synnyttämään."

Kauhukuvien maalailu on osa lestadioalisnaisten aivopesua.
Heille uskotellaan, että ehkäisemällä joku Jumalan luotavaksi ajattelemaa ihmisnenn "jää synnyttämättä". Sitten tuomiopäivänän nämä "synnyttämättömät lapset" tulevat vaatimaan pääsyä synnytetyksi.

Taustalla on uskomus, että jokaiselle naiselle on Jumalan säätämä tietty määrä synnytettäviä lapsia. Ja sitä ei saa mennä estämään, koska se on murhan synti.

Tämä on monien teologien mielestä taikauskoa.
Ei meinaa uskoa korviaan kun kuulevat, että Suomen kirkossa opetetaan näin lestadiolaispappien ja maallikkopuhujien toimesta.

[QUOTE="vieras.";29536964]Jumala avaa ja sulkee kohtuja läpi koko vanhan testamentin.

Ensimm[/QUOTE]

Raamatun aikana ei tietenkään ollut lääketiedettä, eikä tunnettu lapsettomuuden syitä.
Asioita kuvataan sen ajan ajattelulla ja vertauskuvin.

Mä en ole uskovainen joten sikäli huono aiheeseen puuttumaan... mutta olen aina ihmetellyt tuota ehkäisykieltoa. Jos Jumala kerran päättää lapsiluvun niin miten ehkäisypilleri voi asiaan vaikuttaa? Onko ehkäisypilleri Jumalaa suurempi voima? Eikö Jumala sitten yhtä hyvin voi pistää ehkäisyn pettämään jos niin haluaa? Entäpä, jos ehkäisypilleri on Jumalan luoma keino suoda ihmiselle valinnan mahdollisuus?

Mä en ole uskovainen joten sikäli huono aiheeseen puuttumaan... mutta olen aina ihmetellyt tuota ehkäisykieltoa. Jos Jumala kerran päättää lapsiluvun niin miten ehkäisypilleri voi asiaan vaikuttaa? Onko ehkäisypilleri Jumalaa suurempi voima? Eikö Jumala sitten yhtä hyvin voi pistää ehkäisyn pettämään jos niin haluaa? Entäpä, jos ehkäisypilleri on Jumalan luoma keino suoda ihmiselle valinnan mahdollisuus?

Hyviä ajatuksia, joita olen itse myös mielessäni hautonut. Näistä ajatuksista ei kuitenkaan voi puhua ry:llä, joutumatta epäillyksi epäuskosta ja "väärästä hengestä".

Tilanne on sellainen että tästä virheellisestä opetuksesta (koska Raamatussa ei Jumala ole kieltänyt ehkäisyä, sielllähän ei käsitellä sitä lainkaan) ja sen seuraamuksista kärisii ennen kaikkea miehen ja naisen avioliitto, parisuhde. makuuhuoneeseen tulee kolmanneksi ehkäisykielto ja raskaudenpelko.

Koko ilmapiiri vääristyy. Mitä on rakkaus ja seksuaalisuus ... iloa, läheisyyttä, vain kahden ihmisen keskinäinen liitto. Sille perustuu koko perhe-elämä ja elämän mielekkyys.

Ei Jumala halua että ihminen elää ahdistuneisuudessa, monilla varmasti tämä lapsiasia sitä aiheuttaa. Ahdistunut olo ei ole sama kuin syntinen olo, eroittakaa se asia.
Omantunnon kysymyksiä.

Ei Jumala halua että ihminen elää ahdistuneisuudessa, monilla varmasti tämä lapsiasia sitä aiheuttaa. Ahdistunut olo ei ole sama kuin syntinen olo, eroittakaa se asia.
Omantunnon kysymyksiä.

Ahdistus on mitä luonnollisin kokemus sellaisessa lahkossa kuin lestadioalisuus on. En tunne asiaa pintaa syvemmältä, mutta tulisi kyllä mieleen että saattaisi auttaa että lähtee pois sellaisesta yhteisöstä joka ahdistaa.

Vai onko tämä liian suoraviivaista ajattelua teidän mielestä?

Mä en ole edes tiennyt että lestadiolaisia on muualla kuin Suomessa.

Oon kuvitellut että se on ihan täkäläinen, umpisuomalaisen Lars Leevi Laestadiuksen omakeksimä hörhötys.

Yhteistyössä