(puhetta siitä, kuinka ensisynnyttäjien keski-ikää pitäisi saada laskemaan) Miten tätä käytännössä saisi laskettua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "utelias"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tilastojen mukaan opiskeluaikana lapsen tehnyt äiti valmistuu todennäköisemmin kuin lapseton kanssaopiskelija. Joten sekin kumottu, että opinnot jää. :)

Miksi tämä asia niin kovasti kolahtelee joillekin? Ihmettelen suuresti...

[QUOTE="hei";25566963]Tilastojen mukaan opiskeluaikana lapsen tehnyt äiti valmistuu todennäköisemmin kuin lapseton kanssaopiskelija. Joten sekin kumottu, että opinnot jää. :)
[/QUOTE]

Tätä en muuten usko. Annas nyt jotain lähdettä tälle väitteelle. Kun se mun tietääkseni on tasan päinvastoin.

Itse olen yliopisto-opiskelija, jolle on syntymässä pian esikoinen. Ja täytyy kyllä heittää vettä myllyyn, että tässä asiassa yhteiskunta ei tue vaan päinvastoin (tietenkin se on toinen kysymys, onko oikeus olettaa yhteiskunnan aina pitävän huolta) esim juuri oikeus asumislisään päättyy lapsen synnyttyä ja koska samanaikaisesti mahdollisuudet työntekoon opintojen ohessa käytännössä katsoen muuttuu mahdottomaksi (lapsi ei voi asuakaan päiväkodissa), on tämä aika kova taloudellinen kolaus ja nyt jo hieman kauhistuttaa, miten tullaan toimeen.
Ja vaikka puhutaan, miten opinnot joustavat niin omalla alalla näen opinnot joustamattomammiksi kuin työpaikan (sairaslomaa ei tunneta, jos lapsi sairastuu olet omaan "piikkiin" pois, pakollisia harjoituksia jää käymättä, kurssisi hylätään). Tietenkin alloilla, jossa voi tehdä tenttimällä tai etäopintoina tilanne on toinen.
Lisäksi huomaan olevani koulussa aika kummajainen maha pystyssä. Ja kummajainen tulen olemaan myös äitien keskuudessa, kun palaan opintoihin heti äitiysloman jälkeen (saman tehneet ovat saaneet kosolti hiekkolaatikoilla kuraa niskaansa).
Tiivistettynä siis pelottaa tulevaisuus ja koenkin, että jos synnytysikää halutaan alemmas, olisi tätä mahdollisuutta (äitiyden ja opiskeujen yhdistäminen) tuettava paremmin.

opintotukeen liittyvät asiat on merkityksellisiä sekä niille, jotka haluaa perustaa perheen kesken opintojen ja myös niille, jotka vasta kun opinnot on kasassa. Kyllähän opintojen viivästymistä aiheuttaa eniten se, että moni kokee välttämättömäksi tehdä töitä opintojen ohella missä helposti opinnot kärsii..
Eli tukea molemmille! Ja sitten jotain rajaa noihin pätkätöihin, joiden takia myöskään moni ei uskaltaudu lastenhankintaan (kun ei ole enää työpaikkaa johon palata).

Jännä miten aihe saa tunteet kuohuamaan. Musta tää on kyllä hyvä keskustelunaihe.

Itse sain esikoisen 28vuotiaana ja SILTI olin ystäväpiirini ensimmäisiä, joka sai lapsen. Sen jälkeen tosin niitä on tupsahdellut vähän kaikille. Luulen että itsekin olisin miettinyt perheen perustamista aiemmin jos ystävillänikin olisi ollut. Kun muillakaan ei tuntunut olevan kiirettä perheen perustamiselle, niin tuli itsekkin nautittua vapaudesta, matkailusta ja edettyä uralla. Henkisesti ja taloudellisesti olin toki valmiimpi lapseen lähemmäs kolmekymppisenä, mutta fyysisesti varmasti nuorempana.

[QUOTE="mona";25567238]Jännä miten aihe saa tunteet kuohuamaan. Musta tää on kyllä hyvä keskustelunaihe.

Itse sain esikoisen 28vuotiaana ja SILTI olin ystäväpiirini ensimmäisiä, joka sai lapsen. Sen jälkeen tosin niitä on tupsahdellut vähän kaikille. Luulen että itsekin olisin miettinyt perheen perustamista aiemmin jos ystävillänikin olisi ollut. Kun muillakaan ei tuntunut olevan kiirettä perheen perustamiselle, niin tuli itsekkin nautittua vapaudesta, matkailusta ja edettyä uralla. Henkisesti ja taloudellisesti olin toki valmiimpi lapseen lähemmäs kolmekymppisenä, mutta fyysisesti varmasti nuorempana.[/QUOTE]

Niin joo ja usealla ystävälläni ja itsellänikin oli toiveissa vakipaikka ennen raskautta. Itsekin odottelin vakipaikkaa vuoden ennen yrityksen aloittamista. Suuri pelko oli juuri se että jos määräaikaiselta jää äitiyslomalle eikä töihin ole enää hoitovapaan jälkeen asiaa, niin menettää työpaikan jossa oli viihtynyt niin hyvin.

Kyllähän biologisesti paras ikä saada lapsia on 20-25 vuoden välissä. Sosiaalinen ja psyykkinen puoli onkin sitten ihan eri tarina. Ihmiset kehittyvät eri tahtiin ja haluavat eri asioita. Suurin osa ystävistäni on aloittanut lisääntymisen lähempänä 30:tä. Yksi pariskunta on yrittänyt lasta jo useamman vuoden vaikka aloittivat "jo" 27 vuotiaina lapsenhankintaprojektinsa. Hedelmöityshoidot ovat raskaita ja kalliita.

itse sain esikoiseni 20 vuotiaana ja nyt vähän alle 30:nä odotan iltatähteä. Vaikka sain lapset nuorena, olen opiskellut korkeakoulututkinnon ja minulla on vakituinen työpaikka ja omakotitalo. Lasten hankinta ei siis ole estänyt mitään näistä toteutumasta. Pikemminkin näyttää siltä että moniin ystäviini verrattuna opiskeluni ja muutoinkin elämänasenteeni on ollut päättäväisempi, lasten vuoksi, heistä kun pitää huolehtia, ei voi käyttää rahaansa ja aikaansa matkusteluun ja humputteluun ja unohtaa että oho piti opiskellakin. Mutta näinhän se nuoruus monesti kuuluu elää eikä siinä ole mitään pahaa. Kuten ei siinäkään että tekee asiat "väärinpäin".

Äitien ja naisten pitäisi arvostella toisiaan vähemmän. Yksi parhaista äitikavereistani oli 38 kun itse oli kaksikymppinen ja lapsemme olivat parhaita kavereita. Hän aina toivoi että olisi tehnyt lapset aiemmin ja kannusti minua, toisin kuin yhteiskunta ja monet muut naisihmiset.

Opintotukeen pitäisi saada lapsista jotain lisää eikä puolison tuloilla pitäisi olla negatiivista vaikutusta lapsellisen opiskelijan tukiin. Yliopistoihin ja korkeakouluihin pitäisi saada enemmän lapsiparkkeja. Lapsiperheille pitäisi antaa verovähennyksiä.
Miehiä ei pitäisi syyllistää perhevapaiden pitämisestä tai lapsen kanssa kotona olosta eikä naisia varhaisesta palaamisesta opintoihin/töihin.
Kokeneempien äitien pitäisi tukea nuoria äitejä ja kannustaa heitä, ei pitäisi syyllistää alle 20:tä äitiä eikä myöskään häntä, jolla jostain syystä lapsen hankinta on mennyt yli 40:nen ikävuoden.

Tulosiirrot ja tuet tukisivat perheenperustamishaaveita mielestäni parhaiten. Myös erilaisia tukitoimenpiteitä kuten kodinhoitajia tulisi olla tarjolla kaikille lapsiperheille. Jokainen 39 asteen kuumeessa kipeiden lasten kanssa kotona ollut äiti varmasti allekirjoittaa tämän.

ja myös asennemuutos ja asenneilmaston muutos. Ei ole olemassa mitään oikeaa ikää tai täydellistä taustaa johon lapsen voi hankkia.

Monet elävät pitkän parisuhteen ja railakkaan nuoruuden, hankkivat työt, omakotitalot ja muut pakolliset. Eropaperit laitetaan vetämään kun lapset ovat alakouluiässä , tlao menee myyntiin ja uusi heila (lapsineen?) tilalle. Nuorten parisuhteet katkeavat helpommin kuin 30-40:sten , mutta suurin osa nuorten parisuhteista, joihin on tarkoituksella hankittu lapsia, on pitkiä ja kestäviä. ja kestäisivät paremmin ilman rahahuolia ja vaikeuksia opiskelussa.

Minusta jokainen äiti on oikean ikäinen ja oikeanlainen. Biologisesti 30:n on jo vanha, 40:nen ikäloppu. Taloudellisista ja psykososiaalisista näkökohdista 20:nen epävarmassa parisuhteessa ilman tutkintoa ja ammattia.

Mikä sitten oikeasti merkitsee? sekö että kaiken elämässä voi suunnitella ja elämässä pitäisi edetä jollain tietyllä tavalla tietyssä muotissa, jotta voisi olla hyvä vanhempi? Kiistän. Ollaan kaikki ylpeitä omasta vanhemmuudesta, iästä riippumatta.

Kyllähän biologisesti paras ikä saada lapsia on 20-25 vuoden välissä. Sosiaalinen ja psyykkinen puoli onkin sitten ihan eri tarina. Ihmiset kehittyvät eri tahtiin ja haluavat eri asioita. Suurin osa ystävistäni on aloittanut lisääntymisen lähempänä 30:tä. Yksi pariskunta on yrittänyt lasta jo useamman vuoden vaikka aloittivat "jo" 27 vuotiaina lapsenhankintaprojektinsa. Hedelmöityshoidot ovat raskaita ja kalliita.

itse sain esikoiseni 20 vuotiaana ja nyt vähän alle 30:nä odotan iltatähteä. Vaikka sain lapset nuorena, olen opiskellut korkeakoulututkinnon ja minulla on vakituinen työpaikka ja omakotitalo. Lasten hankinta ei siis ole estänyt mitään näistä toteutumasta. Pikemminkin näyttää siltä että moniin ystäviini verrattuna opiskeluni ja muutoinkin elämänasenteeni on ollut päättäväisempi, lasten vuoksi, heistä kun pitää huolehtia, ei voi käyttää rahaansa ja aikaansa matkusteluun ja humputteluun ja unohtaa että oho piti opiskellakin. Mutta näinhän se nuoruus monesti kuuluu elää eikä siinä ole mitään pahaa. Kuten ei siinäkään että tekee asiat "väärinpäin".

Äitien ja naisten pitäisi arvostella toisiaan vähemmän. Yksi parhaista äitikavereistani oli 38 kun itse oli kaksikymppinen ja lapsemme olivat parhaita kavereita. Hän aina toivoi että olisi tehnyt lapset aiemmin ja kannusti minua, toisin kuin yhteiskunta ja monet muut naisihmiset.

Opintotukeen pitäisi saada lapsista jotain lisää eikä puolison tuloilla pitäisi olla negatiivista vaikutusta lapsellisen opiskelijan tukiin. Yliopistoihin ja korkeakouluihin pitäisi saada enemmän lapsiparkkeja. Lapsiperheille pitäisi antaa verovähennyksiä.
Miehiä ei pitäisi syyllistää perhevapaiden pitämisestä tai lapsen kanssa kotona olosta eikä naisia varhaisesta palaamisesta opintoihin/töihin.
Kokeneempien äitien pitäisi tukea nuoria äitejä ja kannustaa heitä, ei pitäisi syyllistää alle 20:tä äitiä eikä myöskään häntä, jolla jostain syystä lapsen hankinta on mennyt yli 40:nen ikävuoden.

Tulosiirrot ja tuet tukisivat perheenperustamishaaveita mielestäni parhaiten. Myös erilaisia tukitoimenpiteitä kuten kodinhoitajia tulisi olla tarjolla kaikille lapsiperheille. Jokainen 39 asteen kuumeessa kipeiden lasten kanssa kotona ollut äiti varmasti allekirjoittaa tämän.

ja myös asennemuutos ja asenneilmaston muutos. Ei ole olemassa mitään oikeaa ikää tai täydellistä taustaa johon lapsen voi hankkia.

Monet elävät pitkän parisuhteen ja railakkaan nuoruuden, hankkivat työt, omakotitalot ja muut pakolliset. Eropaperit laitetaan vetämään kun lapset ovat alakouluiässä , tlao menee myyntiin ja uusi heila (lapsineen?) tilalle. Nuorten parisuhteet katkeavat helpommin kuin 30-40:sten , mutta suurin osa nuorten parisuhteista, joihin on tarkoituksella hankittu lapsia, on pitkiä ja kestäviä. ja kestäisivät paremmin ilman rahahuolia ja vaikeuksia opiskelussa.

Minusta jokainen äiti on oikean ikäinen ja oikeanlainen. Biologisesti 30:n on jo vanha, 40:nen ikäloppu. Taloudellisista ja psykososiaalisista näkökohdista 20:nen epävarmassa parisuhteessa ilman tutkintoa ja ammattia.

Mikä sitten oikeasti merkitsee? sekö että kaiken elämässä voi suunnitella ja elämässä pitäisi edetä jollain tietyllä tavalla tietyssä muotissa, jotta voisi olla hyvä vanhempi? Kiistän. Ollaan kaikki ylpeitä omasta vanhemmuudesta, iästä riippumatta.
Oho, hienosti kirjoitettu. :O Olen vähän häkeltynyt! :O

Uusimmat

Yhteistyössä