Puheen ymmärtämisen vaikeutta 2v9kk

Alan olla huolissani poikani ymmärryksestä. Poika puhuu paljon, mutta aika paljon ihan puuta-heinää. Matkii paljon ilmaisuja piirretyistä (katsoo pikkukakkosta joka ilta innoissaan) Ymmärtää kyllä ihan hyvin perusjuttelua, mutta etenkin kysymykset tuntuvat tosi vaikeilta. Puheen kehitys on kyllä mennyt nyt aika vauhdilla eteenpäin, paljon on oppinut sanoja mutta välillä tuntuu olevan vaikeutta ymmärtää eri asiosta pääasiaa.

Satuja on luettu ja viime aikoina keskittymiskyky on parantunut ja jaksaa kuunnellla paremmin (kerron tosin omin sanoin että olisi mahdollisimman helppo ymmärtää) . Tuntuu kuitenkin ettei poika saisi juonesta kiinni, vaan keskittyy epäoleellisuuksiin (kuten satuhahmon hattuun).

Nyt on kuukauden verran ollut 'mikä toi on' kausi ja sitä mukaa on kyllä puhuminen ja ymmärrys mielestäni kyllä hieman parantunut.

Outoa on mielestäni juuri kysymyksiin vastaamisessa on ollut vaikeutta. Esim. 'Joo' on ollut ihan kiven takana. Esim. 'Onko hyvää ' kysymykseen tuntuu olevan mahdoton välillä saada vastausta.

Poika osaa myös laskea kymmeneen ulkomuistista, mutta kun laittaa vaikka 5 tomaattia eteen, niin ei osaa laskea. Omasta mielestäni on ollut koko ajan ikätasoaan jäljessä juuri vuorovaikutuksessa, mutta nyt on alkanut huolestuttamaan vaan enemmän. Toisaalta muisti on hyvä, poika on empaattinen, ihana ja aurinkoinen tapaus, mutta jotain vaikeuksia hänellä taitaa olla. :(

Onko täällä muita joilla lapsilla vastaavia ongelmia?
 
Täällä ilmottautuu yksi äiti, jonka lapsella hieman puheenviivästymää.. Käyty puheterapeutillakin tänä vuonna, muttei jatkosta ollut varmuutta. Tyttö tulee jo 4 vuotta tammikuussa, mutta puheenviivästymään puututtiin kunnolla vasta kun hän oli jo yli 2 vuotias.. Osaa nykyään puhua kyllä lauseita, vielä vuosi sitten ei osannut sanoa kuin äiti ja pari muuta sanaa. Muttei puheesta saa aina selkoa, joudun usein tulkkaamaan sukulaisillekin, mitä tyttö sanoo, koska itse ymmärrän kyllä periaatteessa kaiken.

Meillä oli alkuun todella vaikeaa lähteä muuttamaan totuttuja tapoja, siis myönnän, että vika oli myös meidän aikuistenkin. Lapsi jos pyysi esim. ruokapöydässä maitoa, ei hänen tarvinnut verbaalisesti sitä pyytää, kun minä ainakin tajusin sen jo eleistä. Oli väärin, ettei lapselta edes ns. vaadittu sitä, että hän sanallisesti pyytää maitoa. Näin jatkui pitkään ja siitä tuli tapa. Joten ennen kuin alettiin puuttua vain lapsen kielellisiin ongelmiin, piti aikuistenkin vähän katsoa peiliin, että onko oltu tarpeeksi "järeitä", meidän kohdalla siis ainakin..

Mutta tosiaan edistystä on tapahtunut paljon ja sinnikkyyttä vaaditaan. :)
 
Monilla lapsilla, joilla on oppimisvaikeuksia, kehitys- tai käytösongelmia on diagnosoimattomia ongelmia kuulossa tai kuuloaistimusten käsittelyssä.

KUULOAISTILLA ON MONTA TEHTÄVÄ. Kuulon lisäksi se kontrolloi tasapainoa, motorisia liikkeitä ja koordinaatiota, avustaa silmän liikkeiden hallintaa, samoin kuin käsivarren ja sormien toimintaa. Kuuloaisti mahdollistaa kielen käytön, lukemisen ja laulamisen nuotin mukaan sekä sisältää keskuksen kaikkien aistihavaintojen käsittelyyn. Näinollen mikäli kuuloaisti ei toimi kunnolla, monia erilaisia ongelmia voi ilmetä kuten huono tasapainon ja motoriikan hallinta, viiveet puheen ja kielen kehityksessä, lukivaikeudet, heikko keskittymiskyky, heikot hienomotoriset taidot, näkövaikeudet ja toimintahäiriöt aistihavaintojen käsittelyssä.

Olen äiti, jonka molemmilla lapsilla on todettu puheen kehitysviive.
Heinäkuuhun 2009 asti luulin, että ainoa apu olisi puheterapia, mutta sitten kuulin Espanjassa Berard AIT –menetelmästä ja päätin kokeilla sitä.

Kahden vuoden puheterapian jälkeen tyttäreni puhetaito oli hädin tuskin edistynyt, mutta Berard AIT –ohjelman jälkeen hän tarvitsi vain muutaman kuukauden lisää puheterapiaa.

Neljä vuotta myöhemmin olimme samassa tilanteessa pikkuveljen kanssa ja Berard AIT –ohjelman menestys toistui. Nykyään lapseni kommunikoivat sujuvasti kahdella eri kielellä.

Päätös ryhtyä Berard AIT–terapeutiksi ja tuoda tämä ihmeellinen terapia Suomeen syntyi puheterapeutin odotushuoneessa. Muut äidit kyselivät minulta olinko huomannut kehitystä lapseni puheessa, sillä kahden, kolmen ja neljänkin vuoden puheterapian jälkeen he olivat nähneet vähän tai ei ollenkaan edistystä. He muistuttivat minua itsestäni vuosia sitten pohtimassa samaa.

Nimeni on Pilar Meseguer ja olen ensimmäinen Berard AIT-terapeutti Suomessa. Kuulotaito
 

Yhteistyössä