Poika on 2 v ja me aloitimme just puheterapian, koska puhuu vain muutamia sanoja. Otin itse yhteyttä puheterapeuttiin ja pääsimme noin kuukauden päästä puh.soitosta, olisi kait aikaisemminkin, mutta mulle ei käy työn takia kuin aamuajat.
Poika puhuu vain yksittäisiä sanoja, ei käytä niitä arjessa eikä vuorovaikutuksessa. Ei puhu lauseita.
Saimme suu- ja kielijumppaohjeita. Dysfasia-sivuilla on samantapaisia ohjeita.
pillipäivä, puhaltelua, kloksutteleua, kielellä kaikenlaista liikettä suussa, huulten lipomista, voisi yrittää myös että laitat esim. pehmeäksi keitetyn pikkuporkkanan palan (tai vast,.) lapsen suuhun, poskeen, ja lapsi kaivaa sen sieltä kielellä. Meillä ei onnistunut, siirsi poskilihaksillaan kielen päälle
Saimme myös oheita toimintaan ja leikkiin, niin hullulta kuin se kuulostikin. Katsekontaktilla tarkoitettiin myös sitä, että molemmat katsovat samaa kohdetta ja samaan aikaan, mistä puhutaan. Eli katse ja kohde ja sana yhdistyvät. Kädet ja kehon hahmottaminen tulevat mukaan myös. Kovin pitkälle ei olla vielä päästy, pitäisi kait tehdä joku ohjelma, jota noudatetaan. Ongelmana on, että koen olevani hiivatin yksin tämän kanssa. Mies ei koe asiaa tärkeäksi.
Esim. isommat sisaret leikkivät tämän 2 vuotiaan kanssa niin, että kun pieni leikkii lelulla X, hän siis tekee siitä leikkiä tai touhuaa X-leikissä / tavaroissa, toinen sisko tulee ja sanoo: katso mikä täällä - ja haluaa pienen leikkivän ja huomioivan hänen leikkinsä Y. Samaan aikaan toiselle puolelle ilmestyy toinen sisko, joka vaatii huomiota hänen omaan touhuunsa, leikkiin Z.
Lapsi "hajoaa" täysin.
Ongelma on, että nämä mainitut siskot ovat kouluikäisiä, käyvät meillä vain harvakseltaan tapaamisella, enkä haluaisi heille selittää tätä puheterapia-asiaa, muttei tuolla tavalla kukaan "normaalikaan" onnistu leikkimään, ei varsinkaan kun leikin pitäisi tukea puheen kehitystä.
Jotta leikki menisi normaalisti tai toisella tavalla, pitäisi minun olla vahtimassa koko ajan, eivät nämä kouluikäiset muista tai halua muistaa koska eivät asu meillä vakituiseen.
Pitäisikö kieltää leikkimästä kokonaan?