puheen kehityksestä

missä vaiheessa teidän "puhumattomia" lapsia on otettu "tarkkailuun" neuvolassa tai päiväkodissa?? pian 2,5 vee lapseni on melko puhumaton. vastaa kyllä joo tai ei jos kysyttäessä ottaako jotakin, kun katsellaan kirjoja sanoo mikä kuvassa on, sanoo vain noin kolme kaksisanaista. sen olen kyllä huomannut että ymmärtää kaikki mitä sanotaaan. kaikki muut kävelyt, kääntymiset tämän tapaiset on oppinut aikaisessa vaiheessa. mutta tuo puhe.. mielessäni on jo kaikki dysfasia jutut ym. päiväkotiin tulee terapeutti seuraamaan lapsien leikkejä ym. olen varma että tulee sanomista puheesta. kertokaa te nyt omista "puhumattomista" lapsistanne. vai voiko yksinkertaisest puheen viivästys johtua siitä että en vain ole tarpeeksi jutellut lapselleni, koska aina hän on ollut omatoiminen ja eikä ole vauvaiän jälkeen ollut mikään ns. jalassa roikkuja, viihtyy myös omissa oloissaankin. AUTTAKAA!! KERTOKAA OMIA/TUTTUJEN KOKEMUKSISTA!!

MUUMIMAMMA1
Samaa ihmettelen minäkin, meillä täytetään tosin vasta 2v tän kuun lopulla ja neuvolassa puhekontrolli tiedossa. Meillä tyttö ymmärtää ihan hyvin puheen, mutta sanoja vain pari.

Suzu
Minulla on poika, jolla on viivästystä puheenkehityksessä. Neuvolassa asiaa aina vain "seurattiin", joten oman mielenrauhani takia vein hänet yksityiselle lääkärille noin puolitoistavuotiaana. Siitä alkoivat tutkimukset, joissa ilmeni, että asiassa on viivästystä.
Puheterapeutin ym. saaminen voi kestää pitkään, joten mieluummin olisin liikkeellä liian aikaisin.. Nyttemmin neuvolassakin on sanottu, että asioihin olisi pitänyt puuttua aikaisemmin heidän puoleltaan. Pojalla on ikää nyt 5 vuotta, ja puhe kehittynyt todella paljon.

saga04
Mä itse olen miettiny ihan samoja juttuja,dysfasia,ym. Mun nuorin poika on 3v. ja nyt on tiedos et päästään neurologiselle tutkimuksiin joulukuun alussa. Sain lähetteen kun itse aloin asiaa hoitamaan ja puhuin lasteni astmalääkärille asiasta kontrollissa käydessä. Neuvolassa kun vaan aina sanottiin että "seuraillaan" ja "kyllä se sieltä vielä tulee". Muut lapset kun ovat oppineet puhumaan jo 1,5vuotiaina. Puhetta tulee todella vähän. Lauseita ei ollenkaan mut sanoja on nyt jonkun verran,tosin suurin osa sellaisia joita vain minä ja isukki ymmärretään. Korvaa todella paljon sanoja esim. koira on hau hau,kissa-miau jne. Ja mulle poika on keksinyt aivan oman
nimen,olen lolo. En tiedä yhtään mistä tämä nimi on tullut.

Poikaa seurattu n. 2 vuotiaasta lähtien kun ei puhunut yhtään. Kolmivuotiaana sanoi vieraille joo ja ei; kotona tuolloin n. 50 sanaa. nyt 4 vuotiaana puhelee yksikseen ja tutuille tosi paljon ja välillä epäselvästi. Päiväkodissa ihmettelevät pojan hiljaisuutta ja vetäytyvyyttä kun mieluummin on yksinään.Aika arka kaiken kaikkiaan on ollut aina. Kotona ihan normaalin oloinen, iloinen ja pulisee ihan liikaaakin. En jaksa enää hössätä asioiden kanssa; kehittynee ja rohkaistuu päiväkodissa varmaan ajan myötä (on uudessa hoitopaikassa ollut n. 1 kk:n). Puheterapeuttiin on suhde harvakseltaan; hänen mielestään puhe on viivästynyttä mutta ei aihetta huoleen. Näin meillä. :)

Minzu78
Meillä kans kohta 2,5 vuotias poika, jonka puheen tuottaminen on tuottanut aikaisemmin huolta. 2-vuotiaana sanoi suunnilleen samoja sanoja kuin 1-1,5-vuotiaana, eikä uusia sanoja tahtonut kuulua. Kuitenkin viimeisen 2 kuukauden aikana on tapahtunut huima harppaus ja sanoja tulee jatkuvasti myös lyhykäisiä 3-4sanan lauseita. Vaikutti viivästyneeltä puheen kehitykseltä, mutta kovaa vauhtia ottaa jo kiinni...Kaikki kehittyvät omaan tahtiiin.. :D

maippi
muistatko enään vauva-aikaa? jokelteliko lapsesi? Mulla on 6kk ikäinen poika eikä paljon jokeltele. Päristelee kyllä paljonkin, mutta ei varsinaisesti jokeltele... Ois kiva tietää vaikuttaako se jotenkin puheen kehitykseen.......... :whistle:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.10.2004 klo 17:08 maippi kirjoitti:
muistatko enään vauva-aikaa? jokelteliko lapsesi? Mulla on 6kk ikäinen poika eikä paljon jokeltele. Päristelee kyllä paljonkin, mutta ei varsinaisesti jokeltele... Ois kiva tietää vaikuttaako se jotenkin puheen kehitykseen.......... :whistle:
meidän poika oli vauvana aika hiljainen; naureskeli tai itki. Varsinaista jokelusvaihetta en muista olleen. Saman muisti myös neuvolan täti, muisteli pojan olleen kovin hiljainen vauva kun puheasioissa neuvolassa oltiin aikoinaan. Voi siis olla että hiljaisella vauvalla on jotain tekemistä myöh. puheenkehityksen kanssa. Meillä kyllä vauvana jo lueskeltiin ja loruteltiin paljon joten kyllä ainakin kuulovirikettä oli tarjolla. Äänten matkimiseen ei poika koskaan innostunut.

Meillä myös 4vuotias poika. Hän puhuu jo selvästi. (r ja s eivät vielä tule. Päiväkodissa ihmettelevät, kun hän ei vastaile eikä puhu hoitajille mitään. Muiden lasten kanssa hän kommikoi ja leikkii aivan normaalisti. Kotona käyttäytyy aivan normaalisti.
Onko teillä vastaavaa, ettei lapsi puhu vieraille ihmisille tai puhuu valikoiden.
Terv. Ainu

HoponPoppoo
viime viikolla oli meidän tytyn 1,5 v lääkärin neuvola ja lekuri sanoi et tutti pois heti et tyttö oppii puhumaan!!!!! Tyttö puhuu enimmäkseen "omaa" kieltään mutta osaa monia sanojakin esim. puuoa( puuro), kiia (kirja), paippa (vaippa), kakka (kakka), huoenta (huomenta), aakatta (aukasta) yms. lääkäri kirjoitti vielä neuvola korttiinkin että paljon epäselvää puhetta!!!!

Mielestäni tämänikäisellä vielä on "paljon epäselvää puhetta" mutta minua loukkasi se et lääkäri ei tuntunut tietävän ettei 1,5 vuotias vielä kauhen paljon puhu, eikä vaarsinkaan vieraassa paikassa saatikka lääkärissä!!

ja vielä se että tuttia tyttö syö vain unilla ja "vaikeimmissa" paikoissa kuten tuolla lääkärissä........

soitin juuri aamulla puheterapeutille oman 2v 1kk pojan puheen viivästymisen takia. Neuvolan täti on enemmän kuin innoissaan ollut tyrkyttämässä pojalle terapeuttia ja minä ajattelin, että eihän se sinne soittaminen ole meiltä mitään poiskaan..No, poika siis sanoo n. 20 ymmärettävää sanaa ja selittää muuten koko ajan omaa kieltään. Selittää siis tosi paljon, muttei siitä saa mitään selvää. Eikä sano vielä minkäänlaisia lauseita. Ymmärtää kuitenkin puhetta ihan hyvin ja sanavarasto on alkanut pikkuhiljaa kehittymään suuremmaksi. Puheterapeutti sanoi, että jos sanoja tulee lisää, poika ymmärtää puhetta ja käyttää ääntänsä (oma kieli) koko ajan, ei akuuttia huolta ole. Katsotaan tuonne 2,5 -vuotiaaksi asti kehitystä. Eikä 2-vuotiaalle kuulemma oikein mitään terapiaa voi vielä antaakaan, liian pieni sellaiseen. Lähinnä ohjeita vanhempien kanssa suoritettavaan puheharjoitteluun. Terapeutti kehoitti leikkimään toistamisleikkejä (esim. miten kissa sanoo...), lukemaan ja katsomaan kirjoja, juttelemaan paljon, selkeästi ja lyhyillä lauseilla.

Eli tässäpä taas taivastellaan muutama kuukausi ja katsotaan mihin suuntaan kehitys kääntyy, kun uusi vauva syntyy n. kuukauden päästä. Terapeutti sanoi, että saattaapi se tähänastinenkin kehitys hetkeksi taantua.. Olen muuten minäkin sitä mieltä, että kannattaa ottaa ajoissa yhteyttä puheterapeuttiin, jos asia huolettaa. Meillä ainakin joutuu jonottamaan useita kuukausia varsinaiseen terapiaan pääsemiseksi.

kaikki aikanaan
Meillä nuorin lapsista alkoi puhumaan kolme vuotiaana, eikä ole sen jälkeen paljon suunvuoroa saanut. Hän on jo aikuinen. En ollut huolissani silloin, eikä puhetta ollut mistään terapiasta. Sai kyllä itsensä ymmärretyksi ilman puhetta. Lapset vaan on niin erilaisia. Toivottavasti tästä on lohtua puheen odotteluun! =)

Himpula 03
Meillä esikoisella oli muutamia sanoja 2,5-vuotiaana ja muuten hän vain osotteli ja sanoi öö-öö, ja me vanhemmat ymmärettiin aina mitä oli vailla, niin eihän sen tarvinnut sanoja käyttääkään =) Kaiken puheen kyllä ymmärsi hyvin eli emme olleet huolissamme puheesta. Sitten esikko menikin jo kohta päiväkotiin (2,5v.) ja ekan päivän oli ollut aika hiljaa, mutta jo toisena tuli ihan täydellisiä pitkiä lauseita ;) . Se oli aika hauska juttu, mutta kun ei sen ollu tarvinnu käyttää sanavarastojaan kun kerran ymmärrettiin.. että joskus voi olla näinkin.

SMamma
Muistavatko lapsenne paljon asioita ajalta, jolloin eivät vielä osanneet juurikaan puhua? Siis lapset, jotka oppivat puhumaan tuossa kahden vuoden korvilla tai myöhemmin? Olen lukenut, että lapsen muisti kehittyy yhdessä puheen kanssa, ja kiinnostaa kovasti tietää, miten muilla on ollut. Tulevatko pidempään säilyvät muistot vasta puhumaan oppimisen jälkeen?

anksu83
Kummaa hommaa. Jokainen ajallaan.
Kummipoikani alkoi puhuu vähän yli vuoden ikäisenä sanoja ja oma poikani täyttää joulukuun alussa 2v ja sanoo muutaman sanan,mut ymmärtää puhetta kyllä. Ja sit poikani serkkun äiti vei poikansa itse puhe opetukseen ku ei osannut vuotiaana sanoa r ja sit taas serkkuni ei ollut moksiskaan ku neuvolassa sanotiin,et hänen pitäisi viedä puheterapiaan 2vuotias poikansa ku ei puhunut pihaustakaan. Serkkuni ei kuunnellut eikä vienyt ja kyllä se poika lopulta rupesi puhuu 4vuotiaana.
Antakaa lasten herran jumala kasvaa ja kehittyä rauhassa ei kaikkia voi samaan muottiin laittaa.

Hay-D harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.10.2004 klo 19:10 Suzu kirjoitti:
Minulla on poika, jolla on viivästystä puheenkehityksessä. Neuvolassa asiaa aina vain "seurattiin", joten oman mielenrauhani takia vein hänet yksityiselle lääkärille noin puolitoistavuotiaana.
siis pitäiskö puolitoistavuotiaan jo olla kovinkin kehittynyt tällä saralla?! meillä poika 1v4kk eikä sano muuta kuin äiti. Enkä ole ollut huolissani ollenkaan. Mun tietääkseni suurin osa tenavista aloittaa sanomaan enemmän sanoja vasta 2v. synttäreiden jälkeen.

Ihme kiihkoilua muutenkin tää lasten kehityksen seuraaminen... Kaverin vauva on 8kk eikä konttaa vielä, niin neuvolan täti oli ehdottanut fysioterapeutille viemistä :LOL:

anksu83
Joo munkin mielestä ihan älytöntä toimintaa nykyisin. Kyllä ne lapset omaan tahtiin kasvaa jotkut jopa jättää väliin esim. ryöminnän ja konttauksen ja rupee suoraan kävelee. Esim. mun täti on pienenä osannut melkein juosta jo 8kk:den ikäisenä. Olis varmaan pitänyt mun olla huolissaan ku esikoinen oppi kävelee vasta 1v2kk:den iässä. Mut mihin on maailma menossa? Onneksi itse osaan ajatella omilla aivoilla.

Yhteistyössä