Puetteko te väkisin 2veelle päälle jotain mitä ei halua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja cvv
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
C

cvv

Vieras
Viitaten tuohon yhteen ketjuun, jossa jotkut ovat sitä mieltä että 5v. pitäisi laittaa päälle mitä äiti määrää tai on pomon paikka perheessä väärin jne. Kertokaa mitä mun sitten pitäis tehdä meidän 2,5 v. tytön kanssa? Se ei suostu mekkoja laittaa, väksinkö mä ne sille puen? Ja jotenkin uhkailemalla saan pitämään päällä? Vai kuinka pitäis tehdä, ettei neiti nyt pomottelis mua ihan mennen tullen?

Jos haluan, että tytölle laitetaan esim. mekko, niin annan hänelle muutaman vaihtoehdon josta saa valita mieluisen- ja sitten minä valkkaan niihin asusteet. Näin meillä on toiminu kaikkien vaatteiden kanssa ja tytöllä ikää vähän vajaa 2-v.

Meillä ei ole tällaista ongelmaa koskaan ollut yhdenkään lapsen kohdalla, onneks!

Hankala siis samaistua tilanteeseen kun oon aina pukenut noiden päälle mitä kaapista on löytynyt ja mikä on ekana käteen osunut.. Ehkä antaisin vaihtoehdon jos on kovin määrätietoinen lapsi, en minäkään tykkäis jos joku pakottais mut mekkoon vaikka housujakin kaapissa olis puhtaana.. :whistle:

Niin ja siis jos on esim juhlat ja mekko on juhlavaatteena niin mekko myös puetaan päälle, ja jos ei ole kuin yksi hieno mekko niin se on laitettava... Jos näin ajattelee, mutta siis arkivaatteiden ei kai ihan niin väliks..

Jos meillä neiti 2vee ei ole yhteistyökykyinen niin hän saa 2-3 vaihtoehtoa joista valitsee ja minä päätän loput. Yleensä ulkovaatteissa hän saa valita takin ja pipon ja minä loput. Onneksi on valinnanvaraa...jos ei olisi niin meillä olis aikamoinen sota täällä jokapäivä tuon uhmahirviön kanssa :D

Mä joustan jonkin verran, lapset saavat esim. valita eri paidan jos jostain syystä haluavat pukea juuri tietyn paidan. Mutta viime kädessä minä päätän, esim. ulos laitetaan pipo ja hanskat jos minä niin sanon.

Jos esim. juhlavaatteet (kauluspaita pojalla) laitettava, niin kyllä ne laitetaan vaikka väkisin. Yleensä kyllä lopulta jotenki onnistun hämäämään ja suostuu. Joskus on ulkovaatteet puettu väkisin, kun ei muuten oltaisi ehditty esim. lääkäriin. Se on sitä uhmaa eikä sitä, ettei vaate miellyttäisi. Näin niin kuin yleensä (toki jokin vaate voi olla epämiellyttävä päällä mutta yleensä testaa ja uhmaa).

Miten tuo valitseminen toimii aamulla kiireessä, kun puuro on kiehunut yli, äidillä meikit pitkin poskia ja teinillä kaikki kaikki sukat likaisena?

Kauanko kaksivuotias saa kuluttaa aikaa mieluisen vaateyhdistelmän valitsemiseen ;)

Viimeksi kun pakotin tytön mekkoon, hän kävi vieraiden tullessa siinä hässäkässä itse vaihtamassa mekon pois ja tuli muina tyttöinä niissä juhlasukkiksissa ja t-paidassa takaisin. Miten mä saan sen myös pitämään ne mekot päällä? Sille kun se mekko ei tunnu olevan mikään vaihtoehto. Olen yrittänyt että saa valita muutamasta mekosta mutta ei. Kun veljilläkin on housut niin hälläkin pitää olla.

Kun on kiire, minä valitsen vaatteet.
Kun kiirettä ei ole, saavat muksut saavat haluetessaan valita parista vaihtoehdosta. Jos päätöstä ei ala viidessä minuutissa syntyä, minä valitsen vaatteet.

Tuossa ketjussa oli kyse siitä, että hänen lapsella on kaappi täynnä uutta kesävaatteita, joista hän on jokaisesta päättänyt jo, ettei pue mitään kun ne ovat tyhmiä.

Eli voisit muotoilla viestisi "uusisitko koko vaatekaapin päivässä jos 5 vuotiaasi päättää tänään , ettei mikään kelpaa?" Toinen vaihtoehto ketjun ap:lle tuntui olevan, että pukevat vanhoja vaatteita, eikä ollenkaan koske näihin kesävaatteisiin.

Ja ei, tietenkään en väkisin juuri tiettyä vaatetta pukisi lapselle, mutta kyllä kokonaisesta vaatekaapista missä on uutta jonkun tulee kelvata. varsinkin kun kyse heilläkin oli siitä, että lapsi tähän mennessä on sen tyylisiä vaatteita mielellän pitänyt.

Ymmärrän siis lapsen valintaoikeuden päälle sikäli, että minä kysyn ostamistani uusista kesävaatteista "minkä sinä haluat tänään näistä laittaa päälle" ja lapsi valitsee. Että en nyt tietenkään mene ja käskytä juuri tiettyä mekkoa sieltä. Jos ollaan sillä päällä, että hän ei mukamas pue mitään niistä, kuten sanoin, sitten jäädään nyhräämään sisälle niin pitkäksi aikaa että kesävaatteita joku käy.

Juhlavaatteista samoin annan valita, minkä mekon pistää jos on valinnanvaraa , jos ei ole, niin pistetään sitä mitä on. Ulkovaatteissa meillä lastevaatefriikkeinä on aina valinnanvaraa valita, joten näissäkin onnistuu. Mutta se ei todella tule kyseeseen, että ostamistani uusista hän päättää ykskaks, ettei puekaan mitään ja kuukautta ennen kesää.

Viimeksi kun pakotin tytön mekkoon, hän kävi vieraiden tullessa siinä hässäkässä itse vaihtamassa mekon pois ja tuli muina tyttöinä niissä juhlasukkiksissa ja t-paidassa takaisin. Miten mä saan sen myös pitämään ne mekot päällä? Sille kun se mekko ei tunnu olevan mikään vaihtoehto. Olen yrittänyt että saa valita muutamasta mekosta mutta ei. Kun veljilläkin on housut niin hälläkin pitää olla.

Tässä tapauksessa ostaisin tytölle juhliin sopivia housuja...

[QUOTE="vieras";23639532]Tuossa ketjussa oli kyse siitä, että hänen lapsella on kaappi täynnä uutta kesävaatteita, joista hän on jokaisesta päättänyt jo, ettei pue mitään kun ne ovat tyhmiä.

Eli voisit muotoilla viestisi "uusisitko koko vaatekaapin päivässä jos 5 vuotiaasi päättää tänään , ettei mikään kelpaa?" Toinen vaihtoehto ketjun ap:lle tuntui olevan, että pukevat vanhoja vaatteita, eikä ollenkaan koske näihin kesävaatteisiin.

Ja ei, tietenkään en väkisin juuri tiettyä vaatetta pukisi lapselle, mutta kyllä kokonaisesta vaatekaapista missä on uutta jonkun tulee kelvata. varsinkin kun kyse heilläkin oli siitä, että lapsi tähän mennessä on sen tyylisiä vaatteita mielellän pitänyt.

Ymmärrän siis lapsen valintaoikeuden päälle sikäli, että minä kysyn ostamistani uusista kesävaatteista "minkä sinä haluat tänään näistä laittaa päälle" ja lapsi valitsee. Että en nyt tietenkään mene ja käskytä juuri tiettyä mekkoa sieltä. Jos ollaan sillä päällä, että hän ei mukamas pue mitään niistä, kuten sanoin, sitten jäädään nyhräämään sisälle niin pitkäksi aikaa että kesävaatteita joku käy.

Juhlavaatteista samoin annan valita, minkä mekon pistää jos on valinnanvaraa , jos ei ole, niin pistetään sitä mitä on. Ulkovaatteissa meillä lastevaatefriikkeinä on aina valinnanvaraa valita, joten näissäkin onnistuu. Mutta se ei todella tule kyseeseen, että ostamistani uusista hän päättää ykskaks, ettei puekaan mitään ja kuukautta ennen kesää.[/QUOTE]

no ei se nyt kyllä ihan noinkaan mennyt! Mutta en jaksa enää vääntää kun huono äiti olen kuitenkin.

T: toisen ketjun ap

Puen. Kouluikäiselle annetaan valinnanvaraa tyylin suhteen, mutta asianmukaiset vaatteet pitää olla päällä. On toki olemassa päiviä, jolloin pieninkin (vielä alle2v.) saa kulkea koko päivän valitsemissaan vaatteissa ja saa jopa ostotilanteessa vaikuttaa hankintoihin.

[QUOTE="vieras";23639511]Miten tuo valitseminen toimii aamulla kiireessä, kun puuro on kiehunut yli, äidillä meikit pitkin poskia ja teinillä kaikki kaikki sukat likaisena?

Kauanko kaksivuotias saa kuluttaa aikaa mieluisen vaateyhdistelmän valitsemiseen ;)[/QUOTE]

Vajaan minuutin. Annan vaihtoehdot ja jos ei valitse niin minä valitsen ja siinä ei auta enää porut sitten. Jos ei ole kiire niin yhdessä katsellaan rauhassa mutta jos on kiire niin näytän vain ja jos ei valitse niin voi voi.

Meillä neitonen(2vee) saa myös avustaa ostotilanteessa ja kysynkin usein kaupassa että kumpi otetaan kahdesta tai onko tämä kiva. Meillä ainakin tuo neiti on todella ylpeä ja kokee itsensä tärkeäksi kun saa päätää vaatteistaan. Huomattavasti paremmin sujuu asiat kun hänetkin huomioidaan :)

[QUOTE="tööt";23639906]Kaksivuotiaalla ei ole puhevaltaa tuollaisissa asioissa tai vanhemmilla hyvin hankala lapsi tiedossa.[/QUOTE]

Että on parempi ottaa luulot pois heti lapsena jotta on helpompi käsitellä? Omaa tahtoa on turha näyttää ja niin edelleen...?

Kyllä. Mutta niinkuin joku tuolla kirjoitti, niin toki on mahdollista valita vaatteita myös lapsen toiveita mukaellen eli jos tiedostetaan että mekko on ihan kamala tappelun kohden, niin juhlavaatteita valitessa kaupassavoi miettiä myös housuja. Toki jos tilanne on niin että mielipide vaihtuu vähän väliä, puetaan sitä mitä äiti sanoo. Kannattaa miettiä, mikä on tärkeätä ja missä joustetaan. Itsekin olen joskus antanut vaihtoehtoja tai 4vee pitää itse käydä hakemassa kaapista parempi paita päiväkotiin.

[QUOTE="mamma09";23639938]Että on parempi ottaa luulot pois heti lapsena jotta on helpompi käsitellä? Omaa tahtoa on turha näyttää ja niin edelleen...?[/QUOTE]

En ole tuo, jolle vastasit. MUTTA
Mielestäni lapselle tulee turvaton olo, jos hänen täytyy päättää kaikki asiat, jopa vaatteet tai ruoka. Kaksi vaihtoehtoa (siniset tai punaiset hanskat mutta hanskat kuitenkin) helpottaa taisteluja, mutta missään nimessä ei ole järkevää, että lapsi saisi aina määrättömästi päättää, miten pukeutuisi.

[QUOTE="vieras";23640002]En ole tuo, jolle vastasit. MUTTA
Mielestäni lapselle tulee turvaton olo, jos hänen täytyy päättää kaikki asiat, jopa vaatteet tai ruoka. Kaksi vaihtoehtoa (siniset tai punaiset hanskat mutta hanskat kuitenkin) helpottaa taisteluja, mutta missään nimessä ei ole järkevää, että lapsi saisi aina määrättömästi päättää, miten pukeutuisi.[/QUOTE]

Ei meillä lapsi päätä kuin vaatteista ja valinnat ei ole edes päivittäisiä vaan silloin kun ei jo valitut kelpaa.

Meidän kaks vee jos saisi päättää se olis jatkuvasti ja aina yksi ja sama erittäin kulunut , pikkuvejen vanha bussipaita päällänsä, niin, joo, ei todellakaan saa päättää.

[QUOTE="vieras";23640002]En ole tuo, jolle vastasit. MUTTA
Mielestäni lapselle tulee turvaton olo, jos hänen täytyy päättää kaikki asiat, jopa vaatteet tai ruoka. Kaksi vaihtoehtoa (siniset tai punaiset hanskat mutta hanskat kuitenkin) helpottaa taisteluja, mutta missään nimessä ei ole järkevää, että lapsi saisi aina määrättömästi päättää, miten pukeutuisi.[/QUOTE]

Niin, kamalalle tuntuu tuollainen mielipide, "että luulot heti pois". Laumassa on jonkun oltava pomona ja sanottava mitä tehdään, niinhän se on koirillakin ja lapset ovat kuin koiria, siis kuvaannollisesti. Nyt varmaankin 60-luvun vapaan kasvatuksen vanhempien laäpset alkavat olla äiteinä, eivätkä ymmärrä, mita lapsilleen tekevät.

Yhteistyössä