Psykoosi

siirihiiri
Psykoosilla tarkoitetaan useita eri oireyhtymiä, joille on yhteistä todellisuuden tajun pettäminen. Se voidaan käsittää henkisen toiminnan vakavana epäjärjestyksen tilana, joka estää tai vaikeuttaa ihmisen toimintaa arkielämässä. Sen pituus voi vaihdella ja siihen liittyy usein aistiharhoja sekä ajattelun häiriöitä.
Haeppas googlesta niin saat hyvää tietoa, jos ei joku sitten kerro kokemuksistaan irl.

siirihiiri
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.12.2004 klo 13:34 Tiivitaavi kirjoitti:
Kiitos sulle! Nuo muut oireet siskollani on, muttei aisti-,tai kuuloharhoja. Masennus on kova. Miten psykoosipotilasta voisi parhaiten auttaa??
En osaa sanoa millaista apua siskosi tarvitsee, mutta yleensä tarvitaan terapiaa, lääkehoitoa tms. Sinun varmaan kannattaa soittaa esim. mtt.toimistoon ja kertoa asiasi, niin varmasti osaavat kertoa mitä olisi viisainta tehdä =) Onko siskollasi siis todettu jokin mielenterveysongelma? niitä kun on niin monenlaisia, ja oikea diagnoosi on oltava, jotta apuakin voidaan hankkia.. Voimia.

[ En osaa sanoa millaista apua siskosi tarvitsee, mutta yleensä tarvitaan terapiaa, lääkehoitoa tms. Sinun varmaan kannattaa soittaa esim. mtt.toimistoon ja kertoa asiasi, niin varmasti osaavat kertoa mitä olisi viisainta tehdä =) Onko siskollasi siis todettu jokin mielenterveysongelma? niitä kun on niin monenlaisia, ja oikea diagnoosi on oltava, jotta apuakin voidaan hankkia.. Voimia.
[/quote]

Akuutti psyykoosi. :'(

siirihiiri
Skitsofrenian vaikein ilmenemismuoto on akuutti psykoosi.. eli on erittäin kummallista jos siskollesi ei apua tarjota!!! Eli onko siskollasi todettu ensiksi skitsofrenia ja siitä luokitelma "akuutti psykoosi"?? jos näin on niin ehdottomastihan hän tarvitsee apua, ammattilaisilta. Muutoinhan hän voi olla jopa "vaaraksi" itselleen..ilman oikeaa hoitoa!!

siirihiiri
Akuutti psykoosi hoidetaan antipsykoottisella lääkityksellä, mutta myös masennusta ja ahdistusta pyritään hoitamaan. Kun potilaan diagnoosiksi on varmistunut skitsofrenia, tulee antipsykoottinen lääkitys aloittaa, jotta sairaus ei kroonistu. Lääkehoitoa aloitettaessa aloitetaan pienillä lääkeannoksilla, koska skitsofrenian hoitoon käytettävillä lääkkeillä on usein epämiellyttäviä sivuvaikutuksia, kuten suun, kielen ja kaulan alueen pakkoliikkeitä sekä huimausta. Haittavaikutuksia ilmenee hyvinkin erilaisilla lääkepitoisuuksilla henkilöstä riippuen. Lääkeannosta nostetaan vähitellen, kunnes saavutetaan annos, joka on pienin mahdollinen oireet hallitseva annos.

Terapian avulla potilas pyritään sopeuttamaan sairauteensa. Häntä opetetaan selviytymään stressitilanteista, hallitsemaan sairauttaan tunnistamalla omat oireensa, sekä rohkaisemaan häntä vaikeina aikoina.

Vaikka skitsofrenian hoidon tärkein osa-alue on lääkehoito, se tarvitsee aina rinnalleen niin terapioita, kuin erilaisia kuntoutusjaksojakin, jotka täydentävät toinen toistaan. Tämän kopsasin sulle..

Mulla on joskus psykoottisia "kohtauksia". Esim. kun ambulanssi tulee pillit huutaen vastaan. Nämä tuli tyttäreni kuoleman jälkeen. Ja niitä on muissakin vaikeissa tilanteissa. Menee ajan- ja paikantaju. Terapeuttinikin on aika ihmeissään niiden tullessa kun ei oikein tiedä mistä olisi apua. En näe enkä kuule silloin mitään. Viime viikolla oli tällainen terapiakäynti ja tällä viikolla siitä juteltiin terapeuttini kanssa. Ehdotin, että kun sellainen "kohtaus" tulee, yrittäisi saada minuun kontaktia vaikka koskettamalla. Nuo on aika pelottavia ja mulla on lääkitys mutta ei se kaikkia "kohtauksia" ole poistanut. Toisaalta elämässäni on niin paljon kaikenlaista. Muitakin sairauksia, ero, lapsen kuolema ym. ym.
Toivon, että siskosi saa apua ja hyvän terapeutin ja sinulle voimia jaksaa tukea siskoasi, kulkea rinnalla.

Sinä olet joutunut kokemaan aika paljon kärsimystä.
Mikä on diagnoosisi? Ei tarvitse vastata, ellet halua. :hug:
Mikä lääkityksesi on? Sisareni syö antipsykoottisia lääkkeitä ja silti hän on aika paljon muissa maailmoissa. Siskoni on kärsinyt aivan hirvittävästi ja yksi asia on se, että hän ei voi tehdä lapsia. Ei tämä maailma kohtele ihmisiä tasapuolisesti. :/ :'(

Mulla on diagnoosina vakava masennus. Sain kevättalvella siihen sähköshokkihoitoa ja siitä on ollut apua. Mä olen myös kovin herkkä ja hauras ihminen ja reagoin kaikkeen kovin voimakkaasti ja tunteella ja helposti todellisuudentaju pettää. Mulla on psykoterapia kaksi kertaa viikossa ja lääkityksenä on kolmenlaista masennuslääkettä: Zoloft, Azona ja Seroquel sekä rauhoittavana Opamox ja unilääkkeenä Tenox. Mulla on lisäksi kilpirauhasen vajaatoiminta, joka myös aiheuttaa masennusta. Ms:kin aiheuttaa masennusta. Ëli olen kai krooninen masennuspotilas. Mutta terapiasta on apua ja mun terapeutti on aivan mahtava. Hoitosuhded on kestänyt yli neljä vuotta ja jatkuu vielä vuosia.

Yhteistyössä