Psykoosi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Elli H.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Elli H.

Vieras
Tiedättekö ketään joka olisi omin voimin selvinnyt psykoosista, siis ilman mitään lääkärikäyntejä?
Läheinen on isolla varmuudella psykoosissa, mutta ei tietenkään itse ajattele olevansa sairas. Ei suostu menemään lääkäriin, mutta on jokin aika sitten käynyt tk:ssa oireiden vuoksi joita ei osaa selittää meille, aikoo mennä uudelleen kun vain saa ajan varattua.

Onko tässä nyt vain pakko soittaa ambulanssi vai uskaltaako odottaa vielä, että suostuisi itse lähtemään lääkäriin? Miten vaikuttaa toipumisennusteeseen jos hoitoon pääsy viivästyy?

Jos itse oireiden kanssa jo käynyt ja aikoo uudelleen mennä, ei varmaan kovin sekaisin ole. Jos hän haluaa kertoa oireistaan niin kuuntele, se auttaa. Jos pystyy toimimaan ja käsittää vielä todellisuuden niin en ambulanssia olisi tilaamassa.

Mulla parani itsestään. Tosin olen itse sitä mieltä etten koskaan missään psykoosissa ole oikeasti ollutkaan, mutta lääkärin mielestä olin. (mulla ei siis ollut mitään näkö- tai kuuloharhoja, vain outoja fyysiseltä tuntuvia oireita)

Oireet joiden vuoksi kävi lääkärissä oli jotain fyysisiä oireita, joita ei osaa edes oikein selittää, mutta epäilemme niiden olevan jotain psykosomaattista oiretta. Emme usko, että saa aikaiseksi ajanvarausta, mutta jos suostuisi lähtemään päivystykseen.

Kuulee harhoja ja tekee kuten äänet käskevät. Lukiessa ääni toistaa luetun tekstin. Yksi yö oli lähtenyt kotoa pois ulos kun äänet olivat käskeneet, odottaa kyytiä joka on luvattu lähettää.

Kun ihmettelemme, ettemme me kuule niitä ääniä, niin sanoo, ettei niitä kaikki kuule. Uskoo siis kyseessä olevan kummitusten. Takana on rankka puoli vuotta, myös meille läheisille. Ajattelimme, että toipuminen voi nyt alkaa, mutta sitten tuli vielä tämä...

Tiedättekö ketään joka olisi omin voimin selvinnyt psykoosista, siis ilman mitään lääkärikäyntejä?
Läheinen on isolla varmuudella psykoosissa, mutta ei tietenkään itse ajattele olevansa sairas. Ei suostu menemään lääkäriin, mutta on jokin aika sitten käynyt tk:ssa oireiden vuoksi joita ei osaa selittää meille, aikoo mennä uudelleen kun vain saa ajan varattua.

Onko tässä nyt vain pakko soittaa ambulanssi vai uskaltaako odottaa vielä, että suostuisi itse lähtemään lääkäriin? Miten vaikuttaa toipumisennusteeseen jos hoitoon pääsy viivästyy?

Mulla on sama tapaus äidilläni. En kyllä voi sanoa, että hän olis psykoosissa, mutta ei ole normaali. Täysin työssäkäyvä kuitenkin, mutta en saa millään lääkäriin.

Minkä oireen takia hän on käynyt lääkärissä?

Ei päivystykseen vieminenkään poissuljettua ole, varsinkin jos osut joskus itse näkemään, kun hän näitä ääniä kuulee ja niitä tottelee. Ambulanssinkin voi sellaiseen tilanteeseen soittaa, tod. näk. käskevät korkeintaan taksilla päivystykseen, mutta ammattilaisen suusta moinen voisi vakuuttaa ystäväsikin avun tarpeesta. Kuulostaa kyllä tilanteesta, johon ammattiapua tarvitaan.

Voit yrittää psykiatrian poliklinikka päivystys käyntiä mutta osastolle pääseminen on nykypäivänä erittäin hankalaa. Eivät ota vaikka sanoisit hyppääväsi junan alle ja psykoottistasoinen masennus niin resepti käteen ja kotiin

[QUOTE="toinen";30054128]Mulla on sama tapaus äidilläni. En kyllä voi sanoa, että hän olis psykoosissa, mutta ei ole normaali. Täysin työssäkäyvä kuitenkin, mutta en saa millään lääkäriin.

Minkä oireen takia hän on käynyt lääkärissä?[/QUOTE]

Sanoi olleen rintakipuja ja kurkussa jotain nykimistä... ekg:ssa ja labroissa ei näkynyt mitään. Tuon kurkun takia aikoi mennä uudelleen.

Jäi leskeksi pari kuukautta sitten ja sanoo puolisonsa "karkaavan" välillä kotiin ja että puolisoa tullaan sitten hakemaan. Kuka hakee ja mistä karkaa, en tiedä. Sanoo, että sieltä missä ei olla vielä kuolleita?! Tietää aina kertoa milloin puoliso on "karannut".

Sisareni on hänen luonaan nyt yön, itse lähden parin päivän työmatkalle aamulla. Soitin eilen mielenterveyststoon ja sieltä sanottiin, että on päivystystapaus, ambulanssi soittaa jos ei suosiolla lähde.

Yhteistyössä