Psykologille?

  • Viestiketjun aloittaja powerpoint
  • Ensimmäinen viesti
powerpoint
Pakko avautua... Tyttö oli tänään 5v. neuvola-lääkärillä. Tyttö on aina ollut erittäin arka, varsinkin täysin vieraita ihmisiä kohtaan. Nyt on kuitenkin reipastunut huomattavasti viimeisen vuoden aikana eli sen jälkeen kun aloitti päiväkodin. Mutta on siis edelleen arka jos vieraat ihmiset tulevat juttelemaan, eli usein ei vastaa mitään ja saattaa vaan katsoa maahan tms. No niin, no tänään oli sitten aamulla se nla-lääkäri jonne mieheni vei tytön. Lääkäri oli ollut kuulemma tosi nyrpeä ja oli samantien iskenyt pöydälle jotkut tehtävät (piirrä kolmio jne.) Tyttö ei ollut sitten suostunut alkaa piirtämään. Mieheni ilmoitti lääkärille että nämä tehtävät on tehty jo päiväkodissa ja niissä ei ollut mitään ongelmaa (ja nämä paperit/ tehtävät oli jo käyty läpi vko sitten neuvola-tädin kanssa, eikä niissä tosiaan ilmennyt mitään ongelmaa, kaikki tehtävät oli sujuneet niinkuin 5v. kuuluukin sujua)ja oli myös tietysti kertonut tytön luonteesta. No, kun ei tyttö ollut suostunut lääkärille piirtämään, sai hän sitten lähtetteen psykologille yhteistyökyvyttömyyden takia!!! Lääkärin vastaanotolla oli kulutettu aikaa 10min (jossa siis myös tehty muut lääkärin tarkastukset). Mä oon ihan järkyttynyt!! Lapsi, joka on aina ollut erittäin arka, on vieraan ihmisen kanssa noin lyhyen ajan ja saa samantien lähetteen psykologille. Kertokaa mielipiteitänne? Olenko nyt vaan puolustava äitileijona ja ajattelenko vaan naivisti ettei lapsessani voi olla mitään vikaa vai onko teidänkin mielestä tuo lääkäri liian hätäinen/virkaintoinen? Mä olen ainakin kuullut niin paljon siitä että aran lapsen tulee saada olla arka, eikä pakottaa tekemään asioita. Toki täytyy rohkaista ja näin ollaan tehtykin, välillä nätisti ja välillä, pakko myöntää, ei niin kovin nätisti :( Olen myös tytön kanssa tästä ujoudesta jutellut ja esim. siitä miksi hän ei sano kiitos vieraille ja välillä tutuille ihmisille ja vastaus on ollut ettei hän uskalla..
Eli onko tää nyt psykologin paikka vai annetaanko tytön olla arka ja jatkaa elämää ilman terapiaa? Jos tyttö olis jo kouluiässä, voisin suhtautua asiaan erilailla mutta esikoulukin alkaa vasta 1,5vuoden päästä....
 
kasvatustieteen amma
Olet äiti aivan oikeassa ja lääkäri väärässä. Ihmisen luonnetta ei voi muuttaa, rohkaista niinkuin olette tehneetkin. Ja kouluun on vielä aikaa. Tuo tehtävien teettäminen pakolla silloin kun käsketään on turhaa, käsittämätöntä kun ne on jo tehty. Jos et halua oman mielenrauhasi takia tyttöä viedä, keskustelisin neuvolatädin kanssa, jos hän on yhteistyökykyisempi kuin lääkäri. Täytyy kuitenkin ottaa huomioon se, tunteeko tyttö leimautuvansa jos tutkimuksiin hänet viette. Toisaalta jos se sinua helpottaa että käytte hakemassa tytölle lausunnon siitä ettei syytä huoleen ole, niin voitte siellä käväistä. Tyhmille lääkäreille ei voi mitään! Voit tietysti valittaa hänestä esimiehelleen tms.
 
Olipas inhottava lääkäri,meillä myös 5-vuotias tyttö.meillä neuvola täti teki testit ja lääkäri sitten muut.ole huoleti,jokainen lapsi on yksilöllinen.meillä on myös "arka" lapsi,ei puhu vieraille ja katsoo alaspäin,kun jokin asia jännittää,perääntyy aina riitatilanteissa ja jos kovaa hälinää(esim.päiväkodissa)siirtyy muualle leikkimään.hän on myös arka menemään mukaan leikkiin,joten pyysin heti päiväkotiin mennessä,että häntä "opastetaan" mukaan leikkiin ja kivasti on mennyt,kun rauhassa saa totutella.
hyvää alkanutta viikkoa teille
:flower:
 
kätilöäiti
Onpa tosiaan aika hölmö lääkäri. Luulisi nla-lekurin tietävän, että lapset saattavat olla tuossa iässä vielä hurjan arkoja. Jos kymmenen vuoden päästä sama juttu, lähete voisi olla paikallaan yhteistyökyvyttömyyteen viitaten.
Mutta menkää ihmeessä psykologille, ota se siltä kannalta, että pääsette vähän tarkempaan analyysin kuin mihin neuvolassa on rahkeita. Psykologilla käynti ei ole mitenkään tavatonta eikä siellä käynti liity mihinkään psykiatriseen häiriöön/sairauteen. Itsekin olen hyödyntänyt kerran kotikuntani tarjoamaa psykologipalvelua ihan siinä mielessä, etta saisin vähän eväitä raskaaseen vaiheeseen pienen vauvan ja uhmaikäisen kanssa ja sainkin sieltä tukea ja rohkaisua! Psykologi voi antaa teille vanhemmille siis paljon hyviä vinkkejä neiti kainokaisen kasvatukseen. Ja uskoa siihen, että teette hyvää työtä. Musta se on tosi hyvä juttu! Mut silti se lääkäri oli asiaton!

Hyvää Valentinia kaikille!

:heart:
 
:attn:

Mullakin arka viisi vuotias kotona. Lähinnä siis arka vieraiden aikuisten kanssa. Uskaltaa kyllä mennä kahden kesken esimerkiksi neuvolan tädin kanssa, mutta neuvolalääkärissä istui sylissä koko ajan, eikä sanonut sanan sanaa. Lääkäri oli onneksi ymmärtäväinen ja kehui tytön tekemiä tehtäviä. Voittehan käyttää siellä psykologilla omaa tytärtänne vain kuullaksenne, että kaikki on kunnossa, vaikkakin se tuntuu rahan hukkaan heittämiseltä. =)
 
kätilöäiti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.02.2005 klo 18:48 Heitukka kirjoitti:
:attn:

Mullakin arka viisi vuotias kotona. Lähinnä siis arka vieraiden aikuisten kanssa. Uskaltaa kyllä mennä kahden kesken esimerkiksi neuvolan tädin kanssa, mutta neuvolalääkärissä istui sylissä koko ajan, eikä sanonut sanan sanaa. Lääkäri oli onneksi ymmärtäväinen ja kehui tytön tekemiä tehtäviä. Voittehan käyttää siellä psykologilla omaa tytärtänne vain kuullaksenne, että kaikki on kunnossa, vaikkakin se tuntuu rahan hukkaan heittämiseltä. =)
Meidän kaupungissa perheneuvolan psykolgi on se instanssi. joka "arvioi" äidit ja lapset nlan lähetteellä, joten ei maksa muuta käyttäjälle kuin verot :)
 
lupu
Hei,

Teillä on harmillisen ikävä lääkäri. Olen myös sitä mieltä, että lääkäri on ollut asiaton. Itse käyttäisin lähetteen "hyväksi" ja kävisimme lapsen kanssa psykologilla. Kuten joku jo sanoikin, se ei ole mitenkään tavatonta. Sieltähän voi saada hyviä vinkkejä elämää varten:) Minäkin kävin muutaman kerran psykologilla, kun neuvolatäti antoi mahdollisuuden. Saimme sieltä hyviä neuvoja arkea varten.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.02.2005 klo 20:32 lupu kirjoitti:
Hei,

Teillä on harmillisen ikävä lääkäri. Olen myös sitä mieltä, että lääkäri on ollut asiaton. Itse käyttäisin lähetteen "hyväksi" ja kävisimme lapsen kanssa psykologilla. Kuten joku jo sanoikin, se ei ole mitenkään tavatonta. Sieltähän voi saada hyviä vinkkejä elämää varten:) Minäkin kävin muutaman kerran psykologilla, kun neuvolatäti antoi mahdollisuuden. Saimme sieltä hyviä neuvoja arkea varten.
Peesaan lupua! Ehdottomasti kannattaa käydä, testit ovat hauskoja, meillä ainakin olin ekalla kerralla samassa huoneessa ja oli aivan älyttömän mielenkiintoista kuunnella, mitä oma poika kertoo esim. mitä vedelle tapahtuu kun sen lämpötila jäähtyy, mistä tehdään pullaa jne. jne. Muutenkin oli mielenkiintoista katsella miten poika selviytyy hahmotus- ja yhdistelytehtävistä.
 
väsynyt äiti
ihanaa lukea vihdoin saman kokeneista.lapseni ja tyttö on nyt kuusi ja puoli ja viisi vuotis lääkäri käynnin jälkeen saimme lähetteen sairaalaan ja terapiaan.tyttöni oli todella arka ja minussa kiinni vaikka olinkin häntä hoitoon jättänyt mutta vaikeidet alkoivat kun tutkimuksia ruvettiin tekemään.koen vieläkin olevani huono äiti kun vein tutkimuksiin ja sain painostusta neuvolasta.nyt käymme terapiassa ja tyttöni on näyttänyt vihan tunteita ja nyt vasta ongelma raitkaistu;tunteiden hallinta ongelmia.eli varoitan sinua ennen kuin ryhdytte tähän touhuun,tästä ei pääse irti vaikka kuinka yrittää ja tyttö on nyt eskarissa mutta edelleen lääkärissä toimeton ja onhan se ymmärrettävääkin?!
zemppiä teille ja lapset on erinlaisia mutta rakastettavia silti vaikka muut kuinka etsivät vikoja
 

Yhteistyössä