Psykiatrille menossa

Ensimmäinen aika psykiatriaan erikoistuneelle lääkärille edessä, (masennusoireet, epäily kaksisuuntaisesta) mitä siellä tehdään? Siis onko antaa vinkkiä mitä pitäisi varautua selvittämään ja millaiset asiat heti ensikäynnillä otetaan esille? Kauanko ekalla kerralla yleensä ollaan jne. Esitietolomakkeita täytelty nippu valmiiksi. Saisi prepata tuota miestä siihen, jos helpottais jännitystä.
*muoks* yksitysviestiäkin saa laittaa!

"vieras"
Voivat laittaa osastolee samantien jos oireet niin vaatii, kannattaa varalta ottaa hammasharja ja kampa mukaan. Rahaa siellä ei tarvi eikä puhelinta saa pitää, niitä ei tarvi.

ok, varaudutaan siis siihenkin vaihtoehtoon. Tosin en usko että ihan suorilta osastolle nyt ottavat, vaikka tavallaan olisi varmaan ihan hyväkin jos uusia lääkityksiä aletaan lykkäämään. Muita neuvoja, omia kokemuksia kenelläkään, anyone?

---
[QUOTE="vieras";28991496]Voivat laittaa osastolee samantien jos oireet niin vaatii, kannattaa varalta ottaa hammasharja ja kampa mukaan. Rahaa siellä ei tarvi eikä puhelinta saa pitää, niitä ei tarvi.[/QUOTE]

höpöhöpö.

[QUOTE="vieras";28991496]Voivat laittaa osastolee samantien jos oireet niin vaatii, kannattaa varalta ottaa hammasharja ja kampa mukaan. Rahaa siellä ei tarvi eikä puhelinta saa pitää, niitä ei tarvi.[/QUOTE]

No ei sitä nyt läheskään aina heti osastolle tarvi olla menossa.

Varmaankin se lääkäri vaan käy läpi niitä esitietoja ja kyselee jotain, ehkä voidaan miettiä lääkityksen tarvetta ja suunnitellaan jatkoa; onko aihetta käydä psykologilla tai terapeutilla juttelemassa ja onko tarvetta sairauslomalle tms.
Psykiatri ja psykologi osaavat kyllä varmasti suhtautua hyvin jännitykseenkin, kun kaikenlaisia ihmisiä ja tilanteita kohtaavat työssään, heillä on siihen koulutus.

Varmaan vähintään 45 minuuttia menee ensimmäisellä käynnillä.

• Tykkää
Reactions: biiba
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Kaunishäntäinen orava;28991529:
No ei sitä nyt läheskään aina heti osastolle tarvi olla menossa.

Varmaankin se lääkäri vaan käy läpi niitä esitietoja ja kyselee jotain, ehkä voidaan miettiä lääkityksen tarvetta ja suunnitellaan jatkoa; onko aihetta käydä psykologilla tai terapeutilla juttelemassa ja onko tarvetta sairauslomalle tms.
Psykiatri ja psykologi osaavat kyllä varmasti suhtautua hyvin jännitykseenkin, kun kaikenlaisia ihmisiä ja tilanteita kohtaavat työssään, heillä on siihen koulutus.

Varmaan vähintään 45 minuuttia menee ensimmäisellä käynnillä.
"voivat ottaa osastolle suoraan". Eikö siinä niin lue, vai mitä??????

"vieras"
Niin ja jos lääkitys muuttuu merkittävästi niin kyllä silloin yleensä ottavat, eri lääkkeet voi saada erilaisen reaktion ja ne haluaa tutkia sopiiko se lääke.

Tiedossa on sen verran että oireet on vaikeita ja selvästi jokapäiväistä elämää haittaavia, sairaslomalla on jo, mutta diagnoosi ja lääkitys vielä puuttuu, ja tämä on nyt eka kerta kun asiaa tosissaan selvitetään. Peruslääkäriltä siis saatu kiireellisenä lähete tuonne.

Mulla oo psykiatrilla ollu ku höpinää. Veikkaan ettei mitään testejäkään ekalla käynnillä tehdä. Siis mitään suurempia, toki aletaan kartottaa onko masennusta/maniaa/mihin suuntaan muuten menossa. Jääny mieleen et nuo ekat käynnit on melko yleisluontoisia.

• Tykkää
Varmasti riippuu juu psykiatrista, sekä syystä mistä sinne mennään... Tuo puhuminen vaan kun on niin hiton hankalaa muutenkin niin olis mukava tietää etukäteen vähän millaisiin asoihin varautua... Jos löytyy joukosta joku vaikkapa kaksisuuntaisesta kärsivä taikka omainen, laittakaahan yksityisviestiä niin ei tarvi julkisesti kirjoittaa. Perjantaina pitäisi lääkääriin päästä niin muutama päivä tässä vielä tulisilla hiilillä...

dddd
Varmasti riippuu juu psykiatrista, sekä syystä mistä sinne mennään... Tuo puhuminen vaan kun on niin hiton hankalaa muutenkin niin olis mukava tietää etukäteen vähän millaisiin asoihin varautua... Jos löytyy joukosta joku vaikkapa kaksisuuntaisesta kärsivä taikka omainen, laittakaahan yksityisviestiä niin ei tarvi julkisesti kirjoittaa. Perjantaina pitäisi lääkääriin päästä niin muutama päivä tässä vielä tulisilla hiilillä...
Yksi kyseli oireistani ja määräsi heti lääkkeet, tark. masennuslääkkeet.
Seuraava ei kysellyt mitään ja vaihtoi vain lääkkeen.
Seuraava kyseli hirmuisesti ja tehtiin vinopino erilaisia testejä; sain monet lääkkeet ja pääsin vaikuttamaan niihin itsekin. Diagnoosi bipo2 tuolloin.

jne.

Ääk, mulla on kaksisuuntainen mut en kyl kuollaksenikaan muista mitään sen tarkempaa ekoilta käynneiltä. Ei siellä siis mitään hurjaa ole voinut tapahtua. Tais kysellä aika paljon tuntemuksista ja pyysi selittämään miksi tunnen/ajattelen niinku teen.

Multa tutkittiin kaksisuuntaisen mahdollisuutta niin, että pidin tietyn aikaa mielialapäiväkirjaa, merkkasin siis joka päivä mielialan asteikolla plus kolmesta miinus kolmeen. -3 siis todella negatiivinen olo ja +3 oli maailmanvalloitusfiilis. Oisko sitä ehkä noin kuukauden pitänyt pitää ja psykiatri sitten sen perusteella teki päätelmänsä.

• Tykkää
Nyt on pakko vielä kysyä, epäilynä on nimenomaan tuo 2-tyypin bipo, oireita? Kun tuo on tosi epäselvä kuvaus mitä olen tuosta löytänyt, että miten ihmeessä se maaninen osuus sieltä sitten erotetaan? Äh, vaikeaa. Kuulemma on vaikeampi huomata ja diagnoosi saada kuin 1-tyypillä. Mä en tajua mitään näistä vaikka olen silmät ristissä lukenut netistä sivulta jos toiseltakin tietoa...

dddd
Nyt on pakko vielä kysyä, epäilynä on nimenomaan tuo 2-tyypin bipo, oireita? Kun tuo on tosi epäselvä kuvaus mitä olen tuosta löytänyt, että miten ihmeessä se maaninen osuus sieltä sitten erotetaan? Äh, vaikeaa. Kuulemma on vaikeampi huomata ja diagnoosi saada kuin 1-tyypillä. Mä en tajua mitään näistä vaikka olen silmät ristissä lukenut netistä sivulta jos toiseltakin tietoa...
Bipo2 on hypomaniaa, ei maniaa.
Hypomania aiheuttaa yleisesti vähän vähemmän vakavia ongelmia, mutta ongelmia kuitenkin. Sitten on olemassa vielä tuotakin lievempi häiriö.

Onko tuosa 2-tyypissä sitten mahdollista / vai jopa diagnoosin perusta se että tuo on jatkuvasti sekamuotoinen? Eli masennus ja hypomania vaihtelee jopa samana päivänä? Ihan vuoristoradalla siis?

dddd
Onko tuosa 2-tyypissä sitten mahdollista / vai jopa diagnoosin perusta se että tuo on jatkuvasti sekamuotoinen? Eli masennus ja hypomania vaihtelee jopa samana päivänä? Ihan vuoristoradalla siis?
Mä en nyt tiedä lasketaanko se silloin jo bipo1...
Toisaalta ainakin epävakaa persoonallisuus suljetaan varmaankin pois.
Vaikkakin epävakaa voi olla yhtä aikaakin.

Kiitos teille vastanneille! Vieläkin saa laittaa vinkkejä, neuvoja, kokemuksia, omia oirekuvauksia, mitä vain mistä voisi olla apua! Mitä noista nyt tosiaan lukenut olen, niin nuo samat oireet ainakin joiltakin osin käy moneen mielenterveyden häiriöön, millä ihmeellä niitä sitten erottelee toisistaan. Ainakin rajatilahäiriön tunnusmerkit on hyvin samankaltaiset kuin kaksisuuntaisen, varsinkin jos ei ole selkeitä maanisia kausia.

Kiitos teille vastanneille! Vieläkin saa laittaa vinkkejä, neuvoja, kokemuksia, omia oirekuvauksia, mitä vain mistä voisi olla apua! Mitä noista nyt tosiaan lukenut olen, niin nuo samat oireet ainakin joiltakin osin käy moneen mielenterveyden häiriöön, millä ihmeellä niitä sitten erottelee toisistaan. Ainakin rajatilahäiriön tunnusmerkit on hyvin samankaltaiset kuin kaksisuuntaisen, varsinkin jos ei ole selkeitä maanisia kausia.
Itelle määritelty molemmat, plus sit muistakin persoonallisuushäiriöistä löytyy piirteitä.

Miten noissa sitten onnistuu lääkitys, onko esim. rajatilan ja bipon lääkitys erilaista? Vai voiko samat lääkkeet tepsiä molempiin? Käsittääkseni bipolle määrätään useimmiten masennuslääke + neuroleptit?

Yhteistyössä