minusta raja sais olla nollassa, jos otat et aja. edes sen yhden jälkeen.
Juuri näin!
Alkoholin suhteen on tiedossa, että pienikin määrä aiheuttaa arviointikyvyn menetystä. Vaikka reaktiot eivät heikkene on maistissa ajava selvästi onnettomuusalttiimpi, mitä selvä kuljettaja. Laskulle on siis peruste.
Samalla, kun alkoholin rajaa lasketaan tulisi kiinnittää huomiota myös toiseen rajanveto ongelmaan.
Selvän kuljettajan onnettomuuskerroin on 1
Kertoimia eri lähteiden mukaan alkoholille ja kannabikselle:
Williams et al (1985), kannabis 0,2 alkoholi 5
Terhune et al (1992) kannabis 0,7 alkoholi 5,7
Drummet (1994) kannabis 0,7 alkoholi 5,5
Hunter et al (1998) kannabis 0,35 alkoholi 6,8
Lowenstein and Koziol-Mclain(2001) kannabis 1,1 alkoholi 3,2
Näissä on mitattu samaa asiaa, mitä poliisi mittaa eli thc:n aineenvaihduntatuotetta.
hunter et al (1998) sai thc pitoisuuksista seuraavat tulokset:
alle ng/ml kerroin 0,35
1.1- 2 ng/ml kerroin 0,51
yli 2 ng/ml kerroin 1,74
Eli tilanteessa, jossa ihmiset laitetaan pitoisuuden mukaan kolmeen päihtymysryhmään saa niistä eniten päihtyneet tuloksen, jossa heidän onnettomuusriski on noussut yli selvän autoilijan.
Samalla, kun alkoholin rajaa perustellusti lasketaan tulisi kannabis sallia liikenteessä. Ei ole mitään järkeä seuloa pois sitä porukkaa, joka ajaa turvellisimmin.