Promillerajan lasku

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tinskuliini
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tinskuliini

Vieras
Mä en oikein ymmärrä mikä idea olis laskea autoilijan promillerajaa? Kun radiossa tuli siitä, että yhä useampi kannattaa sitä...Jos kerran on tutkittu, että alle 0,5 promillea ei vaikuta ajokykyyn niin mikä järki tuossa on? Eiköhän ne, jotka ajaa yli tuon 0,5, aja myös yli 0,2 ;D Eli siis kertokaa joku hyvä peruste, kun mää en ymmärrä....Niin ja tuskinpa niiden rattijuoppojen moraali tuon myötä tiukentuu...
 
Mä en oikein ymmärrä mikä idea olis laskea autoilijan promillerajaa? Kun radiossa tuli siitä, että yhä useampi kannattaa sitä...Jos kerran on tutkittu, että alle 0,5 promillea ei vaikuta ajokykyyn niin mikä järki tuossa on? Eiköhän ne, jotka ajaa yli tuon 0,5, aja myös yli 0,2 ;D Eli siis kertokaa joku hyvä peruste, kun mää en ymmärrä....Niin ja tuskinpa niiden rattijuoppojen moraali tuon myötä tiukentuu...

minusta raja sais olla nollassa, jos otat et aja. edes sen yhden jälkeen.
 
minusta raja sais olla nollassa, jos otat et aja. edes sen yhden jälkeen.

Juuri näin!



Alkoholin suhteen on tiedossa, että pienikin määrä aiheuttaa arviointikyvyn menetystä. Vaikka reaktiot eivät heikkene on maistissa ajava selvästi onnettomuusalttiimpi, mitä selvä kuljettaja. Laskulle on siis peruste.

Samalla, kun alkoholin rajaa lasketaan tulisi kiinnittää huomiota myös toiseen rajanveto ongelmaan.

Selvän kuljettajan onnettomuuskerroin on 1

Kertoimia eri lähteiden mukaan alkoholille ja kannabikselle:

Williams et al (1985), kannabis 0,2 alkoholi 5

Terhune et al (1992) kannabis 0,7 alkoholi 5,7

Drummet (1994) kannabis 0,7 alkoholi 5,5

Hunter et al (1998) kannabis 0,35 alkoholi 6,8

Lowenstein and Koziol-Mclain(2001) kannabis 1,1 alkoholi 3,2

Näissä on mitattu samaa asiaa, mitä poliisi mittaa eli thc:n aineenvaihduntatuotetta.

hunter et al (1998) sai thc pitoisuuksista seuraavat tulokset:

alle ng/ml kerroin 0,35
1.1- 2 ng/ml kerroin 0,51
yli 2 ng/ml kerroin 1,74

Eli tilanteessa, jossa ihmiset laitetaan pitoisuuden mukaan kolmeen päihtymysryhmään saa niistä eniten päihtyneet tuloksen, jossa heidän onnettomuusriski on noussut yli selvän autoilijan.

Samalla, kun alkoholin rajaa perustellusti lasketaan tulisi kannabis sallia liikenteessä. Ei ole mitään järkeä seuloa pois sitä porukkaa, joka ajaa turvellisimmin.
 
Rajaa on hyvä laskea. Lähtökohta on se, että alkoholia nauttinut ei aja. Rangaistavuuden raja on olemassa siksi, että ei tulisi oikeusmurhia.

Mittatarkkuuden ollessa hyvä voisi sopia, että 0,05 promillea - 0,5 promillea toisi rikesakon ja matkan keskeytymisen. Nykyisen rajan ylittävät tapaukset kuten nykyisinkin.
 
Todella monet luottavat siihen että voivat parin annoksen jälkeen lähteä rattiin koska maaginen 0,5 promillea ei ylity. Rajan lasku karsisi tällaiset lievät rattijuoppouden yritykset pois tai sitten tulisi asianmukset sanktiot idioottimaisesta touhusta. Jos todella on niin viinaan menevä ettei pysty olemaan juomatta jos on rattiin lähdössä, saa mun puolesta kärsiä.

Ja vaikka muuten pidän kannabista suht harmittomana päihteenä, en ikipäivänä kannata sen vaikutuksen alaisena ajamista saati sen sallimista. Kukaan joka on ikinä aineesta päihtynyt tietää miten paljon se vaikuttaa reaktiokykyyn ja valveustilaan, kukaan jolla on vähänkään järkeä päässä ei lähde jointin tai edes parin bissen jälkeen rattiin. Nollaan rajat vaan mun puolesta, 0,2 on jo hyvä alku.
 
kannatan ehdottomasti. Muutenkin rangaistuksia tiukennettava ja reilusti.

Kunnon sakot heti ekasta kerrasta, toisesta kortti pois ja pitkäksi aikaa vaikka kuinka olisi ammattiautoilija

ja jos ei vieläkään uskoa niin ajokorttiin merkintä että saa ajaa vain tälläsissä autoissa missä on se vehje että pitää puhaltaa ennenkuin auto käynistyy ja nollaa on näytettävä.
 
[QUOTE="xxxx";22040542]

ja jos ei vieläkään uskoa niin ajokorttiin merkintä että saa ajaa vain tälläsissä autoissa missä on se vehje että pitää puhaltaa ennenkuin auto käynistyy ja nollaa on näytettävä.[/QUOTE]

Se pitäisi tulla jo ensimmäisestä viisarin värähdyksestä.
 
[QUOTE="hippi";22040552]Se pitäisi tulla jo ensimmäisestä viisarin värähdyksestä.[/QUOTE]



nojoo, mutta kukas sen maksaisi? Saisi mun puolesta olla se vaikka kaikissa autoissa. Mutta rahahan se tätä maailmaa hallitsee ja päättää ettei tuollainen ole mahdollista.
 
[QUOTE="xxx";22040568]nojoo, mutta kukas sen maksaisi? Saisi mun puolesta olla se vaikka kaikissa autoissa. Mutta rahahan se tätä maailmaa hallitsee ja päättää ettei tuollainen ole mahdollista.[/QUOTE]

se, joka puhaltaa maksaa. Niin se menee nytkin. Rattijuoppo saa oikeudesta kortin kun sitoutuu alkolukkoon. Tämä valinnanmahdollisuus pitäisi laittaa heti, kun viisari värähtää. Kortti pois tai omakustanteinen alkolukko.
 
No joo, mutta meinaan sitä, että kun se ei vähennä rattijuoppoja niin mitä hyötyä siitä on? Kuinka paljon onnettomuuksia 0,01-0,5 promillessa ajavat aiheuttavat, jolloin syynä on alkoholi?
 
No joo, mutta meinaan sitä, että kun se ei vähennä rattijuoppoja niin mitä hyötyä siitä on? Kuinka paljon onnettomuuksia 0,01-0,5 promillessa ajavat aiheuttavat, jolloin syynä on alkoholi?

Olettaa voisi että aiheuttavat onnettomuuksia ja jossain määrin vaaraa liikenteessä kun nekin halutaan pois karsia? En tunne tilastoja, niitäkin varmasti löytyy jos jaksaa kaivaa, mutta mua ihmetyttää tuo asenne ettei millekään kannata mitään tehdä koska ei se nyt oletettavasti kuitenkaan niin paljon vaikuta..

Esitetään asia näin päin: Mitä haittaa siitä on että raja lasketaan 0,2:een? Onko siitä jotain merkittävää hyötyä kanssa-autoilijoille että ratissa saa törttöillä joku 0,495 promillen hiprakassa, joillain sekin alentaa ihan reippaasti huomiokykyä ja reaktionopeutta, ihmisillä kun on todella erilainen viinapää ihan käyttömääristäkin riippuen.

Jokaisen pitäisi tietenkin tuntea omat rajansa ja olla lähtemättä rattiin jos tuntuu että heittää, mutta aina subjektiivinen immeinen ei ole paras oman tilansa observoija, joten eikö se ole tarpeeksi simppeliä että jos otat, et todellakaan oikeasti aja. Se ei poista paatuneita rattijuoppoja, mutta se toivottavasti nostaa kiitettävästi kynnystä ottaa pari ja lähteä hakemaan lapset tarhasta autolla.
 

Yhteistyössä