Prolaktiini

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lotta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lotta

Vieras
Millaisia oireita teillä korkean prolaktiinin omaavilla on ollut?

Itselläni nänneistä tulee puristettaessa pikkuisen maitomaista nestettä ja rinnat vihloo läpi kierron. Mikäs mahtaisi olla syynä, vai onkohan normaalia hormonien heittelyä. Kuukautiset alkavat pienellä tuhrulla pari päivää ennen varsinaista alkamista.

Netissä surffaillessani tutustuin enemmän lapsettomuuden syihin ja yleensäkin prolaktiiniin ja huomasin yhteyden. Yrittämisen puolesta ei minua vielä kukaan kuuntelisi, kolme tärppäämätöntä kiertoa takana, mutta oireet on epämukavat, joten varasin ajan gynelle

Huomasin tuon maidon jo kevättalvella, mutta unohdin, kun imetyksestä oli aikaa ""vasta"" vuoden verran ja synnytyksestä kaksi vuotta. Mutta tämän jatkuvan rintojen kivistyksen myötä alkoi huoli nostaa päätään.

Minulla ei ole ollut minkäänlaisia oireita, vaikka prolaktiini on 900 jatkuvasti. Minulla todettiin hyperprolaktinemia, mihin aloin syömään Parlodel nimistä lääkettä heti kun selvisi ettei päässäni ole aivolisäkekasvainta. Niin no raskaaksi en ole tullut, vaikka vuosi yritystä takana. Lääkäri kyllä sanoikin että johtunee tuosta korkeasta prolaktiinista se etten ole hedelmöittynyt. Lääkkeestä kyllä oireita tullut liikaakin ja se harmittaa aina välillä. Täytyy vaan toivoa ettei joudu sitä syömään koko loppuelämää.

Jaa-a. No, nähdään miten mun käy ensi viikolla siellä gynellä; otetaanko minut tosissaan, vai saanko kehoituksen seurata tilannetta.

Toivottavasti teillä pian tärppää, että pääset tuosta lääkkeestä. Vaikka kaikennäköistä sivuvaikutusta sitä tulee raskaudestakin :)

Moi! Mulla epäsopivat ehkäisypillerit sai mun kropan ihan sekasin ja siitä seurauksena prolaktiini arvo nousi. Oireina oli just toi niukka maito mitä rinnoista tuli ja muutenkin tosi arat rinnat. Tuhrua oli mullakin.
Aikalailla tuon maidonerityksen alkamisen jälkeen lopetin sitten pillerit kokonaan, mutta prolaktiini ei enää laskenutkaan normaaliin arvoon. Lääkkeitä siihen en saanut vaan lääkäri käski odottaa ja antaa luonnon hoitaa palautumisen. Yritys lapsesta alkoi sitten samoihin aikoihin, kun tiesin prolaktiinin vaikeuttavan sitä. Noin vuoden jälkeen sitten vihdoin tärppäs :) Tuhruja mulla oli vielä plussakierroksellakin ja yhä edelleen tulee maitoa niin kuin ennenkin vaikka raskaus on alkanut. Niin ja siis esikoista tässä nyt onnellisesti odotellaan :)
Plussa tsemppiä! Raskaus ei ole aivan mahdotonta prolaktiinista huolimatta...

Hei te kaikki!

Mitkä on prolaktiinin viitearvot? Itellä oli 400 ja tk-lääkäri sanoi olevan normaali, perään kyllä lisäsi, ettei näistä tutkimuksista kovasti tiedä (?!). Mulla ei ole vuotoa, ainoastaan tuhrut ennen menkkoja.

Yhteistyössä