prolaktiini koholla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja misswolf
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

misswolf

Uusi jäsen
12.08.2010
8
0
1
onko muita kellä prolaktiini koholla?
itsellä 1310 (norm. 50-500) viimeksi kun otettiin. Sain lähetteen naistentautien polille, ja olen kohta kaksi kuukautta odotellut aikaa sinne :( ensi maanantaina pitäisi olla ultra ihan tuossa lähiterkkarilla.
Paniikki päällä kun joutuu odottelemaan ja ei tiedä näistä paljoakaan. Ilmeisesti raskaaksi tulo mahdotonta niin kauan kun on näin koholla? Tarvitaanko aina lääkitys laskemaan vai voiko mahdollisesti laskea itsekseen?
Luin myös jostain että e-pillerit ja mm.fluoksetiini nostaa prolaktiinia.. itse söin molempia joskus, mutta lopettanut ne kohta kaksi vuotta sitten. Voikohan vaikuttaa enää tuohon?
Jotenki avuton olo kun tietoa löytyy suhteessa todella vähän. :'(

Miulla oli. Sain lähetteen pään magneettikuvaukseen, mutta muutto toiselle paikkakunnalle vei sen mahdollisuuden. Uudessa kaupungissa asiaa tutkittiin verikokeella, mutta sain vain pillerit, joita oli määrä syödä siihen asti, kunnes tekisin positiivisen raskaustestin. Miun arvot oli kanssa reilusti yli tuhannen pahimmillaan, mutta Parlodel-lääke laski vajaassa kuukaudessa arvot normaaliksi about 233 tais luku olla, kun viimeeksi mitattiin. Joten helposti hoidettavissa tämä. Joskus syy on päässä olevassa hyvänlaatuisessa kasvaimessa ja silloin saatetaan päätyä kuvauksen kautta leikkaukseen. Usein jo tuo pillerilääkitys estää kasvainta kasvamasta ja saattaa pienentää sen kokoa ja leikkausta ei tehdä. Näin miulle kerrottin, kun asia oli pinnalla.

Raskautuminen on aika mahdotonta, jos prolaktiini on koholla. Ainakin meidän kohdalla se oli yksi syy miksei tärppiä tullut. Myöhemmin selvisi, että tuubat ovat kuitenkin tukossa. Tuskimpa laskee itsekseen, mutta joku kuukausi saattaa olla toki liki normaalia, mut mieluusti lääkärit määrää nuo lääkkeet, kun niistä ei mitään haittaakaan ole.

Joten, älä huoli...jos tämä on ainoa syy lapsettomuuteenne, niin se on nopeasti korjattu. =)

Mulla oli alkututkimuksissa prolaktiini koholla, mutta asia jäi sivuun. Nyt kahden ICSI:n ja kahden keskenmenon jälkeen hoksasin itse nostaa asian uudelleen tapetille ja KYLLÄ, korkea prolaktiiniarvo on voinut vaikuttaa keskenmenoihin. Mulle sanottiin, että jos arvo on yli 1000, joutuu magneettikuvaukseen. Jos arvo on 500-1000, hoidetaan lääkityksellä joka on aika nopeatehoinen. Mutta siis raskaaksi olen tullut (hoidoilla) vaikka prolaktiini saattaa ollakin koholla. Käsittääkseni arvo voi olla tilapäisesti koholla ja siihen voi vaikuttaa seksi, gynekologinen tutkimus, unettomuus, stressi... Ja ennen testiä pitäisi olla ollut neljä tuntia valveilla.

Uusintaverikoe on nyt otettu, mutta tulos ei ole vielä tiedossa. Hirvittää se magneettikuvaus, en halua.

Onko prolaktiini koholla jos esim valkoista (ns.maidon näköistä ) tulee nännistä kun puristaa? Siis tosi vähän tulee ja vain jos puristaa.. En ole kehdannut sanoa lääkärille että tutkisi rinnat. Onko teillä tutkittu julkisilla jos esim ultraan olette menneet? Mitä muita oireita kuuluu olla jos on koholla?

Meg Voi tulla maitoa, prolaktiinihan on yksi "imetyshormoneista". Miulla ei ollut mitään oireita, vaikka arvot huiteli 1000 yläpuolella - ainoastaan tuo lapsettomuus oli oire. Muita oireita muistaakseni oli heikot seksihalut, menkkojen epäsäännöllisyys ja ovuloimattomuus. Oli niitä muitakin, mut monet noista oireista tuntuu sopivan melkein jokaiseen naiseen jossain vaiheessa - paitsi tuo maidon tulo, kun ei ole oikeesti imettävä.

joo ei täälläkään mitään erikoisempia oireita ollu muutakun hitusen liian pitkät kierrot ja heittelee viikolla sinne tänne... nyt ultrassa käyty ja lääkäri sano et hieman näkyy monirakkulaisuutta mutta ei vielä laittais pco diagnoosia mutta tämmönenki mahdollisuus... :( Nyt jonossa sitte kättärille ja kuulemma normaalijonotus aika puol vuotta?? Mä en oo kuullu tosta että jos prolaktiiniarvot yli 1000 joutuu niihin kuvauksiin.. eli nekin vissiin sitten tiedossa.. huoh!

Kumpa olisin päässyt kuvauksiin täällä uudella paikkakunnalla, kun nyt mietin onko siel kasvain vai ei...Ja sitä, et onko siitä haittaa raskauden aikana tai tulevaisuudessa maidontuotannossa. Niin ja miten se kasvain käyttäytyy raskauden aikana; villiintyykö kasvamaan vai mitä tässä tapahtuu. Tahtoo sanoa, et mieluummin poissulkee tekijöitä, kuin murehtisi mahdollisesti turhaan juttuja... Torstaina on lääkärineuvola, ni kysynpä silloin aiheesta. Voin tulla kertomaan sitten vastauksesta, jos tahdot.

joo kerro ihmeessä.. Sainki yllätyspostia tuossa ja ajan kättärille jo ens kuulle.. eli jonotin sit vaa 3kk.. tosi nopee kyllä. ONNEKS! saa vähä asioihin selvyyttä sitte ja ehkä jopa niihin kuvauksiin.
Osaako joku kertoo liittyykö nännikipu jollain lailla prolaktiinii? aikasemmin ei oo ollu mut nyt kaks viikkoo ihan kamalaa, hyvä että rintsikoita pystyy pitää.. :(

Moi!

Mul on myös ollu prolaktiini koholla, mut ei noin paljon. 3/09 se oli 552 ja 8/09 779. Sit sain polilta tarkat ohjeet (ei tissien manipulointia, ei seksiä edellisenä päivänä ja piti olla tietty aika hereillä ennen koetta) ja otettiinki semmonen makro-prolaktiini-koe (en tiiä miten se kirjotetaan) ja se oli normaali. Tuo koe on vissiin jotenki tarkempi eikä reagoi niin herkästi kaikkiin pieniin häiriötekijöihin.

Sit siellä polilla mun piti itse puristaa rintoja :o lääkärin ja kahden kandin nähden, et tuleeko nestettä. :laugh:

Mulla sanoivat, et mun kolmivuorotyö voi olla mun kropalle niin stressaavaa, et seki voi nostaa noita arvoja.

misswolf hienoa, et kerranki nopeaa toimintaa julkisella. Toivottavasti asiat sit selviää:)

Veikkaisin, et liittyy. Rintoihin tuo prolaktiini "parhaiten" vaikuttaa ja nänneistä tuo maito tulee. Hyvä, et sait ajan noinkin pian. =) Toki kierron erivaiheissa voi olla rinnoissa tuntemuksia, jotka eivät liity mitenkään prolaktiiniin, mut sellaisen kohdalla, jolla tuo hormoni on korkeella, nih vaikeampi sanoa mitä on?

Kävin siellä neuvolassa ja lääkäri ei sitten osannut sanoa juuta eikä jaata. Enpä nyt sitten osaa sanoa siullekaan mitään. Onneksi siulla on kohta oma tapaaminen, jospa silloin saat vastaukset kysymyksiisi. Kannattaa laittaa paperille ylös mitä halut kysyä, koska vastaanotolla pää saattaa tyhjetä kummasti... ;)

nostan tätä keskustelua, jos joku osais auttaa mua

Oon joitaki viikkoja ihmetelly, kun oon kotona yöpaidassa ilman rintsikoita, sellasta viileää/kosteaa tunnetta oik. nännin kohdilla, enkä oo sitä sen kummemmin tutkinu. Eilen suihkussa sieltä tuli kuitenki valkosta nestettä ensin puristamatta ja sit, ku "tarkistin" asian puristamalla, niin sieltä tuli lisää. Säikähin, enkä uskalla enää koskea siihen, et se rauhottuis.

Tarviiko mun pyytää prolaktiini-arvon uudelleen mittausta vai onko sillä mitään väliä, kun ollaan jo ICSI-hoidoissa?

Taitaa se kuitenki heikentää luomuonnistumis mahdollisuuksia entisestään..
Tuolla ylempänä kerron, et mulla on ollu kahdessa mittauksessa kohonneita prolaktiini-arvoja, yli vuosi sitten mitattu viimeksi

HalleB Pyydä ihmeessä uusiin mittauksiin ja vaadi Parlodel-lääkitys. Siitä ei kuitenkaan ole haittaa raskautumisen suhteen. Lääke lopetetaan, kun plussaat.

Outo juttu, et siulle ei oo lääkettä määrätty jo aiemmin. Itse sen sain jo terveyskeskuksen perustutkimusten aikana, knu arvot oli koholla toistuvasti.

Toivottavasti saat apua pian! :)

kiitos vastauksista:)

Mansikkatyttö mä kans ihmettelin sillo et miks ei alotettu ees pienellä annoksella tuota lääkettä, mut tuo makro-prl oli vissii normaali (en tiedä lukua), ni ne jätti asian siihen.

(Alkututkimuksissa mua vaivaa myös se, että viikko ovulaatiosta mun s-prog on ollu 22,5, vaikka söin samalla Terolutia. Jostain oon lukenu, et pitäis olla vähintään 50?, et ois ovulaatio kunnolla tapahtunu. Luin yhdestä artikkelista, että koholla oleva prolaktiini, vaikuttaa luteaalivaiheeseen heikentämällä keltarauhashormonia.)

Nonna poli on nyt käsittääkseni joulutauolla, joten en voi sinne olla yhteydessä. Tekis mieli kyl ihan mielenkiinnosta käydä otattaa koe vaik yksityisellä. Mitä tuossa luin koholla olevista arvoista ja siitä, että niitä ei hoida, niin se voi haitata kiinnittymistä.

HalleB,
kannattaa myös pyyttää selvittämään, josko kohonnut prolaktiini johtuu kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Näin minulla, ja erikoislääkäri halusi hoitaa "oikeaa" syytä eli kilpparia.
Se voi olla joskus prolaktiinin kohonneen arvon taustalla.

Pitää taas kirjotella tänne, kuinka asia on edennyt.
Jouluviikolla multa otettiin alkukierrosta se makro-prolaktiini ja väliviikolla oli lääkärin soitto-aika. Tulos oli normaalin rajoissa. Lääkäri oli kuitenki sitä mieltä, että lääkitys aloitetaan, koska on tämä lapsettomuus-ongelma, maitoa tulee, lyhyehköt kierrot (23-25) ja aikasemmin ollu arvot koholla.

Nyt oon tammikuun alusta syöny lääkettä nimeltä Dostinex. Edellinen kierto oli 23 päivää ja nyt tänään alko menkat ja kierron pituudeksi tuli 28 päivää!! Ei koko yrityksen aikana ole tullut näin pitkää kiertoa(paitsi sillon, ku Synarela pitkitti kiertoa). Luulen, että lääkkeellä saadaan parempia ovulaatiota ja sitä kautta parempia luteaalivaiheita. Kumpa olisi kokeiltu tätä jo ajat sitten.

Viime viikolla lääkäri vielä nosti annosta ½ x 2 viikossa ja tällä mennään (IVF)hoidon yli. Mieli on ollu jostain syystä paljon tasaisempi ja vähitellen tihkuttelu rinnasta on loppunut.

hopeainen mun TSH on ollu 0.88 ja 1.29, T4V 15.3. Eli kait normaalit. Kiitos kuitenkin!:)

Yhteistyössä