Professori: alle 2-vuotias vaurioituu päiväkodissa, vasta 3v hoitoon.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja näinnn!!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="nih";25919182]
Mutta ei. Todellisen avun sijaan hän vaan aukoo päätään uudestaa ja uudestaa ja uudestaan vaihtamatta lausetta. Jos kerta aikoo ja haluaa auttaa, tekisi sen oikeasti,[/QUOTE]
Juu. Aika yhden asian täti tuntuu olevan.

[QUOTE="nih";25919182]Jos, painotan sanaa jos Keltinkangas olisi järki ihminen hän korostaisi enemmänkin sitä että hoito pitäisi järjestää järkevämmin (poistetaan subjektiivinen hoito-oikeus, vanhempien työelämän joustot, molempien vanhempien siis... jne) ja tätä kautta ne lapset joiden vanhempien on pakko mennä hoitoo saisivat laadukaampaa hoitoa, vanhempien työ joustaisi pienten lasten tarpeiden mukaan paremmin. Yhteiskunta saisi kaipaamiaan veropennejä, äidit eivät syrjäytyisi työelämästä. Isillä olisi enemmän aikaa perheilleen ja perheillä enemmän yhteistä aikaa...

Mutta ei. Todellisen avun sijaan hän vaan aukoo päätään uudestaa ja uudestaa ja uudestaan vaihtamatta lausetta. Jos kerta aikoo ja haluaa auttaa, tekisi sen oikeasti,[/QUOTE]

asiaa... vanhempien syyllistäminen asiassa ei auta. Meillä vaan on huono systeemi, rakennettu muulle kuin lasten hyvinvoinnille. Kunpa vaan vanhemmat osaisi vaatia parempaa päivähoitoa, sen sijaan että tapellaan kotihoito vs. päivähoito...

http://www.mtv3.fi/uutiset/ulkomaat.shtml/2005/04/360242/tutkimus-varhainen-paivahoito-hyvaksi-lapsille

Tässä on pätkä eräästä tutkimuksesta jota en kokonaisuudessaan äkkiseltään löytänyt, joku voi etsiä. Tämäkään ei toki kiistaton ole, kuten ei myöskään ne tutkimukset (missä ne kiistattomat tosiaanovat?) jotka puhuvat päivähoitoa vastaan alle 3-vuotiaana.

Olen neljä erilaista päivähoidon puolestapuhuvaa tutkimusta lukenut ja varmaan saman verrna toista mieltä olevia. Ei tässä ole mitään järkeä.

Onkohan mussa joku vika kun haluaisin hoitaa lapset kotona aikankin 5 vuotiaaks asti... :-/ Jos se vaan olis rahallisesti mahollista niin en haluisi ollenkeen mennä töihin vaan olla lasten kanssa kotona. Ei mulla ole mitään uraa jolla vois muka edetä. Oon perusduunari enkä ymmärrä miten mun kotonaolo voi huonontaa naisten asemaa. Mä vaan haluaisin olla lasten kanssa kotona. Oon varmaan jotenkin tosi outo tai luuseri.
Oikeesti oon töissä ja lapset tarhassa ja vihaan joka päivää töissä.

Kai sen sanoo jo maalaisjärki, että ei lapsi tarvitse hoitopaikkaa vaan vanhempiaan. Miettikää evoluutiota - ihmisen poikanen on tosi pitkään riippuvainen emostaan koska ei selviä itse, ei kävele jne. Mikä ihme tabu se on, että alle 3-vuotiaalle paras paikka olisi koti? Katsoin pätkän ja Keltikangas-Järvinen oli asiallinen eikä todellakaan syyllistänyt ketään! Miksi aina vedetään tämä "vanhempia ei saa syyllistää" -kortti esiin? Jos joku syyllistyy siitä että vei liian pienen lapsensa tarhaan, eikö tämä kerro jotain tästä ihmisestä itsestään? Syyllisyyden tunteminen on ihan terve ja normaali asia; silloinhan ihminen tajuaa että nyt tuli tehtyä jotain väärää, kannattaisi arvioida toimintaansa uudelleen.

Ja ei, mielenterveysongelmaiset vanhemmat eivät myöskään automaattisesti ole "sekoja pipipäitä" jotka vaurioittavat lasta. :) Mielenterveysongelmia on niin monenlaisia ja sairauden vaiheita niin erilaisia, yhtä lailla kuin päiväkotejakin on erilaisia ja erilaatuisia.

Mitä kamalaa tapahtuisi, jos me uskoisimme tutkimustuloksia ja Keltikangas-Järvistä ja muuttaisimme yhteiskuntaa sen mukaan? Kävisikö niin että kenties lapsille tulisi paremmat oltavat, jos päiväkotien ryhmäkokoja pienennettäisiin ja vanhemmat saisivat halutessaan olla pitempään jälkikasvunsa kanssa kotona? Eikö olisikin kammottavaa, jos näin kävisi!! ;-)

[QUOTE="vieras";25919264]Onkohan mussa joku vika kun haluaisin hoitaa lapset kotona aikankin 5 vuotiaaks asti... :-/ Jos se vaan olis rahallisesti mahollista niin en haluisi ollenkeen mennä töihin vaan olla lasten kanssa kotona. Ei mulla ole mitään uraa jolla vois muka edetä. Oon perusduunari enkä ymmärrä miten mun kotonaolo voi huonontaa naisten asemaa. Mä vaan haluaisin olla lasten kanssa kotona. Oon varmaan jotenkin tosi outo tai luuseri.
Oikeesti oon töissä ja lapset tarhassa ja vihaan joka päivää töissä.[/QUOTE]

Eihän sussa mitään vikaa ole, et vaan tykkää yhtään työstäsi ja haluat olla kotona. Ihan rehellistä puhetta. Niissä on vikaa, jotka inhoaa työtänsä ja on sen takia kotona lapsia hoitamassa, mutta väittävät olevan kotona mahdollisimman pitkään vain lasten hyvinvoinnin vuoksi.

Päivähoitoon viemisestä on tutkimuksia puolesta ja vastaan, kukin saa uskoa mitä uskoo. Meidän lapsi meni päiväkotiin (yksityinen, pieni pk) 1v2kk -ikäisenä ja sopeutumiseen meni muutama viikko, sitten meni sinne kuin kotiinsa :D Mulla on ihana työ ja teen 3pv/vkossa kunnes lapsi on 1v9kk, jolloin alan tekemään täyttä päivää. Ihan sama, mitä kotiäidit on meidän ratkaisuista, me seisomme niiden takana. Rahallista estettä ei olis kotiinjäämiselleni ollut (miehenikin hyväpalkkaisessa työssä), mutta rakastan työtäni ja aivoni kaipasivat muutakin kuin kotiäidin arkea.

Meidän esikoinen meni puolivuotiaana päiväkotiin (12 3-18kk lasta, 4 hoitajaa) ja 3-vuotiaana kouluun (27 lasta, 1-2 opettajaa), ihan yhtä täysipäiseltä vaikuttaa kuin kaikki muutkin täkäläiset tenavat.

[QUOTE="nih";25919182]Jos, painotan sanaa jos Keltinkangas olisi järki ihminen hän korostaisi enemmänkin sitä että hoito pitäisi järjestää järkevämmin (poistetaan subjektiivinen hoito-oikeus, vanhempien työelämän joustot, molempien vanhempien siis... jne) ja tätä kautta ne lapset joiden vanhempien on pakko mennä hoitoo saisivat laadukaampaa hoitoa, vanhempien työ joustaisi pienten lasten tarpeiden mukaan paremmin. Yhteiskunta saisi kaipaamiaan veropennejä, äidit eivät syrjäytyisi työelämästä. Isillä olisi enemmän aikaa perheilleen ja perheillä enemmän yhteistä aikaa...

Hyvänen aika sentään, eihän nyt yhden professorin tehtävä ole korjata koko systeemiä ja antaa kaivattua apua syyllistyville vanhemmille ja yhteiskunnalle. Hän on tutkinut tätä asiaa vuosikaudet nimenomaan lapsen parhaan kannalta ja raportoi näitä tuloksiaan. Poliitikot ovat sitten vastuussa siitä, miten tieto otetaan parhaiten käytäntöön. Ihan liikaa vastuuta nyt sysäät Liisalle.

Kai sen sanoo jo maalaisjärki, että ei lapsi tarvitse hoitopaikkaa vaan vanhempiaan. Miettikää evoluutiota - ihmisen poikanen on tosi pitkään riippuvainen emostaan koska ei selviä itse, ei kävele jne. Mikä ihme tabu se on, että alle 3-vuotiaalle paras paikka olisi koti? Katsoin pätkän ja Keltikangas-Järvinen oli asiallinen eikä todellakaan syyllistänyt ketään! Miksi aina vedetään tämä "vanhempia ei saa syyllistää" -kortti esiin? Jos joku syyllistyy siitä että vei liian pienen lapsensa tarhaan, eikö tämä kerro jotain tästä ihmisestä itsestään? Syyllisyyden tunteminen on ihan terve ja normaali asia; silloinhan ihminen tajuaa että nyt tuli tehtyä jotain väärää, kannattaisi arvioida toimintaansa uudelleen.

Ja ei, mielenterveysongelmaiset vanhemmat eivät myöskään automaattisesti ole "sekoja pipipäitä" jotka vaurioittavat lasta. :) Mielenterveysongelmia on niin monenlaisia ja sairauden vaiheita niin erilaisia, yhtä lailla kuin päiväkotejakin on erilaisia ja erilaatuisia.

Mitä kamalaa tapahtuisi, jos me uskoisimme tutkimustuloksia ja Keltikangas-Järvistä ja muuttaisimme yhteiskuntaa sen mukaan? Kävisikö niin että kenties lapsille tulisi paremmat oltavat, jos päiväkotien ryhmäkokoja pienennettäisiin ja vanhemmat saisivat halutessaan olla pitempään jälkikasvunsa kanssa kotona? Eikö olisikin kammottavaa, jos näin kävisi!! ;-)

Ettehän tekään usko vastakkaisiin tutkimustuloksiin, syyllistytte kotonaolosta katso nyt kommenttejakin joita satelee jatkuvasti. Ei ole työsskäyvät ainoita jotka syyllistyvät koko ajan ninaTT. Olisi upeaa jos päivähoitoa vielä parannettaisiin, vaikka mielestäni se on nytkin isossa osassa päiväkoteja hyvin, kaikissa ei kuitenkaan ole ja se pitäisi ensimmäiseksi korjata. Mutta älkäähän syyllistykö jatkuvasti kotonaolosta, vai teittekö väärän valinnan?

[QUOTE="vieras";25919422]Hyvänen aika sentään, eihän nyt yhden professorin tehtävä ole korjata koko systeemiä ja antaa kaivattua apua syyllistyville vanhemmille ja yhteiskunnalle. Hän on tutkinut tätä asiaa vuosikaudet nimenomaan lapsen parhaan kannalta ja raportoi näitä tuloksiaan. Poliitikot ovat sitten vastuussa siitä, miten tieto otetaan parhaiten käytäntöön. Ihan liikaa vastuuta nyt sysäät Liisalle.[/QUOTE]

Taitaa proffa puhua vaan niiden syyllisyyttä tuntevien vanhempien lapsista, jotka varmaan kotonakin sitten käyttäytyy ihan oudosti ja väkisinkin lapsi vaurioituu.

Minä en tunne syyllisyyttä, kun laitoin lapseni hoitoon 1v2kk-ikäisenä, en sitten yhtään. Mitäpäs siihen sanot?

Tietäisittepä oikeasti miten stressitöntä on lapsen päivähoito pph:ssa! Meillä ei ole kiire minnekään eikä tarvitse kohtuuttomasti odotella. Väittäisin, että kasvatan ammatikseni luovia ja tasapainoisia lapsia, jotka tulevat menestymään myös koulussa (kokemusta on). Omat lapseni ovat tässä ryhmässä kasvaneet sosiaalisiksi ja koulussa menestyviksi eikä stressistä tietoakaan. Olen ollut pk;ssakin töissä ja en ikinä veisi omaa pientä lastani sinne =(

Tämä oli minusta tärkeä kannanotto, kun eduskunnassa valmistellaan tuota kotihoidontuen leikkausta.

Jos jaksoi vähänkin enemmän paneutua, prohvessorilla oli hyvää asiaa. Päivähoito nykyisellään ei monissa paikoissa vastaa pienten tarpeita yhtään, ja tämän leikkauksen myötä tilanne huononisi entisestään. Esimerkiksi pienten ryhmissä voi olla 12-14 lasta, ja montakin jotka eivät vielä kävele eivätkä puhu. Siitä voi miettiä millaisia lapsen päivät ovat, kun kolme aikuista (ja osan päivästä vähemmän) yrittää vastata näiden pienten tarpeisiin. Päättäjien pitäisi oikeasti havahtua Suomen päivähoidon nykytilaan, ja tehdä asialle jotain tai lasku saattaa vielä jälkikäteen olla kallis. Siitä esimerkiksi on moniakin tutkimuksia, että esimerkiksi alle 1,5 -vuotiaan keskushermosto ei kestä isoa ryhmää.

Professorin ydinviesti oli, että pienten päivähoito pitäisi laittaa tarkkaan syyniin ja tutkia tällaisten typerien päätösten seuraukset huolella.

Tämä oli minusta tärkeä kannanotto, kun eduskunnassa valmistellaan tuota kotihoidontuen leikkausta.

Jos jaksoi vähänkin enemmän paneutua, prohvessorilla oli hyvää asiaa. Päivähoito nykyisellään ei monissa paikoissa vastaa pienten tarpeita yhtään, ja tämän leikkauksen myötä tilanne huononisi entisestään. Esimerkiksi pienten ryhmissä voi olla 12-14 lasta, ja montakin jotka eivät vielä kävele eivätkä puhu. Siitä voi miettiä millaisia lapsen päivät ovat, kun kolme aikuista (ja osan päivästä vähemmän) yrittää vastata näiden pienten tarpeisiin. Päättäjien pitäisi oikeasti havahtua Suomen päivähoidon nykytilaan, ja tehdä asialle jotain tai lasku saattaa vielä jälkikäteen olla kallis. Siitä esimerkiksi on moniakin tutkimuksia, että esimerkiksi alle 1,5 -vuotiaan keskushermosto ei kestä isoa ryhmää.

Professorin ydinviesti oli, että pienten päivähoito pitäisi laittaa tarkkaan syyniin ja tutkia tällaisten typerien päätösten seuraukset huolella.

Juu ja sinä olet pk johtaja yhtä varmasti, kuin minä olen presidentti! :D taidat olla vaan se töitävieroksuva kotiäiti, joka saa kiksejä tästä palstailusta ja haluaa vaan saada vahvistusta päätökselleen olla kotona hamaan tulevaisuuteen... :D

[QUOTE="vieras";25919673]Juu ja sinä olet pk johtaja yhtä varmasti, kuin minä olen presidentti! :D taidat olla vaan se töitävieroksuva kotiäiti, joka saa kiksejä tästä palstailusta ja haluaa vaan saada vahvistusta päätökselleen olla kotona hamaan tulevaisuuteen... :D[/QUOTE]

Hullu paljon töitä tekee, viisas pääsee vähemmällä.

Vastauksista huomaa ettei monikaan ole katsonut tuota haastattelua vaan ainoastaan lukenut tuon lyhyen pätkän. Haastettelussa sanottiin ettei alle 2-vuotiaan paikka ole päiväkodissa, koska siellä isot ryhmät. Proffa ei mitenkään tyrmää yli 1-vuotiaan hoitoon viemistä pienenpään ryhmään kuten pph:lle. Ihan asiaa mielestäni tuossa pätkässä oli.

Joo no. Vain rikkailla lienee oikeus lisääntyä niin voi vaikka jäädä kotiin lapsen kanssa hamaan loppuun asti. Kaikille perheille kotiinjääminen ei vaan ole vaihtoehto niin rahallisesti kuin jaksamisen kannalta. Ihan turhaa se joka tapauksessa on nostaa hirveää eriarvottelua millaisia lapsia kasvaa kotona tai tarhassa. Ne on varmaan sitten kaikki nämä työttömät nuoret, huumeiden käyttäjät jne niiden lapsia jotka on lapsensa tarhaan ajoissa laittaneet :D

Juuri noin. Mutta jos ja kun rahaa on enemmän kuin kohtuudella tarvitsee, vaikkei perheen äiti ole töissä, niin minkä ihmeen takia panna lapsiaan vieraiden alemman sosiaaliluokan tanttojen käsiin koko päiväksi? En keksi yhtään hyvää syytä.

Meillä vanhempi meni hoitoon 3,5 vuotiaana ja on hyvin sosiaalinen, rauhallinen ja koulusta ei koskaan ole tullut mitään moittimista. Toinen meni 1v10kk ikäisenä ja on hyvin vilkas, rauhaton, vaikea olla isossa luokassa, jatkuvasti jotain viestiä kotiin. Tiedä sitten mistä johtuu, mutta usein olen miettinyt, että nuoremmankin olisi pitänyt saada olla rauhassa kotona pitempään..

[QUOTE="minä";25918290]mut vietiin päiväkotiin vuoden vanhana. olen älyttömän stressiherkkä ja läheisriippuvainen.[/QUOTE]

Niin olen minäkin, enkä ole ollut päivääkään päiväkodissa. Edes eskariin en päässyt :(