PRKELEEN Endometrioosi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äääähhhh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Onko sinulla monta lasta? Minä vasta odotan ensimmäistäni ja on kyllä ollut kivaa kun ei tarvitse joka kuukausi kärsiä kauheista tuskista. Hänellä on myös endo, mutta kivut kuulemma jonkin verran helpottivat synnytysten jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja tiedän tunteen;30032812:
Onko sinulla monta lasta? Minä vasta odotan ensimmäistäni ja on kyllä ollut kivaa kun ei tarvitse joka kuukausi kärsiä kauheista tuskista. Hänellä on myös endo, mutta kivut kuulemma jonkin verran helpottivat synnytysten jälkeen.

Hänellä = Äidilläni...

Alkuperäinen kirjoittaja tiedän tunteen;30032812:

Hänellä = Äidilläni...

Piiiiiiitkä imetys kun mahdollisesti siirtää kuukautisten alkua ja on hyvää melkokivutonta aikakautta. Sitä myös siis suosittelen. Huonona puolena voin sanoa ettei kukaan tutuista endopotilaista ole saanut toista lasta ilman leikkausta, onko sitten sattumaa vai ei. Kaikilla on ollut myös hieman hankalasti saatu ensimmäinen tai jonkinasteinen maininta ettei sitten välttämättä yhtään tule.
Vaihdevuosia odotellessa...

Mulla endo ja kolme lasta. Ei ole leikattu. Ekaa lasta "tehtiin" 2 vuotta, seuraavat tulleet helpommin (2kk ja 6kk yrityksen jälkeen). Eka raskaus "paransi" endoa niin et kivut helpottaneet (ei tarvinnut enää niin paljon lääkkeitä enkä enää oksenna siitä kivusta). Kolmannen raskauden jälkeen on kivut taas pikku hiljaa palanneet ja joka kuukausi voimistuvat :( Neljännen lapsen (ja viimeisen) yritys tarkoitus aloittaa piakkoin ja sen jälkeen haluun kyllä jonkun hoidon tohon endoon.

Mulla leikattu toinen munasarja pois endon takia ensimmäisen lapsen ollessa 2-vuotias. Toinen syntyi silti tästä kahden vuoden kuluttua ilman mitään ylimääräisiä apuja raskaaksi tukemiseen. Eli toiboa on.

Mulla se ei oo aiheuttanu mitään ihan sietämättömiä fyysisiä kipuja mutta henkisiä sitäkin enemmän.....oisin ottanu mieluummin vaikka mitkä tahansa fyysiset kivut jos ois säästyny useiden vuosien helvetilliseltä lapsettomuuspaskalta!!!!

Yhteistyössä