Presa canario

• Viestiketjun aloittaja koirarotu mietinnässä
  • Ensimmäinen viesti
koirarotu mietinnässä
Kyselenpä nyt teiltäkin, onko jollakin kokemuksia Presa canario-koirarodusta lapsiperheessä? Meille on tarjottu sen rotuista pentua, mutta on niin hurjan näköinenkin, että ihan pelottaa!

No mitä googletin ja katselin sivustoja, niin kyllä vakavasti sanoisin että ei lapsiperheeseen. Hyvällä tuurilla ihan jees koira ja varmasti tottelee, mutta huonolla tuurilla ja tuolla massalla ja puruvoimalla voitte olla iltalehdessä...

ap
Tämä kyseinen henkilö, jolta pennun saisimme, väitti sen olevan erittäin lapsirakas ja mahtava perhekoira. Heillä itselläänkin on lapsia, joten luulisi teitävän mistä puhuu, mutta silti mietityttää.
Eikö ole siis ketään, jolla itsellään tai tutuilla olisi tällinen koira?

J. Tanskanen
Ensinnäkin sanoisin, että tämä koiraa teille tarjonnut ihminen on täysin vastuuntunnoton. Presa canario ei missään nimessä ole koira, jota vain tarjotaan perheeseen, joka ei koskaan ole rodusta kuullutkaan. Presa on ihanteellinen koira myös lapsiperheeseen, mutta vaatii erittäin kokeneen omistajan. Missään nimessä presa ei sovellu ensimmäiseksi koiraksi. Lisäksi presaa hankkivan olisi syytä tutustua rotuun mielellään kuukausien, jopa vuosien ajan ennen sellaisen hankintaa. On täysin edesvastuutonta tarjota teille pentua kun teillä ei ole tietämystä rodusta, eikä ilmeisesti(?) kovin paljon muutenkaan koirista. Presa canariota ei voi ostaa kuin sikaa säkissä, ongelmat ovat sellaisessa tapauksessa takuuvarmoja. Tervetuloa lukemaan presa canariosta omistajien näkökulmasta vaikkapa keskustelufoorumillemme jos rotu kiinnostaa, siellä saat tietoa avoimesti rotuun liittyvistä iloista ja ongelmista.

ystävällisin terveisin
Jonna Tanskanen
Sobresalir presa canario
http://personal.inet.fi/surf/presacanario

• Tykkää
Reactions: Lispetti
ap
Alkuperäinen kirjoittaja J. Tanskanen:
Ensinnäkin sanoisin, että tämä koiraa teille tarjonnut ihminen on täysin vastuuntunnoton. Presa canario ei missään nimessä ole koira, jota vain tarjotaan perheeseen, joka ei koskaan ole rodusta kuullutkaan. Presa on ihanteellinen koira myös lapsiperheeseen, mutta vaatii erittäin kokeneen omistajan. Missään nimessä presa ei sovellu ensimmäiseksi koiraksi. Lisäksi presaa hankkivan olisi syytä tutustua rotuun mielellään kuukausien, jopa vuosien ajan ennen sellaisen hankintaa. On täysin edesvastuutonta tarjota teille pentua kun teillä ei ole tietämystä rodusta, eikä ilmeisesti(?) kovin paljon muutenkaan koirista. Presa canariota ei voi ostaa kuin sikaa säkissä, ongelmat ovat sellaisessa tapauksessa takuuvarmoja. Tervetuloa lukemaan presa canariosta omistajien näkökulmasta vaikkapa keskustelufoorumillemme jos rotu kiinnostaa, siellä saat tietoa avoimesti rotuun liittyvistä iloista ja ongelmista.

ystävällisin terveisin
Jonna Tanskanen
Sobresalir presa canario
Olet varmasti ihan oikeassa tässä asiassa, ja siksipä emme pentua heti suin päin suostuneet ottamaankaan.:) Meillä on aikaisemmin ollut dobermannin ja saksanpaimenkoiran risteytys, ja kyseinen koira ainakin onnistuttiin kouluttamaan hyvin, lopputulos oli oikein kiltti ja ihana perhekoira. :)
Tämä kyseinen henkilö, joka pentua meille ehdotti, on mieheni sukulaismies, jolta saimme myös edellisen pentumme. Tutustuminen rotuunkin on nyt aluillaan, itse asiassa mieheni on tälläkin hetkellä koiria katsomassa ja rotuun tutustumassa.
Itse en ole edelleenkään yhtään varma, haluanko tuon rotuista koiraa, pelottaa liikaa edelleen.:(

J. Tanskanen
Hyvä että olette asiassa valveutuneita, säästää turhia ongelmia rodun parissa ja teiltä itseltänne. :)

Muista että canario on koira, johon koko perheen tulee ehdottomasti sitoutua, muuten hommasta ei tule mitään, joten Sinunkin tulee olla vakuuttunut rodusta, ennen kuin suostut pentua ottamaan. Toivottavasti teille on tehty selväksi, ettei canario sovellu kerros- tai rivitaloon ja omaa erittäin voimakkaan vartiointivietin, johon koko perheen on sopeuduttava. Se on asia, jonka vuoksi omistajien on usein muutettava elämäntapojaan. Asia, joka ei kouluttamalla katoa.

Tule ihmeessä tutustumaan keskustelupalstallemme; http://p4.foorumi.info/presacanario/index.php , niin pääset kyselemään ja kuulemaan muiden kokemuksia rodun parissa. Tuolla palstalla on tuotu julki myös ne ikävämmät presan kanssa elämiseen liittyvät seikat.

terveisin
J. Tanskanen

p.s Ovathan pennun vanhemmat lonkka- ja kyynärkuvattuja?

canario
miten niin vastuuntunnoton? monilla ystävilläni on mastiffi rotuja lapsiperheissä ja on mitä mainioin... mastiffit ovat YLEENSÄ perheelleen uskollisempia mitä monet muut rodut ja korkean kipukynnyksensä takia ei turhaan hötkyile jos lapsi pääsee vahingossa tarraamaan kiinni koirasta. onpa kyseessä mikä tahansa koirarotu se pitää kouluttaa ja lapset opettaa missä koira saa olla täysin omissa oloissa ym. suurimmat ns,onnettomuudet tapahtuvat silloin kun LASTA ei ole opettu miten koiran kanssa ollaan ja vanhemmat eivät vahdi... enemmän olen kuullut et pikkurodut ovat purreet lapsia/aikuisia kuin nämä lempeät jätit. niistä fifin puremista ei vaan kerrota ja nosteta keskustelu palstoille kuin isojen koirien tapaukset. muistakaa kuitenkin että kaikki koirat polveutuvat "pedosta". itse hommasin juuri kyseisen rodun ja minulla on myös 7kk vanhat kaksoset.

palma
Alkuperäinen kirjoittaja canario:
miten niin vastuuntunnoton? monilla ystävilläni on mastiffi rotuja lapsiperheissä ja on mitä mainioin... mastiffit ovat YLEENSÄ perheelleen uskollisempia mitä monet muut rodut ja korkean kipukynnyksensä takia ei turhaan hötkyile jos lapsi pääsee vahingossa tarraamaan kiinni koirasta. onpa kyseessä mikä tahansa koirarotu se pitää kouluttaa ja lapset opettaa missä koira saa olla täysin omissa oloissa ym. suurimmat ns,onnettomuudet tapahtuvat silloin kun LASTA ei ole opettu miten koiran kanssa ollaan ja vanhemmat eivät vahdi... enemmän olen kuullut et pikkurodut ovat purreet lapsia/aikuisia kuin nämä lempeät jätit. niistä fifin puremista ei vaan kerrota ja nosteta keskustelu palstoille kuin isojen koirien tapaukset. muistakaa kuitenkin että kaikki koirat polveutuvat "pedosta". itse hommasin juuri kyseisen rodun ja minulla on myös 7kk vanhat kaksoset.
"Perheelleen uskollisempia", voi jestas mitä diipadaapaa. Tuon J. Tanskasen asiantuntemus vakuutti kyllä sata kertaa enemmän kuin tällaiset "mun frendeilläkin on ja kaikki on tosi ihquu" -vuodatukset. Fakta on, ettei presa ole kenen tahansa koira ja että se on yksi roduista, jonka olemus houkuttaa liian monen ottamaan sellaisen vääristä syistä. Pitäisi aina miettiä koirarodun valinnassa kahteen suuntaan: mitä koiralla on annettavaa minulle ja mitä minulla koiralle. Jos koira kuin koira väännetään väkisin seurakoiraksi rotuominaisuuksista välittämättä, menee itsekkyys koiran edun edelle.

Olisi kiva tietää, ottiko aloittaja kyseisen koiran ja miten on mennyt jos näin kävi.

Aino
Tämä presa asiantuntijaa leikkivä henkilö ei kyllä oikeasti rodusta omaa kuin parin presa pennun omistamisen verran kokemusta vaikka erehdyttävän vakuuttavasti osaakin esiintyä.
Tämmöisissä kysymyksissä kannattaa kääntyä oikean roduntuntijan puoleen vaikka jokaisella onkin oikeus sanoa mielipiteensä.

Alkuperäinen kirjoittaja koirarotu mietinnässä:
Kyselenpä nyt teiltäkin, onko jollakin kokemuksia Presa canario-koirarodusta lapsiperheessä? Meille on tarjottu sen rotuista pentua, mutta on niin hurjan näköinenkin, että ihan pelottaa!
Kun miettii koiran hankkimista niin pitää ottaa koira, joka tuntuu hyvältä eli omistaja pystyy antamaan koiralle sen mitkä koira vaatii esim. koulutus ja muu aktiviteetti. Koiraa ei pidä ottaa sillä perusteella, että joku sellaista sattuu tarjoamaan! Missään tapauksessa ei pidä ottaa koiraa, joka pelottaa.

Meillä oli naapurissa tuollainen canario. Se oli kodinvaihtaja ja sitä ulkoilutettiin kuonokopassa. Minulla pelotti aivan hirveästi, kun omistaja sanoi heti ensi tapaamisella, että koira ei pidä lapsista. Aivan järkyttävän näköistä, kun se koira riepotteli sitä naista talutushihnassa. Hyvä, että sai pidettyä kiinni. Ei se sitten heillä ollut kuin kaksi kuukautta, onneksi!

perro de presa
Canario on koira, jota en ihan heti olisi vertaamassa mastiffiin tai bullmastiffiin tms. rotu on oikeasti vaativa. Itsekin olen koiraharrastaja, omat rodut tosin "vain" palveluskoiria. En edes harkitsisi presaa meille. Suoraan sanottuna en tiedä kenelle rotu sopisi, ainakin se tarvitsee omistautuneen perheen.

hetkinen
porvoosta tuulee taas? toivottavasti ap ottaa kunnolla selvää rodusta ennenkuin menee semmosen ottamaan. ettei tartte taas vuoden päästä lukea iltiksestä kuinka taistelukoira repi jonkun.

k.k
just näin.älkää tahriko rodun mainetta.siis minkään rotusta koiraa ei pitäisi ottaa ,jos ei meinaa(kouluttaa) siis harrastaa koiran kokoelämän ajan jotain mikä pitää sen pään terveenä ja sinut sen pomona,ehdoitta.koiran koulutus ei oo mikään kahen viikon kurssi..ja rotuun ei tutustuta sillä tavalla että käydään katsomassa koiria/pentuja...plaaplaaplaa..mutta teillä ollut sekarotuinen koira..mitäs ootte harrastanut?tosiaan tämä rotu vaatii jo aika paljolti tietämystä kaikilta osin koirasta..osaatko lukea koiraa ja tehdä sen elämästä täysin mustavalkoista?itellä oli joskus sekarotune lähes kymmene vuotta , ja totteli hyvin ym =) mutta kun meni sitten ekan rotukoiran kanssa harrastuspiireihin niin tajusin etten tiennyt ns.mitään koirista..ehdotan että nyt vaan ensin hankitte jonkun palvelus koiran jonka kanssa alatte käymään pk-tottiksessa,sitte suoritatte bh:n sekin luultavasti vie vuosia ja sitte kilpailette korkeimpaan kolmos luokkaan asti,lisää vuosia.Ja aika alkuun kannattaa vaikka mennä johonkin kursseille koiran oppimisteorioista yms.jutuista..Siinä on jo pikku pala purtavaks alkuun.eli älkää HYVÄT IHMISET KETÄÄN!!!hankkiko mitään mistä ette mitään ymmärrä,ettei tietämättömyytenne takia pilattu koira tahraa esim koko rodun mainetta,koska pikkukoiratkin purevat väärissä käsissä.niistä ei vaan kirjoteta lööpeissä,kun onhan se paljon kamalampaa kun iso/tai "taistelu" koira..

J. Nurmi (ent. Tanskanen)
Eksyinpä tännekin vielä uudestaan ja huomaan, että aihe on saanut aikaan keskusteluja! Hyviä mielipiteitä, ja hiukan myös noita mutu-juttuja.

Muutamia asioita tuli mieleeni kun näitä lueskelin...
Jos presaa erehtyy pitämään puhtaasti molossina ja vertaa sitä mastiffeihin, ei voisi olla pahemmin väärässä. Omasta mielestäni presa muistuttaa monilta osin huomattavan paljon enemmän palveluskoiratyyppejä, esim. mastiffilta harvemmin löytyy moista miellyttämisenhalua, tekemisen halua ja vauhtia vielä vanhempanakin, kun presoilta löytyy. En epäile hetkeäkään, etteikö presa olisi loistava valinta lapsiperheeseen, presa kun yleensä rakastaa oman perheen lapsia aivan yli kaiken. Mutta se ei muuta sitä tosiasiaa, että presan kanssa tulisi olla kokemusta koirista, koska ongelmat ilmenevät useimmiten muissa asioissa kuin käyttäytymisessä lasten kanssa! Meillä on 12, ja 2kk -ikäiset pojat itsellämme, joten en missään nimessä sano, että lapsien vuoksi presaa ei pitäisi ottaa, kunhan muut puitteet ja tietämys rodusta ovat kohdallaan! Meillä ei koskaan ole ollut ongelmia/ välikohtauksia lasten vuoksi, muissa tilanteissa kylläkin! Toivoliinin kuvaama tapaus on juurikin sitä, miten pahimmassa tapauksessa voi käydä. Ja valitettavan usein presa on tällaisessa tilanteessa otettu tietämättä rodusta tarpeeksi... :/

Ainolle; Totta että meillä on kotona tällä hetkellä "VAIN" kaksi presaa. Reilun kahden vuoden ikäinen uros sekä 1,5-vuotias narttu. Tietämys rodusta kasvaa sitä mukaa, kun rotuun tutustuu, mutta siihen on myös pohjana aikaisempi koirakokemus ja erirotuiset koirat. Kuten varmaan tiedät, itselläni on likimain 20 vuoden kokemus koirien kanssa harrastamisesta ja kilpailemisesta, useammista eri roduista. Suomessa en kutsuisi ketään (vähiten itseäni) "asiantuntijaksi" tämän rodun suhteen, sen verran vähän omakohtaista kokemusta täällä on kellään. Sitäpaitsi tuollaisesta lähtökohdasta en suosittelisi alkuperäistä kysyjää ottamaan pentua, vaikka se olisi rodultaan joku muukin. Kaikista roduista pitäisi mielestäni ottaa huolella selvää ennen hankkimista - ja sitähän alkuperäinen kirjoittaja täällä teki! Olen vankasti sitä mieltä, että kasvattajalta on palikat hukassa, jos kaupittelee haastavaa rotua tuohon tyyliin ihmiselle, joka ei pentua ole tullut edes etsimään... Kirjoituksesi ei mielestäni osoittanut mitään muuta kuin mustamaalausta, mitä valitettavasti tämänkin rodun parissa vähäisestä harrastajamäärästä huolimatta on aivan liikaa. Juurikin vähäisen omakohtaisen kokemuksen vuoksi halusin ohjata kysyjää mukaan keskustelupalstalle, missä mielipiteitä on mahdollisuus saada useilta eri ihmisiltä. Yksilötkin kun ovat varsin erilaisia. Mietinpä vain, oliko itselläsi jotain tekemistä näiden pentujen myynnin kanssa, kun niin hanakasti olit kanssani ilmeisen eri mieltä. Valitettavinta on, että meillä on Suomessa tämän rodun "kasvattajia", jotka myyvät kyllä pentunsa aivan minne vain, kunhan vain saavat tukun rahaa kätösiinsä. Ja juurikin sen vuoksi presan maine tulee vielä olemaan vaakalaudalla.

Niinkuin Palma sanoi, olisi mukava tietää mihin ratkaisuun alkuperäinen kysyjä päätyi..?

Syysterveisin
Jonna Nurmi
Sobresalir Presa Canario

hi
Joo mielestäni presa on mitä ihanin koira omalle perheellensä,mutta ei vieraille,se kannattaa muistaa.Mielestäni koira on tarkoitettu vartiointitehtäviin,eikä miksikään palveluskoiraksi.ja tosiaan kannattaa harkita ekaksi koiraksi jotai muuta rotua.Mielestäni presa ei sovellu kerrostaloon tai rivitaloon,paras paikka sille rauhaisa omakotitalo.

canario
hi... miksiköhän mielestäsi canario ei sovellu rivitaloo ym muihin? Me asumme rivitalossa jossa on pien piha jossa koira on aina kun minäkin, mutta kun menen sisään haluaa myös koira sisään. Käymme joka päivä kunnon lenkit ja vapaana kirmaamassa pellolla/metsässä ja kun kotio tullaa vie koira tilaa vaan sohvan päädyn verran. Minun mielestä sopii ihan yhtä hyvin niin 400neliön omakotiin kuin yksiöönkin, sillä ei siellä sisällä riehuta vaan ulkona. ja tosiaan tuo meidän koira ei viihdy edes yksin ulkona niin miksi silloin pitäisi olla hehtaarin piha? ja ikävä tosi asiahan on, ettei täällä maassa ole pahemmin tiluksia jotka soveltuu canarion vahittaviksi :( esim, täällä on kovat talvipakkaset ja lyhyt karvanen koira ei pärjää ulkona silloin ympärivuorokauden vahtien tiluksia.

Jonna Nurmi
Hei canario!

En ole missään vaiheessa väittänyt, etteikö yksikään canario YKSILÖ sovi rivitaloon taikka kerrostaloon. Silloin vain kyseinen YKSILÖ ei ole sellainen, kuin presan kuuluu olla. Usein myös nuoret koirat saattavat olla rivarissa/kerrostalossa ihan ok, mutta vanhetessaan tilanne muuttuu - jos siis koira on rodunomainen, sellainen millainen sen KUULUU olla. Et kertonut minkä ikäinen koira sinulla on?

Jos rotu on luotu vartioimaan omaisuutta, perhettä ja pihaa, miksi hakea ongelmia ehdoin tahdoin? Hieno homma, jos teille on sattunut yksilö, joka todella sopeutuu. Itse en sellaista yksilöä käyttäisi esim. jalostukseen, koska se ei ole luonteeltaan sellainen kun hyvän rodun edustajan kuuluu olla. Mielestäni on vastuutonta suositella kyseistä rotua kerros-/rivitaloon yhden kokemuksen perusteella.

Terveisin
Jonna Nurmi

canario
Jonna. Ihanko tosissasi väität että presa joka asuu jossain muualla kuin omakotitalossa ei sovellu luonteen puolesta jalostukseen? Tottakai tämä on vartiokoira rotu ja vartiointi sille myös suodaan sielä esim,rivitalossa, onhan sieläkin se koti vaikkei nyt aivan 200neliön koti jota vartioida ja aivan varmasti tämä myös suojelee perhettä jos tilanne niin vaatii(toiv, ei) ja on tuossa myös se piha joka ei tosiaan sitä hehtaaria olekaan. Ja oikeesti vaikka olisi se hehtaarin piha ym,niin itse pitäisin sitä jopa eläinrääkkäyksenä laittaa presa sinne 25asteen pakkasilla vaan vartioimaan kun se on sen "homma". Joten jos vaan ystävällisesti viitsit niin voitko vääntää tän asian nyt mulle rautalangasta? miksi siitä tulee nyt niin iso ongelma jos koira saa toteuttaa kuitenkin itseään vaikka tilat olisi pienemmät? Ja mikä siinä tekee koiran luonteesta niin huonon ettei jalostukseen kelpaa?

Jonna Nurmi
Soveltuu ja soveltuu. Presa joka on rodunomainen ja sellainen, että se vartioi kuten presan kuuluu, on rivitalossa ja kerrostalossa varsin riskialtis.

Tässä linkki, mitä tarkoitan, olen kai liian laiska kirjoittamaan uudestaan... ;) Tuolta linkistä löytyy myös vastaus kysymykseen, miksi emme suosittele presaa rivi- tai kerrostaloon.
http://personal.inet.fi/surf/presacanario/useinkysytty%E4.html

Useimmat tänä päivänä ymmärtävät jo olla ottamatta esimerkiksi kaukaasialaista rivariin tai kerrostaloon, miksihän se on presan kanssa niin vaikeaa...

terkuin
Jonna

Älä hyvä ihminen syytä rotua, syytä rodun joutumis
Vaikka koira (oli rotu mikä tahansa), olisi kuinka jalostettu vartioimaan tms. oikein kasvatettuna voimakasluonteinenkaan/ -rotuinenkaan ei saisi ovikelloa räyhätä ja vieraille murista, vaikka omistaja ne tervetulleeksi on toivottanut. Tällaisissa tapauksissa koira pitää itseään laumanjohtajana, eikä siis luota omistajansa (mielestään alempiarvoisensa laumanjäsenen), päättelykykyyn. Tilenne on eri, jos itse omistajakin käyttäytyisi pelkäävästi tai jännittyneesti koko vierailu tilanteeseen, silloin koira joka tietäisikn olevansa alimpana arvojärjestyksessä, saattaisi käyttäytyä myös epäileväisesti vierasta kohtaan.
On väärin sanoa; "se vaan murisee vieraille ku on rodultaan presa canario". Vahvaluonteinen rotu/ -koira, vaatii ihmisen joka ennenkaikkea ymmärtää koirapsygologiaa (joka on kaukana ihmispsygologiasta!!), ja ymmärtää mitä koira tarvitsee ollakseen onnellinen. Onnellisin koira on tietäessään tasan tarkkaan olevansa lauman alimpana, ja luottaessaan omistajaansa, joka tämän johtajan paikan ja luottamuksen on johdonmukaisella kasvatuksellaan saanut.
"Liikunta, kuri ja viimeisenä hellyys! Tässä järjestyksessä." -Cesar Millan, koirien kuntouttaja, ihmisten kouluttaja.

Edu
Ja tuon Jonna Nurmen lähettäman linkin perusteella presa canario on jo jalostettu niin "ongelmalliseksi" koiraksi että vertoja vetää kaikille muille ihmisten milelestä "aggressiivisille" koirille kuten pittbullterriereille/amstaffeille tms. Tai sitten tuo joka puhui, ei vaan itse ole onnistunut kasvattamaan tasapainoista yksilöä, jonka pomo ite AINA ois.. :O

canario
etkai sä tosiaan vertaa jonna kaukkaria presaan?? kaukkari on turkinkin puolesta sovelias ulkokoiraksi joka viihtyykin siel pihalla enempi. ja olen lukenut noi sun kommentit miksi ei sovi kun omakotitaloon. mut kyllä mun mielestä selvä päinen vahtikoira joka juuri tietää arvonsa laumassa ei lähe tosta noin hyökkäämään muiden kimppuun. kyllä koiran täytyy tunnistaa kuka on naapuri jolle moikataan hyvin usein ja jutellaan hetket kun törmätään. haluatko tosiaan kasvattaa noin hermoheikko päisiä koiria jotka on heti hyökkäämässä kiinni? neuvotko vielä muile ettei kannata mennä presan kanssa väkijoukkoon ja tutustuttaa muihin koiriin? juuri ehdottoman tärkeetä on sosialistaa koira aivan kaikkeen maholliseen. onneksi on muun laisia kasvattajia kuin sinä,en ikimailmassa voisi ottaa sinulta koiraa jos noin heikko päisiä haluat tehdä. presa on vahvaluontoinen koira muttei kuitenkaan seko pää ellei omistaja siitä tieten tahtojen halua tehdä. se on koira siinä missä rotikkakin.
enempää en tästä jonna kanssasi jaksa vääntää, kasvata miten haluat se ei kuulu minulle mutta kannathan vastuusi jälkeläisistäsi!

minä(vierailija)
sinulle joka miettii presan ottamista lapsiperheeseen. Meillä on itsellä dogo canario joka on sama koira mutta rekisteröity fci:n rotumääritelmän alle,muuten sama koira mutta presa canariot ovat yleensä rekisteröity ukc:n alle ulkomaille. meillä ei tosiaan ole ollut mitään ongelmia vaikka meillä on kaksi pientä lasta toinen kohta 3 ja toinen 1v2kk, lempeämpää koiraa saa kyllä hakea, syövät jopa samaa luuta ja lapset saavat olla vieressä kun koira syö ja kertaakaan ei ole edes yrittänyt ärhennellä lapsille. presoissa on minun tietojen ja tutkimusteni mukaan käytetty aika paljon sukusiitosta joten voivat olla arvaamattomia.tietäähän sen jos isä ja lapset lisääntyy niin ei välttämättä tule täyspäistä jälkeläistä. mutta dogo canariota suosittelen,ota selvää kasvattajista ja osta vain pentu mikä on rekisteröity fci:n alle

vieraileva tähti
Alkuperäinen kirjoittaja minä(vierailija):
sinulle joka miettii presan ottamista lapsiperheeseen. Meillä on itsellä dogo canario joka on sama koira mutta rekisteröity fci:n rotumääritelmän alle,muuten sama koira mutta presa canariot ovat yleensä rekisteröity ukc:n alle ulkomaille. meillä ei tosiaan ole ollut mitään ongelmia vaikka meillä on kaksi pientä lasta toinen kohta 3 ja toinen 1v2kk, lempeämpää koiraa saa kyllä hakea, syövät jopa samaa luuta ja lapset saavat olla vieressä kun koira syö ja kertaakaan ei ole edes yrittänyt ärhennellä lapsille. presoissa on minun tietojen ja tutkimusteni mukaan käytetty aika paljon sukusiitosta joten voivat olla arvaamattomia.tietäähän sen jos isä ja lapset lisääntyy niin ei välttämättä tule täyspäistä jälkeläistä. mutta dogo canariota suosittelen,ota selvää kasvattajista ja osta vain pentu mikä on rekisteröity fci:n alle
http://personal.inet.fi/surf/presacanario/rotum%E4%E4ritelm%E4.html
"Vähäisestä määrästään huolimatta Perro de Presa Canario on jakautunut rodullisesti kahtia. Epävirallisesti näitä tyyppejä kutsutaan nimityksillä "presa canario" ja "dogo canario". Presa-tyypin koirat ovat urheilullisia, alkukantaisempia ja omaavat tyypillisen vartioivan ja liikkuvan työkoiran luonteen ja rakenteen. Dogo canariot ovat jalostettu massaa ihannoiden, luonnetta pehmentäen ja näyttelyitä ajatellen."

Yhteistyössä