pph vai päiväkoti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti kyselee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Riippuu vähän lapsesta. Tykkääkö lapsi olla isossa ryhmässä vai viihtyykö hän pienemmässä kaveriporukassa? Onko taitava ja näppärä sormistaan ja hyötyisi käden töistä, joita päiväkodissa ehkä enemmän kuin pph:lla. Noi kaikki asiat kyllä ehtii oppimaan myös eskari- ja kouluiässäkin. Omani oli pph:lla eskari-ikään asti ja mainiosti sopeutuivat eskariryhmäänkin.

Alkuperäinen kirjoittaja saaga:
itse olen pph joka on työskennellyt paljon päiväkodissakin ja asuosittelisin päiväkotia. pph voi olla tosi hyvä paikka mutta tuon ikäinenlapsi oppii paljon enemmän päiväkodissa esim ryhmässä toimimista ja askartelut sun muut on haasteellisempia kun pph:ssa jossa ne pienet ja niiden perus hoito ja ruuan laitto vievät ison osan hoitajan ajasta. mut jos on hyvin arka lapsi ni tietysti tuttu ja turvallinen pph on parempi paikka.
Kiitos kommentistasi, tuli uusia asioita. :) lapsi on todella sosiaalinen ja vilkaskin. Ehkä pitää harkita vaihtoa päiväkotiin, vaikka tykkään kovasti nykyisestä hoitajasta, mutta siellä on vaippaikäisiä kolme ja varmasti heidän hoitaminen ja auttaminen vie paljon aikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja pph:
Itse olen hoitanut monta lasta eskari-ikään asti ja hyvin ovat menestyneet sitten koulussakin. Minusta on melkein lapsen etuoikeus olla hyvällä pph:lla kuin ylitäytetyssä, meluisassa päiväkotiryhmässä. Mutta kukin tavallaan. Itse suosin pph:a, koska sitä työtä teen ja jokainen työkaverini on sellainen, jollaiselle antaisin oman lapseni heti hoitoon. Ihanan rauhalliseksi nämä pph-lapset vain kasvavat kun vertaan samanikäisiin pk-lapsiin. Oppivat käyttäymistavatkin ihan tosta noin vain ja muutkin perustaidot :)
kiitos, sain ajateltavan aihetta sinultakin.

Minulla lapsi oli pph:lla 4v. ikään asti ja sai nauttia ihanasta hoitajasta tuon ajan. Sitten vaihtoi päiväkotiin ja viihtyi sielläkin erinomaisesti. Meidän kohdalla ratkaisut olivat - onneksi - oikeita juuri oikeaan aikaan. Mutta kun ikää tuli 4v. niin alkoi kaipaamaan jo enemmän juttuja isossa ryhmässä. Yksi vaihtoehto olis tietysti vaikka srk:n kerho, jos pph vois viedä lasta välillä sinne? Erään ystävän lapsi on pph:lla ja hän vie lapsen srk:n kerhoon 2 kertaa viikossa.

Mulla 5v. lapsi ja edelleen pph:lla. En ole nähnyt mitään järkevää syytä miksi ei voisi olla siellä eskariin asti? Hoitaja on tosi mukava. Lapset piirtävät, maalaavat, muovailevat, askartelevat jonkin verran. Lisäksi käyvät kerhossa, metsässä, leikkipuistoissa jne. Meidän lapsen hoitajallakin 1 samanikäinen ryhmässä ja kyllä se meidän tytölle riittää :) Tälläkin viikolla hoitaja on vienyt jo 2 päivänä lapset luistelemaan. Mä en ymmärrä miksi päiväkotia aina pidetään automaattisesti parempana ja ihan kuin olis jokin velvollisuus siirtää lapsi sinne jossain iässä, tempaista pois tutusta ja turvallisesta hoitopaikasta. Käsitin että ap:n lapsikin viihtyy tosi hyvin ja se kertoo jo hoitopaikasta paljon!

Tämän saman asian kanssa pähkäilen! Eli mulla myös tyttö joka täyttää 4v. ja nyt aivan ihanalla pph:lla. Ryhmässä yksi samanikäinen lapsi, mutta on hoidossa vain 2-3 pv/vk ja muut lapset ovat 1-2 -vuotiaita.