Pph:t nukutatteko lapsen tarvittaessa vai opetatteko nukahtamaan itse?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "minä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"minä"

Vieras
Siinä se. Eli oma lapseni 1v7kk on oppinut nukahtamaan aina niin, että minä itse pötkötän omalla sängylläni ja lapsi nukahtaa. Jos en ole samassa huoneessa niin huutaa kuin hinaaja. Kannattaako lapsi siis kuitenkin opettaa nukahtamaan itse vai huudattaako pph lasta niin, että nukkuu?

Tietysti kannattaa opettaa lapsi siihen, että omatoimisesti ymmärtää mennä nukkumaan ja jää myös yksin nukkumaan kun on väsynyt....
Todellisessa elämässä tämä liene kuitenkaan harvoin onnistuu, eli ei se auta muu, kuin itse pötköttää siinä mukana. Itse en ainakaan näe mitään järkeä siinä, että huudattaa lasta turhanpäiten, kun ihan hyvin itsekin voi siinä pienen lepohetken ottaa samalla.

Kaippa se riippuu hoitajastakin. Tuskin kuitenkaan huudattaa, eipä siinä silloin muutkaan lapset saa nukuttua. Kysy teidän pph:lta mitä mieltä hän on asiasta,yhteistyöstä syntyy se paras tulos.

Minä ainakin nukutan hoitolapseni "viereen", eli itse olen siinä vieressä. Jotkut lapset jotka osaavat itse nukahtaa, olen laittanut toiseen huoneeseen ja menen nukuttamaan nämä toiset jotka tarvitsevat vierellä olijaa sitten toiseen.

Ainakin meidän päiväkodissa lapset tarvittaessa nukutetaan. Ne jotka nukahtaa itsekseen käydään peittelemässä ensin ja ne jotka kaipaa "aktiivisempaa nukutusta" silitellään uneen viimeisenä. Ja meille ei kotona silitellä uneen, vaan istutaan hetki samassa huoneessa kunnes on rauhoituttu ja sitten pois, mutta päiväkodissa ovat kokeneet tuon helpoimmaksi ja parhaaksi ratkaisuksi.

Eli ei siis tarvi hoitopaikan takia opettaa yhtään mihinkään, siellä tehdään niin kuin parhaaksi nähdään ja harvoinpa lapsi muutenkaan siellä käyttäytyy kuten kotona.

Mä oon vieny vaan nukkumaan, tosin ei oo vielä sattunu kohdalle sellaisia lapsia jotka itkisivät. Muutaman kerran on ollut varahoidossa joku joka on itkeskellyt, hänet olen sitten ottanut toiseen huoneeseen pötköttelemään viereen. nukahtaa jos nukahtaa.
En usko että kukkaan pph huudattaa lasta, siinähän kärsii sitten kaikkien lasten uni.
Tai niin ainakin luulisin.

Minä olin (ja olen sitten kun jatkan töitä ) samassa huoneessa lasten kanssa niin kauan, että kaikki nukkuu. Jos joukossa isompia, jotka ei nuku, niin pötköttelevät sen aikaa, että pienemmät nukahtaa, ja sitten lähdetään yhdessä muille hommille.

En nukuta. Ihan pienet voin hyssytellä vaunuun, mutta muuten en ala nukuttaa. Kukaan ei ole koskaan huutanut itseään uneen, joku voi tosin "laulaa" tai höpöttää, ja sellaisen lapsen laitan eri huoneeseen nukkumaan. Vanhemmat aina ihmettelee, kuinka saan lapset nukkumaan, kun kotona kuulemma on aina kauhea härdelli nukuttamisten kanssa.

Minä kyselen perheiden tavat, että mihin lapsi on tottunut ja siten pyrin toimimaan töissä, soveltaen tosin neljän kera. Yleensä olen läsnä huoneessa ja silittelen poskea tai hyssyttelen selästä niitä jotka sitä kaipaavat.

En tiedä tarviiko päivähoidon takia muuttaa systeemiä, mutta muuten kyllä kannattaisi. Vieressä nukuttaminen on pitemmän päälle hankalaa. Me tehtiin esikoisen kanssa se virhe ja siitä oli tosi vaikea päästä eroon. Ei siinä mitään jos lapsi nukahtaa 5 min kuluessa, mut jossain vaiheessa lapsi ei olisi millään halunnut nukahtaa illalla ja nukutuksesta tuli kauhea show, joka kesti pahimmillaan melkein tunnin. Kuopus oli silloin ihan pieni ja oli muutenkin rankkaa saatikka että toinen vielä pelleili nukkumisen kanssa. Yhtenä iltana vieressä pelleily loppui ja lapselle sanottiin hyvää yötä nyt nukutaan ja pois huoneesta. No, lapsihan tuli varmaan miljoona kertaa sieltä pois meidän perään. Puolen yön maissa hän luovutti ja meni itsekseen nukkumaan. Toinen ilta oli jo vähän parempi ja kolmantena nukahti itsekseen. Se helpotti meidän elämää huomattavasti. Kuopuksen kanssa ei lähdetty siihen pelleilyyn ikinä, vaan hän oppi jo vauvana nukahtamaan itsekseen ja tekee niin edelleen 4-vuotiaana. Hyvää yötä ja ovi kiinni ja se on siinä.

Alkuperäinen kirjoittaja ööh;22194698:
En nukuta. Ihan pienet voin hyssytellä vaunuun, mutta muuten en ala nukuttaa. Kukaan ei ole koskaan huutanut itseään uneen, joku voi tosin "laulaa" tai höpöttää, ja sellaisen lapsen laitan eri huoneeseen nukkumaan. Vanhemmat aina ihmettelee, kuinka saan lapset nukkumaan, kun kotona kuulemma on aina kauhea härdelli nukuttamisten kanssa.

Kuulosteletko sä sit oven takana, et mitä missäkin huoneessa tehdään?

Alkuperäinen kirjoittaja ööh;22194823:
Mitä tarkoitat? Kyllä mä kuulen, mitä missäkin huoneessa tehdään. Nytkin on ovi auki huoneeseen, jossa lapset nukkuu, siis todellakin kaikki nukkuu. Enhän mä nyt niitten unta ole vahtimassa vieressä koko ajan. Tuskin kukaan niin tekee.

En minäkään istu huoneessa niin kauan, kun lapset nukkuu, sit kun viimeinenkin on nukahtanu, niin hipsin sieltä pois.
Sitä vaan lähinnä, et seisotko sä oven takana, ja kuuntelet, et kaikki esim. pysyy petissä? Vai miten kontrolloit sen, että nukahtaminen sujuu ongelmitta?

Nukutan! Ei pienen lapsen tarvitse vielä osata itsekseen mennä nukkumaan. Lapsi tarvitsee turvallisen ja rauhallisen ympäristön nuhahtamista varten. Kyllä sekin aika tulee kun lapsi sanoo, että "painu pois, mä mitään iltasatuja ja silittelyjä tartte"...

En minäkään istu huoneessa niin kauan, kun lapset nukkuu, sit kun viimeinenkin on nukahtanu, niin hipsin sieltä pois.
Sitä vaan lähinnä, et seisotko sä oven takana, ja kuuntelet, et kaikki esim. pysyy petissä? Vai miten kontrolloit sen, että nukahtaminen sujuu ongelmitta?

En seiso oven takana, kun ovi tuohon nukkumahuoneeseen on auki. Mä peittelen lapset, toivotan kauniita unia ja sanon niille, että olen tuossa viereisessä huoneessa ja kuulen kaiken ja jos joku hätä tulee, niin saa tulla sanomaan. Tosi nopeasti ne nukahtaa. Kuulen joka inahduksen. Ihan pienet on vaunuissa tai matkasängyssä, eikä ne niistä mihinkään lähde. Lussuttavat tuttia tai lauleskelevat ja nukahtavat.

Kyllä pph:lla vaan ihme kyllä yleensä ne nukutettavatkin lapset osaa nukahtaa. Ainakaan itsellä ei ole ollut vielä yhtään lasta joka ei olisi jäänyt rauhassa odottelemaan unta. Johtunee siitä että pph:n ja lapsen suhde on aivan erilainen kuin lapsen vanhempiinsa. Lapsi harvoin kaipaa mm. pph:lta niin paljon läheisyyttä kuin vanhemmiltaan ja turvaa (ja mallia) hän saa myös niistä muista hoitolapsista. Hoidon aloitus tuo aina omat juttunsa mutta pph:n takia ei nyt tarvii opetella eroa äidistä väsyneenä koska hoidossa aivan eri juttu.

Alkuperäinen kirjoittaja näin;22194873:
Nukutan! Ei pienen lapsen tarvitse vielä osata itsekseen mennä nukkumaan. Lapsi tarvitsee turvallisen ja rauhallisen ympäristön nuhahtamista varten. Kyllä sekin aika tulee kun lapsi sanoo, että "painu pois, mä mitään iltasatuja ja silittelyjä tartte"...

Luultavasti eivät enää silloin oo pph:lla kun tuo aika koittaa ;)

Suurin osa on nukahtanut alusta asti itse ilman mitään sen kummempia kommervenkkeja. Alussa saatan "nukuttaa" lapsen, mutta en ryhdy siihen täyspäiväisesti sillä uniaikana voin tehdä paperihommani (niitäkin pph:lla on) valmistella välipalaa, siivota lounaan jäljet ja muutenkin siistiä paikkoja. Eli jossain vaiheessa opetan lapsen kuitenkin nukahtamaan itse. Ehkä pientä huutoa ja kitinää voi tulla, mutta ei lapsi siitä rikki mene.

Yhteistyössä