Pph:t kannattaako alalle ryhtyä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuleva pph?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tuleva pph?

Vieras
Mieli tekisi alkaa pph:ksi mutta muutama asia arveluttaa... Eli kuinka pitkiksi työpäivät voivat muodostua? Ja miten teillä on onnistunut henkilökemia vanhempien kanssa? Olen sosiaalinen ja aika napakka huomauttamaan epäkohdista, joten pelkään, että hitsaisin sukset ristiin heti jonkun vanhemman kanssa ;-D Ja onnistuuko pph:n työ vaikka koti ei olisi suuren suuri? Meillä on 4h+k, mutta varsinaista leikkihuonetta ei ole, koska kaikki makuuhuoneet ovat käytössä (meillä ja perheen koululaisilla). Mutta toki voidaan leikkitila järjestää vaikka olkkarin nurkkaan. Leluja piisaa kyllä :) Lähihoitaja olen ammatiltani, mutta nyt tehnyt vain pätkäkeikkaa, joten tiedän että täälläpäin on huutava pula pph:ista. Kertokaa pph:t plussia ja miinuksia ja vastauksia noihin edellisiin kysymyksiin, Kiitos :)

Mua kiinnostaa myös. Mä en ole mikään sopiva koulutukseltani, joten kyselisin vielä että onko jotain kursseja tms. jonka vois käydä. Ja miten ryhdytään. Siis soitetaanko kunnalle ens alkuun vai mitä. Entä jos alkaa yksityiseksi?

Sori ap että näin änkeän ketjuusi. Mä vaan itsekin erittäin vahvasti harkitsen perhepäivähoitajaksi alkamista :)

"Olen sosiaalinen ja aika napakka huomauttamaan epäkohdista, joten pelkään, että hitsaisin sukset ristiin heti jonkun vanhemman kanssa ;-D"

Olisit asiakaspalveluammatissa, joten sinun pitäisi oppia hillitsemään itseäsi. Lisäksi omaan lapseen liittyvät asiat ovat luonnollisesti vanhemmille tosi herkkiä eli niiden käsittelyssä pitää olla ammattitaitoinen ja "varovainen" mieluummin kuin sellainen, että laukoo erityisen helposti niitä negatiivisia asioita. Mieluummin positiivista ja rakentavaa asennetta. Jos olet herkkä huomauttamaan epäkohdista, oletko itse valmis, että sinulle huomautetaan samalla tavalla? Siihenkin pitää valmistautua, että on kypsä ottamaan palautetta (positiivista ja negatiivista) vanhemmilta. Joskus pitäisi pysyä myös epäkypsien vanhempien kommenttien "yläpuolella" eli sitä itsehillintää pitäisi olla.

Siinä jotain mitä vain tuosta yhdestä lauseestasi tuli mieleen..

Sen tiedän, että kaikissa kunnissaei tarvitse olla koulutusta. Esim. Kaarinassa on niin paha pula pph:ista, että ei paljon vaadita, että pääsee sitä työtä tekemään.

Alkuperäinen kirjoittaja Vepasto:
Sen tiedän, että kaikissa kunnissaei tarvitse olla koulutusta. Esim. Kaarinassa on niin paha pula pph:ista, että ei paljon vaadita, että pääsee sitä työtä tekemään.

Joo totta. Siis tuo työntekijäpula. Kuulin just että taas on 8 lasta ilman hoitopaikkaa kun 2 perhepäivähoitajaa lopetti. Samoin päiväkodit on ihan täynnä.

Tää taitaa kyllä olla aika yleistä useammassakin paikassa. Luin että Paimiossa mietitään että päiväkoteihin laitetaan vaan lisää lapsia...fiksua (no ei).

Tässä jotain tietoa. Kunnallisella puolella ei voi vaikuttaa työpäivien pituuteen, joissain paikoissa on vuorolapset sijoitettu ryhmiksiin. Työpäivät yleensä 7-18 välillä. Palkkaus ei hyvä varsinkaan vajaalla ryhmällä. Sosiaalisuutta todellakin tarvitaan, mutta itsehillintäkin paikallaan. Kunnan päivähoitotoimistosta kerrotaan enemmän vaadittavasta koulutuksesta ym.
Yksityisellä puolella voit valita lapset, määrätä hoitomaksun, työpäivän pituuden. Päivähoitotoimisto valvoo myös tätä puolta.

En suosittele, onneks eroon pääsin hommasta, loppujen lopuks aikas persiistä koko touhu. Työajat kellon ympäri ja sit vielä siihen päälle kaiken maailman palaverit kerta viikkoon yms... Ei kyllä omaa aikaa jää yhtään.
VAnhemmatkin napisee vaikkei aihettakaan siihen olisi. Juu en suosittele!

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Mua kiinnostaa myös. Mä en ole mikään sopiva koulutukseltani, joten kyselisin vielä että onko jotain kursseja tms. jonka vois käydä. Ja miten ryhdytään. Siis soitetaanko kunnalle ens alkuun vai mitä. Entä jos alkaa yksityiseksi?

Sori ap että näin änkeän ketjuusi. Mä vaan itsekin erittäin vahvasti harkitsen perhepäivähoitajaksi alkamista :)

Sä olisitkin oikein hyvä hoitotäti =)
Sellainen lempeä ja huumorintajuinen.

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:

Kiitos vaan :). Tosin mua just mietityttää osaisko sitä olla just pitkäpinnainen. Kun kotona mä en kauhean pitkää pinnaa omista :ashamed: . Toisaalta kyllähän sitä pitää aina oppia uutta kun uuden työn aloittaa. Eikä mun kuitenkaan tarvi olla mikään tätilammasmainen.

Kovasti kyllä mieli tekee. Innoissani jo mietin vaikka mitä ruokalistoja ja rutiineita :D

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:

Kiitos vaan :). Tosin mua just mietityttää osaisko sitä olla just pitkäpinnainen. Kun kotona mä en kauhean pitkää pinnaa omista :ashamed: . Toisaalta kyllähän sitä pitää aina oppia uutta kun uuden työn aloittaa. Eikä mun kuitenkaan tarvi olla mikään tätilammasmainen.

Kovasti kyllä mieli tekee. Innoissani jo mietin vaikka mitä ruokalistoja
ja rutiineita :D

älä suotta, mulle tulee ainakii atpakelta valmiina ruokalistat joita pitäs noudattaa. Tosin varmaan kunta/kaupunki kohtasta toimintaa.

Alkuperäinen kirjoittaja tenavat:
Tässä jotain tietoa. Kunnallisella puolella ei voi vaikuttaa työpäivien pituuteen, joissain paikoissa on vuorolapset sijoitettu ryhmiksiin. Työpäivät yleensä 7-18 välillä. Palkkaus ei hyvä varsinkaan vajaalla ryhmällä. Sosiaalisuutta todellakin tarvitaan, mutta itsehillintäkin paikallaan. Kunnan päivähoitotoimistosta kerrotaan enemmän vaadittavasta koulutuksesta ym.
Yksityisellä puolella voit valita lapset, määrätä hoitomaksun, työpäivän pituuden. Päivähoitotoimisto valvoo myös tätä puolta.

Mie oon kunnallinen pph ja kyllä vaan voi vaikuttaa työpäiviensä pituuksiin!
Se kannattaa vaan tuoda julki jotyösopimusta tehdessä. Itse iloitin tekeväni töitä välillä 06-17 max. Nyt teen 6.30-16
Ryhmä täysi ja meillä taas suuntaus on se, että päiväkodeissa tilaa ja pph-paikat piukassa.

Mä oon kyllä ajatellut yksityiseksi ryhtyä kun pitäis muutenkin toiminimi perustaa. Ja mietin että yksityisenä voin sanella esim. lapsilukua. Täällä kun on niin huutava pula hoitajista että kunnallisella puolella tuupattais takuulla maksimimäärä.

Mä oon kyllä ajatellut yksityiseksi ryhtyä kun pitäis muutenkin toiminimi perustaa. Ja mietin että yksityisenä voin sanella esim. lapsilukua. Täällä kun on niin huutava pula hoitajista että kunnallisella puolella tuupattais takuulla maksimimäärä.

Sitten sulla ei ole ylityökorvauksia, eikä ohjaajan tukea, saati varahoitoa hoitolapsille, jos itse sairastut tai lapsesi.

mä olen ollut sekä kunnallinen että yksityinen pph. Kun sain päiväkodista vakipaikan lopetin. Yksityisenä tienasin paljon paremmin kuin kunnallisena. Tykkäsin työstä. Päivät olivat pitkiä kunnallisena ollessa. aamu 6 ilta 6 mutta yksityisenä markkinoin tarjoamaani työtä ja kellonaikaa jona sitä saa ja hinnan.

Alkuperäinen kirjoittaja pph:

Sitten sulla ei ole ylityökorvauksia, eikä ohjaajan tukea, saati varahoitoa hoitolapsille, jos itse sairastut tai lapsesi.

Höpö höpö! Ylitöistä voi kirjata sopimukseen merkinnän. Esim. 10?/alkava tunti.
Lisäksi ainakin isommissa kaupungeissa on yksityisen perhepäivähoidon ohjaaja jolta saa apua ja neuvoja tarvittaessa.

Ja varahoidonkin voi järjestää itse jos tuntee esim. muita yksityisiä hoitajia.

Että näin.

Meidän kunnassa vuorotyöläisten lapset sijoitetaan pph:ille, ja työpäivät voivat olla parikin päivää välilä putkeen. Vaikka muille kunnan työntekijöille ei ylitöistä makseta, vaan ottavat ylityöt vapaana, pph:lla ne maksetaan, koska vapaata vaikke ajärjestää edes sitä 2/viikko.

Yhteistyössä