Pph:t ja muut joilla monta lasta!

• Viestiketjun aloittaja Milli
  • Ensimmäinen viesti
Milli
Miten te nukutatte lapset päikkäreille? Meillä 2 ja 3 vuotiaat on samassa huoneessa, käytännön syistä, ainut makkari alakerrassa. Tähän asti menny ihan hyvin, mutta nyt alkanu kumma temppuilu, kumpikin pelleilee ja touhuaa! Piristävät toinen toistansa ja mulla menee hermo.
Oon rangaistukseksi vieny jäähylle, jos ei ole hiljaa, mutta ei se oikein auta..

Vinkkejä?

oon pph
Neljä hoitolasta iältään 1 v 4 kk - 2 v 8 kk nukkuu kolmessa eri huoneessa. Laitan lapset nukkumaan, peittelen ja sanon, että nyt hiljaa ja nukutaan. Sitten ne nukkuu.

Mulla on levitettävä sohva, missä nukku 2-3 lasta, ja yksi patjalla lattialla. Olin niin kauan huoneessa, et nukkujat nukahti, ja jos joku ei nukkunu (isommat loppuvaiheessa ), niin sit hipsittiin pois heidän kans. Ja jos joku häiriköi muita, niin se yleensä sit siirty siihen patjalle, et oli "erillään" kun muut.

Kun meillä oli tuo tilanne, laitoin toisen meidän makkariin ja toinen nukkui omassa sängyssä. Jos ei olisi ollut, kuin yksi makkari, olisin varmaan ollut huoneessa, kunnes olisivat nukahtaneet. Iltaisin näin täytyi tehdäkin jonkin aikaa.

ap
Näin meilläkin on tehty, eli en oo nukutellu. Oon auttanu omiin sänkyihinsä ja toivottanut kauniita unia ja niin ovat nukkuneet. Kunnes nyt pari viikkoa. Ärsyttävää, en tiedä miten tähän pitäisi suhtautua.

Pojan pph laittaa nukkumaan samaan huoneeseen ja jos joku häirii nii päätyy viereiseen huoneeseen. Ei sekään nukuta, laittaa ne vaan petiin ja seuraa että homma sujuu. Hoitaja osaa homman ja käsitellä niitä muksuja, usein ei kuulemma joudu ketään erottelemaan muista.

vm
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
minulla on 4 lasta. en ole lähtenyt koskaan mihinkään nukuttamisleikkiin. vauvasta asti opetettu nukahtamaan yksin.
:( Onnea siitä että ei ole tarvinnut nukuttaa, mutta ei tuo ihan opettamisesta ole kiinni niin kuin ne aina haluavat uskoa, joiden lapset ovat nukkuneet nukuttamatta.

Meilläkin toinen lapsi on aina nukkunut nukuttamatta, mutta toinen ei ikinä. Vastasyntyneestä lähtien tämän toisen lapsen nukahtaminen oli aina vaikeaa. Lapsi itki ja huusi ja ei kerta kaikkiaan vain osannut nukahtaa. Tuntikausien huudatus olisi varmaan vaivuttanut hänet lopulta uneen, mutta se ei ole oikein inhimillistä ja siinä lapsi oppii ainoastaan turvattomuuttabja sitä että hänen hädästän ei välitetä. Toinen lapsi on aina nukahtanut vaivatta ja aivan samalla tyylillä molempia on hoidettu eikä taatusti ole toista opetettu nukuttamiseen ja toista ei.

pph
Meillä aina uusi pieni lapsi nukkuu ensin retkisängyssä omassa huoneessa. Kaikki muut siskonpetillä lastenhuoneessa. Opetan aika pian sen pienimmänkin muitten joukkoon. Sadun jälkeen huone pimeeksi ja ovi kiinni. Ei ole ollut koskaan ongelmaa. itse menevät omille paikoilleen eikä nukutusta ole tarvinnut. Unirauhan antavat hienosti, vaikka nuorin siellä on 1,7 v vanha ja vanhin 3v.

pph
Meillä oma muksu nukkuu omassa huoneessaan ja omassa sängyssään sielä. Hoitolapset sitten 2 eri huoneessa. Joskus jokainen omisssa huoneissaan, jos meno yltyy mahdottomaksi. Olen huomannut, että paras laittaa jokainen omaan "soppeensa" omaan rauhaan, näin uni tulee parhaiten. Nukuttamiseen en ole alkanut alun alkaenkaan. Toivotellaan hyvää päiväunta ja sitten nukahdetaan (tai ei...).

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja pph:
Meillä aina uusi pieni lapsi nukkuu ensin retkisängyssä omassa huoneessa. Kaikki muut siskonpetillä lastenhuoneessa. Opetan aika pian sen pienimmänkin muitten joukkoon. Sadun jälkeen huone pimeeksi ja ovi kiinni. Ei ole ollut koskaan ongelmaa. itse menevät omille paikoilleen eikä nukutusta ole tarvinnut. Unirauhan antavat hienosti, vaikka nuorin siellä on 1,7 v vanha ja vanhin 3v.
Mikä on käytännössä "siskon peti"?

Yhteistyössä