Pph:ksi ryhtymisestä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mie vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mie vaan

Vieras
Millaiset tilat vaaditaan pph:lta? Pitääkö esim. olla leikkitila ja nukkumistila erikseen? Vai onnistuuko hoitaminen niin, että leikit leikitään pienessä olkkarissa (ja ulkona ollaan joka tapauksessa paljon) ja nukkuminen sitten makkareissa? Meillä ei nimittäin ylimääräistä huonetta ole vaan perheen koululaiset kyllä saavat pitää omat huoneensa ja olkkari sitten pyhitettäisiin leikkimiselle.... Kokemuksia kiitos :)

Osaatko sanoa minkä verran koti kuluu? En sinänsä ole nipottaja, mutta en halua, että lattiat ovat lommoilla jo muutamassa kuukaudessa :/ Meillä nytkin kuopus leikkii olkkarissa, mutta hän on rauhallinen leikeissään. Saahan pph rajoittaa lasten "tuhoamiseen" tähtääviä leikkejä? Toki leikit on leikittävä, mutta mietin vain, että onko koti kuin pommin jäljiltä, kun olkkarissa leikkiikin yhden sijasta 4 lasta?

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
sori mutta minä en ainakaan veisi lastani hoitoon noin pieneen tilaan, eihän siellä voi/saa tehdä mitään

Meillä oli tytön varahoito tollasissa tiloissa ja vein ennemmin ryhmikseen kun sinne kun tuli hoitopaikan vaihto eteen.

Omalla pph:lla on omakotitalon iso pihapiiri, oma leikkihuone ja nukkumahuone lapsille. Pph:n omat lapset eivät enää asu kotona. Paikka on noilla olosuhteilla varmaan aika ideaali.
Itselläni tiloja enemmän vaikuttaisi pph:n tyyli, persoonallisuus ja soveltuvuus työhön! Ei niinkään tilat, kuten tuossa "hmm" ilmoitti.

Tottakai sä saat omassa kodissasi asettaa lapsille tietyt säännöt ja rajat,joita noudatetaan niin leikeissä kuin muissakin asioissa,kunhan ne nyt eivät vallan leikkimistä kiellä.Ihan hyvin sopii,että olkkarissa leikitään ja makkarissa nukutaan.Koti kyllä kuluu jonkin verran,kun useampi lapsi siinä joka päivä temmeltää,mutta ei ne nyt lattioita lommoille saa,elleivät oikeita täystuhoja ole:)Itse olen nyt ollut 3 vuotta pph ja ainoat mitä on kulunut/mennyt rikki ovat joitakin leluja.Meillä on selkeät säännöt mitä saa ja mitä ei saa tehdä sisällä mm.ei juosta,ei riehuta,ei heitellä palloa/tavaroita,ei huudeta,ei tapella.Mutta leikkiä saa!Juokseminen ja pallopelit ovat sitten ulkona sallittuja.Luo oman kotisi säännöt,vaikka yhdessä lapsienkin kanssa ja vaadi että niitä noudatetaan,myös omat lapsesi!!!Ja kerro sääntösi myös lasten vanhemmille!Mukavia työpäiviä!

Taitaa olla ihan yleinen käytäntö perhepäivähoitajilla, että leikkitila on järjestetty olkkariin ja sitten päiväunet nukutaan esim. vanhempien makuuhuoneessa.

Aika harvalla hoitajalla on omia tiloja hoitolapsia varten, kun sen asumisen maksaa ihan itse, niin ei siinä monellakaan ole varaa mihinkään extra neliöhin.

itsekin alaa miettinyt. tilaa meillä olisi paljon, sisälläkin yksi ylimääräinen huone ja iso oh, keittiö ja okt piha.
mutta mulla ei ole alan koulutusta ei ole, paitti 4 omaa lasta kasvatellu :)
onko sinulla ap alan koulutus, joku alan tutkinto? onko se pakollinen?

Mulla on useampikin alan koulutus. Meillä kunta suosittelee koulutusta, ja käyttää kouluttautumista porkkanana vakipaikan saamiselle. Mitään lakia asiasta ei ole olemassa(vielä).

Suosittelen kuitenkin vaikka pph:n ammattitutkintoa, sen voi suorittaa työn ohessakin. Se antaa ihan mukavasti näkökulmaa tähän työhön, joka mielestäni ei ole ihan sama kuin hoitaisi omiaan.

Meillä on selkeät säännöt mitä saa ja mitä ei saa tehdä sisällä mm.ei juosta,ei riehuta,ei heitellä palloa/tavaroita,ei huudeta,ei tapella.Mutta leikkiä saa!Juokseminen ja pallopelit ovat sitten ulkona sallittuja.Luo oman kotisi säännöt,vaikka yhdessä lapsienkin kanssa ja vaadi että niitä noudatetaan,myös omat lapsesi!

Voi, voi kunpa tuo olisikin noin helppoa 30-vuoden kokemuksella!!!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja pph myös:
Tottakai sä saat omassa kodissasi asettaa lapsille tietyt säännöt ja rajat,joita noudatetaan niin leikeissä kuin muissakin asioissa,kunhan ne nyt eivät vallan leikkimistä kiellä.Ihan hyvin sopii,että olkkarissa leikitään ja makkarissa nukutaan.Koti kyllä kuluu jonkin verran,kun useampi lapsi siinä joka päivä temmeltää,mutta ei ne nyt lattioita lommoille saa,elleivät oikeita täystuhoja ole:)Itse olen nyt ollut 3 vuotta pph ja ainoat mitä on kulunut/mennyt rikki ovat joitakin leluja.Meillä on selkeät säännöt mitä saa ja mitä ei saa tehdä sisällä mm.ei juosta,ei riehuta,ei heitellä palloa/tavaroita,ei huudeta,ei tapella.Mutta leikkiä saa!Juokseminen ja pallopelit ovat sitten ulkona sallittuja.Luo oman kotisi säännöt,vaikka yhdessä lapsienkin kanssa ja vaadi että niitä noudatetaan,myös omat lapsesi!!!Ja kerro sääntösi myös lasten vanhemmille!Mukavia työpäiviä!

Tätä juuri tarkoitin! Leikkiä toki saa.

Yhteistyössä