Pph ja aamupala

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja puuroa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

puuroa

Vieras
Onkohan ihan hoitajasta kiinni millaista aamupalaa pph tarjoilee? Kun mietin tätä suomalaisten puurovillitystä niin voiko pph sanoa tarjoavansa vain puuroa aamulla, jolloin joudun ruokkimaan lapseni, tai jopa vain toisen lapseni kotona kiireellä? Toinen on vasta 1v niin syö vielä puuroa, toinen on 3v eikä ole vuoteen enää syönyt puuroa kun kyökkäys tulee. Eihän esim ne murot nyt niin paljoa maksa ja on se nyt kumma jos ei mitenkään muiden lasten kanssa päästä yhteisymmärrykseen että isommat syö muroja ja pienemmät puuroa. En ole vielä nähnyt hoitajaa enkä tiedä muista lapsista. Toki ymmärrän jos kovin epäreilulta muista tuntuu että yksi syö muroja, mutta eiväthän kaikki lapset ole niin vaikeita kuin oletetaan. Menee kuitenkin vaikeaksi jos joudun toisen syöttämään täällä ja toinen syö hoidossa. Saati nyt molempia ruveta aamulla kiireessä syöttämään. Ajattelin että hoidon aloituksen myötä aamutkin rahoittuisi.. Ymmärrän siis toki senkin jos hoitaja ei jaksa kahta aamupalaa tarjota se on ihan ymmärrettävää, kysympä vaan kokemuksia jo isommista lapsista, harva isompi lapsi puuroa enää syö, kun tuohon hoitoon nyt kuitenkin kuuluu aamupala niin olisi se mukava saada kun helpottaisi lähtöjäkin ja lapseni syö kuitenkin mitä vaan muutakin, ei vain puuroa.. Tein tästä nyt ihme valituksen itseni kannalta vaikka oli kyllä tarkoitus myös hoitajaa ja muita lapsiakin ajatella..

No tuohan nyt on yksinomaan sinun ja lapsesi oma ongelma jos ei tarjottu ruoka kelpaa. Kyllä meillä vielä kouluikäinenkin syö puuroa kun on opetettu, että sitä syödään mitä tarjolla on. Jos ei kelpaa, seuraavaksi on sitten lounas tarjolla.

Kukaan hoitaja tuskin on niin hyvähermoinen, että jaksaa alkaa katselemaan joka aamu lasten kitinää ja nurinaa siitä, että joku pöydässä saa muuta ruokaa. Kyllä meilläkin lapset mieluummin muroja ottavat, mutta niitäpä ei joka päivä tarjoilla, vaan välillä tosiaan on sitä kaurapuuroakin.

Miksi ihmiset aina olettavat että tuokin toinen ruokavaihtoehto on AINA ongelma muille lapsille? Onhan joissain päiväkodeissakin muita ruokavaihtoehtoja ja tiedän kyllä että on perhepäivähoitajia jotka tarjoavat muutakin ruokaa kuin puuroa ja se on ihan fine. Miksi ei lapsille voisi selittää että yksi saa muroja ja toinen puuroa, eivät ne nyt montaa päivää jaksa kitistä? Ajatelen kyllä myös hoitajan hermoja mutta miksi tuo on aina ongelma kun ei se välttämättä edes olisi. Minulle voi sitten sanoa ettei tämä toimi, syötä lapsesi kotona mutta ettei edes yritetä niin on se outoa. Jos joku lapsi nyt on ennenkin syönyt puuroa ja yhtäkkiä tästä mallista keksii että ei syö enää kun ei tykkää niin minusta siihenkin voi puuttua että ei se nyt ihan noin mee. Ja voihan poikani maistaa ja sitten katsotaan mutta mielestäni isommille lapsille, vaikka tuo 3v on vielä pieni mutta jos se nyt olisi vaikka 5v, niin onko se nyt niin kamalaa tarjota leipää esim? Tai jotain. Murot oli vaan esimerkki. En nyt ymmärrä tätä ainaista puurovouhotusta.

Riippuu varmaan hoitajasta,mut ei mun tuntemat hoitajat kyllä kukaan aina tarjoa pelkkää puuroa aamupalaksi. Mulla ei ole ikinä ollut ns. "Puuropakkoa". Teen puuroakin, mutta muutakin saa. Riippuu tilanteesta mut saatan laittaa puurosta tykkäämättömällekin lapselle pienen tipan puuroa maistiksi ja sitten leipää/juguttia/hedelmää lisäksi. Joskus joku "puurokammoinenkin" on oppinut puurosta tykkäämään. Puurojakin kun on erilaisia ja ne maistuu erilaisilta esim.marjakiisselin kanssa. Ps.en itse oikein ymmärrä tätä puuron hypetystä terveellisenä aamupalana tosin murot ovat mielestäni vielä huonompi vaihtoehto. Tarjoan itse myös puuroa, kun se on virallisterveellisesti hyvää syötävää ja mun kuuluu niin tehdä. Niin ja tietty osa isoistakin lapsista tykkää siitä puurosta. Juttele hoitajan kanssa.

Mä en myöskään ymmärrä tätä suomalaisten puurovillitystä. Etenkin jos sitä syödään joka aamu (ja hyvässä lykyssä joka iltakin). Puuroissa ei edes ole kovin paljon ravintoaineita, etenkään jos se on tehty veteen. Itsellä ainakin ruisleipä pit nälkää paljon paremmin kuin puuro!

Lähinnä juuri ajattelin että lapseni voi toki kokeilla ja jopa oppia tykkäämään puurosta, emme vaan itse ole kokeilleet enää hetkeen kun rupeaa kyökkäilemään suklaapuurollekin. Se on se koostumus jotenkin outo. Poikani ei ole mitenkään nirso, puuro on varmaan ainao mitä ei syö. Mutta se, että täällä rupean kiireellä toista syöttämään saati molempia kaiken hulinan keskellä niin mielellään ei.. Kyselin juuri kokemuksia muilta, en solvaamista kiitos.

No tietysti halutessaan pph voi tarjota muutakin kuin puuroa, mutta eihän se nyt niin voi mennä, että yhdelle tarjotaan muroja ja muut saavat "tyytyä" puuroon. Jos on vaihtoehtoja, niin sitten niitä täytyy olla tarjolla muillekin, myös niille pienimmille. Ja kokemuksesta voin kertoa, että jopa ne ihan pienimmät osaavat kyllä katsoa mitä muut syövät ja osaavat myös vaatia samaa kuin muut. Meillä ainakin 2-vuotias nostaa ison äläkän jos isommat saavat jotain hänen mielestään parempaa. Ja muutenkin isomman katraan äitinä tiedän, että koko ruokailutilanteen kannalta voi olla helpompaa tarjota kaikille samaa kuin että on eri vaihtoehtoja tarjolla ja jokainen saa valita mitä ottaa. Eri asia tietysti jos päivittäin vaihtelee tarjottava aamupala, esim. ma leipä, ti puuro, ke leipä, ti puuro ja se on sitten kaikille sama.

Ja kun se älämölö nousee niin jäät tumput suorina seisomaan etkä osaa selittää asiaa?? Jos kyseessä on uusi lapsi niin sekin on aina helpompi sitten kuin yhtäkkinen muutos. Siis en nyt ymmärrä millaisia mörköjä lapsenne ovat kun niille ei voi puhua ja mikä sitten aikuisia vaivaa kun niillekään ei sitten voi puhua jos homma ei toimi????? enkö tätä tehnyt selväksi.. Ymmärrän kyllä jos ei se toimi mutta miksi ei edes yritetä, sitä en ymmärrä, Kyllähän maailma on täynnä erimielisyyksiä joita ratkoa mutta eriasia kun joku oksentaa puurosta niin pakottaa nyt hänet sitä syömään tai olemaan ilman mitään, kun joku katsomaan vierestä kun joku syö muuta kun "tolla on hienompi lapio"-juttujahan nyt on kokoajan niin miksi niitä ei muka voi käsitellä? Toivottavasti hoitajamme ei ole yhtä tyly.

Syy miksi ehdotin muroja on juurikin se hinta. En edes ajatellut että ne nyt ovat lasten suurta herkkuja jos jotain ES muroja ostaa eikä mitään suklaamuroja tietenkään vaan perus niitä lastujuttuja..

Syy miksi ehdotin muroja on juurikin se hinta. En edes ajatellut että ne nyt ovat lasten suurta herkkuja jos jotain ES muroja ostaa eikä mitään suklaamuroja tietenkään vaan perus niitä lastujuttuja..

Ykshän voi olla, että tarjoutuu ite ostamaan omalle lapselleen murot pph:lle. Kyllä yhdellä lapsella sellanen varmaan riittää pitempään. Oletetaan, että riisimuropaketista saa vaikka 30 annosta niin siitä riittää sitten yhdelle 6 viikon hoitopäiville? (kun taas 4 lapselle siitä ei riitä kuin 1,5 viikolle).

Mullakin tuli mieleen että jos ostan ne itse mutta kun suurin ongelma tuntu olevan se kateus.. Täytyy kysyä hoitajalta. Tuntuis muutenkin kyllä vähän oudolta ostella hoitajalle jotain. MUtta niin joo eiköh muroja syödä maidon kanssa, onko se nyt sitten seuraava ongelma? Vaikka poikani on kyllä tosi pieniruokainen mutta kuitenkin..?

Tietysti lapsille voi puhua, jos olisi joku järkevä perustelu, miksi yksi saa muita "parempaa" ruokaa. Mutta kun ei ole. Se että lapsi ei jostain ruuasta tykkää ei voi olla peruste tarjota hänelle toista vaihtoehtoa, jota toiset lapset ei kuitenkaan saa. Ja ne murot nyt on niin epäterveellisiä, että muut vanhemmat tuskin ilahtuisi jos puuro säännöllisesti vaihdettaisiin niihin.

Jos sinun lapsellasi ei olekaan muita rajoitteita, niin muilla lapsilla varmasti on, sillä todella harvassa on sellaiset pikkulapset, joille kaikki ruoka maistuu. Joten jos pph lähtee tuolle linjalle että nirsoille lapsille tarjotaan heidän haluamansa toinen vaihtoehto, niin aika mahdottomaksi homma menisi. Ei olisi kyse vaan siitä muropaketista, vaan lounaallakin varmasti useimmiten tarvitsisi kokkailla montaa lajia ruokaa. Eihän se olisi edes lasten edun mukaista, sillä tavoitteena on luonnollisesti, että lapset oppii monipuolisiksi ruokailijoiksi.

Eikä se siis ole millään muotoa reilua, että yksi lapsi saa pelkästään nirsoilun takia valita ruuan, mutta muiden pitää tyytyä siihen mitä on tarjolla tai olla syömättä. Kyllä pienetkin lapset tämänlaisen epäreiluuden ymmärtää eikä se ole selitettävissä pois.

Kirjoitat aloittaja tosi epäselvää tekstiä, opettele kappalejako.

Et ole siis vielä edes puhunut pph:n kanssa, teet asiasta ongelman jo etukäteen. Omat lapset olivat pph:lla, ja kaikki söivät samaa ruokaa, ellei ollut allergioita. Aamupala oli usein puuroa, mutta ei pelkkää puuroa vaan mukana oli myös leipä/tuorepala, ja puuroa sai ottaa vain maistiaisen.

Juttele siis pph:n kanssa, mutta ellei hänelle käy tuo eri ruuan syöttäminen, syötät nirson lapsesi etukäteen kotona. Se vie lisäaikaa maksimissaan vartin, eli sen verran aikaisemmin sitten vain ylös aamulla.

Joo, ja mun mielestä näin kesäaikaan mun lapsilla on oikeus syödä jäätelöä välipalaksi, niin ostan pph:lle jätskipaketin pakkaseen ja vaadin että antaa lapsilleni jädet välipalalla. Selittäköön sitten muille lapsille, että miksi he saavat vain tuorepalan, kyllähän se nyt 2-vuotiaan pitää jo ymmärtää että aina kaikki ei voi saada samaa...

Minä itse olin samalla pph-hoitajalla koko lapsuuteni eli 1-vuotiaasta 7-vuotiaaksi. Mulla ällötti se puuro ja se oli kamalaa enkä syönyt juuri koskaan loppuun. Olin jotain 4-5v muistaakseni, kun minut tuosta piinasta päästettiin eli ei tarvinnut edes pöytään mennä yrittään syömistä. En siis saanut muutakaan syötävää, mutta tyytyväinen olin ettei sitä puuroa tarvinnut syödä.

Kyllähän se niin menee että jos yksi nirsoilee ja saa eriä ruokaa niin muillakin on oikeus vaatia omat sapuskansa. Jos ei ruoka kelpaa niin on ilman. Näin meillä kotonakin on syömisten kanssa. Tosi nirsoja on meidän lapset ja eri ruoista vieläpä. Jos ei kelpaa niin sitten on ilman.

Älä tee asiasta numeroa. Lapsesi saattaa hyvinkin syödä siellä perhepäivähoidossa hyvin puuroa, kun muutkin lapset syövät. Ei varmasti ole ensimmäinen eikä viimeinen nirsoilija, ja kokeneella pph:lla on keinot hallussa siihen miten lapsi oppii syömään eri ruokia.

En usko että eri ruoka aamupalalla onnistuu, kyllä ne murot pitää sit syödä kotona.

En nyt ymmärrä miten tuo nyt oli NIIIN epäselvä että oli pakko mainita. Ihana sinun pätemisen tarpeesi asiaankuulumattomissa asioissa! =) <3

Nirson lapsesi? Miten tuo nyt tekee lapsestani nirson kun eivät monet isommat lapsetkaan syö aamuisin enää puuroa ja se että lapseni vähän aiemmin muttui tämän suhteen isoksi niin tekee nyt hänestä nirson? Ja miksi ei lapsille voi sanoa ettei lapseni pysty syömään puuroa? Kun se on se koostumus sellaista ei se maku. Kyllähän joillekin ruokakin pilkotaan kun koostumus on liian isoa tms. Eikä se tee nirsoa. Kun en ymmärrä tätä että kaikki nyt heittäytyvät lattialle itkemään muka.

Ja siksi kysyn jo nyt koska on ehkä hieman noloa vaatia kaikkea mahdollista kun en tiedä mistään mitään niin mieluummin nolaan itseni täällä kun siellä. Ja me näemme kesälomien takia vasta 2vk ennen hoitajan mikä on niin lyhyt aika kun on tosi paljon muutakin kysyttävää niin tämä ei välttämättä edes muistu mieleen kuin vasta kun hoito on käynnissä ja silloin asiat sovitaan enää ovella pikaisesti. Ymmärrän kyllä miten tyhmältä tämä kuulostaa mutta puuro on kuitenkin puuro. Siis PUURO. Jos joku nyt ei syö nakkikeittoa niin hohhoijjakkaa sittenpähän syö leivän ja pari lusikallista ja menee pois. Kyllähän nyt ruoallakin saa leipää ettei nälkään kuole. Ja puuro on kuitenkin ihan erilailla mielipiteitä herättävä mönjä verrattuna normikotiruokaan.

puurojakin voi tehdä erilaisia: meillä yhden lemppari on kaurapuuro, toisen helmipuuro ja kolmannen mannapuuro. kaikki tykkäävät riisipuurosta, isoin ohrapuurosta.puhumattakaan minkä kanssa puuron syö, marjojen, kiisselin, sokerin, voisilmän, kanelin, hillon yms. eli puolustan kyllä sitä että puuro muuntuu moneksi ja pitää nälkää (meillä paremmin kuin leipä) ja vaikka meillä yksi lapsi ei pidä aina puurosta, hänkin ymmärtää että hoidossa syödään puuroa jos sellainen tarjolla, kotona voi sitten valita muuta.

Mun lapset menee syksyllä eskariin ja perhepäivähoidossa ovat olleet, nyt viimeinen hoitoviikko. Puuroa aamupalalla syödään edelleen, ja hyvin maistuu. Ei se aina ole kaurapuuroa, vaan puurot vaihtelevat ja välipalalla on sitten niitä muroja ja kiisseleitä.

Syön sitäpaitsi itsekin aamupalaksi puuroa (+ raejuustoa + mehukeittoa) ja ikää on kohta 38v eli ei puuro ole pelkästään pikkulasten ruokaa.

Juu syön minäkin silloin tällöin puuroa ja kyllä meillä sitä kaapista löytyy ei kyse olekaan siitä.

Pointtini koko jutussa oli että juu ehkä järjetön pyyntö mutta kokemuksia olisin vaan kysynyt näin järjettömän pyynnön toteuttamisesta. Kiitos mielenkiintoisista vastauksista. Ja minua vaan ihmetytti että osa ei olisi edes valmiita kokeilemaan ja olivat jyrkkiä ja tylyjä. Huoh. Ja se että nyt mainitsin murot hinnan takia ja ison pakettikoon takia niin aletaan vertaamaan herkkuihin? Juupa juu. Ruisleipäkin käy tai vaikka verilätyt. Vaikka kerroin ymmärtäväni kiukuttelevat lapset ja hermostuneen hoitajan niin silti minulle niistä mainittiin kuin uusista asioista kuin tyhmälle. Ne ovat mahdollisia, eivät pakollinen asia kuitenkaan joka pph paikassa. Mutta kiitos muuten tästä :D

Aloittaja, kyllä sinun vain on syötettävä lapsesi itse, JOS lapsesi eivät opi syömään puuroa. Se ei ole pph:n ongelma. Luulisin että joinain aamuina pph voi tarjota muutakin

Tuntuu tosi ikävältä ja epäoikeudenmukaiselta jos hoitolaste vanhemmilla on toiveita ja odotuksia, jotka vaan EIVÄT SOVI päivähoitoon. Huono alku kaikelle. Miten luulette, että voisitte päiväkodin ruokia säädellä sen mukaan, mistä lapsenne pitävät ja mistä eivät. Kyllä sielläkin kaikki puuron inhoajat syövät joskus. Jos eivät syö, se on sitten vaan otettava näkkäri ja odotettava ruokailua. Jos silloinkaan ruoka kelpaa.

Yhteistyössä