Pottakammo -mikä neuvoksi?

  • Viestiketjun aloittaja pottakammo
  • Ensimmäinen viesti
pottakammo
Laitanpa tän nyt kokonaan uuteen alotukseen, jos jollakin olis antaa vinkkejä...

Meillä ei 2v.3 kk tyttö osoita minkäänlaista kiinnostusta pottailuun:( Koko elämänsä aikana tasan yksi pissa onnistuttu saamaan pottaan. Ei malta istua potalla, eikä pissaa sinne vaikka olis hätä... Monet kerrat on heti potalla istumisen jälkeen liruttanut lattialle. Sama vessanpöntöllä, vaikka ollaan sitä supistajaakin kokeiltu.

En ymmärrä mistä tuo kammo on voinut tulla, kun olen yrittänyt pitää potalla käynnin positiivisena asiana ja kehunut... Mitä olen tehnyt väärin ja miten lapsen voi opettaa potalle???
 
Meillä taas saman ikäinen poika suorastaa vihaa pottaa.Tietää tarkalleen koska kakka ja pissa olisi tulossa mutta jos mainitseekin,että mennäänpä potalle kieltäytyy ehdottomasti ja menee piiloon.Nyt ollaan otettu asiaan etäisyyttä ja ehkä kerran viikossa mainitaan potta,sama juttu joka kerta.Seuraavaksi aloitan ankaran lahjonnan.Esikoisella toimi tarra-systeemi aika kivasti eli sai laittaa tarran tekemääni pahvitauluun aina kun kävi potalla.Tein siihen osiot "pissa","kakka" ja "ainakin käväisin".Sai laittaa siis joka kerta ainakin yhden tarran kun meni edes potalle istumaan.
 
kyssäri
Alkuperäinen kirjoittaja Shokeerattu Letkajenkka:
Meillä taas saman ikäinen poika suorastaa vihaa pottaa.Tietää tarkalleen koska kakka ja pissa olisi tulossa mutta jos mainitseekin,että mennäänpä potalle kieltäytyy ehdottomasti ja menee piiloon.Nyt ollaan otettu asiaan etäisyyttä ja ehkä kerran viikossa mainitaan potta,sama juttu joka kerta.Seuraavaksi aloitan ankaran lahjonnan.Esikoisella toimi tarra-systeemi aika kivasti eli sai laittaa tarran tekemääni pahvitauluun aina kun kävi potalla.Tein siihen osiot "pissa","kakka" ja "ainakin käväisin".Sai laittaa siis joka kerta ainakin yhden tarran kun meni edes potalle istumaan.
Minkä ikäiselle tota tarrajuttua voi alkaa soveltaa, että siis ymmärtää idean? Oma lapsi 1v 5kk ei malta istua kuin hetken potalla vaikka kaikenlaista viihdykettä ollaan koitettu keksiä.
 
esikoisella oli kanssa paha pottakammo.
hän saattoi siis istua kyllä potalla vaikka kolmekin tuntia, mutta heti kun olisi jotain ollut sinne tulemassa, hän nousi pois ja hätääntyi mutoinkin.
ja mitäkö me teimme ? no varmaan jotain todella kamalaa : pidin pojan väkisin istumassa potalla sen kerran kun pissa tuli. poika itki , mutta voi juku sitä iloa ja riemua kun sitten juhlittiin pissasta.
tuon jälkeen hän ei enää pelännyt pottaa ja sinne tekoa, halusi kuitenkin että aina kun istui potalla, olen takanaan lattialla ja pidän häntä haliotteessa .
 
Meillä auttoi aika, paljas pylly ja kova kehu+lahjonta kun edes istui potalla ja jossain vaiheessa onnistui edes lirun sinne saamaan. Vaatihan se hermoja ja riepuja mutta alkoi sujua. Poika siis itse heitti vaipan vaikkei uskaltanut potalle, kulki sitten pyllyä pidellen kunnes tuli väkisin lattialle. En yhtään mitenkään painostanut tai suuttunut jos pääsi vahinko. Ensialkuun ei lainkaan potalle, sitten istahti mutta pomppasi välittömästi ylös kun ois tullu jotain. Sitte alko hieman olla siinä ja pissasi vaikkakin kirkuen samalla ja kiemurrellen. Kotvanen lahjontaa ja kovaa kannustusta vieressä istuen. Nyt on 2v2kk ja lähestulkoon kuiva. Vaipat se heitti aika tasan 2v eikä sitä ennen mikään keino saanu hokaamaan potan ideaa.
 
Meillä poika 3v8kk. myöskin potta ja pyttykammoinen. Vasta viime loppukesästä oppi pissaamaan pyttyyn, kun ulkona oli liian kylmä pissimiselle. Sitä ennen pyysi aina vaipan hätäänsä. Vielä kakkaa vaippaan, koska pytylle/potalle ei suostu. Yökuiva ollut jo 2v asti.

Jaahas nyt tuli vieraita :wave:
 
Meilläkin poika 2v 1 kk ei ole koskaan oikein tykännyt potasta. Istuu kyllä kiltisti sillä, tarhassa kuulemma pissakin tullut joskus mutta kotona ei vahingossakaan. Eikä oma-alotteisesti sille mene. Nyt käytiin ostamassa pöntön supistaja, sai itse valita millainen. Oli tosi ylpeä, mammallekin selitti "mä ostin tämän kaupasta!" Se on ollut hitti, pyytää (!!!!) ainakin kerran päivässä että mennään pytylle. Ei sinne vielä ole mitään tullut ja yleensä pyytää siinä vaiheessa kun kakkat on jo vaipassa mutta edistystä kuitenkin. Eli ap:lle, jossain vaiheessa saattaa tulla ihan yllättäenkin joku edistysaskel, ei kannata menettää toivoa.
 
joo
Meidän pojalla oli kauhea pyttykammo. Kävi reippaasti potalla itsenäisesti ja oli kuivaksi oppinut ajat sitten, mutta pytylle ei suostunut. Ikää oli tuolloin 2 v 8 kk ja päiväkodissa sanottiin, et kesäloman jälkeen potat menee uusien, pienempien lasten käyttöön. No, siinä mulla oli sitten kesäloma aikaa keksiä keino saada lapsi pytylle, ettei sitten päiväkodissa pakoteta loman jälkeen. Poika pelkäsi putoavansa pyttyyn. Ei auttanut supistajat, vaikka erilaisia kokeiltiin. Sitten keksin hyvä palkinnon. Poika oli kerran lelukaupassa käydessään nähnyt ison paloauton, jota hänen teki kovasti mieli. Kerroin pojalle, että se on isojen poikien lelu. Lupasin, että poika voi saada sen, jos on niin iso ja reipas, että vie potat varaston ja alkaa käydä pytyllä. Tämä tehosi. Pojan teki niin kovin sitä paloautoa mieli, että lopulta potat vietiin yhdessä pois ja ostettiin se paloauto. Siihen loppui pyttykammo.
 

Yhteistyössä