pottailusta,vielä..

  • Viestiketjun aloittaja tvv
  • Ensimmäinen viesti
Hän ei ole valmis vielä siihen pottailuun. Unohtakaa vähäksi ajaksi koko touhu ja yrittäkää jonkun ajan, esim. 3-4 vkon kuluttua uudelleen. Jokainen lapsi kehittyy tässäkin asiassa yksilöllisesti.
 
Mä sanoisin, että ton ikänen on jo liian vanha potalle, suoraan pöntölle laittaisin noin ison lapsen, pienentäjällä tietty. Musta potalle opettelu noin myöhäisessä vaiheessa on turhaa.
 
Kerttu1
Ei toki ole liian vanha,haloo! Jokainen lapsi on yksilö,lasta ei voi pakottaa potalle eikä pöntölle,jos ei itsellä ole siihen mitään intoa! Ei saisi vanhemmilla olla kiire saada lasta kuivaksi,kyllä se siitä loksahtaa kohilleen. Itse otan toisen lapseni kanssa tämän asian rennosti,tosin tyttö on jo itse halunnut potalle ja saanut sinne parit pissatkin :) Vanhempi oppi päiväkuivaksi 3-vuotiaana,eikä se ole mitenkään tavatonta,turhaan silloin sillä päätäni vaivasin ja olin huolissani.
 
äiti1
Kerttu 1,

mä olen laittanut meidän lapset potalle 6-7-kuisina, en pakottanut tietenkään!? ihan hyvin ovat siinä tottuneet istumaan. En sen takia, että vauvoista kuivia tulisi nopeammin, vaan ihan sen takia, että se on ihollekin ystävällisempää tehdä kakka muualle kuin vaippaan. Meillä on vielä 3,5-vuotiaallakin yövaippa, vaikka potallakäymisen aloitti jo 3 v sitten.
 
meidän kaksi poikaa ovat molemmat alkaneet pottailun heti kun ovat osanneet siinä istua (n.7kk). aika nopeasti ovat asiannsa oppineet pottaan tekemään eikä kummallakaan ole ollut minkäänlaista kammoa potalle menosta.
alle yksivuotias on vielä uteliaan kiinnostunut kaikesta uudesta mutta 2.5-vuotialla päälimmäisenä on melko varmasti pelko ja epäluulo kaikkea uutta kohtaan. valitettavasti teidän kohdalla tämä neuvo tulee liian myöhään ja olen myöskin sitä mieltä että kiikutat sen potan nyt komeroon ja alatte opetella pytyllä käymistä.se ei varmaankaan ole niin pelottavaa kun lapsi näkee että muutkin käyvät pytyllä. lapsukainen oppii siihen varmasti tosi pian sillä 2.5 vuotias osaa kyllä jo pidättää kunhan asiasta ei tehdä liian isoa numeroa. onnea opetteluun!
 
Meillä aloitettiin pojan kanssa pottailu 7-8kk ikäisenä,mutta sitten tuli stoppi eikä poika suostunut potalle sitten millään.Pidettiin taukoa ja välillä yritin suostutella mutta vasta tänä keväänä poika itse päätti et ei käytä enään vaippoja ja onkin siitä lähtien ollu päiväkuiva ja useimmiten yökuivakin,ikää pojalla on 3v7kk.Ei kannata ottaa stressiä kuivaksi opettamisessa jokainen oppii sitten kun on siihen valmis.
 
IIK
Voi ei! Ajatelkaa nyt että perhepäivähoitajilla on pääsääntöisesti neljä lasta ja näiden "lapsi ei ole vielä siihen valmis" juttujen perusteella kaikki vielä vaipoissa! Kaksikymmentä vuotta sitten kolmevuotiasta joka vielä oli vaipoissa alettin tutkia vakavien kehitysviivästymien johdosta! Tuntuu siltä että nykyään äideillä on niin helppoa luxusvaippojen kanssa ettei viitsitä nähdä vaivaa edes pottailun verran. Eli siis "aiti/isä ei ole vielä valmis"!
 
Kerttu1
Niin,en tarkottanu mitenkään pahalla tuota kirjoitusta... Olen vaan niin paljon joutunut tämän kasteluasian kanssa tekemisiin ja joutunut siitä ottamaan selvää. Nythän on niin,että ensimmäinen lapseni ei istunut vauvana,hänellä ON motorisen kehityksen viivästymä. Ei sitä vaan enää ajattele,että hän on erityislapsi,kun hän on niin hyvin saanut ikäisiään kiinni. Yökastelun kanssa edelleen painitaan ja ollaan aloittamassa lääkitystä,koska lapsi ei herää vessaan(sikeäuninen tyyppi) ja virtsan eritystä täytyy saada yöksi vähemmäksi... Kastelu on kiinni monesta asiasta,mutta luotan,että lastakin häiritsevä yökastelu saadaan hoidettua ja voidaan nukkua koko perhe taas kokonaisia öitä. Poika on nyt 5-vuotias iloinen kaveri ja sisko 1,5-vuotias topakka emäntä. Siskon kehitys tuntuu kulkevan nopeammin,kuin isoveljen ja siksi en ole huolissani potta-asiasta,vaan nythän se jo lähti luistamaan ihan itsestään.Ja ollaanhan me hyviä äitejä kaikki,jokainen paras omalle lapselleen :) Hyvää Juhannusta kaikille!
 
Voi hyvät ihmiset.. turha lasta on potalla istuttaa jos ei se lasta kiinnosta.. Kyllä laps oppii kuivaksi sitten ku on siihen valmis.. turhat paniikit pois..

Sen sijaan oon huomannu että jos vanhemmat ovat hätäilleet pottailun kanssa niin lapselle on tullu "takauma" tossa vaippa/potta jutussa.. tiedämpä sellasenki tapauksen että yli 5 vuotias lapsi pitää vaippoja yöllä, koska ei muista herätä vessaan.. hän siis ihan terve.. tätä lasta istutettu potalla jo ennen alle vuoden ikäsenä..
 
Meillä on pottaharjoittelut jätetty suosiolla ja lapset on ihan itse päättäneet milloin ovat olleet valmiita jättämään päivävaipan pois. Ja kun niin tapahtui (samoin esikoisella yövaipan kanssa), vahinkoja ei tullut kuin kerran tai pari. Potta meillä on ollut "tarjolla" tosi aikasin ja sillä on leikitty ja harjoiteltukin, mutta kyllä MINÄ olen sitä mieltä, että lasta on turha potalle pakottaa. 2,5 vuotias voi ihan hyvin olla vielä liian pieni potalle tai pöntölle. Sano pönttöilijät mitä hyvänsä. Ja tämähän on taas niitä aiheita, että mikään ei ole oikea vastaus. Itse tunnet lapsesi parhaiten. :)
 
tvv
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.06.2004 klo 18:26 IIK kirjoitti:
Voi ei! Ajatelkaa nyt että perhepäivähoitajilla on pääsääntöisesti neljä lasta ja näiden "lapsi ei ole vielä siihen valmis" juttujen perusteella kaikki vielä vaipoissa! Kaksikymmentä vuotta sitten kolmevuotiasta joka vielä oli vaipoissa alettin tutkia vakavien kehitysviivästymien johdosta! Tuntuu siltä että nykyään äideillä on niin helppoa luxusvaippojen kanssa ettei viitsitä nähdä vaivaa edes pottailun verran. Eli siis "aiti/isä ei ole vielä valmis"!
hmm,mä kyllä oon yrittäny jo ajat sitte potatalle,mutta kun ei HALUA istua potalle,niin ei kait?voi väkisin istuttaa... :/
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.06.2004 klo 16:31 äiti kirjoitti:
Mä sanoisin, että ton ikänen on jo liian vanha potalle, suoraan pöntölle laittaisin noin ison lapsen, pienentäjällä tietty. Musta potalle opettelu noin myöhäisessä vaiheessa on turhaa.
höpö höpö!!!!!!!!!!!!!!
 

Yhteistyössä