pottailusta asiaa

La vida es un destino

Aktiivinen jäsen
11.12.2007
8 190
1
36
oon kyl tähän asti pyrkiny ton neidin kasvattamaan ihan omalla maalaisjärjellä, mut nyt kummskii haluisin kysyy muiden pottailu kokemuksia.

Eli minkä ikäsenä alotitte?

Kuinka suju? lähtikö heti "onnistumaan" vai pidittekö taukoa ja myöhemmin kokeiltiin uudestaan.

Niin ja miten ihmeessä tollasen ikiliikkujan saa pysymään potalla |O

Neiti on muutaman kerran tehnyt kakat ja pissit pottaan kun oon huomanne et nyt on hätä. Ja eilen sit oltiin aikas paljon ilman vaippaa ja kokeiltiin josko mentäs potalle ku pissittäs, kyl hää siel maltto istuu mut pissit kyllä löyty aina millon mistäkin :D

Mun mielestä pojat oli 1-1,5v kun alotettiin pottailu. Sitte toinen pelkäs paniikissa koko pottaa, ku sitä inhotti kun se kerran vahingossa kakkas sinne :D Kyllä se sitte pikkuhiljaa alkoi onnistua, potta vaan piti aina nostaa jonneki verhon taakse piiloon, niin sinne tuli jotain :laugh:
Meillä taisi välillä olla pitkäkin tauko ja sitte ku ne pääsi kiipeämään pöntölle, niin päästiin heti eroon vaipoista.

Alkuperäinen kirjoittaja MissMaisa:
Mun mielestä pojat oli 1-1,5v kun alotettiin pottailu. Sitte toinen pelkäs paniikissa koko pottaa, ku sitä inhotti kun se kerran vahingossa kakkas sinne :D Kyllä se sitte pikkuhiljaa alkoi onnistua, potta vaan piti aina nostaa jonneki verhon taakse piiloon, niin sinne tuli jotain :laugh:
Meillä taisi välillä olla pitkäkin tauko ja sitte ku ne pääsi kiipeämään pöntölle, niin päästiin heti eroon vaipoista.

meilläkin tuo tyttö jossain vaihees pelkäs sitä, joku kuukaus sitte, mut nytkun se on ollu tossa näkyvillä koko ajan niin on sujut sen kanssa.
Ymmärtää kyllä mitä sinne pottaan tehään tai siis pitäis tehä mut tykkää ennemmin tehdä lattialle :snotty:

Esikoisen kanssa alettiin 7juisena kak kaksi kuukautta teki säännöllisesti kakat ja osan pisuistapottaan. Sitten tuli stoppi, kun oppi nousemaan pois potalta. 1,5v. alettiin uudelleen ja keksin antaa hänelle pienen pussukan jossa oli mielenkiintoista tutkittavaa ja homma alkoi taas sujua.

Nyt kuopuksen kanssa (1v3kk) ei olla saatu vielä yhtään tuotosta pottaan, mutta menee kyllä välillä istumaan itse potalle myös vaipan kanssa. Ehkäpä se siitä ajan kanssa kun ajoitus on oikea.

keksi jotain kivaa tekemistä tai katseltavaa, jos malttais istua, mutta pakolla eikannata yrittää.

Alkuperäinen kirjoittaja La vida es un destino:

meilläkin tuo tyttö jossain vaihees pelkäs sitä, joku kuukaus sitte, mut nytkun se on ollu tossa näkyvillä koko ajan niin on sujut sen kanssa.
Ymmärtää kyllä mitä sinne pottaan tehään tai siis pitäis tehä mut tykkää ennemmin tehdä lattialle :snotty:

Mun muistaakseni pojat oli sitte vähä päälle kaks vuotta, ku päästiin päivävaipasta eroon ja sitte yövaippa oli vielä jonkun aikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Halipupu:
Esikoisen kanssa alettiin 7juisena kak kaksi kuukautta teki säännöllisesti kakat ja osan pisuistapottaan. Sitten tuli stoppi, kun oppi nousemaan pois potalta. 1,5v. alettiin uudelleen ja keksin antaa hänelle pienen pussukan jossa oli mielenkiintoista tutkittavaa ja homma alkoi taas sujua.

Nyt kuopuksen kanssa (1v3kk) ei olla saatu vielä yhtään tuotosta pottaan, mutta menee kyllä välillä istumaan itse potalle myös vaipan kanssa. Ehkäpä se siitä ajan kanssa kun ajoitus on oikea.

keksi jotain kivaa tekemistä tai katseltavaa, jos malttais istua, mutta pakolla eikannata yrittää.

juu en oo kyl pakolla pitänykkää ettei tytöllä mee maku koko juttuun ja ala vaan inhota.
Ongelma kun on siinä et hää on TOSI vilkas, siis vaikee saada istumaan aloillaan vaikka oliskin mielenkiintosta tutkimista, kun pitäis mennä ja juosta paikasta a paikkaan b :D

Alkuperäinen kirjoittaja La vida es un destino:

Mun muistaakseni pojat oli sitte vähä päälle kaks vuotta, ku päästiin päivävaipasta eroon ja sitte yövaippa oli vielä jonkun aikaa.

mut tuohan on jo aivan loistavasti menny. Ei monikaan 2v oo edes päiväkuiva

Pistin pojan potalle kun istui edes kohtalaisen suorassa.. Peppu oli upota ison potan reikään mutta tungin pottaosaan sideharson :-) Istui ihan polleana eikä todellakaan tehnyt mitään. Kun peppu pikkuisen kasvoi ja ei ollut aivan huteraa tuo istuminen pottailimme aina heti kun poika heräsi, oli menossa unille tai alkoi vikisemään jotain mille en keksinyt syytä. Nyt ikää on 10kk ja pottaan tulee lähes joka kerta ainakin pissat, hyvin usein myös kakat. Ei toivoakaan että voisi olla ilman vaippaa, mutta kunhan nyt edes istuu ja ihmettelee mun touhujani niin olen tyytyväinen :-D Meillä on 2 "vessakirjaa" ja muutama muovieläin sekä ratti, joita pottaillessa tutkii. Itse laittelen samaanaikaan pyykkejä, laittelen vaippoja jne. en viihdytä, mutta olen näkyvillä.
Nykyään meillä on käytössä 2 pottaa tavallinen jossa ei ole selkänojaa ja sitten tuo selkänojallinen jossa tosin voi tehdä jotkut lötköily-temput niin että pissat suhahtelee potan ulkopuolelle :-)

Uskon vakaasti että ihan pienenä ja mukavan leikin/olemisen kautta on helppo tutustua pottailuun ja se muu tulee kuin huomaamatta mukana.

Me ostettiin potta ja ollaan kokeiltu, että josko sinne jotain tulisi. Mutta toivotonta on, eihän tuo lapsi (10 kk ) halua edes istua siihen, vaan vetäsee itsensä ihan jäykäksi ja päästää korkean C:n, jos nostan potalle. Ja jos jollain ilveellä saa jalat taivutettua ja lapsen istumaan, niin nanosekunnin kestää paikoillaan. Että ehkä jätän pottatreenit vielä tältä erää ja koetan muutaman kuukauden kuluttua uudelleen. Eihän tässä vielä kiire ole :)

Me ruvettiin jo pottailemaan hyvissä ajoin, ihan vaan sen takia että poika tottuisi siihen pottaan jo nyt hyvissä ajoin. Melkein joka päivä saadaan aamukakat pottaan, ja päivällä parit pissat. Poika nyt 7kk. Mut voi tietty olla, että se pottailu jää sit vähemmälle kun poitsu alkaa kävelemään, tiedäpä sitä sitten että malttaako siinä istua.
Ite oon oppinu päiväkuivaksi 1v2kk, niin jospa tuo poika pystyisi samaan :saint:

meillä on tyttö 2v nyt ja voisin sanoa että Juuri tällä viikolla on oppinut tuon potan.
Aloimme jo aikoja sitten kokeilemaan pottailua mutta ei tyttö oikein innostanut.Nyt tarhasta sitten sanottiin että venla näyttäisi olevan kuiva ( tuli ihan tyhmä olo etten ole kotona kerinnyt siihen asiaan kiinnittää huomiota ) Noo nyt sitten eilen ja viime yö ilman vaippaa ja hienosti on mennyt likalla.ei tullu yövahinkoa eikä muutenkaan lirittänyt lattialle vaan reippaasti meni potalle =) Meillä oli poika 2v2kk kun oppi kuivaksi

Neuvokaas nyt minua!!!

Meidän poika täytää viikonpäästä 2v., eikä suostu edes istumaan potalle.
Reilu puoli vuotta sitten pottailtiin aina välillä,ja aamupissit saattoi esim. pottaan tulla..tietysti sitten kehuttiin.Sit yhtäkkiä vaan tuli stoppi, ei halunnut enää potalle käydä. ajattelin että en tyrkytä tätä asiaa mitenkään, joten unohdetttiin pottailut vähäksi aikaa. Nyt potta on ollut jo kuukauden tuossa näkyvillä, mutta poika ei halua istua siihen. Välillä saan pojan istumaan siihen noin kolmeksi sekunniksi, ja siitäkin jo kehun että hyvin meni. hän alkaa vaan heti kitisemään siinä potalla, ja haluaa heti nousta pois.
MITÄ PITÄISI TEHDÄ??????
Kuitenkin jo 2v ikää!

Välillä on yritetty jopa niin, että otetaan vaippa päivällä pois,ja laitetaan kalsarit jalkaan. Ajateltiin et jos tajuasi sitä kautta sen pottailun, kun housut kastuu.Mut eipä ole poika moksiskaan märistä housuista.

Alkuperäinen kirjoittaja Apuva:
Neuvokaas nyt minua!!!

Meidän poika täytää viikonpäästä 2v., eikä suostu edes istumaan potalle.
Reilu puoli vuotta sitten pottailtiin aina välillä,ja aamupissit saattoi esim. pottaan tulla..tietysti sitten kehuttiin.Sit yhtäkkiä vaan tuli stoppi, ei halunnut enää potalle käydä. ajattelin että en tyrkytä tätä asiaa mitenkään, joten unohdetttiin pottailut vähäksi aikaa. Nyt potta on ollut jo kuukauden tuossa näkyvillä, mutta poika ei halua istua siihen. Välillä saan pojan istumaan siihen noin kolmeksi sekunniksi, ja siitäkin jo kehun että hyvin meni. hän alkaa vaan heti kitisemään siinä potalla, ja haluaa heti nousta pois.
MITÄ PITÄISI TEHDÄ??????
Kuitenkin jo 2v ikää!

Välillä on yritetty jopa niin, että otetaan vaippa päivällä pois,ja laitetaan kalsarit jalkaan. Ajateltiin et jos tajuasi sitä kautta sen pottailun, kun housut kastuu.Mut eipä ole poika moksiskaan märistä housuista.

Kokeile pöntölle istumaan

Meillä pottailu tytön kans aloteettiin 9kk iässä ja siitä lähtein kakat on tullu pottaan yhtä kertaa lukuunottamatta- Myös pissoja saadaan sinne päivän aikana.
Jotain tekemistä käsille ja välillä tyttö yrittää nousta ylös siitä mut hellästi vaan takasin. Kyllä se siitä lähtee.

Mä oon laiska :snotty: , pottailut on aloitettu vasta yli kaksivuotiaana. Mutta nopsaan nuo oppi: esikoinen oppi samantien sekä päivä- että yökuivaksi (mistä voi päätellä että valmiudet kuivana pysymiseen oli kehittyneet jo aikoja sitten ja mölö äiti lykkäsi lapselle aina vaan vaipat jalkaan :ashamed: ) ja kuopus oppi päiväkuivaksi suht nopsaan. Esikoisella ei ole vahinkoja tullut kuin ihan muutaman kerran sen jälkeen, kuopuksella hieman enemmän, mutta suht hienosti hänkin kuivana pysyy, yövaipan vielä laitan.

Tytön kanssa aloitettiin pottaan tutustumiset pian sen jälkeen kun täytti vuoden. Joskus sain kakat siihen saalistettua, useimmiten tyttö vain istui siinä sen ajan kuin suinkin malttoi :)
2 ikävuoden kieppeillä otettiin sitten ensimmäisen kerran vaippa osaksi päivää pois ja kokeiltiin mitä neiti tuumaa. Hää säikähti kovasti pikkuhousujen kastumista ja oli suorastaan hysteerinen, potalla ei olisi istunut ollenkaan :( Reaktio oli sen verran voimakas että otettiin suosiolla vaippa vähäksi aikaa takaisin.
Kuukauden päästä koitettiin uudestaan eikä tytön pelko ollut helpottanut ollenkaan, vaippa takas ja taas kuukauden päästä kokeiltiin, ja taas...

Kunnes 2v5kk ikäisenä taas kokeiltiin ja tällä kertaa neiti ei suhtautunutkaan housujen kastumiseen niin pelokkaasti kuin aikaisemmin. Vähän vaikea se eka päivä oli, kuitenkin sitkeästi vietiin potalle ja kehuttiin pienestäkin onnistumisesta. Seuraavana päivänä neiti marssi jo oma-aloitteisesti potalle ja siitä pitäen hää on ollut päiväkuiva =) Vain muutama pissavahinko on sattunut tässä kuukauden sisällä.

Meillä aloitettiin heti kun lapsi osasi istua, eli n. puolivuotiaana. Käytin aina vaipanvaihdon yhteydessä potalla.

Nykysin hänet nostetaan suoraan pöntölle kun vaippaa vaihdetaan (lapsi on nyt 2v). Joskus osaa jo itsekin mennä vessaan tai kertoa hädästä.

Yhteistyössä