Pottailun opettelemine

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja VILMA-KISSA
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

VILMA-KISSA

Vieras
No,koskas teillä muilla on aloitettu käymään potalla ja kauanko on kestänyt että on alkanut pottailu sujuun?

Ite aattelin vasta ens kesää,silloin on niin helppoa pitää poika ilman vaippaa =) Ikää tulee silloin 2v

Muutaman kerran on käyty kyllä jo potalla koittamassa ja yhdet pissat saatiin tulokseksi,mutta talvi kun on tulossa niin pakko on pitää vaippaa kuitenkin. :whistle: Ei viitti vielä tressata pottailulla kuivaksi asti.Pienihän tuo vielä on.

Me alotettiin pottailu jo 7 kk ikäisenä ja hyvin on koko ajan sujunut! Nyt ikää 1,1 vuotta ja kakka tulee aina pottaan ja pissatkin monta kertaa päivässä. Meillä viihdytään tosi hyvin tossa potalla kunhan vaan leluja riittää! Kuivia ei olla todellakaan, mutta lapsen on mielestäni paljon helpompi (ja mukavampi) kakata pottaa, siksi me olemme aloittaneet näin aikaisin! Lapseni kakka on myös aina ollut sen tuhdimpaa tavaraa, että olen helposti nähnyt koska alkaa olemaan kakkahätä =) Silloin on helppo viedä potalle.

Meillä ensi viikolla 2 vuotta täyttävä poitsu. =) Ollaan kokeiltu potalla ja pöntöllä käymistä, mutta niin kovat paniikkihuudot tullu, että olkoon. :D En pidä kiirettä.

Mä en ole kenenkään lapsen kohdalla istuttanut lasta potalla.Johtuen ihan siitä,että kukaan ei ole siinä kahta sekunttia kauempaa pysynyt :kieh:
Esikoinen oppi täysin kuivaksi 2v 5kk,toka 2v 4kk,kolmas 2v 1kk ja nyt neljäs 2v 5kk.Oon huomannut,että kaikki oppii silloin kun on aika.
Ja meillä on kolmosta lukuunottamatta kaikki menneet suoraan pöntölle.Nytkin tämä 2v5kk tyttö menee vain pöntölle istumaan.
Tuon kakkosen kohdalla oli hyvä vertailu kohde,kun kaverilla oli pari päivää vanhempi poika.Se istutti poikaa ½ vuotiaasta asti potalla,että oppii pian kuivaksi,minä en taas ollenkaan.Viikon välillä olivat molemmat kuivia sitten yli kaks vuotiaana.
Mä oon kieltämättä ollut suht laiska tuon pottailun suhteen,en jaksa istua vieressä viihdyttämässä,jos ei toista kiinnosta.Nytkin tytölle sanoin,että tuossa on vessa ja sinne mene,kun pissattaa :whistle: Ja sinne meni.
Vielä kuukausi sitten ei arvellutkaan,vaan kaikki pissat tuli lattialle.

Potta kaivettiin varastosta , kun poika oli n.10kk. Nyt on 1v.3kk. Potalle saatiin joskus tulosta, jos huomasin, että kohta alkaa kakka tulla. Nyt ollaan siirrytty pöntölle pienentäjärenkaan kanssa. En ole pessyt kakkoja vaipasta aikoihin.... Osittain siksikin, että pojalla on ollut vatsa vähän kovalla ja toimii vain n.3pv:n välein. Nyt poika on alkanut itse kertomaan,kun kakattaa ja istuu pöntöllä mielellään.
Mielestäni on hyvä opetella istumaan potalla/pöntöllä, mutta kuivaksi lapsi oppii sitten, kun on siihen valmis. Esikoinen taisi olla päiväkuiva yli 2v:na, keskimmäinen 1v.5kk ja saapi nähdä miten pojan kohdalla käy...

Me aloitettiin kokeileminen kun lapsi oppi istumaan. Puolen vuoden jälkeen. Kaikki kakat on nyt tulleet jo puolisen vuotta pottaan (ikää nyt 1v4kk) ja nyt hän on jonkin aikaa osannut jo sanoa, kun kakka on tulossa. Eilenkin tosin meni niin tiukalle, että pökäle tuli isin kädelle, kun isi kantoi tyttöä ilman housuja iltakylvyn jälkeen potalle "kakka" kommentin jälkeen ja huomasi, että se tulee jo! Sitten vaan käsi alle! :D Pissat tulevat suurimmaksi osaksi edelleen vaippaan. Vain pari kertaa on käynyt niin, että tyttö on sanonut "potta" ja sen jälkeen on tullut pissa. Mitään kiirettä ei ole päästä vaipoista eroon, mutta ihan kiva on, ettei tarvitse kakkapyllyä pestä. Näin raskaanaollessa se ei ole oikein mukavaa hommaa...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.09.2005 klo 10:04 Viblsp kirjoitti:
Meillä ensi viikolla 2 vuotta täyttävä poitsu. =) Ollaan kokeiltu potalla ja pöntöllä käymistä, mutta niin kovat paniikkihuudot tullu, että olkoon. :D En pidä kiirettä.

Ihana kuulla, että on muitakin.. Meillä tyttö täyttää kans ens viikolla 2v, ja ihan vaipoissa ollaan. Välillä kyllä tyttö käy istumassa potalla, mutta mitään sinne ei oo saatu.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.09.2005 klo 08:08 Jonskulainen kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.09.2005 klo 10:04 Viblsp kirjoitti:

Ihana kuulla, että on muitakin.. Meillä tyttö täyttää kans ens viikolla 2v, ja ihan vaipoissa ollaan. Välillä kyllä tyttö käy istumassa potalla, mutta mitään sinne ei oo saatu.

Poika on 2 v 1 kk ja ihan vaipoissa ollaan. HElpottavaa, että muitakin on.. !
Pottailua harrastetaan ja toisinaan viihtyy siinä paremmin, toisinaan ei malttaisi olla ollenkaan. Ipana on kyllä hurjan ylpeä ja iloinen kun onnistuu tikistämään pissan pottaan ja joskus on kakatkin sinne saatu. Mieluummin tekee kyllä vaippaan ne. Mutta kaikki riippuu meidän aikuisten omasta ajotuksesta! että osataan laittaa oikeaan aikaan!
Minua jo vähän ärsyttää tämä vaippahomma.
Viime kesänä ei voinut kuvitellakaan mitään ilman vaippaa olemista, ei osannut ollenkaan säädellä rakkoaan, ei tajunnut koko potan tai sinne pissaamisen ideaa, vaikka hurjasti kehuttiin aina kun saalista saatiin. Lapselle oli ihan sama, tuliko tarpeet pottaan, vaippaan vai lattialle. Ei siis ollenkaan kypsä tai valmis vielä. Nyt ollaan siinä vaiheessa että alkaa itsekin jo yhdistellä ja osata tätä asiaa. Mutta helpottavaa, että joillakin vasta 2.5 vuotiaana, eli meilläkin on vielä aikaa tässä asiassa.. ja viimeistään ensi kesänä, vajaa 3vuotiaana sitten, jos ei nyt tulevan talven aikana...

Meillä tyty alkoi käydä potalla noin 9-10kk ikäisenä. Mieleistä on. Nyt ikää 1v4kk ja saattaa mennä koko päivä yhdellä vaipalla, ku tulee pissat ja kakat pottan. Välilä osaa pyytää itse potalle, mutta useimmiten lähtee isin tai äidin kaveriksi vessaan ja potalle itse haluaa. Voi sitä riemua, kun pottaan jotain saa aikaiseksi tulemaan ;)

uusimpien tutkimusten mukaan lapsella tulee erilaisia herkkyyskausia kuivaksioppimiseen. ensimmäinen niistä tulee siinä samaan aikaan kun lapsi oppii nousemaan ylös ja kävelemään. eli silloin lapsi oppii jo tunnistamaan rakon täyttymisen. ja jos siloin aloittaa pottakoulun niin oppiminen voi olla yllättävän helppoa.

jos tämä herkkyyskausi jätetään huomiotta niin lapsi lakkaa välittämästä rakon täyttymisestä ja unojhtaa koko jutun ja alkaa pissiä alleen ihan itse asiaa edes huomaamatta. ja tällöin kuivaksioppiminen voi viivästyä jonnekin 3 ikävuoden huonommella puolen.

ennenmuinoin on lapset laitettu potille heti kun osasivat istua ja siloloin lapset oppi kuivaksi keskimäärin puolitoistavuotiaana. yli kaksivuotias vaipoissa oli jo outo ilmestys.

eli pottailua kannattaa aloittaa harjoitella kun lapsi oppii istumaan. mutta pakkoa siitä ei saa tehdä!

ja jos opettelua siirtää likelle kaksivuotiaaksi niin oppiminen voi olla aikaa vievää koska lapsi on jo ehtinyt oppia ettei rakon täyttymisestä tarvi välittää eikä pissan tuloa tartte huomioida mitenkään vaan lapsi on oppinut siihen että pissa saa tulla kun on tullakseen eikä btarvii edes leikkiä lopettaa kesken kun vaippa imee kaiken eikä lapsen olo siitä kärsi.

Yhteistyössä