pottailua alle 1-vuotiaana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja .pottailijan äippä.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

.pottailijan äippä.

Vieras
Onko muita alle 1-v- potalla kävijöitä? Missä iässä kuivaksi eli onko aikaisin aloittelusta apua kuivaksi oppimiseen?
Meillä pottailut alkoi kuin "vahingossa" kun aloittelin kestoilua 8 kk ikäiselle( kestovaippoja kun joutuu vaihtaa huomattavasti useammin kuin kertiksiä) ja huomasin et melkein heti unilta herättyä vaipan vaihdossa tuli pissa. Aloin aamulla ja päikkäreiden jälkeen käyttää poikaa potalla.Istuin itse lattialla edessä ja "jutusteltiin" samalla. Hukka kertoja tuli alussa kun istutin vain hetken( lapsen ehdoilla täysin). Nyt poika 9,5 kk ja melkein aina tekee ponnistaen pissat pottaan unien jälkeen ja siten voin pidentää vaipan vaihto väliä.Jaksaa hyvin istua pienen hetken potalla ja on kerran jo tullut kakkakin pottaan.
Muiden kokemuksia asiasta ?

Meillä esikoinen alkoi tekemään kakkaa pottaan 4kk iästä lähtien. Syynä oli se että maha oli niin kovalla, ettei saanut vaippaan tehtyä. Tuolloin pienempänä kun huomasin että nyt alkaa yrittää kakkaa, niin otin potan ja pojan syliini.

Kun esikoinen meni 10kk iässä hoitoon, niin siellä alkoi pottailla muiden seurana muutenkin. Kun ikää oli 1,5v niin aloitettiin oikeasti opettelemaan kuivaksi. Pari kuukautta meni että oli täysin kuiva eli hiukan yli 1,5v oli silloin. Ennen varsinaista kuivaksi opettelua niin satunnaisesti teki pissatkin pottaan jos vei potalle. Tosin tuolloin vielä äidin aktiivisuuden takia, mutta 1,5v oppi itse menemään pissalle. Toki tuolloinkin tarvi itse vielä kysellä usein että onko pissahätä, ei aina leikin lomassa muistanut.

Mun mielestä voit ihan hyvin pitää potalla, jos lapsesi viihtyy. Ei siitä haittaa ole.

Hommasin tytsylle potan kun hän oli 8kk -aiemminkin olisi voinut...;-) Aina ruuan ja unien jälkeen pottailtiin ja tulostakin saatiin. Sitten 1v synttäreiden tienoilla tuli pottalakko, ainoastaan aamupisut suostui sinne lirittämään. Syksyllä n.1v3kk pottailut taas alkoivat sujua (pk:n aloitti 10kk ja on siellä aina pottaillut, välillä toki tuloksetta) ja on nyt ollut jo hyvän aikaa kohtuullisen päiväkuiva kotioloissa (1v7kk), pyytää/menee ite potalle mutta toki vielä tulee vaihnojakin ja yövaippa melkein aina märkä. Tsemppiä teille, ei siitä pottailusta mitään haittaakaan ole! :-)

Lisäys vielä; eli vahinkoja vielä sattuu piti kirjoittamani... Pk:ssa vaippoja menee tosi vähän, on monesti tullut samalla vaipalla kotiin minkä aamulla olen laittanut..;-)

Meilläkin ollaan aloitettu toi pottailu "aikaseen. Elikkäs heti kun on vaan pysynyt potalla niin olen laittanut istumaan siihen. Tein tämän sen takia kun huomasin et meillä toi kakka tuli samalla kun söi. Ei tarvinnut kesken syönnin mennä vaihtamaan vaippaa, kun syötti potalla =) kuivaksi oovat oppineet siinnä 1½-2 vuoden iässä. tosin taka pakkia on jossain vaiheessa tullut melkein kaikilla ja housut on alkaneet kastumaan vaikkaonkin jo kuiva. Nyt juuri oli nuorimmaisella sellainen vaihe et oli jo useemman kuukauden ilman vaippaa, mutta sitten alkoi tekeen pissit housuun monta kertaa päivässä. Muutaman päivänä laitoin sitten vaipan takaisin ja se meni sillä ohi.
Et ei siitä haittaakaan ole jos sen pottailun nyt aloittaa.

Heips

Meillä oli poika "päiväkuiva" 9 kk. Hän itse pyysi potalle. Siten menin töihin ja hoidossa tuo pottailu ei sujunut ollenkaan eli häntä ei potatettu ollenkaan. Samalla sain hurjat haukut kestovaipoistamme (Olivat enemmänkin hieman täytetyt alushousut, päiväkuivalle), kun nuo vaipat ovat niin huonoja.... murinaa... No tietenkin ne vuosivat, jos niitä käyttää yhtä pitkiä välejä kuin kertiksiä. Ihan sama kuin joku ihmettelisi miksi nämä alushousut eivät ime puoltalitraa nestettä... Noh. Nyt aloitetaan pottailu taas alusta, poika on 1,5 -vuotias.

Meillä aloitettiin pottailu joskus 6 kk jälkeen, kun osasi istua. Ostettiin selkätuellinen potta, ja vauva tajusi kerrasta idean. Sitten käytettiin sitä ahkeasti, aina syönnin jälkeen ja nukkumisen jälkeen. En ottanut mitään stressiä asiasta, joskus asiat tulivat vaippoihin ja usein lattialle. N. reilun vuoden ikäisenä asiasta tuli systemaattisempaa ja hoidossa alkoi käydä 1-vuotiaana muiden kanssa potalla. Asteittain alkoi yhä paremmin ilmoittaa hätänsä, ja 1,5-vuotiaana oli käytännössä päiväkuiva. Yövaipatkin jätettiin n. 1,7-vuoden iässä. Nyt ikää 1,9 vuotta ja ihan kuiva on. Ilmoittaa asiansa suusanallisesti (kakka) ja odottaa että pyyhitään. Olimme myös kestoilijoita.

molempien kanssa aloitettu n.7-8kk iässä. poika täysin kuiva 2v. tyttö vasta 11kk, mutta säännöllisesti pottaillaan isoveikan kanssa. pissat tulee aina, kakka hankalampi pyydystää, koska löysävatsaisella tulee salama ilman ennakoita. kahden kanssa en vaan kerkee huomaamaan.
meillä kertakäyttövaipat.

Olen kuullut ettei aikaisin harjoittelusta olisi hyötyä (ei kai tosin haittaakaan), noin 2 vuoden tienoilla oppivat yleensä. Itse en koe vielä pottailua tarpeelliseksi, piakkoin aion kuitenkin aloittaa harjoittelun, lapsi on nyt puolitoistavuotias.

Huom! en lukenut aikaisempia vastauksia.

Meillä keskimmäinen lapsi, poika, ei ole koskaan kakkinut vaippaan, vaan kun alkoi olla hätä, poika huusi kuin palosireeni, ja heti kun oli "istuvassa" asennossa potan tai pöntön päällä, tavara tuli ulos. Mutta vaipat saatiin pois vasta 3 vuotiaana, pissi säännöllisesti vaippaan, vaikka olisi halutessaan osannut potallekin.
Vanhin poika oppi kuivaksi ihan isestään 2v4kk, ja tyttö 2v7kk.
Missään vaiheessa ei olla opetettu pottailua, vaan kun on itse alkanut pyytää potalle, on päästy viikossa parissa eroon vaipoista kokonaan. Koskaan ei ole yövaippaa käytetty päivävaippojen poisjäännin jälkeen, eikä yhtään vahinkoa ole sattunut.

Kaikki lapseni oppineet kuivaksi ennen 2 v synttäreitä ja pottaan tutustumisen olen aloittanut heillä n.7kk ikäisestä.
1 tyttö, 1.8v.
2 tyttö, 1.6v. (Lopetti vaippaan kakkaamisen alle 1v)
3 tyttö, 1.7v.
1 poika, tasan 2v
2 poika, 1.11v.

2

Mukava kuulla ,et muutkin ovat aloittaneet pottailun aiemmin kuin " yleensä". En vain tiennyt ketään muuta varhain aloittanutta ja mietin onko omassa toiminnassa järkeä. En ole ajatellut et pojan pitäis oppia äkkiä kuivaksi vaan lähinnä tää on vain kokeilua ja vaippojen vaihto välin pidentämistä. En usko et haittakaan on, et potta tulee tutuksi ajoissa.Jostain oon kyllä lukenut et kestovaippailu opettais varhemmin kuivaksi, mut katsotaan nyt . Mun esikoinen oppi täysin kuivaksi n. 3v.( oli paljon aiemmin päiväkuiva) ja käytin silloin kertiksiä, pottailu alkoi toden teolla vasta hoidossa 1v. 3kk.

Meillä oli käytössä kerttisvaipat ja poika siis oppi täysin kuivaksi n. 1v8kk (kun kunnon harjoittelu eli vaippa jätettiin pois aloitettiin 1v6kk iässä). Ja pottailu aloitettiin kova masun takia 4kk iässä...(hiukan kertausta)

Yhteistyössä