pottailu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miiMii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miiMii

Vieras
Heippa!
Kyselen et miten on kuivaksi oppiminen eli pottailu sujunut teillä? Minkä ikäisenä olette jättäneet kokonaan päivävaipan pois ja aloititteko paljon aiemmin pottailuharjoitukset? Miten pottailuharjotus käytännössä alkoi?

Mä oon kokeillu laittaa poikaa aina välillä potalle n.1-vuotiaasta lähtien,välillä tekee sinne pissan tai kakan,välillä ei.Nyt 2-v.ja edelleen vaipoissa,ei ole pottailusta innostunu ja en stressaa sillä.Kaverit on kertonu,että kuivaks oppiminen tulee ku salama kirkkaalta taivaalta,lapsi ite ilmottaa,et haluaa mennä potalle.Nyt meil sellanen vaihe,että lapsi sanoo,että kakalle ja kakka on sillon jo vaipassa.Tunnistaa kuitenki,että kakka on tullu.Hyvä alku.
Jotkut istuttaa vauvoja jo 6 kk iästä potalla ja oma asiansa,jos jaksaa ja haluaa.Mä en jaksa sellasta ja ei vaippojen vaihto niin kauheeta oo.N.3-v.on ihan normaali kuivaks oppimisikä...

Me kokeilimme ensin potalla istumista kun tyttö oli n. 8 kk, mutta hän inhosi sitä yli kaiken joten päätettiin unohtaa asia vähäksi aikaa. Kun hän oli muistaakseni 10-11 kk, potta kaivettiin esiin kaapista, ja kas kummaa, tyttö tajusi heti että siihen tehdään kakka. Myös pissa tulee pottaan jos vanhemmat ovat tarpeeksi nopeita ruoan jälkeen.

Neiti on 1 v 2 kk ja vaippaa käytetään edelleen, tosin niitä kuluu huomattavasti vähemmän nykyään ja erittäin harvoin niihin ehtii tulla kakkaa. Vaippaihottumaakin on enää harvoin. Eli vaikka vaippoja joutuu edelleen vaihtamaan, se on paljon helpompaa ja miellyttävämpää! Kesällä voisi harjoitella vaipan pois jättämistä lämpimällä säällä.

Vinkkejä:
- Potalle kannattaa laittaa istumaan kun lapsi herää ja heti aterian jälkeen (tässä kannattaa olla nopea). Ennakoiminen on tietysti helpompaa jos lapsella on säännöllinen kakkaustahti.
- Lukekaa kirjaa tai laulakaa.
- Meillä ainakin istuttiin korkeintaan vartti kerrallaan. Jos ei siihen mennessä ole mitään tullut, niin tuskin tuleekaan.
- Ihailkaa tuloksia yhdessä ja kehukaa lasta kovasti.

- Jos lapsi inhoaa pottaa, niin aika ei ole vielä kypsä. Missään nimessä ei saa pakottaa, sillä se voi vain pahentaa suhtautumista pottaan.
- Jotkut totuuttelevat kapistukseen pitämällä sitä olohuoneessa, jolloin lapsi voi mennä siihen istumaan vaatteet päällä vaikka lukemaan. Meilläkin pottaa käytettiin ensin makuuhuoneessa, sillä kylppäri oli liian outo paikka.

Mua opettelu vähän hirvittää - poika on syntymästä saakka (nyt 14 kk) ollut semmoinen pikku kakkamoottori aineenvaihduntansa puolesta (isäänsä tullut) että kakkaa tulee jopa 7 kertaa päivässä, usein jo ruokailun aikana eikä vasta sen jälkeen, ja se on yleensä löysähköä. Odottelen jonkinlaista säännöllistymistä asiaan, ennen kuin uskallan kaivaa pottaa...

meillä esikoinen oppi kuivaksi noin kahden vanhana. yövaippaa käytettiin vielä puolisen vuotta siittä kun oppi päivällä kuivaksi.
nyt tätä meidän kakkosta, 1v, ollaan opetettu potalle, pari kertaa on kakat tehty siihen mutta pääasiassa lähtee karkuun koko potalta.. no en silti oo huolissani mitenkään, kyllä sitä ehditään pikkuhiljaa opettelemaan.

Meillä alettiin kokeilla pottaa kun vauva osasi istua, puolen vuoden iässä. Tykkäsi istua siinä ja ihan muutaman istumiskerran jälkeen kakkasi jo pottaan ja nykyään lähes joka kerta kakkaa tai pissaa sinne, nyt ikää 10kk. Omasta aktiivisuudestani on vaan kiinni se, jaksanko tosi säännöllisesti laittaa potalle. Yleensä hän alkaa puristella vaippojaan kun kakka on tulossa niin me hyökätään heti potalle sitten, aina ei ehdi. En ole ottanut mitään säännöllisyyttä siihen, mutta pikkuhiljaa sitten kun oppii enemmänkin itse kertomaan hädästä, onhan hän kuitenkin vielä niin pieni.

En pakota vauvaa ja jos joskus ei jaksa istua siinä niin otan pois, koska ei ole mikään kiire kuivaksi, ajattelin vain pikkuhiljaa alkaa totuttelemaan siihen, että potta liittyy vessaan, mutta hän hoksasikin itse sen kakkaamishomman. Tietysti kiittely ja taputukset kannustaa siihen ""tuloksien"" saamiseen myös. Joskus itse istun pöntöllä samaan aikaan ja se on vauvasta tosi hauskaa.. Myös jotain leluja otetaan joskus niin jaksaa istua hieman pidempään.

Meillä aloitettiin kans potalla istumisen harjoittelu heti kohta, kun osasi istua hyvin eli siinä. 7 kk iässä. Kakat on tullut siitä saakka pääasiassa pottaan, koska nään ilmeestä, koska kakka on tulossa ja sit mennään potalle. Lapsi on nyt jo 1,5 v poika ja ilmoittaa välillä jo itsekin, että nyt on hätä, ei tosin aina. Ajattelin jo kesällä kokeilla olla ulkona ilman vaippaa päivisin, koska inhoaa vaipan laittoa ja haluaisi itse olla ilman. Saa nähdä kuinka käy. Aamupissa tulee myös nykyisin pottaan, kun herättyämme menemme kumpikin yhdessä pissalle. Käymme yleensä potalla aina vaipanvaihdon yhteydessä vähintään ja tosiaan aamulla herättyä ja illalla ennen nukkumaanmenoa. Me luetaan aina jotain siinä samalla, kun poika istuu potalla.

9kk ekan kerran. Siitä lähtien on kakannut aina pottaan. Nyt 1v ja osaa pyytää potalle kakalle. Pissankin ilmoittaa usein, mutta se ehtii tulla aina vaippaan. kesälllä koitetaan luopua vaipoista kokonaan...

Yhteistyössä