Pottailu ei ota sujuakseen.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja auttakaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

auttakaa

Vieras
Meidän poika 2v. 7kk ei suostu tekemään mitään pottaan :headwall: Olemme yrittäneet lahjoa karkilla jne. mut ei sekään auta. Jos näemme että häntä rupeaa esim. kakattamaan ja laitamme hänet potalle niin hän pidätää eikä tee mitään. Hän saattaa pahimmassa tapauksessa pidättää vaikka koko päivän sitä kakkaa. Tässä vähän aikaa sitten pidin poikaa pari päivää ilman vaippaa, ja hän teki kakat sekä pissit housuun, ei ollut mitään merkkejä siitä että hän olisi tajunnut mennä tekemään ne potalle. Kuinka monta päivää muilla on housut kastunut joka pissistä? Tää ei oo enää kauhean kivaa, kun painoa pojalla on jo n. 15kg ja odotan toista lasta, niin tuo mahakin rupeaa olemaan jo edessä tuossa pyllyn pesussa...

Meillä on hiukan nuorempi loppukuusta 2v6kk täyttävä tyttö, joka ei myöskään suostu pottaan tekemään pissaa tai kakkaa missään tilanteessa. Jos on ilman vaippaa saattaa sanoa hädästä,mutta ei siellä potalla malta istua kuin sekunnin pari ja sitten sen pissa tulee lattialle... Vinkkejä, mullekin pliis, vaikka ei musta kiiire tuon kuivaksiopettelun kanssa vielä, mutta kun kuitenkin olis kiva saada edes päivä vaippa pois.

meillä ei ole tehnyt mitään pottaan. Mutta suoraan pyttyyn on. Ostin juuri kirpparilta Baby loo -pienentäjän, joka on maailman paras. Suosittelen.Googleta kuva. Poika 2v8kk, en ole tyrkyttänyt pottaa/pyttyä vaan antanut itse hoksata.Oltu ilman vaippaa ja olen muistuttanut pissailusta.En ole torunut vahingoista vaan kannustanut. Pytyllä luetaan kirjaa(jota luetaan vain pytyllä.

Unohdin mainita tuossa alkuperäisessä tekstissä että olemme kokeilleet myös sitä pienentäjää, mutta yhtä huonoin tuloksin :( Eipä hän varmaan enää kouluikäisenä vaippaa käytä.... :/

Meillä tyttö 2 v 7 kk ja n. kk sitten oppi potalle.
Sitä ennen ei mitään toivoa, ilman vaippaa meni kakat ja pissit housuun.

Sitten yhden kerran tuli mitta täyteen ja juttelin tytölle pitkään, miten kiva olisi jos hän kävisi potalla, äiti olisi iloinen, on jo iso tyttö ym ym. Sitten mentii vartavasten ostamassa "ison tyttöjen housuja" elikkä pikkuhousuja. tyttö sai valita itse pikkarit ja kun kotiin päästiin niin vaippa pois ja pikkarit jalkaan.

Pari eka päivää potta oli hollilla elikkä ihan keskellä olkkarin lattiaa ja välil keskel likan huoneen lattiaa, riippuen siitä missä oltiin. Vähä väliä kysyin pissattaako. Tyttö innostui kokeilemaan ja välillä istuttiin turhaan mutta sitten kun onnistui, niin sitä kehuttiin ihan kamalasti. Tytöstä kyllä myös huomasi, että milloin tuli hätä. Seisahtui ja hiljeni. siinä tilanteessa kiireesti housut alas ja potalle. Jugurttirusinoita käytettiin meillä palkkiona mutta pian ne vaihdettii xylitol-karkkeihin kun niitä alkoi mennä päiväs niin paljon.. Nyt ollaa pääsemässä niistäkin, tyttö kyl monta kertaa kysyy potalla käydessään "mitä minä nyt saan?" niin nyt palkkioksi riittää ilmaanheitto ja kunnon hali. Nyt menee potalle kun tulee hätä. Pari yötäkin on menny kuivana, tosin herää potalle viideltä..

Vaikka meillä oli tosi tuskaista touhua, ei mitää hajua, niin loppujen lopuksi oppi tosi nopeasti. Meillä oli ehkä paras keino ihan toi juttelu ja sitte varmaa ne pikkarit.

Senkin huomasin ettei painostuksella saa aikaa kuin hallaa. Ehkä noi pidätysjututkin johtuu painostuksesta? Auttaisko asiaa jos unohtais koko homman vähäksi aikaa? Mäkin välillä stressasin hirveästi kun touhusta ei tullu mitään mutta sitte neuvolastakin sanottiin, että unohtakaa koko juttu. Etenkin kun perheeseemme tuli puoli vuotta sitte pikkukakkonen..

Tsemppiä!

meillä 4v poika,ei halua pitää housuja mut on kuiteskin saatu puettua ja pissit on tehny pottaan ja yhdet kakat,mut aina on tappelu saaha housut jalkaan,mut on itsekkin huomannut ettei ole pylly kipeä ku on housut jalassa

Tämä lähinnä vinkkinä muille keskustelun lukijoille kuin aloittajalle: meillä aloitettiin pottailu puolen vuoden iässä. Joskus pottaan tuli jotain, joskus ei. Kuitenkaan pottakammosta ei ole lapsi kärsinyt koskaan ja hyväksyi potan ja pienentäjän ihan luonnollisina, kun oli niihin niin pienestä tottunut.

Eli pottailua ei kannata aloittaa vasta, kun vaipoista yritetään päästä eroon!!!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.05.2006 klo 20:33 RiikkaTii kirjoitti:
Tämä lähinnä vinkkinä muille keskustelun lukijoille kuin aloittajalle: meillä aloitettiin pottailu puolen vuoden iässä. Joskus pottaan tuli jotain, joskus ei. Kuitenkaan pottakammosta ei ole lapsi kärsinyt koskaan ja hyväksyi potan ja pienentäjän ihan luonnollisina, kun oli niihin niin pienestä tottunut.

Eli pottailua ei kannata aloittaa vasta, kun vaipoista yritetään päästä eroon!!!

Joo ja kaikki ei suostu siihen potalle minkään ikäisenä. Vaikka aloittaisi minkä ikäisenä siis. Monenko lapsen rintaäänellä annat näitä ylipääsememättömän hyviä ohjeita?? Mulla ekalla toi sun juttu toimi, sitten väliin ei tehnyt kuin housuun. Toisella ei toiminut ollenkaan ja kolmannella taas toimi. Joten otahan RiikkaTii ihan relasti ennenkuin alat hyvi vinkkejä antamaan.

Ka ap. anna ajan kulua. Itsekin olen ollut raskaana tässä välissä useamman kerran ja vaikka lapset nyt on kuivia, olen silti pessyt yli 3v pyllyn. Sen voit pestä myös wc pytyllä alasuihkulla. :hug:

lisään edelliseen että kenellä on myöskään aikaa tuohon jatkuvaan puolivuotiaan potalla istuttamiseen? Varsinkin jos useampi lapsi. Vai istuuko kaikki siellä vessassa?????

Ap lapsesi panttaa kun asiasta on tullut elämää isompi asia. anna ajan kulua.
Vähän sama kuin vertaisi itse syömiseen. Meillä molemmat lapset syöneet itse 1v mutta kuinka ollakaan olen joutunut syöttämään molempia kun 3v täyttivät! Uhmakin sotkee hyvin opittuja kuvioita.

Meidän juuri 3 v täyttänyt poika, kaikin puolin mielestämme fiksu ja hyvin kehittynyt, rupesi käymään potalla vasta ehkä vajaat 2 kk sitten, vaikka hän on päiväkodissa eli on ollut mahdollisuus ottaa toisilta lapsilta mallia. Sitä ennen olin huolissani, mutta sain kälyltäni toistuvasti neuvon, joka osoittautui oikeaksi: älä stressaa, älä mieti liikaa keinoja joilla saisi lapsen potalle. LÄHES kaikki lapset ovat kuivia kolmivuotiaina. Ja ihme tapahtui: yhtäkkiä poika halusikin potalle, ilman että mitenkään vaikutimme asiaan. Ensin pottaan tuli vain pissa. Kakan kanssa voi olla vaikeampaa, etenkin jos vatsa on kovalla on ilmeisesti helpompaa ponnistaa vaippaan seisaallaan. Sinuna en huolestuisi. Äläkä ainakaan näytä huolestumistasi lapselle. Lapsi voi myös protestoida tällä tavalla, jos huomaa että potalla käynti on vanhemmille tärkeä asia ja uhma osuu samaan vaiheeseen. Tsemppiä!

Meillä poika oli aika tarkkaan 2,5 v. kun vihdoinkin saimme houkuteltua potalle, aikaisemmin ei sitten millään. Pöntönsupistajakin on käytössä, joskus se on kiva ja joskus potta mukavampi. Meillä myös aloiteltiin, sillä lailla, että ostettiin kivoja jalkapallopikkareita ja niitä sitten alettiin käyttää. Juteltiin, kuinka isot pojat käyttää pikkareita ja käy pöntöllä/potalla. Aluksi vahinkoja sattui, ei kuitenkaan usein. Kun pissa saatiin pottaan tehtyä, sai karkkiaskista yhden hedelmäkarkin. Kakasta luvattiin laku, vaan kakan tekoa sitten ollaan odotettukin ja tässä parin kuukauden aikana sitä ei montaa kertaa ole tapahtunut. Eilen tuli kuitenkin työvoitto, kun poika kipaisi vähin äänin omatoimisesti potalle ja isoa kakkaa siellä duunattiin!!! Että oli äiti ja isä ylpeänä. Jos lapsi haluaa kakata vaippaan, antakaa tehdä se!!! Parempi, kuin että alkaa pantaamaan ja tulee isommat ongelmat. Aika nopeasti tämä meillä on edennyt, nyt ollaan pääsääntöisesti parissa kuukaudessa tultu täysin päiväkuivaksi, jos erikoisempaa reissua on, voidaan neuvotella josko laitettaisiin poikkeuksellisesti vaippa. Mutta olen sitä mieltä, että päiväkuivaksi opitaan, kun lapsi on siihen valmis, painostaa ei saa, se tekee hallaa, mutta lahjontaa voi käyttää ja koittaa jutella asiasta, josko kolahtaisi sitten. Tsemppiä, kesällä ei niin väljä, vaikka vähän pöksyt kastuukin, hyvää aikaa harjoitella.

Yhteistyössä