pottaharjoittelut

Meillä 1,5-vuotias tytär jota olen yrittänytopettaa potalle, mutta tuntuu olevan tuskaísta puuhaa.Vaipan vaihdon yhteydessä yritetään harjoitella ja jos huomaan että on kakka tulossa. Tyttö lähinnä huutaa kun yritän laittaa hänet potalle istumaan. Ei ole oikein ollenkaan kiinnostunu pottailusta itse. Vinkkejä kaipailen...

Kannattaa pitää taukoa pottaharjoittelusta. Lapsesi ei selvästikään ole vielä valmis aloittamaan potallakäyntiä. Oma kuopukseni (poika) ei halua millään potalle (vajaa 2-vuotias), joten en voi pakottaa häntä. Mut kun huomaan, et kakka on tulossa ja nostan hänet isolle pytylle, niin sitä ei vastusta. Odottelen kaikessa rauhassa, et haluaa itse alkaa opetella pissaamista. Tiedän, et poikani tietää itse milloin pitäisi vessaan mennä. Se on vain siitä kiinni, et tulee tarpeeksi omaa halua päästä vaipoista. Kyl se siitä!

Hapan Kaali
Ei kannata pakottaa, jos ei ole kiinnostunut. Lapsi itse "ilmoittaa", milloin haluaa potalle. Meillä poika ei suostunut aluksi istumaan potalla ollenkaan. Vasta pari vuotiaana istui pöntölle, kun siinä oli supistaja. Nyt kolmivuotiaan käy itse vessassa. Potalle oppiminen on hyvin yksilöllistä!

Ei pahalla, mutta ootko ajatellu, että olisit vounut hieman aiemmin tottuttaa pottaaan....?? Niin meillä poika pottaillu 5 kk asti ja nyt on 8kk. Eipä oo kovinkaan montaa kakka vaippaa enää tullut. Juu teidän ettei kuivaks opi ku vast joskus 1,5-2 vanhana, mutta nyt on potta tuttu, niin eipä tartte enää tapella aiheesta.

3lasta
Mintulle sanon että höpö höpö!!! Minut saa ihan vihaiseksi noi pottaintoilijat, jotka tuputtavat omalle vauvalleen ja lisäksi toisten vauvoille pottaa kysymällä aina "joko pottailut on aloitettu".

Vaikka pottailun aloittaisi 2 vuotiaana, ei ole myöhässä. Olen asunut Puolassa ja Tanskassa ja kummassakaan maassa ei pottailua aloiteta vasta kun lapsi itse ymmärtää koko pottailun päälle et mikä tosiaan on homman nimi. Ja mielestäni tämä on vähemmän stressaavaa niin lapselle kuin vanhemmille.

Jos lapsi ei halua potalle niin sitten ei pidä kiirehtiä. Kokeilet vaikka kuukauden päästä uudelleen tai vaikka siten että itse menet pissille pöntölle ja kutsut lapsen mukaan ja tarjoat hänelle pottaa.

Mutta ennenkaikkea älä ota stressiä jos lapsesi ei halua istua potalle.

Meidän esikoistyttö aloitti pottaharjoittelun 7kk iässä kun osasi istua. Ihan leikkimielellä aloteltiin ja tietty itse kannoin potalle jos huomasin että on tarve. Tyttö oli täysin vaipatta 1,5 vuotiaana. Mitään potta kammoa ei ollut missään vaiheessa. Keskimmäinen poika on nyt 1v10kk ja on myös käynyt säännöllisesti potalla puolen vuoden iästä lähtien. Ja on nyt jopa mustasukkainen kun kuopus 7kk käy myös "hänen" potalla. Mutta iloisesti taputtaa veikalle jos on onnistunut tekemään pottaan jotain. Minusta on hyvä aloittaa pottailu ajoissa.Nykyajan vaipat taitavat olla niin imukykyisiä etteivät tunnu lapselle epämiellyttävältä, ei taida silloin lapselle syntyä tarvetta luopua vaipasta.

AP:lle vielä että vie potta vaikka lastenohjelmien ajaksi tv:n eteen jos vaikka silloin jaksaisi siinä istua. Tai yritä hiukka viihdyttää istunnon aikana vaikka jotain kirjaa lukien. Mutta jos lapsesi on ehdottoman vastaan koko potta touhua niin yrittele uudelleen jonku ajan kuluttua, ei varmaan ole hyvä pakottaa...

meikäläinen
meillä aloitettiin pottailut 10kk ikäisenä...ja siihen tuli totaalinen stoppi tuossa 1v4kk :( ei vaan enää halunnut mennä..
nyt on 1v8kk ja pyytää useasti päivässä potalle, ilmoittaa "pissa tai kakka" mutta yleensä silloin on tavarat jo vaipassa ;)
mutta edistystä tämäkin siis :)

restless harmaantui
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.10.2004 klo 21:15 3lasta kirjoitti:
Mintulle sanon että höpö höpö!!! Minut saa ihan vihaiseksi noi pottaintoilijat, jotka tuputtavat omalle vauvalleen ja lisäksi toisten vauvoille pottaa kysymällä aina "joko pottailut on aloitettu".

Vaikka pottailun aloittaisi 2 vuotiaana, ei ole myöhässä. Olen asunut Puolassa ja Tanskassa ja kummassakaan maassa ei pottailua aloiteta vasta kun lapsi itse ymmärtää koko pottailun päälle et mikä tosiaan on homman nimi. Ja mielestäni tämä on vähemmän stressaavaa niin lapselle kuin vanhemmille.

Jos lapsi ei halua potalle niin sitten ei pidä kiirehtiä. Kokeilet vaikka kuukauden päästä uudelleen tai vaikka siten että itse menet pissille pöntölle ja kutsut lapsen mukaan ja tarjoat hänelle potta

:eek: :eek:

Samaa mieltä ja miksi vauvan ei anneta olla vauva. 5kk ikäselle pottaharjoittelua, no huh, huh sanon minä :eek:

Meillä aloitettiin pottaharkat 7kk vanhana kun oppi istumaan. En jaksanut aikasemmin vaikka anoppi esitti vauvan"roikottamista" tarpeillaan vadin yläpuolella... :whistle: No ymmärrän sen näkökannan koska ennen sai pestä vaippoja yli oman tarpeen, joten olihan se säästöä pesuhommissa jos sai vauvan tekemään tarpeen muualle kuin vaippaan.

Nyt tytymme on 1v.3kk ja tekee suurimman osan tarpeistaan pottaan, osaa jo ajoittain ilmoittaa myös tarpeistaan. Potatan aina unien ja syönnin jälkeen, lisäksi tietyin väliajoin kun luulen tytyllä olevan hätä (tai tyttö ilmaisee itse). Jos ei muuta niin vaipossa kyllä säästää! Meillä menee yleensä 2-4 vaippaa per päivä, riippuen siitä kuin usein ehtii laittaa tyttöä potalle. Sitä paitsi tyttö tykkää istua (alusta alkaen) potalla, jos vain malttaa ;) Annan leluja ja kirjoja joita voi samalla katsoa tai sitten esim korpun/porkkanan jykerrettäväksi. :)

Meidän poika täyttää ensi viikolla 6 kk. Haemme tänään potan mummon vintiltä. Meillä on tytön kanssa ihan hyviä kokemuksia , kun aloimme harjoitella sitä leikkimielessä heti kun hän alkoi istumaan. Tyttöllä ei ollut enää 2 v vaippaa.

Ja MINTULLE taas!!!
Äläs arvostele kun et tiedä. Tosiaan, ne lapset saattaa kieltäytyä myö´hemmin!
Meillä istui hienosti potalla ja pissasikin säännöllisesti. Mut sit yks päivä tuli reippaa´sti kakka, ja hän säikähti sitä klönttiä niin et huusi ku syötävä. Pomppas ylös ku vieteriukko!Hänen rakkaassa pöntössä oli joku kammottava ruskea yhtäkkiä. Hän ei ole sen jälkeen potalle suostunut, enkä pakota. Nyt kohta kaksivuotias.

Kyllä poika meillä vauva on edelleen. Taisin kyllä maina kirjoituksessani, että kuivaksi en yritä viel todellkaan opettaa...??? Meillä kökitään potalla vaipanvaihdo yhteydessä, eli aina heräämisen jälkeen. Niinja taisin myöskirjoittaa, eto pahalla.... En mä ketään arvostellu. Mielestäni potta harjoittelun voi hyvin aloittaa jo nuorena. Nykyvaipat ovat niin imukykyisiä ettei niiden takia lapsi ymmärrä tarvetta kuivaks opetteluun.

Aamurusko
Myös meillä alettiin tarjota pojalle pottaa hyvissä ajoin, suurinpiirtein kun istumaan oppi. Pari lirua sinne saatiinkin, mutta koko touhu ei poikaa kiinnostanut. Eikä pojalla ollut pitkäjänteisyyttä potalla juuri istuskellakaan, liikkeelle kun piti päästä. Meillä potta jäi oikeastaan täysin käyttämättä, koska poika halusi tehdä kuten vanhempansakin, istua pöntöllä. Ostimme siis hänelle renkaanpienentäjän (baby björn hyvä, pysyy paikallaan) ja jakkaran. Sen kun sai, niin jo alkoi homma kiinnostaa. Sen jälkeen ei kakkavaippoja enää tarvinnut vaihtaa ja pissatkin löysivät nopeasti oikeaan osoitteeseen. Suosittelen!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.10.2004 klo 13:26 restless harmaantui kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.10.2004 klo 21:15 3lasta kirjoitti:

Jos lapsi ei halua potalle niin sitten ei pidä kiirehtiä. Kokeilet vaikka kuukauden päästä uudelleen tai vaikka siten että itse menet pissille pöntölle ja kutsut lapsen mukaan ja tarjoat hänelle potta

:eek: :eek:

Samaa mieltä ja miksi vauvan ei anneta olla vauva. 5kk ikäselle pottaharjoittelua, no huh, huh sanon minä :eek:
peesaan edellisiä.... vaikka varmasti pienikin oppii...itse olin aloittamassa n-10kuisena potta harjoittelun kunnes luin sopivasti erään psykologin kirjoituksen joka nimenomaan painotti ettei alle vuoden ikäistä tarvitsisi vielä potalle opettaa, eikä potta-harjoittelua pitäisi aloittaa missään nimessä samaan aikaan kuin esim kävelyn opettelu käynnissä... Pikku hiljaa sitten tutustutaan pottaan....lapsen tahtiin. Jos lapsi kieltäytyy potasta niin pidetään vaikka kk tauko..pakolla yrittämisestä aiheutuu vaan suurempia ongelmia.

Toki kukin tekee tavallaan eikä tarkoitus arvostella kenenkään tekemisiä =)

Taika-Pilvi
No meillä toi kuopus täyttää ensikuussa 2v ja eipä juurikaan tykkää pottailla. Enkä pakota vaan kyllä se siinä sitten tykkää joskus olla kun on siihen valmis. Meillä on myös tuo "pöntöpienentäjä" joten siinä istuu mieluummin. Mutta tuloksina saattaa olla vain pari tippaa :D Kaikki aikanaan :wave:

mamma80
Mulla poika täyttää ens kuussa 2 ja ei istu potalle ei sitten millään. Pissan tekee pottaan mutta seisoo potan yläpuolella, kuin isot miehet.... :)
Kakkaa ei suostu tekemään pottaan. Kai se joskus oppii potalle tai sitten ei. Ei kaikki lapset edes opi potalle.
Ei siis hätiä mitiä!!!

opiskelijaäippä
´kyl se siitä!meidän poika istu 1v2kk ikäsenä tyytyväisenä potalla kunhan sai pitää housut jalassa.sit ei enään millään istunu vähään aikaan.kun kysyy siltä et mihin pissataan ni vie heti potalle.ja jos pissa tulee vahingossa lattialle,niin vie kyllä hetikädestä vessaan ja näyttää pottaa tyyliin "et tonne sen ois pitäny tulla".nyt ikää 1v5kk ja suostuu jo jopa potalla istumaan pylly paljaana.täysin vaipoissa kuitenki vielä.pottaan ei oo tuloksia tullu.mut pääasia et pikkuhiljaa alkaa ymmärtämään ideaa!

Minäki suosittelen taukoa! Jos lasta painostaa niin ei mee kohta koko potalle. Eli pientä väliä ja sit vaikka leikin varjolla potalle myöhemmin. Meillä tyty (2v) on innostunu nyt potalle ja siinä käy sit tietty nuket ja kaikki pehmolelut! :D

pulmupellervo
Jokainen oppii potalle ihan omaa tahtiaan! Eipä kannata suuria paineita ottaa jos ei vielä suostu potalle menemään... Kannattaa tosiaan pitää taukoa koko potta-harjoittelusta ja yrittää kuukauden parin päästä uudestaan...kyllä sitä ehtii! =)

Yhteistyössä