Potta-ongelmia

3-vuotias poika ei suostu ollenkaan käyttämään pottaa eikä pyttyä isompiin tarpeisiin, ei myöskään kerro kun on tulossa tai on tullut ja tekee housuun (kotona ei käytetä vaippaa) ihan pokkana. Mitä tehdä, olen kysynyt kaikkialta ja aina vaan sanotaan että ei saa pakottaa ja pitää odottaa. En ole pakottanut ja nyt olen odottanut kohta vuoden! Eätoivoisuus kasvaa...

Mitä jos käyttäisit lahjontaa oikein kunnolla? Menette pojan kanssa lelukauppaan, ostatte jonkun todella mieluisan ja hienon lelun, annatte paketoida sen kauniisti, viette kotiin ja ripustatte vessan naulaan odottamaan. Paketin saa avata sitten kun kakka tulee sinne minne pitääkin eli pottaan tai pyttyyn. Sitten vaan hissukseen odottelemaan..
Jatkosuorituksia voi sitten ryydittää esim. naulassa odottavilla tarroilla, tusseilla, hileliimalla tms. Tämä toimi meillä, ja vikkelään! Muista, että annat asian olla, etkä puhu koko touhusta liikaa. Onnea matkaan, ja kärsivällisyyttä.

NiMa
Meillä myös samanlainen pottaongelma eli poika 2,5v ei suostu tekemään isoa asiaa pottaan kun pari kertaa kuussa. Se tulee aina housuun tai yövaippaan.
Eilen illalla meni käämit ihan kunnolla. Illalla käytiin moneen otteeseen potalla ja pytyllä kun näin että pojalla hatä. Ei tehnyt kuitenkaan asiaansa. Kerroin moneen kertaan että kakka kuuluu tehdä pottaan eikä vaippaan ja kysyin vielä että YMMÄRSITKÖ? Ja vastaus oli JOOO!!!
Silti pari minuuttia vaipanlaiton jälkeen makkarissa haisi kakka...(poika häpesi)
Lähdin jäähylle olkkariin hetkeksi ja sillävälin hajupommi oli nukahtanut.
No, aamuyöllä neljän aikaan poika tuli itkien viereemme.
Kysyinn että sattuuko nyt pyllyyn? JOO Tiedätkö mistä johtuu? JOO
Toivottavasti hän oppi tästä jotain.
Taidetaan seuraavaksi kokeilla tuota lahjomista.

NiMa... sun konstis tuntuu kyllä aika rajulta... Mä en usko huutoon ja äärikeinoihin tossa potta-asiassa koska lapsi kypsyy ajallaan pottatouhuihin. Luuletkos että lapsi vaan sun kiusaksi kakkaa housuihin? Mä ehkä itse kuitenkin mieluummin kokeilisin tuota Outin niksiä. Saattaapa tepsiä aika hyvinkin.

meillä tyttö oli 2v2kk kun oppi pottailun niksit me käytiin kaupassa ostamassa tarravihko ja tyttö sai ite valit muutaman tarra-arkin sit kotona sanoin että jos tulee pissa saa yhden tarran ja jos kakka niin 2 tarraa ja siitä se alku hässäkkä lähti pikkuhiljalleen vähensin tarrojen antoo että jos ei ite pyytänyt tarraa ni en antanut..

koukero
meillä sama homma kakkaa aina kun laittaa vaipan.nyt ollut mopo kaapinpäällä jonka saa vasta kun kakkaa WC hin ...ei tunnu tehoavan 2 viikkoa ollut mopo odottamassa.mitähän seuraavaksi keksisi.

NiMa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.09.2004 klo 19:21 Tiia kirjoitti:
NiMa... sun konstis tuntuu kyllä aika rajulta... Mä en usko huutoon ja äärikeinoihin tossa potta-asiassa koska lapsi kypsyy ajallaan pottatouhuihin. Luuletkos että lapsi vaan sun kiusaksi kakkaa housuihin? Mä ehkä itse kuitenkin mieluummin kokeilisin tuota Outin niksiä. Saattaapa tepsiä aika hyvinkin.
[

En sentään pojalle huutanut ole kakka asioista mutta keskusteltu tästä on pojan kanssa. Jotan älliä se pojalta kuitenkin on, tietoinen teko kuitenkin. Uhmaa????
Teki meinaan samat taas eilen illalla. Jäi kiinni itse teosta ja vietiin pytylle kesken touhun. /quote]

\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.09.2004 klo 19:15 NiMa kirjoitti:
Eilen illalla meni käämit ihan kunnolla. Illalla käytiin moneen otteeseen potalla ja pytyllä kun näin että pojalla hatä.

Ymmärsin sitten väärin tuosta käämien menosta et ois hermo palanu. Uskon että rassaa kakkasouvi mutta usko pois, kyllä poika vielä oppii homman! Tsemiä (ja ehkä lahjontaakin...) peliin! :) :)

NiMa
Joo, kyllä mun käämit menikin. Kävin siksi olkkarissa jäähyllä ja tollavälin (max. 5min)poika oli nukahtanut. Siksi joutui nukkumaankin kakit housuissa. Oli tarkoitus siivota mutta en raskinu herättää.

Pallosalama
Hei,
Meillä oli pojalla samassa iässä ihan sama ongelma. Pissakuiva oli ollut jo puolisen vuotta mutta kakat aina vaippaan. Aloimme harjoitella asiaa niin poju teki lakon ja pidätti kolme vuorokautta...normaalisti teki kakat lähinnä kolmasti päivässä. Silloin tajusin ettei painostus meillä tulisi toimimaan. Sovimme pojan kanssa että tulee pyytämään vaipan kun tulee hätä. Ajattelin että oppii ainakin tunnistamaan hätänsä. Poju sai vaipan ja meni piiloon kakkaamaan. Tätä jatkui sitten ehkä kuukauden tai pari ja sitten kokeilimme niin että kun poju tuli pyytämään vaippaa vein hänet potalle ja menin itse pois vessasta. Siellä hän sitten suostuttelujen jälkeen teki tarpeensa rauhassa. Loppujen lopuksi oppi sitten helposti ja nopeasti täysin kuivaksi eikä sitten ole tapahtunut juuri ollenkaan vahinkoja. Siis jaksamista ja pitkää pinnaa!

NiMa
Kiitos, pinnaa tässä tarvitaankin.
Meilläkin poika jo puoli vuotta pissakuiva päivisin.
Olemme myös kokeilleet jättää pojan rauhassa yksin vessaan mutta nousee salamana pois potalta. Namilahjonta toimii joskus mutta ei sitäkään voi jatkuvasti antaa. Olemme myös lukeneet vessassa mutta kirja vie kaiken huomion niin ettei asiasta tule mitään.
Tänä iltana ei tullut kakkia pottaan eikä vaippaankaan. Pidättänee huomiseen hoitopäivään.
Tsemppiä kaikille pottailijoille!!

toivoton
Meillä on 2v3kk tyttö. Ei olla saatu edes pissakuivaksi, vaikka kotona ollaan melkein koko ajan ilman vaippaa. Vähän väliä kysytään onko hätä ja sanotaan että mene potalle jos on ja viedään pottaa lähelle jne.
Ei tulosta. Eilenkin tuli yhdet pissat lattialle ja yhdet sohvalle. Kun yrittää jämäkästi sanoa, ettei siihen saa tehdä ym. , niin tyttö vaan hymyilee ja sanoo:"Anteeks". Ei siinä voi olla vihainen, mutta ei tätä pyykin pesua ja lattian/sohvan pyyhkimistä ainaiseen jaksa.
"Ei oo hätä", "Ei tuu pissaa". 5 min ja lirinää.

Moi

Me aloitettiin lahjonnalla eli pillimehu mukaan tai mehujää, silloin istui sen kakka/pissa hetken reilun aikaan paikallaa ja jos tuli jotain ees pienet lirut pottaa ja isot kehut päälle!

Monesti istun itse pöntöllä ja poika potalla seurana, siitä se lähtee. Hauskuus on asian ydin, itkulla ei tuu mitään.

Nyt annetaan purukumi jos on osannut itse käydä potalla lopuks.
Aina ei tarvii antaa mitää.

Jossain vaiheessa annettiin tarra tarrakirjaan, mutta niitä tarroja oli sitten jokapuolella....

Ei muuta kuin PAAALJOON kärsivällisyyttä vanhemmille, ei lapsi pakolla tee jos se tuntuu ahdistavalta. Hän vaistoaa kyllä sinun painostuksen.

Esikoisen ollessa 2v. hän oppi päivä kuivaks ja muutaman kuukauden päästä yö kuivaks.

Mutta kakan kanssa kokeiltiin kaikkea mahdollista.

Vähän yli 3v. jätimme ummetusta aiheuttavat ruoka-aineet pois ja päivittäin annoin luumua,se tepsi muutamassa viikossa.
Hänellä oli kova vatta ja ajoittain kakkaaminen sattui, ja koska se sattui hän koitti pidätellä.

Nytkin vielä 5vuotta myöhemmin poika ei suostu syömään juustoa.
ja vaaleeta leipää

leena25
meilläki oli esikoisen kanssa sama ongelma; pissat tuli pottaan vaan kakkaa ei. usein auttoi lämmin kylpy vannassa. siinä saattoi mennä tuntikin kun kakka meinas tulla ja sitä ei voinu tehdä. yleensä auttoi kyllä. toinen niksi karkin tms makean tilalle: meillä on käytetty fluoritabletteja. lapset ovat aina tykänneet napsia potalla pieniä paloja niitä (ettei tulis liikaa syötyä niin paloittelin purkkiin valmiiksi).
mutta kyllä on totta, että kaikki aikanaan. stressiä ei kannata ottaa, kaikki lapset ovat yksilöitä.

tsemppiä
~leena~

Yhteistyössä