Potta asiaa....apuva!

Ostettiin pojalle, 1v 3kk, potta.

Poika ei ole osoittanut minkäänlaista kiinnostusta sitä kohtaan ja potta saakin nököttää itsekseen.

Koskapa meillä ei ole muita lapsia, ollaan näytetty pojalle että mikä juttu potta oikein on... Välillä pojalla on kyllä ollut todella loistavia ilmeitä, kun on seuraillut mun touhuja.
Ja kieltämättä itselläkin on nauru olllu välillä herkässä.

Miten saisin pojan kiinnostumaan potasta?

Neuvolassakin jo kyselivät kovasti, että joko pottaharjoitukset on alkaneet...
 
Vai että potta ei kiinnosta..tuttu juttu :) meillä poika 1v5kk ja nyt vasta hiukan alkaa kiinnostamaan. Poika tulee potalle istumaan vain, kun äiti on omalla asialla pytyllä. Ja silloinkin vaan ja ainoastaan jos saa oman hammasharjan käteensä :) Aluksi kyllä annoin kaikkea mahdollista vessan kaapeista käteen että olisi edes hetken viihtynyt. Kerran, vahingossa on pisukin pottaan tullu mutta enpä ole ajatellu asiasta stressata, oppii kun oppii. Onnea harjotuksiin.
 
jälkiviisaus on tyhmää eikä varmaan enää auta, mutta kannattaa esitellä potta lapselle heti, kun tämä osaa kunnolla istua.
meillä on kaikki jo 7-8-kuisesta lähtien oppineet potalle ongelmitta.

siis tämä neuvo seuraaville vauvoille
 
Meillä potta ilmesty toiseen vessaan muutama päivä ennen yks vee juhlia. Aluks en istuttanut tyttöä siihen, kuin vaan vaatteet päällä. Sitten hän sai leikkiä sillä. Laittaa tavaroita sinne ym. Sitten tähtäsin oikean ajan(ruoan jälkeen), kun kakka yleensä tulee, ja siinä me sitten istuttiin. Tyttö potalla ja mä vieressä. Raahasin kasan dubloja viereen ja rakenneltiin kaikkea. Kakka tuli puol vahingossa. Kehuja tietty paljon. Seuraavana päivänä uusiks jne. Aina se ei onnistu. Tuleehan se kakka välil eri aikoina ja tyttö myös välillä hoidossa päiväkodissa, mutta tärkeetä hänelle on ne kehut ja se äidin olo siinä palikoiden, legojen ym kera. Olisko tästä apua. :)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.06.2004 klo 13:00 äiti kirjoitti:
jälkiviisaus on tyhmää eikä varmaan enää auta, mutta kannattaa esitellä potta lapselle heti, kun tämä osaa kunnolla istua.
meillä on kaikki jo 7-8-kuisesta lähtien oppineet potalle ongelmitta.

siis tämä neuvo seuraaville vauvoille
Olisin toki aiemmin aloittanut pottahommelit, mutta meidän pikku herra oppi istumaan normaalisti eli peffallaan vasta tossa pari kuukautta sitten... Syytä tähän viivästymään ei tiedetä... Fysioterapeuttikin on pojan katsonut ja sanonut, että ihan terve poika on.

 
Aika pienihän se 1v 3-kuinen vielä on - älä panikoi! Me kans ostettiin potta aikoinaan 10 kk -neuvolan jälkeen terkan "käskystä", mutta poika alkoi kiinnostua potasta vasta 1v 5 kk ikäisenä. Silloin alettiin ensin nostaa hänet siihen vaatteet päällä ja luettiin kirjoja, sitten hissukseen pelkällä vaipalla ja lopulta paljaalla pyllyllä. Nykyään 2-vuotiaamme istuu potalla säännöllisesti aina lounaan jälkeen (haluaa itsekin mennä siihen) - joskus tulee tulosta, joskus ei. Mä uskon, että potalle oppiminen on paljolti lapsen omasta kehityksestä kiinni eikä opi sitä ennen kuin itse on valmis. Toki 3-vuotias alkaa olla sitten jo aika iso käyttämään vaippaa, ettei ehkä niin pitkälle kannata odotella...Mutta ei siitä kannata liikaakaan stressiä repiä!
 
Sarita-80
Meillä tyttö alkoi tutustua pottaan reilu vuoden ikäisenä. En sen kummemmin pakottanut potalle, katsoi lähinnä isompien esimerkkiä hoidossa. Ja pikkuhiljaa innostui istumaan siinä varsinkin kirjojen tai lelujen kanssa.
Sitten kesälomallani jätettiin vaan vaipat pois ja kun muutaman kerran lirahti housuun alkoi tajuta että potallehan ne asiat piti tehdä. (oli siis pitkin talvea käynyt satunnaisesti potalla.)
Kuivaksi tultiin sen kuukauden aikana ja ikää tytöllä silloin 2v.
 
Tänään oltiin just 1v.neuvolassa ja kun poika ei vielä kävele ehdotti että nyt ois hyvä sauma totuttaa potalle ennen kun keksii kävelemisen,kuluu energia sitten siihen.Joten ei muuta kun pottaa ostamaan...
 
Kerttu1
Minäkin olin ensimmäisen lapsen kanssa hirveän huolissani potatus-asiasta,mutta sitten opin,että kaiki aikanaan. Poika ei 3-vuotiaana HALUNNUT istua potalla,ajattelin jo,että se menee kouluunkin varmaan vaipoissa :) Muutama kuukausi kului ja poika alkoi käymään potalla ihan omasta halusta tai oikestaan varmaan isompien innostamana hoitopaikassa. Ja sitten myös kotona ja päivävaipoille sai heittää hyvästit :) Enää en pissajutuista huolehdi,tiedän,että kaikki kolahtaa kohilleen jossain vaiheessa,sitten kun lapsi itse on valmis.
 
Meillä on 4 vuotias tyttö, ja 1 ja puoli v tyttö. Ei suostu meilläkään potalla istumaan, mutta kampeaa itsensä pytylle!! Koska näinhän me muutkin teemme, emme me muutkaan potalla nökötä, miksipä lapsikaan. Fiksuja nämä ovat, jotka eivät potalle suostu? :p
Joten kokeilkaa suosiolla pyttyä. Toisaalta, hyvin varoen, sillä meidän nyt neljä v, olisi aikoinaan saanut sydärin jos pöntölle olis laitettu. Hän istui aika vanhaksi potalla, mutta oppi pöntön niksit vasta kun nuorempi syntyi. Että kukin tyylillään.. vinkkinä vain tämän kerroin, :)
 
äitix
Näyttäis nyt vähän siltä, että te laitatte sen lapsenne sinne potalle liian vanhana. Laittakaa tosiaan heti kun istumaan oppii (lelujen kanssa tietysti) niin kyllä kolahtaa! Ei 2-vuotiasta enää potalle kannata opettaa.
 
Kerttu1
Ilmottelee,että meillä noi pottakokeilut alotettiin vuoden iässä... Aika ajoin kokeiltiin,aina tuli huuto(myös pöntölle supistajan kera yritettiin) Ei voi lasta pakottaa,kyllä se siitä,kun hän on valmis.
 
mun lapset on oppinu kuivaksi, vaikka en ole potalle aikaisin pistäny, tyttö oppi 2v10kk täysin kuivaksi, nuorin oppi 2v5kk, keskimmäisellä meni kauan, kakka tuli housuun vielä 5v, pissaamaan oppi 3v5kk, todettiin myöhemmin muitakin häiriöitä. LAPSET NYT 12, 10, 6V, JA KAIKKI ON KUIVIA, KYLLÄ NE OPPII ENNEMMIN TAI MYÖHEMMIN, EI KANNATA STRESSATA.
 
Meillä ei potat ole olleet kuin hetken käytössä...Tytöt ovat 4 ja kohta 3, ja pöntölle menevät peräkanaa... :)
Vanhempi oppi kuivaksi 2-vuotiaana(kesä) ja nuorempi on nyt päiväkuiva... Luin jostain, että lapsi olisi noin 2-vuotiaana(riippuen lapsesta) 'kypsä oppimaan kuivaksi/potalle', mutta nuorempi tyttömme ei ollut ollenkaan kiinnostunut potasta vielä talvella...joten päätin odottaa kesän tuloa...ja sitten yhtenä aamuna tyttömme oli käynyt itse pöntöllä pissalla ja kakalla, ja tuli ylpeänä herättämään äidin: "Äitiii, tuli pissa ja kakka!" =)
Eli malttia vaan...joku kaunis päivä lapsesi voi päättää yllättää kaikki! ;)

...ja tosta neuvolasta vielä: vaikka sieltä paljon saakin hyviä neuvoja, niin ei kannata murehtia, jos siellä jotain tuollaista asiaa kovasti kysellään...mielestäni neuvolantätien pitäisi nimenomaan kertoa, että lapset kehittyvät eri tahtia, eikä kysellä osaako lapsi jo sitä ja tätä...eiköhän tuttavat ja tuntemattomat jo kysele ihan tarpeeksi... ;)

 
Kyllä se vauvakin potalle oppii ja kannattaa opettaakin, jos
vain äiti viitsii. Kuivaksiopettelu ehkä on hyvä alkaa siinä 2 v,
varsinkin jos kesä sattuu sopivasti kohdalle. Mä en enää 2-vuotiasta potalle opettais vaan suoraan pöntölle.
 

Yhteistyössä