Potkujen saaminen viikkoa ennen koeajan päättymistä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nanni1977
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nanni1977

Vieras
Hei kirjoitan tähän nyt asian, joka ollut mielessäni, jos joku vaikka osaisi neuvoa minua/jos jollakin olisi enemmän tietoa asiasta. Eli joulukuun puolessa välissä tulee 4kk(koeaika) täyteen kun aloitin hieman pienemmässä siivousfirmassa(henkilöstöä n.20-40kpl).

olen ollut 2vkoa sairaslomalla, ja pomoni soitti minulle perjantaina ja kyseli olenko maanantaina tulossa töihin, ja samalla sanoi, että tämän 2 vkoa kun olen ollut sairaslomalla ovat he korjanneet minun huonosti tekemiään töitä/tekemättä jättämiäni töitä?? Olin ihan ihmeissäni,koska työni hoidan AINA hyvin, eikä paikat joissa käyn siivoamassa oe ikinä valittaneet töistäni, PÄINVASTOIN! pyysin pomoani puhelimessa sanomaan, että mitä olen tehnyt huonosti, koska itse en usko sen olleen mahdollista, mutta naurahti vain ja sanoi, että paljonkin, ja että joku tulisi minua maanantaina katsomaan, ja puhumaan asiasta.

Eilen sitten työkkärin sivuilla käydessäni, huomasin, että kyseinen firma etsii 2kpl työntekijöitä, tismalleen samanlaisella ilmoituksella,kuin silloin, kun minä menin kyseiseen firmaan töihin, ja työ alkaisi silloin kun koeaikani päättyisi??

Paikat joissa siivoan, ovat ihmetelleet tiuhaan tahtiin vaihtuvia työntekijöitä, itse rupesin miettimään, tekevätkö he tässä firmassa niin, etteivät vakinaista ketään 4kk koeajan jälkeen, vaan valehtelemalla juuri viikkoa-paria ennen koeajan päättymistä, että teen työni huonosti, irtisanovat ja ottavat aina uuden työntekijän??

Miten minun kannattaisi siis toimia asian kanssa?

Tuskin valehtelevat, ammattitaitoisia siistijiä on nykyään vaikea löytää, taitaa johtua sun tulevat potkut tuosta kahden viikon saikusta, ja vaikka ois laiton syy, niin koeaikana voi työsuhteen purkaa ilman syytä. Tiuhaan vaihtuva siivooja sinun kohteessakin on varmaan näiden parin viikon aikana vaihtunut useammin, yleensä on vaikea löytää korvaavaa työ voimaa saikkujen ajaksi ja kohteita siivoaa silloin se jolle se sille päivää parhaiten sopii...

No etpä sä sille asialle mitää voi, koeaika on koeaika, ne voi potkia pihalle ilman sen suurempaa selittelyä nimim. samallalailla potkut saanu ja minäkin aikoinaan sain asiasta tietää niin että työpaikkani oli ilmestynyt vaan mollin sivuille ja pomo tunnusti etsivänsä uutta tilalleni vasta kun otin asian itse puheeksi.

2 viikkoa saikkua alle 4 kk:ssa on aika paljon. Ja kai siellä tosiaan joku joutu sen 2 viikkoa tekeen ne sun työt? Pitikö palkata joku sijainen vai tekeekö joku muiden töidensä lisäksi?

Julma totuus on, että jos koeajalla on pari viikkoa saikulla niin se ei anna työnantajalle hyvää kuvaa ja voi olla syy siihen ettei paikkaa vakinaisteta ja saa lähteä etsimään uudestaan töoitä. Mikä syy sulla oli saikkuun?
Ja totta myös se että hyviä siivoojia on todella vaikeeta löytää...

[QUOTE="a.p";22550293]Siis onko oikeasti noin, että voivat potkia koeaikana pihalle ihan ilman syytä??[/QUOTE]

Koeaikana saa potkia pihalle ilman mitään syytä, ja päivän varotus ajalla. Koeajan jälkeen pitää olla syyt ja irtisanomisaika.

siivoustyötä olen tehnyt aiemminkin, ja minulla hyvät työtodistukset niistä, olen myös koulutettu siivousalalla! tiedän etten tee huonoa työtä, sairaslomalla olin koska minulla oli kuumetta/korvatulehdus ja lopulta tuli keuhkokuume!

[QUOTE="a.p";22550293]Siis onko oikeasti noin, että voivat potkia koeaikana pihalle ihan ilman syytä??[/QUOTE]

No onhan sillä syy, se sun huono työnjälki. Onko se totta, asia erikseen.

Mut oikeesti, onko sulla joku työntekoa jatkossakin mahdollisesti haittaava vaiva kun 2 viikkoa olet sairastanut?

[QUOTE="a.p";22550301]siivoustyötä olen tehnyt aiemminkin, ja minulla hyvät työtodistukset niistä, olen myös koulutettu siivousalalla! tiedän etten tee huonoa työtä, sairaslomalla olin koska minulla oli kuumetta/korvatulehdus ja lopulta tuli keuhkokuume![/QUOTE]

Tosi kurja sattuma toi sun sairastelu kierre. Ei kun etsimään vaan uutta työpaikkaa. Tolla alalla töitä riittää ja jos sulla vielä hyvät suosituykset niin ei mitään ongelmaa. :)

Laissa on nimenomaisesti säädetty (TSL 1:4.4), että työsopimuksen purkamiseen koeaikana ei vaadita työsopimuslain 8:1:n mukaisia yleisiä purkuperusteita. Koeaikana suoritetun työsopimuksen purkamisen perusteeksi riittää sinänsä vain viittaus "koeaikaan". Mikäli kuitenkin toinen osapuoli riitauttaa asian, tulee vastaajan näyttää että purkamiselle on olemassa peruste joka liittyy jollain tavalla koeajan tarkoitukseen (tai yleisiin purkuperusteisiin), eikä siten ole epäasiallinen tai muutoin lainvastainen. Koeaikaehto ei vaikuta työsopimuksen pätevyyteen.

Näin se on.
Työntekijä voi myös lähteä menemään ilman irtisanomisaikaa koeaikana.

Viimeksi muokattu:

Periaatteessa koeaika on "koetta" puolin ja toisin. Tässä ajassa sekä työntekijä että työnantaja voivat katsoa ovatko intressit yhteneväiset.

Työsuhteen päättäminen koeaikana on suht.helppoa. Työnantajan on niin helppo sanoa että valitettavasti et sovellu meille. Ja ei siinä paljoa nokan koputtamista ole.

Syy ei missään tapauksessa saa olla sairasloma, siihen kaikilla on oikeus. Ongelmaksi tuon vaan tekee se että tuon syyn toteennäyttö on hankalaa. Mutta kylmä tosiasia on että kahden viikon sairasloma koeaikana on todella paljon ja ehkä pidemmän päälle (toki hieman syystä riippuen) kertoo työnantajalle siitä ettei työntekijä välttämättä ole sovelias tuohon paikkaan.

Et varmasti ole ensimmäinen, etkä viimeinen jonka työsuhde koeaikana päättyy siitä syystä että olit työnantajan silmissä "liikaa" sairaslomalla. Toki asiat voit riitauttaa, mutta hankalaa se on.

Uskon että aika moni työnantaja antaa koeaikana potkut jos työntekijä on sinä aikana ehtii olla kaksi viikkoa sairaslomalla

Yhteistyössä