Potalle opettelua...

Eli meillä poikaa 1v7kk on nyt istutettu potalla muutama kerta päivässä. Joskus saadaan pisut pottaan, useimmiten ei mitään. Poika kyllä istuu potalla mielellään, mutta välillä vähän turhauttaa istua puoli tuntia kerralla kolme kertaa päivässä potalla jos aikaiseksi vain yhdet pissat...

Olisi kiva kuulla ihan tälläisiä alotteluvinkkejä miten alottaa pottailu, milloin paras aika istuttaa potalle, miten palkita pisusta/kakasta, että ymmärtäisi että se on tarkoitus saada ennemmin sinne ku vaippaan. Poika myös usein tekee sitä, että tulee kertomaan kakasta kun on vaipassa jo..

Vinkkejä siis, otettaisiin vastaan!

No mä aloitin ruokailujen jälkeen.Niin ja ton ikäisellä voit aloittaa aamusta ja ruokailujen jälkeen ja muutamia kertoja päivän mittaan.
Meillä tyttö osas aika nopeesti ilmoittaa milloin on hätä.Istui sen aikaa,että tuli jompikumpi.Ei istunut jos ei ollut hätä.
Taputukset on käytössä ja nykyisin tyttö itse taputtaa kun on pottaan saanut jotain aikaiseks.
Säännöllisesti potalle niin lapsi oppii kyllä.

Kerron meidän harjoittelun eteneminen, vaikka ehkä sitä ei voi sellaisenaan hyödyntää (meillä oli soiva potta apuna).

Eli aloittelimme aivan samoin. Istutin tytön potalle tutustumaan kapistukseen aika-ajoin, useimmiten vaipan vaihdon yhteydessä ja vain lyhyeksi aikaa.

Vaan meillä on työnsä puolesta lähes ammatikseen matkaava kummitäti ja hän toi tuolta "rapakon takaa" tuliaisiksi soivan potan. Aivan ilmeisesti tämä auttoi vakiinnuttamaan potan käytön, eli kun tytär havaitsi, että nyt hän saa aikaiseksi jotain, jopa musiikin soimaan onnistumisen palkaksi niin tästä se käynnistyi.

Eli ajatuksenani oli sanoa, jos jotenkin teidänkin pottailija huomaisi, että näin se pisu tulee niin ehkä se siitä sitten, vaan kuinka tämän havainto tehdä niin sitä on vaikea sanoa.

pilviini harmaana
Meillä 1 vuotias tyttö. Aloitimme pottailun joskus 9kk iässä. Olemme käyttäneet potalla aamulla, aamupuuron jälkeen, lounaan jälkeen, päiväunien jälkeen, päivällisen jälkeen ja iltapuuron jälkeen. Useimmiten pottaan tipahtaa jompi kumpi hätä. Myös perhepäivähoitaja potattaa samoihin aikoihin. Tyttö ei siis vielä itsenäisesti tahdo potalle kun tuntuu olevan hätä, mutta haluaa istumaan mukaan jos itsekin olen menossa. Aika pitkään pärjää kuitenkin samalla vaipalla, mutta esim unissa pissaa paljon.

Aluksi istui potalla mielellään pitkään. Sain esim kerättyä astiat pöydästä tytön istuessa keittiön lattialla. Nyt on pikkuisen enemmän virtaa ja haluaa koko ajan nousta seisomaan. Olemme antaneet usein hammasharjan kouraan pottailun ajaksi. Viihtyy pidempään sitä mussuttaessa ;)

kuivaksi viikossa
Meillä ei oltu mitenkään aktiivisesti istutettu potalla. Silloin tällöin ja hoidossa säännöllisemmin.

Yhtenä iltana, kun tyttö oli juuri täyttänyt kaksi kokeilin illalla töistä ja hoidosta tultuamme, että mitenköhän menis ilman vaippaa. Parit vahingot kävi, mutta tyttö oli viikon jälkeen jo käytännössä kuiva. Kun kaksi viikkoa oli kulunut jätettiin myös yövaippa kokonaan pois, koska se oli ollut jo yli viikon joka aamu kuiva ja pisut tuli pottaan.

Kun lapsi on asialle kypsä, kuivaksi oppiminen voi tosiaan tapahtua todella helposti. En olisi ikinä uskonut, että voi olla näin helppoa.

Jotkut tuttavani ovat ottaneet hirveän stressin potalla käymisestä ja istuttaneet vauvaa monia kertoja päivässä heti kun istumaan on oppinut. Koko ulostamisesta on tullut suoritus niin lapselle kuin vanhemmille. Vastaavaa touhua en halunnut kotona tehdä ja ainakin meillä näytti toimivan erityisen hyvin.

Malttia pottailuihin!

Melkein kuiva
meillä tyttö nyt 2 vee, vuosi sitten alettiin silloin tällöin istumaan potalla, syksystä asti ollaan oltu ilman vaippaa paitsi unilla.Alussa kun unien jälkeen kun heti vie potalle niin pissa usein lorahtaa, taputtaminen ja kova kehuminen sekä kun antaa lapsen itse vetää vessa toimi meillä "palkitsemisena". Säännöllisesti kun käy potalla ja samalla pissahädästä kysyminen opettaa lasta yhdistämään asian etukäteen, meillä nopeasti oppi itse kertomaan koska hätä paikkansa pitävästi kun vaan muisti kysyä. Kun leikkii kaverin kanssa tai tosi keskittynyt tekemisiinsä vahinkoja sattuu, mutta en voi syyttää kuin itseäni kun en kysynyt. Ja jos ei halua mennä potalle niin sitten vaan vaippa päälle ja odottamaan myöhempää ajankohtaa, kaikki kypsyy omaa tahtiaan.

elema
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.12.2006 klo 15:04 kuivaksi viikossa kirjoitti:
Jotkut tuttavani ovat ottaneet hirveän stressin potalla käymisestä ja istuttaneet vauvaa monia kertoja päivässä heti kun istumaan on oppinut. Koko ulostamisesta on tullut suoritus niin lapselle kuin vanhemmille. Vastaavaa touhua en halunnut kotona tehdä ja ainakin meillä näytti toimivan erityisen hyvin.
Meillä aloitettiin pottatouhut heti kun lapset oppivat itse istumaan. Mielestäni tällä käytännöllä nimenomaan vältetään stressiä, kun lapsi oppii luontevasti pienestä pitäen istumaan myös potalla.
Molemmat lapset ovat olleen kakkapuhtaita reilusti alle kahden vuoden iässä. Esikoinen oli pissakuiva n. 2,3:n vuoden iässä, nuorempi on tällä hetkellä 2-v ja vielä pissavaipoissa, kakat tulee säännöllisesti pottaan ja osaa myös itse ilmoittaa.

Kukin tyylillään! Yksilöitä ovat niin lapset kuin heidän vanhempansa - stressinhän voi luoda halutessaan mihin metodiin tahansa. En kuitenkaan menisi syyttämään ainakaan tätä metodia suoraan stressin aiheuttajaksi. Aion toistaa käytäntöä myös kolmannen kanssa (joka toistaiseksi mahassa). -Olen nimittäin sen verran laiska luonne etten kerta kaikkiaan viitsi niitä skeidoja siivota, jos on vaihtoehto. Haisevatkin pahalle kun lapsi syö normaalia ruokaa.

Yhteistyössä