Potailu

Olenko liian myöhässä pottaharjoittelun kanssa tyttö on 1,5 vuotta ja on tehnyt kahdet kakata ja kolmet pissit pottaan mutta nyt ei enää suostu istumaan potalla sitten mitenkään vaikka kuinka yrittäisi viihdyttää. Mikä avuksi? jos jotain syystä innostuu istumaan niin yhtäkkiä hän pomppaa pois ja rupeaa itkemään pahimmassa tapauksessa.
 
Ei mun mielestä olee mitään hätää pottailun kanssa. Jotkut lapset oppii nopeaan toiset hitaammin, jokainen omaan rytmiinsä. Itse en painostanut enkä panostanutkaan pojan pottailuun vaan kuulostelin ja koetin aina välillä josko onnistuis taas aloittaa. Välillä alkoi menemään hyvin ja sit tuli takapakkia, eikä poika suostunut potalle kuin itkun kanssa. Silloin annoin vähän aikaa olla homman jäissä ja kokeilin uudestaan jonkun ajan kuluttua. Nyt pottailu sujuu ja poika osaa sanoa hätänsä hyvissä ajoin. Itse luulin että kyllä meidän poika on vaipoissa armeijaan saakka mutta toisin kävi, yllättäen lähti sujumaan, kun aika oli kypsä.
Tsemppiä teille, tehkää pottailusta iloinen asia :)
 
Mielestäni et ole myöhässä. Minä aloin yli innokkaana pottaileen heti ,kun potalla pysyttiin eli tytön ollessa 7 kk. Hienosti sujui ,kun itse oli vain aktiivinen. 1½ vuoden paikkeilla tyttö ei enää juuri ilman isoa suostuttelua mennyt potalle. Nyt ikää 2 v ja käy potalla ollessaan alasti ,mutta muuten ei saa potalle ,ellei huomaa ,että kakka on tulossa. Silloin kyllä suostuu potalle istumaan. Meillä tuo aikainen pottailu meni lähinnä luonnonsuojelun hyväksi :) . Uskon ,että pottailu alkaa taas paremmin sujumaan ,kun tyttö oppii paremmin tunnistamaan hätänsä. Useimmat tuttavieni lapset ovat oppineet päiväkuivaksi 2½vuoden iässä.
 
Meillä ollaan harjoiteltu 4kk ajan (silloin poika 1.4kk) Nyt hän selvästi ymmärtää mitä siellä potalla pitää tehdä. On myös oppinut istumaan siinä paremmin sen jälkeen kun aloitti päiväkodin. Siellä varmaan harjoitellaan enemmän. Tänään ennen iltapesua poika huusi pottaaa ja juoksi vessaan. Sen jälkeen jäi istumaan sinne ja minä menin muualle. Ei mennyt kuin hetki kun hän huusi äitiä ja osoitti sormella ihan kauhuissaan. No, kakka oli pudonnut lattialle =)
 
Meillä kävi niin, et alkuun alle vuoden iässä istui potalla mielellään ja teki välillä tarpeitansakin sinne. Reilu vuoden iässä alkoi pottapelko, eli kehujen ja oheistuotteiden kanssa suostui välillä istumaan potalle, mutta saattoi pompata yhtäkkiä pois ja alkaa itkeen. pitkään aikaan ei myöskään tullut mitään tulosta pottaan. En painostanut, jos ei suostunut istuun tai hyppäs pois niin luovutettiin heti. nyt homma taas alkanut sujuun...
 

Yhteistyössä