Postin kulusta kysymys, tietoa???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mie"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mie"

Vieras
Voihan Suomen posti!! Olisin tarvinnut TÄNÄÄN yhden lähetyksen, josta sain jo eilen aamulla viestin klo 9 jälkeen, että on postitettu. Kirjeenä siis. Tulossa Keravalta Espooseen, eli matka ei ole pitkä! Vaan eipä tullut tänään. Tiedän toki, että menee lajittelukeskukseen (ilmeisesti Vantaalle???), mutta mihin kirje tuolta jatkaa matkaa? Meidän lähin posti on R-kioskissa, mistä esim. paketit noudetaan. Meneeköhän tuonne myös kirjeet ja sitä kautta jakajalle? Tietääkö joku? Mietin, että jos kysyisin suoraan tuolta R-kioskilta (edellyttäen, että olisi nyt päivän aikana mennyt sinne ja odottais maanantain jakoa), olisiko mitään mahdollisuutta, että he antaisi suoraan minulle sen sieltä? Ei siis ole mitään lähetystunnusta, mutta ehkä helpompi löytää, kun se on paksu kirje. Epäilen, että tuskin alkavat sitä sieltä minulle kaivamaan....

Et millään saa tänään postitettua kirjettä tänään. Menee maanantaihin. Ideahan on se, että ykkösluokan kirje on lähettämisestä seuraavana päivänä vastaanottajalla. Tämäkin riippuu siitä, mihin aikaan kirje on postitettu. Jos se viedään illalla kirjelaatikkoon sen jälkeen, kun laatikko on jo tyhjennetty, lähtee kirje matkaan vasta seuraavana päivänä ja on siis perillä sitä seuraavana.

Etkä sinä r-kioskista kirjettä saa, kirjeethän jaetaan kotiin. Paitsi jos kyseessä on kirjattu kirje, niin sitten joudut itse noutamaan sen sinulle ilmoitettavasta paikasta.

Postin kulku on sellainen, että kirjelaatikosta kirje menee laatikon tyhjentäjän (jakajan, pakettikuskin) mukana jakelutoimipaikkaan, mistä se lähetetään eteenpäin lähtevänä postina. Kirje lähtee täällä meillä päin eteenpäin klo 17 jälkeen, mistä suuntana on postikeskus. Siellä se lajitellaan, ja aamulla matka jatkuu kohti oikeaa jakelutoimipaikkaa. Jakelutoimipaikka saa jaettavan postin aamulla, jolloin posti lajitellaan uudelleen ja taas uudelleen, kunnes kirjeet, lehdet, paketit jne. lähtevät jakajan mukana kohti asiakkaita.

Eli: jos kirjeesi on lähtenyt tänään klo 9 ( eli ilmeisesti toimitettu aamulla postiin), se matkaa tänä iltana postikeskukseen ja sieltä maanantaina jakelutoimipaikkaan. Saat kirjeesi maanantaina - ellei se huku postissa!

Mitään väliähän ei ole sillä, lähetetäänkö kirje Oulusta vai Keravalta. Sitten on tietysti sekin, että kakkosluokan kirje kulkee hitaammin ihan nimensä mukaisesti. Mutta ykkösluokan kirjeen palvelulupaus on se, että kirje on perillä seuraavana arkipäivänä. Ihan jokaisen kirjeen kohdallahan tämä ei millään täyty, mutta ainakin omassa toimipaikassa ollaan tosi tarkkoja siitä, ettei toimipaikkaan jää jakamattomia kirjeitä (unohdu hyllyyn, ohjaudu väärin jne.)

Tuskin niitä kirjeitä siellä R:llä lajitellaan, ei edes tuossa meidän oikeassa postissa lajitella, vaan ihan muualla päin kaupunkia.

Ja lähettikö lähettäjä ylipäätään sitä lähetystä 1 lk:n postina? Se pelkkä ykkösluokan merkin lättäämien ei tee siitä ykkösluokan postia, siihen pitäisi laittaa merkintä priority tai 1 lk itse kuoreen, lähetykset ovat oletusarvoltaan kakkosluokan postia nykyään. Eilen lähetyn ykkösluokan postin olisi periaatteessa pitänyt ehtiä perille, mutta ei ne aina tule.

No oletko ihan tyhmä? MIKSI R-kioskissa mitään kirjeitä säilyteltäisiin?

1. luokan kirjeet jaetaan pääsääntöisesti seuraavana arkipäivänä lähettämisestä
2. luokan kirjeet jaetaan pääsääntöisesti toisena arkipäivänä lähettämisestä

Eli jos kirjeesi on lähetetty kakkosluokassa, pitäisi tulla perille maanantaina. Mutta postin kulkuhan saattaa viivästyä aina.

[QUOTE="wieras";29518520]No oletko ihan tyhmä? MIKSI R-kioskissa mitään kirjeitä säilyteltäisiin?

1. luokan kirjeet jaetaan pääsääntöisesti seuraavana arkipäivänä lähettämisestä
2. luokan kirjeet jaetaan pääsääntöisesti toisena arkipäivänä lähettämisestä

Eli jos kirjeesi on lähetetty kakkosluokassa, pitäisi tulla perille maanantaina. Mutta postin kulkuhan saattaa viivästyä aina.[/QUOTE]

Tämähän oli vain kysymys. Meillä on R-kioskissa posti siis!! Sinne ne lähtevät kirjeet ja paketitkin viedään, siksi siis kysymys, tuleeko loppupeleissä sinne myös se sen alueen jaettava kirjekuorma. Kirje lähti ykköspostissa siis eilen priority merkillä ja ehti siis sen päivän lähteviin. Juu tiedän, postin kulku on hidastunut entisajoista. Ennen joskus Keski-Suomestakin syrjäkylältä lähetetty kirje tuli seuraavaksi päiväksi minulle. Enää ei välttämättä tule, maksoit siitä sitten ykköspostin tai kakkospostin hinnan.

[QUOTE="mie";29518570]Tämähän oli vain kysymys. Meillä on R-kioskissa posti siis!! Sinne ne lähtevät kirjeet ja paketitkin viedään, siksi siis kysymys, tuleeko loppupeleissä sinne myös se sen alueen jaettava kirjekuorma. Kirje lähti ykköspostissa siis eilen priority merkillä ja ehti siis sen päivän lähteviin. Juu tiedän, postin kulku on hidastunut entisajoista. Ennen joskus Keski-Suomestakin syrjäkylältä lähetetty kirje tuli seuraavaksi päiväksi minulle. Enää ei välttämättä tule, maksoit siitä sitten ykköspostin tai kakkospostin hinnan.[/QUOTE]
R-kioski on teidän asiamiesposti, mutta jakelun kanssa sillä ei ole todennäköisesti mitään tekemistä, sinne vain toimitetaan paketit yms.

Olen kuullut sellaista juttua, että jos on vierekkäin 1. ja 2. luokan postilaatikot, niin 2. luokan posti saattaa päästä perille jopa nopeammin kuin 1. luokan posti, koska 1. luokan postia lähetetään enemmän ja siten lajittelussa yms. kestää myös enemmän. En tiedä pitääkö paikkansa, mutta näin olen kuullut.

Ei "mien" ajatuskulku niin tyhmä ole, edim. meidän paikallinen jakelupiste (eli se missä tietyn alueen postit jaellaan ja annetaan postinjakajille) on pikkuisen valintatalon takahuoneessa... Enkä asu missään peräkylässä. Miksei joku ärräkin voisi toimia jakelupisteenä?!

Yhteistyössä