postimaksut fb-kirppiksillä ja muualla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mami"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mami"

Vieras
Miten laskette myymienne tuotteiden postikulut? Siis jos vaikka postarit on 80 senttiä, pyöristättekö euroon ikään kuin kulujen kattamiseksi?

Tuli vain mieleen tällainen kun kaveri vaahtosi siitä että joku kirppismyyjä pyytää liikaa postimaksuja vaikka hän varmasti tietää että menee sillä pienemmälläkin maksulla. Ja kyse oli siis tyyliin 50 sentistä. Onio tuo ok vai otatteko aina sen pienimmän maksun? Kyse siis näistä kirjeenä lähetettävistä jutuista. Mietin siksi kun itse ajattelin myydä pari pikku juttua, ja en osaa varmasti arvioida postikuluja oikein. En tietenkään halua itse kuluja maksaa.

Mulla on talousvaaka, jolla punnitsen ja sit katson postin sivuilta postimaksun hinnan painon mukaan. Jos ei oo vaakaa niin esim. paita voi mennä 1,5€ postareilla ja vaikka housut 3€:lla. Mä hinnoittelen aina niin, että laitan myymäni tuotteen hinnan + pk. Näin mun mielestäni selkein ihan ostajanakin ajatella. Jotkut myös sisällyttää postareihin pakkausmateriaalin ja jos vaikka posti, josta postittaa on kaukana, vaivanpalkkaa.

Itse en koskaan ota liikaa postikuluja enkä pakkausmateriaalesitakaan peri mitään "lisämaksua". Talousvaa'alla punnitsen aina kaiken ja sisällytän fb-kirppiksillä aina postikulut hintaan. (yleensä ne on joko 0,95€ tai 1,50€ riippuen meneekö paino yli 100g esim. lastenvaatteissa.) Painavammat vaatteet esim.collegehousut/housut saattavat painaa yli 250g, jolloin postikulut ovat 3€, silloin pyydän myös kokonaisuutena vaatteesta enemmän hintaa.

En pyri kiskomaan ylihintaa tavaroista, mutta kyllähän niistä jotain pitäisi käteenkin jäädä kun ottaa huomioon sen vaivan minkä joudut tekemään kun myyt, eli esillepano kuvausta varten (näitäkin toki näkee monenlaisia...), kuvan ottaminen, siirtäminen koneelle, tuotteen punnitus postikulujen arvoimiseksi, myyntitekstin laittaminen...jne ja myydyn kohteen pakkaaminen ja postiin kiikuttaminen on jo oma hommansa, puhumattakaan tilin kyttäämisestä, että onko se ostaja myös maksanut silloin kun on luvannut.

Mää myös laitan postareiksi vaan ne todelliset kulut. Tiettykään aina ei voi osata arvioida oikein, mutta mulla esim. usein lukee tiedoissa, että postarit vaikka 5,30€ ja sitten teksti että palautan ylimääräiset postarit jos tulee pienemmillä ja postitan aina halvimman mahdollisen mukaan ellei toisin sovita. Eli pyydän oman arvion mukaan niitä postareita ja jos en oo varma niin mielummin vähän enemmän kun vähemmän ettei tarvi ite maksaa loppuja ja sit jos on menny yli mun arvio niin palautan ylimääräiset. Aika helppo ne on tosin arvioida ainakin kun enemmän postittelee että paljonko mikäkin maksaa.

Mä laitan aina hinnan mukaan jo postit. Esim. 5e sis. postit. Näin ei tule ylimääräisiä riitoja. Jos joku ostaa useamman tuotteen niin lasken aina hintaa sitä enempi mitä ostaja ostaa koska en halua rikastua myymillä tuotteillani vaan ihan kirppishinnat ja vanhat pois ja uutta tilalle. Itse taas en osta myyjiltä jotka pyytävät yli 1e todellisia kuluja koska käyn netissä niin paljon kauppaa että jos jokaiselle myyjälle maksan euron ylimääräistä tekee se jo kuukausien aikana ison summan. Jonkun 50 sent voin maksaa ylimääräistä sen todellisten postien lisäksi.

Pyydän vain todelliset postikulut, halvimman mahdollisen mukaan. Mulla on kirjevaaka, niiin on helppo selvittää, paljonko postikuluja menee. Myyn aika harvoin, niin en ala mitään "kulukorvauksia" pyytämään, vaikka joutuisikin ostamaan kirjekuoria tai muuta, käytän mahdollisuuksien mukaan kierrätysmateriaalia. Jos myisi tosi paljon tavaraa, voi tietysti kertyä enemmän kuluja kuplamuoveista, kuorista ja teipistä ym. niin ymmärrän, jos myyjä haluaa niistä korvauksen. Tai jos pitäisi lähteä postiin ihan vaan niiden lähetysten takia, eikä voi odottaa että kävisi vaikka seuraavan päivän kauppareissun yhteydessä, niin menee bensaankin ylimääräistä rahaa (meillä lähin posti 10km pääss). Mutta mä en pyytäisi noista mitään ylimääräistä postikulujen muodossa, koska se ärsyttää joitakin ostajia, vaan nostaisin sit vaikka kaikken myymieni tavaroitten hintaa vähän ;)

Pyydän sen, minkä posti velottaa. En siis pyöristele ja jos olet ottanut liikaa rahaa, niin palautan sen liikaa maksetun (kuten juuri tänään tein).

Juuri muutama päivä sitten maksoin posteja ns. liikaa, mutta olisin mä voinut toki jättää ostamattakin. Mutten halunnut, joten maksoin mielelläni tyyliin juurikin sen 0,50€ ylimääräistä.

Yhteistyössä