Positiivinen raskaustesti! Soitanko nyt neuvolaan vai lääkärille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "liina"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"liina"

Vieras
Eilen varmistui aavisteltu tila, ja raskaustesti näytti positiivista! JEEE!!! :) Ensimmäistä lasta tässä nyt siis odotellaan. Nyt vain mietityttää, että kenen puoleen tässä oikein pitäisi kääntyä. Olen normaalisti YTHS:n terveydenhuollon piirissä, mutta he eivät tietääkseni hoida neuvolapalveluita. Pitäisikö mun siis ottaa suoraan yhteyttä neuvolaan? Lääkärin kanssa olisi hyvä päästä keskustelemaan, kun käytän säännöllisesti lääkkeitä sairauden hoitoon, ja pitäisi tietää, voiko niitä jatkaa...

Kiitos ystävällisistä nauvoista! :)

Onnea :)
Muistan kun itse positiivisen raskaustestin jälkeen ryntäsin neuvolaan soittamaan :D Th naurahti, ettei sillä nyt vielä niin kiire olisi ollut... Seuraavien kohdalla maltoin hieman odottaa. Mutta joo, omaan neuvolaan yhteys :)

No sun tapauksessa molempiin; neuvolahan hoitaa varsinaisen raskauden seurannan ja omalääkärisi valistaa lääkepuolesta. Kas kun et ottanut lääkeasioista selvää jo etukäteen....?

Onnea odotukseen!

Jos sulla on säännöllinen lääkitys, etkä tiedä sen vaikutuksista raskauteen, niin sitten ottaisin yhteyttä neuvolaan heti ja selittäisin tilanteen. Muuten nyt ei sitten ole kiire soittaa mihinkään ennen ehkä vkoa 8.

Kiitos "3 lasta"! :) Otan neuvolaan yhteyttä. Muuten ei siis olisi kiire, mutta mitähän teen niiden lääkkeiden kanssa? No, ehkä kuitenkin hätäisenä soitan ja kysyn niiltä...

Onpa onnellinen olo! :) Hihii... Mieheni lisäksi olette nyt ensimmäiset, jotka kuulevat asiasta. Hi hi hi.... :D

Neuvolaan soitto. Jos sulla on jokin sairaus, niin sun pitää todennäköisesti pyytää lähetettä äitiyspolille (sairaalaan). Se selviää neuvolaan soitettaessa. Lisäksi tietenkin aika hoitavalle lääkärille.

Voi olla, että tarvitset foolihappolisää, kysy neuvolaan soittaessasi asiasta. Lääkkeen sopivuudesta raskausaikana voi kysyä http://www.hus.fi/default.asp?path=1,28,824,2049,2265,2260,3437

Jos sulla on säännöllinen lääkitys, niin olisi kannattanut jo ennen raskautta puhua lääkärin kanssa. Itselleni on tullut keskenmeno (todennäköisesti) ei-sopivan lääkityksen takia.

Mä soitin molempiin. Mulla lääkitys oli tarkistettu jo raskaudensuunnitteluvaiheessa, mutta katsottiin vielä uudestaan. Lääkäriajanvarauksesta sain sitten neuvolan suoran numeron.

Onnea oikein paljon ja tervetuloa joukkoon! ;) :heart:

Itse vastasin olettamalla, että th:lle mainitset noista lääkkeistä ja hän sitten tarvittaessa ohjaa sinut lääkärille. Täällä meillä päin kun ei ole mitään omalääkäri-systeemiä :/

Minä soitin raskauduttuani ensimmäisenä teratologiseen tietopalveluun. Siellä tietävät lääkkeiden vaikutuksesta lapseen. Sairauteesi tai lääkityksen tarpeeseesi he eivät tietysti ota kantaa. Sain tietää, että voin tarvitsemaani lääkettä käyttää huoletta. Myöhemmin neuvolalääkärille tietysti kerroin kyseistä lääkettä käyttäväni ja asia merkittiin neuvolakorttiini.

[QUOTE="liina";23169753]Siis mulla on allergia- ja astmalääkitys, jotka voin lopettaa vaikka saman tien. Tilanne ei sinänsä ole niin vakava. Olo vain saattaa muuttua tukalaksi.[/QUOTE]

Usein allergia- ja astmalääkkeet ovat ihan vihoviimeinen sallittu lääke raskausaikana. Tietenkin, jos äidin vointi on liian huono, niin lääkkeet ovat pienempi paha. Lopeta niiden käyttö toistaiseksi ja soita teratologiseen tietopalveluun ja varmista asia. Tarvitset lisäksi ajan lääkärillesi, niin voitte miettiä hoitoasi raskausaikana. Neuvolaan soittaessa mainitse sairaudestasi ja kysy, että täytyykö sinun mennä äitiyspoliklinikan asiakkaaksi.

Miksi et ole keskustellut hoitavan lääkärisi kanssa lääkityksestä etukäteen?

Siinä vaiheessa kun mulla oli vain migreeni lääkitys, keskustelin vauva toiveista ja lääkkeet vaihdettiin heti sopiviin.
Myöhemmin kun lääkearsenaali lisääntyi AINA ensiksi yhteys lääkäriin jo ennen raskautta.

Mutta turha tässä vaiheessa enää syyllistää.

Nyt HETI hoitavaan lääkäriin yhteyttä että saat lääkityksen sopivaksi, sitten viikon parin päästä neuvolaan.

Itse vastasin olettamalla, että th:lle mainitset noista lääkkeistä ja hän sitten tarvittaessa ohjaa sinut lääkärille. Täällä meillä päin kun ei ole mitään omalääkäri-systeemiä :/

Yleensä kroonikot käyvät jonkin erikoislääkärin vastaanotolla. Harvemmin terveyskeskuslääkärit osaavat hoitaa pysyviä sairauksia. Ja terveydenhoitajat tietävät niistä asioista vielä vähemmän.

[QUOTE="vieras";23169796]Usein allergia- ja astmalääkkeet ovat ihan vihoviimeinen sallittu lääke raskausaikana. Tietenkin, jos äidin vointi on liian huono, niin lääkkeet ovat pienempi paha. Lopeta niiden käyttö toistaiseksi ja soita teratologiseen tietopalveluun ja varmista asia. Tarvitset lisäksi ajan lääkärillesi, niin voitte miettiä hoitoasi raskausaikana. Neuvolaan soittaessa mainitse sairaudestasi ja kysy, että täytyykö sinun mennä äitiyspoliklinikan asiakkaaksi.[/QUOTE]

Allergia ja astmaliiton mukaan astmalääkkeistä ei ole haittaa sikiölle.
Allergia- ja astmaliitto :: Raskaus, ammatinvalinta, yhteiskunnan tuki

Mä näkisin tärkeämpänä soittaa ensin lääkäriin, riippuen tietysti mikä viikko menossa. Neuvolaan soitolla ei ole kiirettä, mutta lääkitys on hyvä tarkistaa äkkiä, alkuraskauden keskenmenoon kun voi vaikuttaa myös monet lääkkeet. Joidenkin lääkkeiden lopettaminen voi myös olla haitallista.

No nyt kaikille moralisoijille tiedoksi, että allergia ja astmaliiton mukaan astmalääkkeistä ei ole haittaa sikiölle...

http://www.allergia.com/index.phtml?s=168

Ja toiseksi, kuka on sanonut, että tämä on ollut jotenkin laskelmoitu raskautuminen? Hyvin onnellinen olen siitä kuitenkin, ja kiitän kaikkia asiallisia neuvojia. :)

[QUOTE="vieras";23169813]Yleensä kroonikot käyvät jonkin erikoislääkärin vastaanotolla. Harvemmin terveyskeskuslääkärit osaavat hoitaa pysyviä sairauksia. Ja terveydenhoitajat tietävät niistä asioista vielä vähemmän.[/QUOTE]

Mutta kyllä he osaavat ohjata tietämättömän potilaan oikealle henkilölle...

Ai niin, onnea plussastasi! Kannattaa silti jo tänään soittaa johonkin, koska alkuraskaus on herkkää aikaa kun sikiö vasta muodostuu ja sisäelimet kehittyvät. Jotkut lääkkeet voivat oikeasti aiheuttaa vaikka mitä vakavaa, siksi suositellaan nollatoleranssia. Lääkäri neuvoo kyllä sua löytämään turvalliset lääkkeet, jos lääkkeet ovat sairautesi takia pakollisia!