Porin pikkupojan tapaus

  • Viestiketjun aloittaja huolestunut äittä
  • Ensimmäinen viesti
huolestunut äittä
Minua on viime päivinä paljon mietityttänyt Porin pikkupojan kohtalo. Miten tällaista voi ylipäänsä päästä tapahtumaan päivähoidon aikana. Sitähän nyt ei auta mennä arvostelemaan, kun ei faktoja tiedä, oliko kyseessä puutteellinen valvonta pihalla vai ei... resurssit henkilökunnan suhteen on vedetty aika tiukaksi kaikissa päiväkodissa ja lapsiryhmät ovat suuria. Kuitenkin kun kävelee useiden päiväkotien ohi eri paikkakunnilla näkee miten henkilökunta lasten kanssa pihalla ollessa useimmiten jutustelee keskenään ryhmässä ja hieman silmäilee lasten tekemisiä. Minä haluaisin peräänkuuluttaa erityisesti hajaantumista piha-alueella, siellä vietetty aika lasten kanssa ei ole tarkoitettu henkilökunnan sosiaaliseksi tapahtumaksi. Pihamaalla valvontaa tarvitaan huomattavasti enemmän kuin sisällä. Pihallahan juuri tapahtuu eniten, kaatumisia, töinimisiä, putoiluja ja kaikkea mikä vaatii hoitajien kaiken huomion... nykyisellä tyylillä, jossa kaikissa näkemissäni päiväkodeissa henkilökunta keskittyy pihamaalla enemmän toistensa kuulumisiin kuin varsinaiseen valvontaan, täytyy sanoa kauhukseni, että uskon Porin tapauksen voineen tapahtua missä tahansa Suomen päiväkodeista! Ensitöiksi olisi tarkastettava kaikki portit, ovatko ne asianmukaisia ja toiseksi muistutettava henkilökuntaa hajaantumaan pihamaalla... jutella voi sitten vaikka sisällä...siellä kun on pienemmät riskit tapahtua mitään katastrofaalista!
 
Resurssit on vedetty äärimmilleen, se on totta.

Mitä tulee hoitotätien juoruiluun keskenään, täytyy todeta että leikkipuistoissakin näkee juoruilevia vanhempia ja olen usein nähnyt puistossa karkailevia lapsia. Tai kaupoissa. Tai ostoskeskuksissa...

Minun mielestäni päiväkodin päivä on niin ohjelmoitu, ettei lapsille jää aikaa juuri omaan leikkiin. Ulkona ollessa omille ja yhteisleikeille on hyvää tilaa ja aikaa, joten jos siinä kollegat puhuvat päivän tapahtumista tai jopa joskus omista asioistaankin, niin se ei minua häiritse. Itse tiedän, että esim. koulun opehuoneessa välituntien ja kokouksien aikana saa vain osan OPPILAISIIN liittyvistä asioista hoidettua. Suurin osa hoidetaan sitten koulupäivän ulkopuolella.

Vanhemmilla on tottakai huoli siitä, että lapsille ei satu mitään hoitopäivän aikana. Kuitenkin valtaosa kuolemaan johtaneista tapaturmista sattuu lapsille kotona. Suomessa tapahtuu vuosittain muistaakseni noin 3 000 kuolemaan johtanutta tapaturmaa, joista suurin osa KAATUMISIA JA PUTOAMISIA! Ei siis esim. liikenneonnettomuuksia (noin 200) tai hukkumisia (noin 100), joista puhutaan solkenaan.

Jokainen tapaturmakuolema on turha kuolema, siitä olemme varmasti kaikki samaa mieltä. Tämä ikävä tapaus sattui hoitopäivän aikana, mikä lisäsi sen markkina-arvoa. On hyvä että tapaus tutkitaan perinpohjaisesti, mutta lapsi ei sillä henkiin tule. Ei myöskään sillä, että hoitajia syyllistetään tai syytetään. Laiminlyönnistä ei ilmeisesti ollut kysymys, vaan todella huonosta tuurista ja monien yksittäisten asioiden summasta. Amen.
 
Kyllä mä olen tossa asiassa samaa mieltä, että se on niin helppo
nyt koittaa syyllistää päiväkodin henkilökuntaa, mutta ei se vika
kyllä siellä ole. Jos jotain pitää syyllistää niin syyllistetään sitten
ennemmin korkeampia tahoja, koska kyllä niin minimi henk.kunnalla saadaan painaa duunia ja totuus on sekin, että
ei 2 silmäparia kerkee millään näkemään kaikkea ja se sama
tosiasia koskee ihan meitä kaikkia. Ei vain päiväkodin henk.kuntaa!!! Se on vain sama juttu lähes kaikilla hoitoalan
alueilla, että ei ole tarpeeksi resursseja eikä niitä edes myönnetä!
Ei saa palkata sijaisia sen enempää kun vakituisiakaan!
Shit happens mutta minkäs teet?! Tapaus oli tosi ikävä, mutta
ei syyllistäminen ainakaan kenenkään oloa helpota!
 
nikitön
päiväkotien pihat ovat usein myös hassusti suunniteltuja et ei aina nää saman aikaisesti kaikkialle.... ja itse useassa päiväkodissa työskennelleenä tiedän usein myös vanhempien jättävän portteja auki lapsensa kanssa lähtiessään.... työn tekiöitä on juuri ja juuri sen verran kuin laki määrää eikä yhtään enenpää.... olen mm. itse ollut tilanteedssa jossa huolehdittavakseni jäi 6 vaippa ikästä lasta.... kaikki osasivat toki jo kävellä mut meinas kädet loppua kun piti ulos lähtee kaikki vessattaA ja auttaa pukemisessa yms... jossain välissä piti sit viel käydä itelle jotain ulkovaatetta haalia ko ulkona oli talvi.... jäi siinä kyllä kaikki lakisääteiset tauot ja lepsirajat kyllä huomioimatta....
 
nikitön
Joo puhut asiaa ja samaa olen minäkin miettinyt. Kyllä se kuule on ihan faktaa että päivähoitajat eivät valvo lasten tekemisiä pihalla vaan he keskittyvät omaan sosiaaliseen elämään. Jos lapsi haluaa karata päiväkodista niin se kyllä onnistuu. Heti kun hoitajan silmä valttää niin eikun pakoon ja niitä tilaisuuksia tulee paljon. Minulla kuopus oli sellainen tapaus että hän oikein odotti sopivaa hetkeä etten näkisi kun hän karkaa. Eipä siinä auttanut sitten muu kuin valvoa kokoajan lapsia eikä päästää hetkeksikään silmistä. Monta kertaa sain juosta lapset kiinni, ne on niin vikkeliä kintuistaan. Tässäkin Porin tapauksessa jos valvojia olis ympäri pihaa VALVOMASSA niin tätäkään surullisen kuuluisaa tragediaa ei olis koskaan tapahtunut. Lapselle ei saa antaa tilaisuutta karata. Laiminlyönti on tapahtunut, jos lasta ei tuntiin ole kaivattu päiväkodissa niin sehän kertoo jo paljon. Mä sanon et kovat rapsut vaan ja syyte kuoleman tuottamuksesta \|O \|O . Vahinkoja sattuu, mutta kyllä lasta pitää jo aikaisemmin kaivata \|O
 

Yhteistyössä