Popsitteko magnesiumia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja virpi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

virpi

Vieras
Minulla oli mielenkiintoinen keskustelu lääkärini kanssa viime viikolla.
Itse en ole vielä raskaana, mutta sitä kovasti yritetään ja toivotaan, ja toisaalta vitamiini-hivenainepuutokseen syön aika paljon ko. pillereitä. Kyselläkseni vitamiinien & hivenaineiden sopivuutta mahdollisen raskauden aikana olin siis lääkäriini yhteyksissä. Yksi käyttämäni hivenaine on magnesium.
Magnesiumista lääkäri totesi, että sitä ei missään nimessä kannatta jättää pois raskauden aikana, päinvastoin ennemminkin lisätä sen käyttöä. Tätä hän perusteli sillä, että monella on raskauden aikana ummetusta, johon magnesium auttaa. Lisäksi hän painotti erityisesti että loppuraskauden aikana kannattaa lisätä päiväannostaan, koska magnesium toimii lihasrentouttajana, ja siten helpottaa synnytystä. Kuulemma poikiville lehmillekin syötetään magnesiumia :-). Magnesium on täysin turvallinen hivenaine, sitten kun vatsa alkaa olla vähän liian löysä, huomaa ylittäneensä itselle sopivan annostuksen.

Olen popsinut Multiabsin raskaana oleville suunniteltuja pillereitä (ent. Multitabs Special 2+). Niissä on mukana magnesium, en nyt muista montako milligrammaa.

Kylläpä vaan minäkin napsin magnesiumia. Ummetukseen se ei kyllä todellakaan auta, mutta suonenvetoihin kyllä. Ilman jokapäiväistä magnesium-annostani varsinkin yöt olisivat yhtä tuskaa kramppaavien jalkojeni kanssa.

Minäkin syön magnesiumia, jalat kramppaavat öisin (rv 30). Lääkäri kehoitti kyllä vahtimaan ettei päiväsuositus ylity vitamiini- ja hivenainelisistä, eli vuoropäivinä otan magnesiumia ja vuoroin Multitabs 2+. Ehkä tarpeetonta varovaisuutta tosin.

Saksassa asuvalle ystävälleni määrättiin magnesiumia aika suuriakin määriä loppuraskaudessa supistusten takia - on kuulemma yleistä Saksassa että sitä käytetään tavallaan lääkkeenä. Jos magnesiumista haluaa jotakin hyötyä esim. supistuksiin sitä pitää kyllä syödä enemmän kuin mitä esim. multitabseissa on. Määristä en uskalla sanoa, mutta muistelen että ystäväni päiväannos oli noin kymmenkertainen multitabsin magnesiumiin verrattuna. Älkää nyt kuitenkaan ilman lääkärin lupaa mitään älyttömiä määriä syökö!

Kyllä popsin magnesiumia. Olen syönyt niitä jo vuosia kramppaavan selän takia. Magnesium ja kalsium auttavat toistensa imeytymiseen, eli senkin puolesta magnesium sopii odottajille.

Magnesium on painonhallinnan tärkein apu
Hyvästä ja tasapainoisesta terveydestä puhutaan paljon, mutta jostain syystä kaikkein myydyimpiä kirjoja ovat laihdutuskirjat. Yksi tärkeimmistä aineista painonhallinnassa on magnesium, jota tarvitaan yli 300 kehon reaktiossa, kuten aineenvaihdunta, entsyymit, energiantuotanto ja tukirangan kasvu. Magnesiumin puutos on syynä moniin nykypäivän sairauksiin ja vaivoihin.
Magnesium on painonhallinnan tärkein apu

Magnesiumin puute väestössä on yleistä. Se ilmenee vähäisenä magnesiumin pitoisuutena veressä (seerumissa) ja myötävaikuttaa sydäntauteihin ja -kuolemiin, osoittaa uusi saksalainen 10-vuotinen seurantatutkimus. Valitettavasti suomalaiset lääkärit eivät yleensä mittaa potilaittensa veren magnesiumin pitoisuutta, jolloin puute jää huomaamatta ja korjaamatta.

Magnesiumin puutteesta ei kuitenkaan yleisesti ottaen juurikaan puhuta. Sitä vastoin joka tuutissa ylistetään kalsiumia, jonka nauttimisen myötä on vaarana se, että meidän magnesium-ongelmat pahenevat entisestään. Tämä johtuu siitä, että liiallinen kalsium estää magnesiumin imeytymistä.

Magnesiumvalmisteita löytyy useina eri yhdisteinä. Parhaiten imeytyvien joukkoon kuuluvat: Mg-aminohappokelaatti, Mg-sitraatti ja niiden jälkeen keskinkertaisesti imeytyvä Mg-karbonaatti sekä kaikkein huonoimmin imeytyvänä Mg-oksidi.

Yhteistyössä