ponnitus vaiheen kivunlievitys ja asennot

Ammattilainen
2 kertaa olen ponnistanut spinaalin vaikutuksen alaisena puoli-istuvasa asennossa, ja toimitus on ollut täysin kivuton. Ekalla oli epiduraali ja ponnistaminen tuntui niinkuin 2 kuorma-autoa olis repiny mua eri suuntiin,

Minulla oli toisella kerralla myös spinaali mutta minulla nuo puudutukset ovat hidastaneet synnytystä ja vaikutus kerkesi loppua ennen ponnistusvaihetta.
Onko kellään kokemusta esim tuosta pudentus puudutuksesta ja sattuuko sen laitto ihan kamalasti?

Itsellä oli epiduraali esikosta.
Vaikka vaikutus oli hiukan jo hälvennyt, oli siitä se hyöty, että tunsin ponnistamisen tarpeen, mutten kipua...sain pari tikkiä, mutta silloinkaan ei kolottanut vielä piiitkään aikaan alapiässä, vaikka toki laittoikin suihkutettavaa mietoa puudutetta, mutta sen vaikutus kesti vain n.20min...Vasta seuaavana aamuna alkoi kolotus, johon otin silloin ensimmäsen särkylääkkeen.

Tuttavani otti tuon pudenduksen...sanoi sen olevan hiukan ilkeän tutnuinen toimenpide, mutta ei niin kipeä, kuin voisi kuvitella...tokihan se avautumisvaiheen kipu hiukan turruttaa paikkoja.
Hän itse ei kokenut siitä olevan juurikaan hyötyä ponnistusvaiheen kipuun, mutta viimeisien avautumis senttien kipuun kylläkin ihan sopivasti ajatellen, ettei ehtinyt muuta puudutetta saada.

Mulla ollut molemmissa synnytyksissä pudendus ja voin sanoa että toimii :) Esikoista ponnistelin 54min ja kipua en tuntenut koko ponnistuksen aikana, painetta tietenkin alapäässä ja usko meinas loppua kesken...Kuopuksen synnytyksessä ymmärsin ite sitä pyytää pariinkin otteeseen (etteivät vaan unohda!)ja kuopus putkahti muutamalla ponnistamisella mutta ilman kipua tuli sekin pienokainen. Jos joskus vielä lapsia saan, aijon pudendusta pyytää joka ikinen kerta! Voin vaan kuvitella mitä synnytys olis ilman sitä! Hui!

Niin ja sen laittaminen ei satu. Pitkällä neulalla laitetaan jonnekkin tonne molemmin puolin just ennen ponnistamista kun paikat on täysin auki.

Yhteistyössä