ponnistusvaiheen puudutus

  • Viestiketjun aloittaja tiuku123
  • Ensimmäinen viesti
tiuku123
onko joku saanut synnytyksessä ponnistusvaiheen kipuja helpottamaan puudutusta.(en muista puudutteen nimeä) mulla nopeita synnytyksiä ja puudutuksia ei ehditä antamaan. Luin että ponnistusvaiheeseenkin on jonkinlainen puudutus. pitääkö se antaa kauan ennen ponnistusta vai ehtiikö jos annetaan vasta ponnistusvaiheen alkaessa. Neuvolassa sanottiin vain ettei sitä juuri käytetä..
 
a-k79
mahdatko tarkoittaa spinaalipuudutusta vai paracervikaali (jos oikein kirjoitettu) eli kohdunkaulan puudutusta ton jälkimmäisen voi mun tietääkseni pistää hetkeä ennen ponnistusvaihetta,,
 
Äikiliini
Niin, tarkoitat varmaan pudendaalipuudutusta. Itse sain sen ekassa synnytyksessä hieman ennen ponnistusvaihetta. Toisessa en sitä ottanut ja kipu oli silloin paljon kovempi, eli kai se puudutus oli jotenkin vaikuttanut.

Kohdunkaulanpuudutus ei mielestäni auta enää ponnistusvaiheessa (ei ainakaan itselläni toisessa synnytyksessä). Mutta tosiaan vaikutus voi olla aivan erilainen jollain muulla. Olisin ottanut spinaalipuudutuksen, mutta myöhäistä oli enää siinä vaiheessa kun pää oli jo syntymässä!
 
Anselmi Anaheim
Hei.Kohdunkaulanpuudutetta ei voi enää antaa, kun kaulaa ei ole, eli ponnistusvaiheen alkaessa.Puudutushan auttaa avautumiskipuihin ja ponnistettaessa kohdunsuu on jo kokonaan auki.Minulla oli paikallispuudutus välilihan alueella, jolloin episiotomiaa ja repeytymiä ei tuntenut.Mikäs tuo pudendaali onkaan?
 

Yhteistyössä