Ponnistusasento ja ponnistusvaiheen kesto? Vauvan koko? Tuliko repeämiä? Muuta?

Onkohan tällainen jo tehty? Ajattelin, että jos listais näin yhteen keskusteluun , niin voisi olla jollekin pohdinnoissa vaikka avuksi! Onhan mielenkiintoista muutenkin tietää miten muilla on mennyt ja onko saanut itse valita asentonsa.

1. Puoli-istuvassa/kylkiasennossa sängyllä, 45min, 4130g ja muistaakseni 8 tikkiä.

2. Puoli-istuvassa sängyllä, 11min, 3830g, 3? tikkiä. Jakkaralle olin suunnitellut, mutten jaksanut siirtyä, kun vauva oli jo hyvin tulossa siinäkin.

3. Jakkaralla, 2-3min, 3700g, pieni nirhauma, ei tikkejä. Vauva syntyi nyrkki poskella. Supistukset/painovoima tekivät suurimmat työn.

4. Jakkaralla, 6min, ei mitään vaurioita. Tämä vauva syntyi kämmen ohimolla. Synnytyskertomuksessa lukee "kaunis ja rauhallinen syntymä". Verenhukka oli tällä kertaa yli litran, mutta oma olo oli hyvä koko ajan kumminkin. Jakkaralla saattaa vuotaa enempi.
 
hiiu
Synnytin siinä perinteisessä puoli-istuvassa asennossa, eli lähes selällään. Jälkikäteen ajateltuna tuo oli tosi huono asento. Ponnistaminen oli tosi vaikeaa ja rankkaa ja repeämät olivat pahat. Ei siinä tilanteessa osannut muuta pyytää, kun kätilö vain käski käydä selälleen ja ponnistaa.
 
xsw
Puoli-istuvassa asennossa ponnistin kaikki. Ekan ponnistus kesti 20 minuuttia, vaikka avautumisvaihe oli 38 tuntia ja olin uupunut. Lapsi painoi 3650 g, eppari tehtiin. Toisen ponnistus kesti 10 minuuttia, lapsi 4160 g, pieni repeämä. Kolmannen kesti 2 minuuttia, lapsi 3980 g, pieni repeämä. Mulle tuo puoli-istuva asento oli ihanteellinen.
 
"Annika"
Puoli-istuvassa molemmat, mä oon olu niin väsyny kyl ponnistusvaiheen alussa, että en olis varmaan jaksanu istualtaan ponnistaa. KestävyysKunto ei oo kyl mikään maailman paras muutenkaan. Mutta siis, ponnistusvaiheen kesto ekassa 13min, tokassa 11min. Ja tuo asento on minusta tuntunut ihan hyvältä, helpolta ponnistaa. Ekassa tuli joniinverran repeämää, mihin ehkä 5 tikkiä, tokassa pari tikkiä pieneen nirhaumaan, painot melko tasan 4kg molemmilla.
 
"tiitii"
Puoli-istuvassa kaikki 3 kertaa. Eka ponnistus 20min,epari,tikkejä joku 8kpl.Vauva painoi 3495g.
Tokan kohdalla ponnistus 5min,ei repäimiä/eparia.Pientä nirhaumaa.vauva oli 3870g.
Kolmannen kohdalla ponnistun vajaa 1min,ei repämiä/eparia tai muutakaan,vauvalla painoa 4044g.
 
Mikähän asento se olisi ollut, jalat oli kuitenkin nostettu niihin telineisiin, koska varauduttiin imukuppiin (vauvan sydänäänet laski). Ponnistuksen kesto 5min, toisen asteen repeämät episiotomiasta huolimatta (ommeltiin leikkaussalissa). Hyvä kokemus oli kaikesta huolimatta. :) Niin ja vauva oli 3980g, py 36 cm.
 
Viimeksi muokattu:
Molemmissa puoli-istuva ponnistusasento. Toisen lapsen avautumisvaiheessa olin koko ajan pystyasennossa, kun mikään muu ei tuntunut hyvältä.

1. tyttö painoi 3135g, ponnistuvaihe 10min. Eppari ja muistaakseni 2 tikkiä.
2. tyttö painoin 2865g, ponnistusvaihe 4min. Saksista pieni nirhauma, kun tyttö syntyi napanuora kaulan ja ranteen ympärillä.
 
Relaxbirth:ssä istuen, kesti 20min ja tikkejä tuli sen verran, ettei niitä laskettu. :D
Klitoris repesi, väliliha ei.

Syntymämitat tytöllä oli 3800g ja 52cm.

Jos joskus vielä joutuisin synnyttämään eikä se taaskaan onnistuisi altaassa, haluaisin ehdottomasti relaxbirthin. :)
 
esikoinen aluksi kyljellään, josta myöhemmin puoli-istuvaan, kesto 46 min ja tuloksena 4790g / 55 cm / py 38,5 cm mitoiltaan oleva poika. Muistaakseni 5 tikkiä.

kuopuksen ponnistin kyljellään, ponnistusvaiheen kesto 3 min ja tuloksena 4195g / 52 cm / py 36 cm omaava neitokainen. Vanha välilihan repeämä repes uudelleen ja siihen ommeltiin muistaakseni 2 tikkiä.
 
"vieras"
mä olen ponnistanit kaikki neljä lastani puoli-istuvassa asennossa. ekalta lapselta (lapsi painoi 3400g) ponnistus kesti 28min, tehtiin episiotomia.

toiselta lapselta (paino 4200g) ponnistus kesti 14 min, muutamia tikkejä laitettiin.

kolmannelta lapselta (paino 3800g) ponnistus kesti 6min, muutamia tikkejä taas.

neljänneltä lapselta (paino 3900g) ponnistus kesti 4min, ei tikkejä.
 
1.puoli-istuvassa asennossa, kesto n.20min, vauvan koko: 2890g 47cm, vain pari pientä repeämää ylkosynnyttimissä

2.puoli-istuvassa asennossa, kesto n.10min, vauvan koko:3260g 49cm, samat repeämät kuin ekassakin
 
"vieras"
Kyljellään ponnistusvaihe 24 minuuttia,2-3 tikkiä laitettiin välilihaan. Yksi synnytys siis takana. Olisin halunnut jakkaran, mutta kätilö ei antanut (oli todella lihava, oliskohan sillä ollu osuutensa asiaan?)
 
"mahtisonnitar"
kaikki kolme puoli-istuvassa asennossa, ja jokaisessa laitettu 2-3 tikkiä.
1. ponnitus 10min,4000g, 53cm
2. ponnistus 1min, 4085g, 51c¨m
3. ponnitus papereissa 1min ( tuli ekalla työnnöllä), 4015g, 50cm
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27032832]Kyljellään ponnistusvaihe 24 minuuttia,2-3 tikkiä laitettiin välilihaan. Yksi synnytys siis takana. Olisin halunnut jakkaran, mutta kätilö ei antanut (oli todella lihava, oliskohan sillä ollu osuutensa asiaan?)[/QUOTE]

Niin ja siis vauva 3690g, 51 cm ja py 36
 
1. Puoli-istuva asento, 43 min ponnistus, vauva 2855 g, eppari tehtiin (6 tikkiä muistaakseni).

2. Istuma-asento sängyllä, 30 min ponnistus, vauva 3590 g, repeämä johon vissiin 5-6 tikkiä.

3. Puoli-istuva asento, parin minuutin ponnistus, vauva 2920 g, 2 pientä yhden tikin nirhaumaa.

Ekaa ja kolmatta ponnistin kätilön mieliksi ensin kerran tai kaksi kyljelläni maaten, kunnes totesin että haluan istua, kiitos ja hei. Ja sitten istuin.

Kolmas lapsi on ainoa lapsistani, joka oli laskeutunut. 2 ekaa puskin ensin alas ja sitten ulos. Toisen heistä avotarjonnassa, lyhyt napanuora kaulan ympärillä.
 
"kerttu"
1. puoli-istuva asento, ei tikkejä, eikä repeämiä, ponnistusvaihe n. 30 min, vauva yli 4 kiloa

2. puoli-istuva asento, ei tikkejä, eikä repeämiä, ponnistusvaihe n. 5 min, vauva yli 4 kiloa
 
liivia
1. Puoli-istuva asento, ponnistusvaiheen kesto noin 30min, vauvan 4200g, eeppari+II-asteen repeämät.

2. Puoli-istuva asento, ponnistusvaiheen kesto 5min, vauva 3550g, kätiön sanoin: vain pientä pinta naarmua.
 
"vieras"
Puoli-istuva asento, ponnistusvaihe 22 min, vauva 3950g, eppari leikattiin, ei tietoa tikkien määrästä.

Meidän synnärillä ei muunlaisia synnytys asentoja olekkaan, ei ole jakkaroita, eikä ammeeseen synnytetä, ammetta voi käyttää kivun lievennykseen.
 
1. Puoli-istuvassa, vajaa tunti, en saanut päättää asentoa itse. poika 3895g ja 52cm, iso eppari pieni repeämä.. Imukupilla ulosautto.

2. Kyljellään, puoli-istuvaan jouduin kääntymään kun napanuoraa kieputettiin kaulan ympäriltä ja hengitysteitä putsattiin vihreästä vedestä, kesto yhteensä 6 minuuttia. Tyttö 3400g ja 49cm. Parin tikin arvoinen repeämä. Istukkaa yritettiin runnoa ulos ja tuli isohko verenvuoto, leikkurissa istukka tuli kuitenkin lähes itsekseen ulos.
 
"vieras"
Kyljellään ja sitten puoli-istuvassa asennossa, kesto muistaakseni n. tunnin. Vauvan koko 3,4 kg ja 4 tikkiä sain...

Olisin halunnut jakkaralla (ja olisin saanut), mutta mulla oli lopussa voimat niin loppu etten olisi kuunaan jaksanut olla pystyasennossa.

Ja ekahan kestää yleensä kauiten .. seuraavat tulee sitten vähän nopeampaa ja yleensä vauriot on pienemmät, kun paikat ei ole enään yhtä tiukat kuin ensisynnyttäjällä. Meinaan vaan jos noiden omien synnytysten perusteella mietit että ekasta tuli niin paljon tikkejä ja kesti niin kauan vain synnytysasennon takia.... toki esim. jakkarassa painovoima on enemmän omalla puolella :p
 

Yhteistyössä