pomo ei anna työtodistusta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ZIKI
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

ZIKI

Aktiivinen jäsen
06.03.2010
1 227
0
36
sattui ikävä juttu kun pomo päätti potkia minut pois tuosta vaan kun hänen kummityttönsä tarvitsi töitä ja minä olin viimeksi tullut. Nostin siitä sitten tietenkin metelin, rupesin oikei hankalaksi ja näin yllättäen pomoni ei enää kovin arvosta minua juuri nyt. Mutta siis hän ei ole lähettänyt minulle työtodistusta. Olen pyytänyt sitä 7 kertaa, kolmesti sähköpostitse ja neljästi puhelimella ja aina hän sanoi tekevänsä sen ihan nyt heti. Viimeisimmästä lupauksesta on nyt kolme viikkoa. Työnantajanhan on pakko se antaa, eikö ? eli mikä on seuraava askel ? tarvitsen sen hemmetin työtodistuksen.

Ensinnäkin jos irtisanotaan henkilökuntaa niin ei saa palkata ketään muuta tilalle. Ja toiseksi, se työtodistus pitää toimittaa välittömästi pyydettäessä!

hauskinta tässä on että katkeruudessaan pomo luulee tekevänsä asiat nyt minulle hankalaksi. Toisinpäinhän se on, omaa semaansa hän nyt tässä hankaloittaa, luinpa juuri että hän voi saada tuhansien eurojen sakot kun kieltäytyy kirjoittamasta sitä....ja joka tapauksessa sit kuitenkin joutuu sen kirjottaa. En vaan haluis/halunnu ruveta oikeesti hankalaks, mut kaipa se on nyt pakko. Sehän kerjää sitä.

Ai niin, mainitsinko että irtisanominen tapahtui seuraavana iltapäivänä kun edellisenä päivänä kerroin että olen raskaana...mut hän sanoi irtisanomisen syyksi että kummityttönsä tarvii töitä, ja suostuu sitä tekemään pienemmällä palkalla ja veri on vettä sakeampaa ja niin edelleen. Oli siis "oikein kiltti ja reilu" tämän suhteen...on tää kumma maailma.

eiks teillä ole luottamusmiestä?

Mutta ehdottomasti ota yhteys liittoon (ja maksa se jäsenmaksu about heti!).

Mihin liittoon kuulut? Voitko todistaa, että kerroit pomolle raskaudesta? Kaveria (luottaria/yhdysmiestä) saa viedä kaikkiin keskusteluihin mukaan, jos meinaa että on tarvis.

Ja pomo on nyt hankkinut itsenbsä kaikkien aikojen liriin! älä anna periksi! Mutta ota se liitto selkäsi taaksi!

[QUOTE="vieras";23902073]eiks teillä ole luottamusmiestä?

Mutta ehdottomasti ota yhteys liittoon (ja maksa se jäsenmaksu about heti!).

Mihin liittoon kuulut? Voitko todistaa, että kerroit pomolle raskaudesta? Kaveria (luottaria/yhdysmiestä) saa viedä kaikkiin keskusteluihin mukaan, jos meinaa että on tarvis.

Ja pomo on nyt hankkinut itsenbsä kaikkien aikojen liriin! älä anna periksi! Mutta ota se liitto selkäsi taaksi![/QUOTE]

kyllä siinä oli myymäläpäällikkö mukana kun kerroin, se kun on sellanen jokapaikanhöylä ja tosi kiva. pitää vissiin huomenna viimeistään soitella sinne liittoon. En kyllä usko et voin todistaa että miut potkittiin ulos raskauden takia, mut sen ainakin, ettei miun työssä oo koskaan ollu moitteen sijaa, joten miun irtisanominen ei käy sillei järkeen, päinvastoin, pomo kehu minuu minkä kerkes harva se viikko.-

Mulla oli niin päin että itse irtisanouduin ja työnantaja otti sen henkilökohtaisesti.
Ei lukuisista pyynnöistä huolimatta toimittanut työtodistusta, soitin liittoon ja sainkin todistukseni sekä työnantaja sakot. Ja taisipa tehdä aika kolauksen myös egolle kun juristit ottivat yhteyttä.

Nyt HETI yhteys liittoon!! Vaikka olisit unohtanu maksaa jäsenmaksun viimekuussa, kuulut siihen siltikin. Jos olisit ollut pidempään maksamatta, ne lähettäis sieltä kirjeen ja kehottais maksamaan, tai irtosanovat sut liitosta.

Potkut oli laittomat, voit saada usemman tonnin hyvitystä, tai työn takaisin. Sanoo pomo syyksi kumman tahansa, raskauden tai sen, että ottaa sukulaisen töihin. Jos irtisanotaan, pitää olla kunnon syy, ja jos se olisi joku muu kun henkilökohtainen ( et hoitaisi hyvin työtäsi ym.), niin ei sais palkata tilalle muita.

Nyt vaan pysyt lujana, ja pidät oikeuksistasi kiinni!

Ainakaan meidän liitosta ei potkita pois ilman ennakkovaroitusta ja mahdollisuutta hoitaa erääntynyt maksu kuntoon. Ja ihan sama vaikka jäsenyytesi olisi katkennut, voit liittyä uudelleen.
Työnantajasi toimii todella laittomasti. Jos sut on potkittu pois, tilalle ei saa palkata uutta ja kyllä työtodistus pitää saada.

Ei todellakaan menetä jäsenyyttä jos on jäänyt maksu väliin. Loppuvuodesta ne mennään läpi kaikki ja niille joilla on vajausta tai koloja maksuissa, lähetetään muistutus. Todellakin laiton irtisanominen ja otappa yhteyttä siihen työtoveriisi joka oli paikalla ja teette kirjallisen lausunnon heti, että ette unohda asioita mitä tämä työnantaja sanoi kun sait potkut.

Se taitaa olla työnantajan vastuulla todistaa :) eli sun ei tarvi todistaa että sut potkittiin raskauden takia vaan nimenomaan työnantajalla on todistustaakka ettei sua potkittu raskauden johdosta :) näin mä olen sen ymmärtänyt.

nyt vaan liittoon yhteyttä ja pysyt kovana :)

Minä en ole saanut työtodistusta olen odottanut sitä Toukokuun alusta lähtien, sanoin itseni irti palkkarästien vuoksi. En voi hakea päivärahoja, mutta ne on sitten säästössä. Olen saanut sosiaalihuollosta rahaa palkkaturvaa odotellessa. Yrittäjä homma itselleen vaan ongelmia, olen onnistunut saamaan työkkäristä väliaikaisen lausunnon. Olen kuullut, että joskus sellaista ei ole annettu kävi kai tuuri.

Yhteistyössä