POLVIystävällisiä kotitreeniliikkeitä? Tietääkö kukaan mitään hyviä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kissimi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Kissimi

Aktiivinen jäsen
04.10.2012
1 284
2
36
Lähinnä siis jaloille, takamukselle. Esim. askelkyykkyä en uskalla enää edes kokeilla. Mulla on jotenkin heikot polvet luonnostaan (aina esim. polvillaan istuminen on tuntunut todella epämiellyttävältä), ja viime kesänä rasittui vaelluksella niin että pelkäsin jo että ne posahtaa. Pitäis treenata ympärillä olevia lihaksia mutta muutenkin haluausin alakroppaa treenata. Juuri joku askelkyykkyä vastaava liike joka ei käy polviin ollenkaan... Tietääkö kukaan? Kuntosali ei ole mahdollista nyt.
(Kokeilin äsken muuten lankkua, ja sekin sattui polviin, eli on aika surkeet polvet vissiin :( )

Kävisin kyllä kysymässä lääkäriltä että onko ongelma nivelessä vai muualla. Sieltä lähete fysioterapeutille ja saat sieltä liikkeet. Jos ongelma on nivelessä (kulumaa tms.) ei kannattais kauan odotella sitä lääkäriin menoa.

Vaihtoehtoisia liikkeitä esim leveä tasakyykky: jalkaterät saavat hieman aueta sivuille, selkä suorana ja "istut" pitkälle taaksepäin.

Lantion nostot, makaat selälläsi jalat koukussa ja nostat takamuksesi ns selkä suoraan vaiheeheen asti ja pidät hetken joka nostolla. Tarvittaessa lisäpaino.

Jos pystyt, niin konttausasennosta vuorotellen jalan nosto pitkälle taakse. Pito aina hetken. Haastavuutta voit etsiä korkeutta vaihtelemalla ja tai nostamalla yhtäaikaa vastakkaisen käden. Vartalon täytyy pysyä liikkumattomana.

Kiitos neuvoista :) Pitää kokeilla noita liikkeitä myöhemmin tänään.

Joo vois varmaan jossain vaiheessa mainita lääkärillekin. En tosiaan tiedä mikä vika niissä polvissa on, mutta olleet jotenkin vähän arat aina, en esim. lapsena kontannut ollenkaan vaan suoraan kävelemään (ja myöhään). Voiko olla kulumaa ilman rasitetta, siis ylipainoa, korkeaa ikää jne? Olen kevytrakenteinen (myös luut on kapeat) ja 30+...

Keskimmäistä pakaralihasta (gluteus medius) kehittää eniten liike, jossa maataan kyljellään ja nostetaan toista jalkaa ilmaan. Juuri gluteus medius tekee peffasta "täyteläisen", suosittelen!

Oletko kokeillut naisten punnerrusta?

Ok kiitos! Tohon voisi varmaan heittää nilkkapainon lisäksi. Jes :)
Naisten punnerrus tai mikä tahansa punnerrus on vähän hankala kun mulla on toinen ranne myös vähän hajalla -_-

Silloin kun mun polvet oli kipeät ja reisilihakset vaati treeniä, niin nilkkapainot nilkkoihin ja ihan vaan istualteen lattialla jalat suorina eteenpäin ja siinä nostellaan joku 30 kertaa molemmilla jaloilla ja uudestaan.
Ja toinen liike, että laitetaan selkä seinään ja jalat on 90 asteen kulmassa ja yritetään pysyä ainakin minuutti siinä

Kokeilin tuota seinää vasten seisomista 90 asteen kulmassa, tuntui polvissa :( Pelkään vähän tuota toistakin kokeilla, kun polvet suorassa ns lukossa myös on ikävän tuntuinen (lankussa esim) Mutta kokeillaan ehkä kumminkin. Kiitos :)

Kiitos neuvoista :) Pitää kokeilla noita liikkeitä myöhemmin tänään.

Joo vois varmaan jossain vaiheessa mainita lääkärillekin. En tosiaan tiedä mikä vika niissä polvissa on, mutta olleet jotenkin vähän arat aina, en esim. lapsena kontannut ollenkaan vaan suoraan kävelemään (ja myöhään). Voiko olla kulumaa ilman rasitetta, siis ylipainoa, korkeaa ikää jne? Olen kevytrakenteinen (myös luut on kapeat) ja 30+...

En kurja kyllä osaa antaa sulle muita neuvoja, kuin että konsultoi fysioterapeuttia/ lääkäriä. Mutta vertaistuen hengessä tulin kertomaan, että meitä löytyy muitakin. Oon myös 35, hentorakenteinen ja liikunkin, mutta polvet on olleet "oudot" lapsesta asti. Just noin, etten lapsenakaan tykännyt kontata, en halua, että polviini kosketaan jne

Yhteistyössä