Polvikipu. Kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Verna"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Verna"

Vieras
Heippa.
Polvisäryt on aika yleisiä. Itselläkin polvet välillä oikutelleet (samoin lonkat), mutta en ole niihin kauheasti kiinnittänyt huomiota. Viime keväänä kävin juoksemassa useasti ja jumppailin jolloin polvet alkoivat kipeytyä useammin. Pidin sitten aina pikkuisen taukoa (n.1-2pv) ja jatkoin taas. Joskus en jaksanut pitää kunnolla taukoakaan vaan tein niin paljon kun pystyin kivusta huolimatta (varmasti tyhmää, tiedän). No kesän aikana juoksut ja jumpat vähän jäi helteiden, menojen ja laiskotuksenkin vuoksi.

Tarkoitus oli jatkaa kuntoilua nyt taas syksyllä, mutta polvet onkin eri mieltä! Reilun viikon ajan varsinkin toinen polvi on kipuillut ihan ilman juoksemista ja jumppailuakin. Herään aina välillä öisin polvikipuun joka helpottaa aina n.10 minuutissa (ainakin sen verran, että saan unta).
Portaiden kävely, varsinkin alas päin, on välillä kamalaa. Jossain kohti päivää on helpompaa, mutta yhtäkkiä alkaa taas pakottaa. Koukussa en voi pitkään polvea pitää. Jonkin verran kolottaa, myös lonkkia ja nilkkaa, voi olla säteilyä. Välillä myös olkapäätä ja sormia kolottanut, mutta sellaista ollut ennenkin eikä liity välttämättä tähän mitenkään. Turvotusta ei mielestäni ole.

Olisiko kellään vastaavan laisia kokemuksia tai muuten jotain villejä arvauksia. Lääkäri tietenkin voisi olla myös kohta paikallaan, mutta olen sinne vähän huono menemään, varsinkin kun ei ole turvotusta tai mitään muuta konkreettista mitä mennä näyttämään..

no mulla samat oireet: sieltä täältä niveliä pakottaa(polvea,lonkkaa, sormia,nilkkaa). ei välttämättä turvota.

mulla on selkärankareuma johon kaikki oireet liittyy.

[QUOTE="kuikka";30237260]no mulla samat oireet: sieltä täältä niveliä pakottaa(polvea,lonkkaa, sormia,nilkkaa). ei välttämättä turvota.

mulla on selkärankareuma johon kaikki oireet liittyy.[/QUOTE]

Onko sinulla kuitenkin todettu selkärankareuma selän röntgenlöydöksillä tai veriarvoilla tms?

Juttu on nimittäin niin, että minulla on suvussa selkärankareumaa ja minullakin löytyy HLAB27-geeni. Tätä tutkittiin aikoinaan perusteelisesti kun minulla oli enemmän lonkka ja selkäsärkyjä. Veriarvot oli kuitenkin ok ja kuvissa näkyi vaan pientä kulumaa selässä. Tilanne silloin rauhoittui jonkin ajan päästä vähän itsekseen, mutta lonkat oireilleet aina välillä. Välillä jompi kumpi lonkista arista 1-2 päivää ja kävely on hankalaa. Liikeradat osittain kadonneet, mutta kukaan ei ole osannut selittää miksi.

Itselläkin käynyt tuo reumahomma taas mielessä, mutta arkailen lääkäriin menoa kun kuitenkin perusteelliset tutkimukset jo joskus tehty...

[QUOTE="Verna";30237293]Onko sinulla kuitenkin todettu selkärankareuma selän röntgenlöydöksillä tai veriarvoilla tms?

Juttu on nimittäin niin, että minulla on suvussa selkärankareumaa ja minullakin löytyy HLAB27-geeni. Tätä tutkittiin aikoinaan perusteelisesti kun minulla oli enemmän lonkka ja selkäsärkyjä. Veriarvot oli kuitenkin ok ja kuvissa näkyi vaan pientä kulumaa selässä. Tilanne silloin rauhoittui jonkin ajan päästä vähän itsekseen, mutta lonkat oireilleet aina välillä. Välillä jompi kumpi lonkista arista 1-2 päivää ja kävely on hankalaa. Liikeradat osittain kadonneet, mutta kukaan ei ole osannut selittää miksi.

Itselläkin käynyt tuo reumahomma taas mielessä, mutta arkailen lääkäriin menoa kun kuitenkin perusteelliset tutkimukset jo joskus tehty...[/QUOTE]

veriarvoissa ei mitään(kerran reuma-arvo koholla mut siihen ei puututtu). hlab27 löyty sit tarkemmissa verikokeissa. 10 vuotta selkäsärkyjä ja röntgenissähän tää ei näy. vasta kun tehtiin magneettikuvaukset diagnoosi vahvistui. tässä myös se homma et meillä työterveyspalvelut vaihtui parin vuoden välein eli kukaan ei oikeen perehtyny asiaan kun kävin valittelemassa nivelkipuja. lääkäri totesi et kyllä hänelläkin kolottaa ja särkee paikkoja.

[QUOTE="kuikka";30237368]veriarvoissa ei mitään(kerran reuma-arvo koholla mut siihen ei puututtu). hlab27 löyty sit tarkemmissa verikokeissa. 10 vuotta selkäsärkyjä ja röntgenissähän tää ei näy. vasta kun tehtiin magneettikuvaukset diagnoosi vahvistui. tässä myös se homma et meillä työterveyspalvelut vaihtui parin vuoden välein eli kukaan ei oikeen perehtyny asiaan kun kävin valittelemassa nivelkipuja. lääkäri totesi et kyllä hänelläkin kolottaa ja särkee paikkoja.[/QUOTE]

Nyt on pakko vielä udella tarkemmin jos vaan jaksat vastailla..
Millä perusteella pääsit magneettikuvauksiin? Löytyivätkö löydökset nimenomaan selästä? Mitä löytyi?
Onko sinulla ollut iriittiä?

Kun minulla epäiltiin selkärankareumaa kukaan ei puhunut mitään magneettikuvista, ei edes reumalääkäri jolla kävin pari kertaa.

Kiitos jos jaksat vielä vastailla :)

[QUOTE="Verna";30237427]Nyt on pakko vielä udella tarkemmin jos vaan jaksat vastailla..
Millä perusteella pääsit magneettikuvauksiin? Löytyivätkö löydökset nimenomaan selästä? Mitä löytyi?
Onko sinulla ollut iriittiä?

Kun minulla epäiltiin selkärankareumaa kukaan ei puhunut mitään magneettikuvista, ei edes reumalääkäri jolla kävin pari kertaa.

Kiitos jos jaksat vielä vastailla :)[/QUOTE]

no ensin työterveylääkäri laitto lähetteen reumalääkärille ja ensin kävin jossain luustokuvauksissa jossa näkyi jotain muutoksia(en sitten millään muista mitä ja missä) ja sit magneettikuvista selkeät löydökset.

ei mulla ole ollut iriittiä koskaan(tai luulen ettei ole koska silmissä ei mitään oireita kun vetiryys)

Samat vaivat olivat vuosia sitten. Hyvä että pystyin kävelemään. Ajoituksen vuoksi epäilin sikapiikkiä tai sitten uusia verenpainelääkkeitä (jotka jäi sitten pois karppauksen aloitettuani). Polvet rutisi portaissa ja kipeytyivät helposti. Röntgenissä oli hyvin pieni kuluma toisessa polvessa. Kaikki labrat puhtaat (myös HLAB27). Hoidoksi annettiin tramal retardia ja kipukynnyksen nostamiseen trisyklistä mielialalääkettä. En hakenut reseptejä, vaan aloitin karppaamaan. Polvet alko parantumaan parissa kuukaudessa ja puolen vuoden kohdalla olivat täysin terveet! Sen jälkeen olen kokeillut, että jos syön tiettyjä viljoja, saan nivelvaivoja. Nykyisin semikarppaan ilman vaivoja, viljoista ainoastaan kauraa ja tattaria menee.

Samat vaivat olivat vuosia sitten. Hyvä että pystyin kävelemään. Ajoituksen vuoksi epäilin sikapiikkiä tai sitten uusia verenpainelääkkeitä (jotka jäi sitten pois karppauksen aloitettuani). Polvet rutisi portaissa ja kipeytyivät helposti. Röntgenissä oli hyvin pieni kuluma toisessa polvessa. Kaikki labrat puhtaat (myös HLAB27). Hoidoksi annettiin tramal retardia ja kipukynnyksen nostamiseen trisyklistä mielialalääkettä. En hakenut reseptejä, vaan aloitin karppaamaan. Polvet alko parantumaan parissa kuukaudessa ja puolen vuoden kohdalla olivat täysin terveet! Sen jälkeen olen kokeillut, että jos syön tiettyjä viljoja, saan nivelvaivoja. Nykyisin semikarppaan ilman vaivoja, viljoista ainoastaan kauraa ja tattaria menee.

minunki pitäis kokeilla tätä viljahommaa, en vaan saa itteäni niskaska kiinni. mie aloitin vhh-dietiin 2 vuotta sitten ja n. vuosi sitten sain reumadiagnoosin.

Tjaa..mitähän tässä kannattaisi tehdä..? En haluaisi käydä lääkärissä vain hakemassa pilleri reseptiä koska vielä suunnilleen pärjään kivun kanssa, välillä tosin hammasta purren. Kuntoilu ei kyllä nyt onnistu mikä harmittaa paljon.

Olen ollut vähähiilarisella ruokavaliolla oikeastaan koko ikäni. En ole koskaan perustanut makeasta ja nyt aikuisiällä varsinkin sokereita menee todella vähän (lähinnä marjat hedelmät jne). Täysjyvä viljaa kuitenkin syön, lähinnä ruista ja kauraa. Viljattomuuttakin olen miettinyt, mutta miettimiseksi on tähän asti jäänyt..

Kuikka: Mahtaakohan olla niin, että pääsit magneettikuviin luustokuvausten muutosten vuoksi? Tarkoitatkohan luustokuvauksilla perus röntgeniä (muistatko esim.laitettiinko sulle niitä suojaliivejä kuvausten ajaksi)?
Ja muistatko yhtään oli sulla magneettikuvista löytyneet muutokset selässä? Kuvasiko ne siellä putkessa polvia ollenkaan?

Ja onko sulla ollut siis ollenkaan kipuja selässä?

Kuikka: Mahtaakohan olla niin, että pääsit magneettikuviin luustokuvausten muutosten vuoksi? Tarkoitatkohan luustokuvauksilla perus röntgeniä (muistatko esim.laitettiinko sulle niitä suojaliivejä kuvausten ajaksi)?
Ja muistatko yhtään oli sulla magneettikuvista löytyneet muutokset selässä? Kuvasiko ne siellä putkessa polvia ollenkaan?

Ja onko sulla ollut siis ollenkaan kipuja selässä?

se ei ollut perusröntgen, join jotain radioaktiivista ainetta ennen kuvausta ja kuvas oli semmosessa putkessa. se voi olla että siellä näkyi muutoksia ja sen takia magneettiin pääsin.

selkä on kipeä, herättää joka aamuyö ja uni ei virkistä. olen notkea kuin rautakanki! si-niveliin laitetaan kortisonia 3-4 kk välein kun äityvät oikeen pahaksi.

lääkityksenä alkuun oli pelkkä salatzopyrin josta ei riittävää tehoa selkään. nyt myös boiloginen reumalääke. se vie pahimman terän kivusta mutta ei tee notkeammaksi ja sit nää pikkunivelet tulehtuu ja ärtyilee koko ajan.

kaivelin tuossa lääkärin lausontoa ja siellä lukee ennen magneetti kuvausta näin

selkeä sakroiliittilöydös ja yleistä diffuusia korostumista rangassa kauttaaltaan.

[QUOTE="Verna";30237576]Kuikka:
Olenkohan nyt käsittänyt väärin, mutta eikö magneettikuvauksessa mennä juuri siihen putkeen ja usein juodaan myös sitä varjoainenestettä?[/QUOTE]

mut mie kävin ihan eri paikassa magneettikuvassa. siellä ei juotu nestettä mut oltiin kyllä putkessa. kuvaus kesti pidempään ja kone hurisi kovemmin.

lääkärin lausunnossa lukee että jos haluaa aloittaa lääkityksen ennen magneettia ja tuo missä join sitä nestettä tehtiin ensin.

Ok. Itse kävin vuosi sitten siellä putkessa kuvauttamassa päätäni. Kanyylin kautta ruiskutettiin varjoainetta, pönttö piti hirmusta jyskettä ja hurinaa. Lääkäri puhui kokoajan pään magneettikuvauksesta. En sitten tiedä.

No joo. Joka tapauksessa en usko, että pääsen mihinkään kuvauksiin ja lääkkeitä en haluaisi mielelläni syödä. Mutta täytyy sanoa, että tuo reuman mahdollisuus mietityttää kun siihen perintötekijät ja geenit löytyy.
Täytynee vielä vähän seurailla kuinka tilanne kehittyy.. :)

Yhteistyössä